Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur långt kan man pressa iBook G4?

  1. #1
    Pajaspojken

    Hur långt kan man pressa iBook G4?

    Hej!

    Jag har en snart två år gammal iBook G4 12" 800MHz med 640 MB RAM. Nu har jag tröttnat på att inte kunna leva ut mina otroliga musikaliska talanger :kaaaka!: medelst kvalitativ inspelning. Kan jag, utan större risk för att skiten inte ska fungera hyfsat, köpa en Mbox (2?) och köra Pro Tools LE på min dator? Jag har ju provat en massa med Garageband och den inbyggda micken (huga! vilket ljud... ), men där har jag ofta stött på problem när jag kört ca 10 spår med audio och MIDI.

    Jag har tänkt mig att köra både med (kondensator)mick, via inputsen och MIDI.

    Är det lönlöst att ens försöka, eller kan det vara värt att köpa mig en Mbox?

    Vad har ni, med liknande datoruppsättning, för egna erfarenheter?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Garageband är helt fantastiskt processorkrävande.. pro tools le är däremot inget större problem att köra på den burken (jag har själv testat med just mbox och pro tools le 6). Själv så kör jag nu Digital Performer 4.6 på min ibook (som för övrigt har exakt samma specar som din) med ett MOTU 828mk2 som ljudinterface (hittills enbart testat spela in 8 kanaler samtidigt.. fungerade bra). Låtar med runt 20-30 audiospår har jag kört på den på interna disken utan problem. Så värst tunga pluggar fungerar väl inte så bra att vräka på med.. men jag har ändå lastat på ett ganska så bra gäng utan att ljudet börjat hacka å ha sig (som tur är så kan man ju köra bounce/freeze på vissa spår när burken börjar gå för segt).

    Bara till att köra på alltså!

  3. #3
    Pajaspojken
    Underbart! Bäst att springa ner till affären innan de stänger.....

  4. #4

    Redaktör
    Instämmer med Volatiz. Körde rejält med spår på en Powerbook G3/500 en gång i tiden, så det är Garageband som är skurken och inte datorn. Logic (Express) är det ljudprogram till mac som förmodligen är snålast när det gäller CPU, men allt är nog bättre än Garageband. MBox är det vissa som ogillar, men med tanke på vad man får med så är det ett bra köp. Har inte hört något om MBox 2 än, men den är kanske inte ute i handeln ännu?

  5. #5
    Pajaspojken
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MBox är det vissa som ogillar, men med tanke på vad man får med så är det ett bra köp. Har inte hört något om MBox 2 än, men den är kanske inte ute i handeln ännu?
    Ja, den kom väl nu för någon månad sen, inte sant? Förutom att den har fått inbyggt MIDI-interface så ska både ljud in- och ut-kvaliteten vara en hel del bättre. Tror att det även följer med rikligare vad gäller mjukvara, men jag är inte säker. Den kostar runt 4500:- här i Sverige, men kan fås för ungefär 4150:- inkl frakt om man beställer från USA.

    Hur jag själv ska göra har jag inte riktigt bestämt. De gamla Mbox går ju för drygt 2000 spänn begagnat och det är frågan om det är värt så mycket extra för att få uppföljaren. Vad tror ni?

  6. #6

    Redaktör
    Man verkar få med en rejäl packe plugins och program med MBox 2, och jag vet inte riktigt vad som följer med den tidigare versionen. Kan vara ett plus. Om det inte är just Protools du är ute efter finns det alternativ (Presonus nya Inspire tex) i samma prisklass.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    På musicstore så såg det ut att finnas två olika mbox2-paket. Antagligen liknande som de kört för.. ett pack som är lite dyrare men med en massa extra pluggar (min uppkoppling dog när jag försökte kolla upp det.. så jag kan ha fel).

Liknande ämnen

  1. Pressa CD-skivor billigt?
    Av farfar i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-18, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •