Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: musikalisk onani i någon form

herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior

musikalisk onani i någon form

scenario:

jag sitter o håller på med nån låt, gillar det som fan och sitter o pular med vad jag ska ha för pads på låten...fastnar i kanske en timme med att bara sitta och loopa ett parti om och om igen bara för att jag tycker det är så himla fint det jag gjort klart så långt och vad jag gör med tangenterna just nu ...
    man kanske skulle hävda att detta är poängen med musicerande men jag blir bara så jäkla trött på mig själv...tänk vad mycket vettigt jag skulle kunna gjort istället, spelat in själva paden, spelat in sång, fixat trummorna....
    Nja, det är inte bra det hära jag håller på med, onani är kanske farligt i alla fall

nån som gör likadant och vad går ni igång på och fastnar i isåfall, basgångar eller whatever...är det dåligt eller bra?

/J

deadbeats avatar
    Veteran
    ja, de e sjukt det där... man tänker testa nån funktion i en trummaskin, eller nån synk-koppling eller nåt o blir man sittande o lyssnar på samma slinga om o om igen hypnotiserande är det ...

charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Fastnar jämt i att pilla basljud mot trumljud, är bara botten i låten riktigt bra, tänker jag, så ska nog det andra fisslet ordna sig När jag sen verkligen har en bas och trumloop som rockar, har jag fyllt ut bilden med för många effekter för att få in en leadsång och intrument i de övre registren - typiskt 'köra huve't i väggen' joddleri som jag har svårt att komma ur. Men hur man bedömmer sin egen musik relaterar ju mot hur höga förväntningar man har på sig själv, och hur avancerad man anser sig vara, eller hur? En annan som kommer in med färska trattar tycker kanske det redan är genialt, och en tredje undrar var gitarrerna är...

herr Vogel
    herr Vogels avatar
    Senior
    exakt hypnotiserande är ordet sa Bull (eller Bill kanske)
    oftast för mig är det antingen nån pad som sagt...men ännu oftare i kombination med en textrad som jag för tillfället är nöjd med...där sitter jag och sjunger och klinkar i timmar, i bästa fall tröttnar jag inte på grejen i alla fall

herr Vogel
    herr Vogels avatar
    Senior
    ibland inbillar jag mig att det är nån slags blockering hos mig själv som ligger i vägen också
    man sitter med nånting som är bra, och då är det tryggt att spela detta, men för att ta hela grejen vidare krävs det inte bara disciplin utan också lite mod...detta är ingenting jag tänker på direkt, men kanske omedvetet

herr Vogel
    herr Vogels avatar
    Senior
    charlicrash: jag har nog en släng av den sjukna också tror jag, det dära med att köra huvudet i väggen, fast kanske på ett litet annat sätt, om jag sitter o pular med en låt och kommer fram med en massa justa ljud så har jag så förtvivlat svårt att välja vilka ljud som ska få spela vad eller vilka ljud som ska få vara med överhuvudtaget...det blir ofta för många ljud på en gång skulle man kunna säga

någon här på 99 beskrev min musik ungefär: "typ allt på en gång liksom" det tyckte jag var ganska träffande

joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Senior
    Edit: råkade svara på en jättegammal tråd.

Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Igår kväll satt jag och pillade på en Stranger Things-inspirerad sekvens jag gjorde på Monologen. Satt nästan en timme och bara pillade på cutoff, release, resonans och mängden reverb från mixern. Långsamma åkningar och snabba åkningar , kände mig otroligt nöjd när jag gick till sängs.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag tycker nog att det är en av de allra bästa grejerna med att musicera överhuvudtaget. Att vara nöjd med det man gjort och för stunden tycka att det låter bäst i världen. Det är därför jag håller på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •