Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: hjälp med musikteori!

  1. #1
    suss

    hjälp med musikteori!

    hej!

    jag har ett problem... sitter med en hemtenta i musikteori, och nu har jag verkligen kört fast... på första frågan skulle jag skriva skalegna treklanger i grundläge för D-dur. då kom jag fram till följande:

    D Em F#m G A Hm-5 C#m (är osäker på sista)

    sen skulle jag skriva ackordananlys för tonarten D-moll. Då kom jag fram till samma som ovan. det kan väl inte stämma? är helt slut i huvudet och kan verkligen inte koncentrera mig på det här... var har jag tänkt fel? är det samma ackord som byggs upp i D-dur och D-moll?

    Tacksam för all hjälp!

  2. #2
    suss
    hmm... nu kom jag på att jag hade tagit två korsförtecken på både D-dur och D-moll...
    det ska ju vara ett b-förtecken.... hmm.. ska nosa vidare här..

  3. #3
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av suss
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hej!

    jag har ett problem... sitter med en hemtenta i musikteori, och nu har jag verkligen kört fast... på första frågan skulle jag skriva skalegna treklanger i grundläge för D-dur. då kom jag fram till följande:

    D Em F#m G A Hm-5 C#m (är osäker på sista)
    Dom 2 sista ackorden bör vara Hm (Rizzo gillar att man kallar det Bm med all rätt ) och C#m-5 och inget annat!

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Hm .. jag ryser .. usch .. lär man fortfarande ut det felet? Trist

    Det är typ bara Sverige och något annat mongoland där det heter H, i alla andra länderna heter det B vilket givetvis är mer logiskt.

    A, H, C, D, E, F, G .. nötter!

  5. #5
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm .. jag ryser .. usch .. lär man fortfarande ut det felet? Trist

    Det är typ bara Sverige och något annat mongoland där det heter H, i alla andra länderna heter det B vilket givetvis är mer logiskt.

    A, H, C, D, E, F, G .. nötter!
    Vaddå???
    B är ju ett sänkt H ju

  6. #6
    suss
    hm... nu har jag fått koll här.... är det inte såhär?

    D-dur:
    D Em F#m G A Hm C#m-5

    D-moll:
    Dm Em F Gm Am Hm-5... den sista har jag inte kollat upp än.

    det måste väl stämma?


    förresten är det ju den klassiskt skolade musiken som säger h iställer för b... vet ni varför? för att vi fick lära oss att använda h eftersom det är det som används i den musiken vi spelar... det kommer ju ifrån de gamla noteringarna. Då fick man ju för sig att b:et såg ut som ett h, om den understa linjen hade suddats ut lite... eller var det tvärtom? :kaaaka!:

    men nu på senare år, när jag spelar gitarr och lite sånt också har jag blivit lite knasig. jag använder numera båda uttrycken.. men i klassisk musik och musikteori säger jag h. när vi pratar ackord och nutida populärmusik för andra instrument säger jag b. jag blir lite trött på mig själv ibland.

  7. #7
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av EricBradley
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vaddå???
    B är ju ett sänkt H ju
    Så H och C är samma sak alltså?

  8. #8
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av suss
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det måste väl stämma?
    Eller så ska C#m vara ett C#sus för att du ska få med F#-tonen oxå.

    Jag skulle vilja ha ett F#m6 oxå så får du med D i F#m-ackordet .. tror jag

  9. #9
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av suss
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D-moll:
    Dm Em F Gm Am Hm-5... den sista har jag inte kollat upp än.

    det måste väl stämma?

    Nu hänger jag inte med alls!?!

    Förklara uppgiften först så kanske vi kan hjälpa dig!

    Om det är samma kriterier som den första, alltså att det ska vara skalenlig, så bör det se ut såhär:

    Dm Em-5 F Gm Am Bb C

    men i vanlig visharmonik så brukar man byta ut Am mot Adur(A7) för att få en dominant till Dm.
    Jag kanske har missförstått frågan men förklara hjärna så hjälps vi åt

  10. #10
    suss
    Citat Ursprungligen postat av EricBradley
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förklara uppgiften först så kanske vi kan hjälpa dig!

    Om det är samma kriterier som den första, alltså att det ska vara skalenlig, så bör det se ut såhär:

    Dm Em-5 F Gm Am Bb C

    men i vanlig visharmonik så brukar man byta ut Am mot Adur(A7) för att få en dominant till Dm.
    Jag kanske har missförstått frågan men förklara hjärna så hjälps vi åt
    Bb säger du? hmm... nu måste jag tänka och titta på tonerna lite...

    men frågan lyder:
    vilka skalegna treklanger i grundläge bildas av tonerna som används för tonarten D-dur respektive D-moll?

    jag är rätt dålig på det här och är lite osäker på om jag gjort rätt...
    tusen tack till er! det är till stor hjälp!

  11. #11
    suss
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så ska C#m vara ett C#sus för att du ska få med F#-tonen oxå.

    Jag skulle vilja ha ett F#m6 oxå så får du med D i F#m-ackordet .. tror jag
    nu hänger jag inte med... vilken F#-ton menar du? det finns ju ingen..?
    skalenligt innehåller ackordet C#, E och G#?

  12. #12
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av suss
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nu hänger jag inte med... vilken F#-ton menar du? det finns ju ingen..?
    skalenligt innehåller ackordet C#, E och G#?
    Nej detta är helt fel..

    skalenligt så ser det ut som jag postade innan:

    Dm Em-5 F Gm Am Bb C

    detta förutsetter att det är ren mollskala (aeolisk)

    Grund regeln är detta

    Ren Durskala:

    1 2 3 4 5 6 7 8 , mellan 3 o 4 och 7 o 8 är det bara ett halvt tonsteg.

    Ren Mollskala:

    1 2 -3 4 5 -6 -7 8 , mellan 2 o 3 och 5 o 6 är det ett halvt tonsteg!

    Varsågod.

  13. #13
    taffel
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så ska C#m vara ett C#sus för att du ska få med F#-tonen oxå.

    Jag skulle vilja ha ett F#m6 oxå så får du med D i F#m-ackordet .. tror jag

    Du tror lite fel, Rizzo... Men en tro är alltid bra att ha...

    @suss: Eric har rätt, gör som han säger! Men se till att du inte bara plankar facit utan förstår varför det blev de ackord det blev - det har du nytta av i längden...

  14. #14
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Svart eller vitt.
    Vänster eller höger.
    H eller B.

    Mac eller PC?

  15. #15
    taffel
    Ska tillägga att jag tror det är bra att börja med att bena upp skalan framför sig när man gör såna här uppgifter.

    En ren (eolisk) d-mollskala ser t.ex. ut så här:

    D E F G A Bb C D

    Sen är det bara att ta varannan ton om du ska bilda treklanger med en sån skala som grund. D F A blir Dm. Gör sen samma sak från E:et - E G Bb, som blir Emb5 (eller -5, samma betydelse). O.s.v.

    Att göra så minskar risken för att man ska få för sig att Hm-5 ingår, vilket du hade nu...

  16. #16
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johanna
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En ren (eolisk) d-mollskala ser t.ex. ut så här:

    D E F G A Bb C D
    Du Johanna?
    Jag har fått lära mig att det heter aeolisk men vet att man säger eolisk också.
    Vet du varför?

  17. #17
    taffel
    Skulle gissa att det har med latinöversättning att göra, och vilket sätt att stava ljudet ä man har valt - många ä-ljud som stavades med sammanskrivet ae på latin har ju blivit e i italienskan, så jag skulle tro att det är en sån grej.

    Nedrans, jag som skrev in eolisk för att knyta an till det du hade skrivit - nu kanske jag bara förvirrade istället...

  18. #18
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johanna
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle gissa att det har med latinöversättning att göra, och vilket sätt att stava ljudet ä man har valt - många ä-ljud som stavades med sammanskrivet ae på latin har ju blivit e i italienskan, så jag skulle tro att det är en sån grej.

    Nedrans, jag som skrev in eolisk för att knyta an till det du hade skrivit - nu kanske jag bara förvirrade istället...
    Jag tror inte det spelar någon roll för henne längre :kaaaka!:
    Tur att det inte var några altererade prylar i alla fall

  19. #19
    suss
    tusen tack allihop!
    jag är nu färdig med tentan och det känns bra. hade lite dålig koll på det där, kan inte säga att jag har jättekoll heller... men jag tror det räcker för att klara tentan iaf.

  20. #20
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Skönt att det löste sig

  21. #21
    suss
    Citat Ursprungligen postat av johanna
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att göra så minskar risken för att man ska få för sig att Hm-5 ingår, vilket du hade nu...
    hmm... brukar det inte ingå? eller...? jag frågade min lärare, han sa typ att "jodå.. det brukar vara med..."

    fungerar det där i alla tonarter? med att ta varannan ton och göra det till moll?

  22. #22
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm .. jag ryser .. usch .. lär man fortfarande ut det felet? Trist

    Det är typ bara Sverige och något annat mongoland där det heter H, i alla andra länderna heter det B vilket givetvis är mer logiskt.

    A, H, C, D, E, F, G .. nötter!
    Man säger H och B i klassiska, konstmusikaliska sammanhang i europa. I "pop" och jazz säger man B och Bb.

    Det är inget "fel". Bara tvà olika traditioner...

  23. #23
    EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av suss
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hmm... brukar det inte ingå? eller...? jag frågade min lärare, han sa typ att "jodå.. det brukar vara med..."

    fungerar det där i alla tonarter? med att ta varannan ton och göra det till moll?
    Nej det ingår inte i Dm men däremot i C eller Am!

    Detta med skalan funkar kalas i teorin. Men ibland kan det ju kännas lite tråkigt att låsa sig vid detta...

  24. #24
    taffel
    Musikteori är inte min starka sida. Alls. Att det inte är det beror på att jag bara nöd-och-näppe gjorde alla prov och tentor, och jag kan ångra det idag. Som Eric säger så funkar det där med varannan ton från skalan skitbra när man ska hitta treklanger från en viss skala MEN är lite trist.
    Det var precis det felet jag gjorde - löste uppgifterna från mattehållet, kollade aldrig hur en skala LÄT. Snela Suss, SPELA dina läxor när du löst uppgifterna så blir du inte som jag...

    Först när man vet hur de där skalorna och ackorden LÅTER så blir det användbart i t.ex. låtskrivning...

    (Hm-5 ingår i en skala om börjar på D om det är en D-dorisk skala...
    Kan ha varit det din lärare menade. Den ser ut som den eoliska Dm-skalan förutom att Bb istället är ett H.)

  25. #25
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Jag hade så bra musikteorilärare som just gjorde detta, kopplade ihop teorin med vad som lät. När vi lärde oss en skala eller en ackordprogression och dess funktion så improviserade vi eller skrev något över det. Det skulle alltid vara något som musikaliskt var så bra man kunde, det har gjort att jag från början verkligen älskat musikteorin och gärna gjort djupdykningar...

    Så, som sagt innan, spela och sjung allt vad du lär dig...det är ju det det handlar om och då blir det lättare att fatta och mycket roligare!

  26. #26
    Rocknisse
    Citat Ursprungligen postat av johanna
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Den ser ut som den eoliska Dm-skalan förutom att Bb istället är ett H.)
    Fast om det kallas H så borde det också kallas Hb, annars är man inte konsekvent. Håller fullstendigt med han som säger att B är bättre än H, även om jag spelar och lär ut europeisk konst musik

  27. #27
    taffel
    Hess. Ja, kanske.

  28. #28
    verone
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man säger H och B i klassiska, konstmusikaliska sammanhang i europa. I "pop" och jazz säger man B och Bb.

    Det är inget "fel". Bara tvà olika traditioner...
    Jo, det måste väl ändå kallas för ett fel, eftersom det inte har någon som helst logisk förankring och bara ställer till det eftersom en benämning kan innebära två olika toner.

    Jag säger H och Bb. Det kan ju faktiskt aldrig missuppfattas.

    Men frågan är, grundar det där sig på, (som myten säger), ett stavfel?

  29. #29
    verone
    Citat Ursprungligen postat av suss
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hmm... brukar det inte ingå? eller...? jag frågade min lärare, han sa typ att "jodå.. det brukar vara med..."

    fungerar det där i alla tonarter? med att ta varannan ton och göra det till moll?
    Han måste väl menat minusfemackordet som sådant, och inte just Hm-5?

    Vad som kan vara till hjälp med vilka ackord som ingår i vilken skala är att man vet vilka mollskalor och durskalor som är parallelltonarter. C och Am, F och Dm, D och Hm, G och Em, A och F#m... är alla paralleller, och innehåller samma ackord och samma tonmaterial.

    En durskalas olika treklanger följer alltid samma mönster, med sju olika steg (sju olika skaltoner. Från ton 1 upp till 7:

    1. Dur.
    2. Moll
    3. Moll
    4. Dur
    5. Dur
    6. Moll
    7. Mollminusfem

    Och det där fungerar på alla tonarter, kan man en så kan man alla. Vet man därtill vilka förtecken som kännetecknar varje tonart kan man räkna ut vilka toner och vilka ackord som ingår också..

    Exempel för D moll, som är samma som F dur. Vi utgår från F dur.

    1 - F dur
    2 - G moll
    3 - A moll
    4 - Bb dur (eftersom F dur har ett b-förtecken)
    5 - C dur
    6 - D moll
    7 - Em-5

    (Ofta spelar man A dur istället för A moll, eftersom det är D molls dominant. Men det är tonartsfrämmande och hör egentligen inte dit.)

    EDIT: Hade inte läst tråden ordentligt, såg jag. Dominantinfon ovan var ju gammal skåpmat.


    (Sånt här tycker jag är så roligt, egentligen. På mina musikteorilektioner med högstadieelever sitter vi och går igenom förtecken och ackord i tonarter för fulla muggar, och de är intresserade som sjutton och frågar och blir jätteglada när de lyckas rabbla upp samtliga ackord för tonarten. Fascinerande.)

  30. #30
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Det är den Germanska skolan att säga H istället för B.
    Detta ska bero på att munkarna som skrev ner musikteorin från början skrev väldigt.. ja.. ni vet hur texter från medeltiden kan se ut. Han hade väl dessutom musiker-handstil. Så när detta sedan skulle leva vidare läste någon fel på B:t och fick det till H. Släpp upp B upptill och nertill och vips är du nära ett H :kaaaka!:

  31. #31
    verone
    precis! det är humor på hög nivå.

  32. #32
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    En liten fördjupning om den germanska notationen och den anglosaxiska:

    Tonerna döptes efter bokstäverna nàgon gàng pà 1300-talet, vill jag minnas, rätta mig om jag har fel. I Frankrike kallades dom för Ut, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si efter de första stavelserna i hymnen "Ut queant laxis". Ut quent ... Resonare fibirs etc.. I de nordligare trakterna döptes de efter bokstäverna, och b sàg ut som ett h enligt vissa urtolkare av den första encykopedin i notation. Saken är här att det inte känndes allt för ologiskt dà, efter som de ända tonerna som "fanns" var följande: a b c d e f g h.
    -B? fràgarna ni dà kanske. Just det, B och H. I de modala kyrkotonarterna uppkommer ibland ett tritonusintervall mellan F och H. Detta gick inte för sig. För att undvika detta sänkte man den övre tonen ett halvt steg. Detta noterades med ett litet b framför tonen, vilket jag har för mig stàr för bi molle=sänkt. Och tonen kallades därmed kort och gott för B. Sà notera, nàgra Ab eller F# "fanns" ännu inte.

    De smà tonerna var döpta och alla spelade rätt i 550 àr. Sedan kom det en tendens att "rätta till" detta fel, förmodligen med anledning av anglosaxiska skrifter om musiken som alltid använt sig av B och Bb.
    -Det heter väl ändà A B C och inte A H C, basunerade nitiska människor ut med belàtenhet.
    -Absolut, sa alla, men är det inte lite dumt att laga nàgot som inte är trasigt? och finns det inte en risk med att införa ett nästintill identiskt notationssystem och det blir förvirr...
    -DET HETER VÄL ABC OCH INTE AHC!?

    De fick som de ville, och sàlunda har vi tvà notationssystem i sverige nu. Och därför använder nu de flesta H och Bess, eftersom annars blir det förvirring. Sà logiskt allting blev till slut. Tjoho. ända sättet att lösa det pà verkar vara att börja säga Do, Re, Mi istället...

  33. #33
    taffel
    Tack Valfrid, det var kul att få en lite fördjupning i ämnet!

  34. #34
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Jag gjorde proven till komposition -magisternivà i veckan pà musikhögskolan i Stockholm. Jag fick för tusan skämmas ögonen ur mig! David, vem lärde dig de här prylarna?

    -Notera följande toner i ackorden utefter genralbasen.
    *svettas och bläddrar*
    -Skriv en tre- eller fyrstämmig fugaexposition över ovanstàende tema.
    *svettas och bläddrar förbi tre tomma sidor notsystem som förväntas fyllas*
    -Orkestrera följande 88 takter duktigt, svàra, högmodernistiska, pianostycke för romantisk orkester.
    *ägnar resterande tid till att fundera pà hur jag ska komma därifràn med hedern i behàll, exempelvis genom att simulera svàr sjukdom eller liknande*

    Besked i maj. àterkommer.

  35. #35
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Wow! Hur lång tid fick du på dig? Jag har hobbystuderat orkestrering tillräckligt mycket för att inse att jag aldrig kommer att bli bra på det :/

  36. #36
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    4 timmar för satsläran och ytterligare 4 timmar för orkestreringen. Det sistnämnda gick bra, bortsett från att jag bara han med 14 takter avv 88...

  37. #37
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Det känns länge sedan trots att det bara var förra våren.

    Generalbas lärde jag mig själv hyfsat, Söderholm tror jag.
    Fuga och Palestrina skrev vi för Lars-Erik Rosell under våra fyra grundår.

    Jag tror och hoppas att jag gjorde hyfsat ifrån mig, jag kom ju in...

    Orkestreringen är väl tilltagen så att man inte ska hinna klart tror jag. Jag hann två sidor om jag minns rätt. De vill ju se om man har koll eller inte och det har du ju så jag tror inte du behöver oroa dig för proven. Intervjun och styckena är ju det som kommer att avgöra.

    Lycka till!

  38. #38
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    o, självklart är det så. Det är diagnostiskt test för att kunna avgöra vilken nivå man befinner sig på. Så länge det inte är bottennivå så ska det inte ha någon större inverkan. Och då tycker man ju kanske att det är lite långt att åka från Paris... Jag skrev helt enkelt "Tyvärr, jag har inte fått någon utbildning i fugaexposition eller generlbas" och lämnade dessa delar blankt.

    (Trådkaparna slår till igen)

    När jag ändå är OT kan jag säga att jag var på Saariahos nya opera igår. Väldigt fint, skriver en recension till Tritonus. Sverigeexlusivt, i och med att de två första föreställningarna blev inställda pgr. strejken.

  39. #39
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Jag hade så gärna velat se den, jag ska läsa din recension.

    Till de som i denna nu ganska rejält kapade tråd inte upptäckt/känner till Kaija Saariaho så måste det vara dagens (veckans, årets?) tips att kolla in...

Liknande ämnen

  1. Musikteori. Lära sig om "naturlig" progression?
    Av Dsc i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 19:02
  2. Bra bok om Musikteori?
    Av Dsc i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 09:20
  3. En liten fråga om musikteori
    Av joelso i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 09:33
  4. Tips på musikteori böcker för elgitarr.
    Av Malmsteen i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 01:28
  5. Hur lara sig musikteori?
    Av Butterfly i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •