Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Behöver Guidas från PC till MAC!!!

  1. #1
    AndersEklöv

    Behöver Guidas från PC till MAC!!!

    ... tjenna, jag har lite frågor om mac o logic. Nu kör jag Cubase SX3 o är inte direkt nöjd för det kraschar hela tiden, drar på tok för mycket kraft för de ganska dåliga pluggarna man får med programmet. Jag köp PC oc h det är det ena hård/mjukvarufelet efter det andra.

    Jag har således bestämt mig för att gå över till Mac o logic och hoppas på stabilitet och mer kraft för pengarna helt enkelt. Visst är jag rätt haj på datorer vid det här laget, för jag har hållt på med musik i 3 år o har haft alla fel man kan tänka sig, men när det kommer till Mac har jag mindre än en susning...

    Jag måste kunna köra minst 40 audiospår i stereo och ungefär en 10-15 mjukvarusyntar samt en 100-120st trackpluggins på det. Gjorde ett test på min äldre PC med logic 5.5.1 och det gick till 35 audiospår o 115 pluggar innan det började spraka. PC:n var utrustad med en Pentium 4 på 2.6Ghz o tillräckligt med ram för det dubbla projektet..

    Min fråga är väl både hur stabilt Logic o mac i själva verket är och även vilken dator jag måste köpa för att uppnå mina behov...

    Räcker en G5 dual 1.8ghz o en gig-1.5 eller måste jag över det?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    40 stereospår bör inte vara nå problem om du har tillräckligt snabba diskar. Antalet plugins beror självklart på vad det är för plugins. Logic har klart bättre pluggar än cubase.. möjligtvis då även mer processorkrävande.

  3. #3

    Redaktör
    En dual 1.8GHz borde du komma långt med, speciellt om vi pratar Logic. När Sound on Sound testade DP2.0-varianten klarade de 120 Platinumverb, vilket räcker en bit. Platinumverb är väl inte världens tyngsta plugg, men inte världens lättaste heller. Vissa butiker (Macoteket tex) har Logic installerat på sina visningsdatorer, kan vara värt ett besök för att känna på innan du spenderar 20000kr eller mer på att byta plattform.

    (Personligen tycker jag det är ett poänglöst mått att räkna exakt antal pluggar som en dator kan köra eftersom processorförbrukningen varierar så mycket mellan dem. Space Designer eller Sculpture är betydligt hungrigare än Silververb tex, så att bara nämna en siffra säger inte särskilt mycket.)

  4. #4
    AndersEklöv
    okej, jag fattar. Tack för era snabba svar. Jag menar 120 reverbpluggar är ju jävligt bra. Space designer är ju ett impulsverb o har väl lika mycket med minnet o hårddiskarna att göra ... Men en 10 space designer (mer lär jag aldrig använda), en 20 distpluggar, en 25 kompressorer o lite annat smått o gått skall den nog dra. Sen hur mycket det krävs av macen för att spela upp mjukvarusyntarna får jag väl läsa mig till i testet.

    Tack för svaren. Posta gärna mer tester här om ni kommer över nåt.

  5. #5
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    En buggig dator tar snabbt död på all kreativitet. Min P4 på 2GHz brukade hoppa jämfota så fort jag försökte göra musik och program buggade ur i tid och otid. Så var det tills jag skaffade nytt minne. Tidigare hade jag två minnesmoduler från olika tillverkare, när jag bytte dessa mot två kingston-moduler så försvann alla problem. Nu är den helt stabil.

  6. #6
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur gör ni för att få ihop så stora projekt?

    Tror inte jag kommit över 24 (mono)spår med bandsättning och väggar av spector-pålägg. Ett normal projekt med livetrummor brukar landa på 15-20 spår.
    Och att stoppa dem i fler än tre rum brukar bli skumt.
    Mixar där cpumätaren slår över och man skramlat ihop en 20 plugins brukar låta mycket bättre när man tagit bort allihopa för att sen kanske lägga till en handfull kompressorer och effekter där det egentligen behövdes.

    Så hur gör ni? jag blir inte klok på det.
    Ingen diss, är bara nyfiken.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Bara trummorna brukar bli rätt många kanaler. Jag brukar dessutom dubba nästan allt. T.ex. köra med enbart diskanten från en tagning, bas från en annan (då med lite annorlunda ljudkälla) och en riktigt söndertrasad kopia i bakgrunden eller så. Det blir ibland rätt många kanaler dvs.

  8. #8
    AndersEklöv
    ja det blir rätt många kanaler av bara sången, kanske 15 kanaler eller fler om man räknar alla extra körer för olika partier som i sin tur skall ha sin egen mix och effektuppsättning. Jag har sedan gjort det till vana att även dubbla alla gitarrer som håller grundkompet, särskillt när det handlar om rockigare projekt.

    Sen har man kanske 5-6 olika syntljud som skall ha lite olika pluggar. Efter det gör jag kanske effekter (pitchuppgångar o svep etc.) o arpeggion av en sådär 4 syntar, och de drar ju en massa kraft, åtminstone vissa patchar.

    Trumspåren i mina projekt är alltid gjorda för hand av antingen midi eller små wavefiler. Här reserverar jag ju plats för att Cubase /tredjehandstillverkade mjukvarupluggins till slut slutar fungera som de skall. Ibland kan jag fixa det men ibland går det inte. Med wavefiler kan jag jobba fritt och direkt applicera en effekt på enskillda filer för att skapa intressant sound.

    trummorna tar väl 10 spår

    sen har jag 10 spår med lite loopar för Percussion och färdiga / hemmagjorda effekter, alltså effekter som inte har med något annat instrument att göra.

    Den senaste mixen (som då inkluderade mixdowns i stereo av ca. 7 körspår) låg på 44 spår. Men detta hade jag tillverkat i Cubase för att sedan mixa i Logic, överfört via färdiga spår i WAVE.

    Sådär kan det vara, men jag kan i vissa låtar klara mig med allt som allt 15 spår. Poängen är med att köpa en dyr mac att jag skall ha ett högt tak och kunna vara säker på att inte göra slut på all kraft för fort. En begagnad mac o logic kostar ju inte mer än en ny pc med samma kraft i Cubase.

  9. #9
    AndersEklöv
    Förresten, hur mycket drar mjukvarusyntarna i logic? Kan jag klara mig med en 1.8ghz iMac G5? Jag har hittat den i Usa för en bråkdel av vad en begagnad dual g5 kostar i sverige. Sen skall jag ju ha en licens för logic oxå...

    Den största anledningen till logic o mac är att cubase krånglar, o jag skall ha kvar min PC-maskin för att köra samplingsinstrument genom. Midi från macen till PC:n o stereo-analogt till macen igen. Jag kanske inte behöver mer än en Imac G5, åtminstone för tillfället. Vad tror ni?

    Det är trots allt mest trackpluggar jag kommer att använda macen till och att slutföra mixen, men de flesta instrument kommer gå genom PCn...

    Vad jag förstår klarar Imac G5 2ghz en jäkla massa pluggar. Realistiskt är ju inte att köra mer än 15 instanser av reverb (spacedesigner) och sedan en 50-60 andra pluggar, som max.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    1. Låter bökigt att köra flera datorer. Och med MIDI mister du finessen med mjukvaruinstrument: korrekt synk ned på samplenivå (="sample accurate").

    2. Låter som om du ska ha en dual-maskin om du ska ha en Mac. Att köpa från USA låter underligt, onödigt och riskfyllt.

    3. Du behöver få någon introduktion på Mac också; se vidare punkt 5.

    4. Om du har SX3 så behöver du inte Logic; då räcker det med att installera ditt program i Macen. Cubase SX kommer med PC- och Mac-versionerna i samma låda numera.

    5. Det låter egentligen som om du behöver få hjälp att fixa till din PC i första hand. Byter du plattform utan att kunna Macen så kommer du stöta på andra patruller i stället. Inte för att den är speciellt knepig, men den är inte en PC och den kör inte Windows. Det är ett annat tänk. Du går miste om finesserna om du bara sätter dig vid en Mac utan att kunna den.

  11. #11

    Redaktör
    Mjukvarusyntarna i Logic är rätt snåla, med vissa undantag (Sculpture, tex) och detsamma gäller för pluggarna. En DP1.8GHz är betydligt snabbare om det är Logic du ska använda, eftersom det utnyttjar båda processorerna. Jag har inte använt endera maskin själv, men båda klarar mycket i ljudväg.

    Jag tror inte att du ska räkna med 15 instanser av Spacedesigner på en Imac, men det låter som om du borde kolla hur du jobbar. Jag har svårt att se en rimlig användning av 15 samtidiga reverb på en låt, och om du verkligen använder 15 samtidiga spår med olika effektinställningar för sång så antingen 1) lider du av gravt Phil Spector-komplex, 2) har inte hittat bussfunktionen i Cubase eller 3) behöver bättre mick/preamp/akustik/osv så att du inte behöver eq:a och komprimera allt separat.

  12. #12
    AndersEklöv
    Jag menade inte att jag normalt har användning av mer än 5 reverb samtidigt eftersom jag mest använder delay. Men i särskillda fall finns särskillda behov. Jag har ibland använt reverb som alternativa effekter, med gate-effekt och modulation etc. Att använda Spacedesigner till nåt annat än en HI-FI version av ett vanligt reverb är i mitt ställe inte aktuellt.

    Visst vet jag hur man kan gruppera kanaler o lägga effekter på Bussar, men på många spår lägger man tonhöjdskorrigering o effekter som hjälper till med mångfalden av ljud i en kör t.ex.

    Mitt mål är att KUNNA göra det om produktionen visar sig behöva det. Givetvis är en dual-maskin bättre än en enkelprocessor, men jag vill gärna hålla budgetten nere och i Imacen får jag en helhetslösning. Läste SounsOnSound:s test på 1.8ghz iMac G5, där de som max kunde få in 46 instanser av PlatinumVerb innan Logic 6:s mätare slog i taket. Det är mer än 4 gånger så många som jag kan lägga i Cubase på min 2,4Ghz Athlon 64 3800+ maskin. Nu snackar vi reverbet RoomWorks som tillkommit i SX3 och är det första drägliga reverb som cubase (enligt mig) har innehållit. För man måste ju räkna reverben efter vilken ljudprestanda de har, eller man själv tycket att de har.

    Mitt test av reverbet innehåller 6 ljudspår av små trummor i wave, sedan så många reverb jag kan lägga på dem (och givetvis se efter så att alla används aktivt). Detta sätt är ju inte naturligt men det är likadant som iMacen testades. Jag kommer upp i 10 instanser RoomWorks med min "tunga amd64". Detta är en ganska futtig summa. Kombinera den kapaciteten med lite mjukvarusyntar, automation och andra pluggar. Det blir inte särskillt många instanser. Sen kan man ju frysa spåren så klart, men det tar upp Xtra ram-minne och hårddiskplats eftersom frysning bara är en enklare form av bouncning.

    Nu är det väl bara att bita ihop för man får vad man betalar för, eller? På macen, som visserligen är dyrare, får man i en allmänhet stabilare miljö (som jag fårstått det). Man får ett gratis operativsystem (gratis så till vida att det följer med datorn). Man får en skärm på köpet och med logic får man mycket fler och rätt mycket bättre ljudande pluggar. Detta kan ju förstås diskuteras, men jag har testat logic 7 i en närliggande studio och det är helt klart programmet för mig. Om än gränssnittet på logic för en cubasenisse kan verka krångligt till en början.

    Sen att det är jobbigt med 2 maskiner samtidigt är inte ett argument för att behålla Cubase. Att strömma samplingar av stråkar och större softwarepianon är inget större problem, det görs enkelt genom en inspelning av delayet och en kompensation för det. Däremot är det en större risk att vara beroende av 2 maskiner, men det är jag berredd att ta, för många av instrumenten kan jag ersätta på något sätt.

    Macs gränssnitt o logic är nåt jag får lära mig, o logic kan jag jobba rätt hyfsat i. Men sen är det en inlärningsprocess som jag inte måste skynda på med alltför snabbt, för visst måste jag först få bukt med mina PC problem. Annars kan jag ju inte använda den alls...

    Jag uppskattar alla inlägga jättemycket och är tacksamför eventuella tester som ni sett eller gjort själv på imac G5, för dualmaskinerna vet jag ju nu är tillräckliga, vilken modell jag än väljer.

    tack

  13. #13
    Don
    Det hade varit intressant att höra hur det här fortsatte!

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  14. #14
    Roberths avatar
    Senior
    Topicnekrofili :kaaaka!:

  15. #15
    blomstrom
    Äsch vad ska ni ha så mycket pluggar för?! Det räcker ju med en kompressor och ett reverb på mastern!

  16. #16
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    folk som har reverb på mastern borde skjutas!

    *Arete kom på sig själv och blåser bort sin egen skalle*

    Men själva idén att mäta prestanda med hur många av SX inbyggda reverbs in windoes jämfört med logics inbyggda reverb på mac är ju rätt absurd... Om han använt cubase på både mac och windows och jämfört på det sättet hade det ju varit en annan femma, eller använt ett reverb som går att köra både på mac och windows.

    Men men... jag är en sån människa som kanske använder 5-10 spår i samma projekt (och ändå får burken på knäna på nåt jävla vänster) :-)

  17. #17
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Finns det folk som använder reverb på mastern? Det skulle jag aldrig våga.

    Anders var inloggad senast i Januari, så vi kanske aldrig får veta hur det gick!

  18. #18
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Kanske dränktes i reverb?

  19. #19
    killwithskill
    Har insertat reverb på masterregeln. MEN det var en sk fejkad livespelning där bandet ville att det skulle låta live om det. Å då la jag dit nån ambience theater typ å luddade till det lite. Men på en "vettig" produktion? Noway!

  20. #20

    Redaktör
    Jag har använt reverb på masterregeln, men då har det handlat om väldigt små mängder (3-6% wet) och tunna och diskreta reverb. Det kan funka för att få en mix att sitta ihop bättre, speciellt om det rör sig om torra mixar.

  21. #21
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag kör bara oktaver på mastern, aldrig reverb.

    Har för mig att Farbror Trevor hade en hel del masterreverb på Frankies mixar. Det funkar säkert om man vet vad man pysslar med. Därför har jag som mest kompressor/limiter på min master.

    /Mein

  22. #22
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Om ni inte kör reverb på mastern. Har ni då något spår som går helt utan reverb? Vilka spår?

  23. #23
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Jag har väl reverb på det mesta, men det beror på vad ljudspåret fyller för funktion i mixen. Men, visst...ibland kan jag lämna en del saker helt torra. Jag tycker att det är betydligt smidigare att lägga t.ex 2 olika reverb på varsin bus och sedan "tappa" de olika spåren till dessa bussar istället för att lägga en reverb-insert på varje kanal. Det är enligt mig bara processorkrävande och onödigt men har insett att en del faktiskt jobbar så.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 22:20
  2. Behöver program till MIDI-synth
    Av Ajohansson i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 17:05
  3. Behöver transporthjälp från Stockholm!
    Av segerfalk i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 16:21
  4. Reservdelar till 303/606? Vem behöver?
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 02:04
  5. Behöver vi verkligen en till?
    Av lasselu i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •