Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kompressor

  1. #1
    the.boss

    Kompressor

    Hej hej!

    Väldigt ny om detta med att använda kompressorn, och jag undrar...

    Efter jag har spelat in mina olika spår i Cubase, ska jag kompressa spår för spår då eller kompressa helheten?

    Tacksam för svar

  2. #2
    toandfro
    Det beror väl lite på vad du är ute efter, men jag skulle nog hellre lägga kompressor på enskilda spår.

    Men lyssna inte för mycket på mig, jag skulle nog klassa mig som en amatör när det kommer till kompressorer men det finns garanterat folk här på 99:an som kan typ allt som är värt att veta om kompressorer och dylikt!

  3. #3
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Båda delar - men varsamt i båda fallen...

  4. #4
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Det beror helt på faktiskt. Jag skulle satsa på en och en för vad som behövs först och främst. Det viktigaste med en kompressor är att hjälpa dynamiken. Ibland för att ge basisten mer sustain och ibland för att hjälpa sångarens röst. Det handlar alltså helt om vad du vill göra. Vad kompressorn gör först är att justera så att allt ljud hamnar i samma nivå, vilket helt kan döda dynamiken.

    Mitt tips är att börja lägga en kompressor på sången och försöka få den jämn och lyssna efter när du tycker att sången lägger sig "längst ut i högtalaren" och när den är helt platt och testa.

    Nu vet jag ju inte vad det är du har gjort så det är svårt att säga. Lägg upp en mp3'a så kommer du få massor av tips.

  5. #5
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Är inte själv så duktig på kompressor, men jag brukar lägga kompressor efter smak och tycke på varje spår separat. Om det sedan saknas lite punch i mixen brukar jag lägga en multibandskompressor på allt. Att lägga bara vanlig kompressor på slutmixen brukar inte bli så bra. För mig i alla fall..

  6. #6
    Don
    Grattis! Du har just nu framför dig den skönaste upplevelsen i musikskapandet, den dagen jag upptäckte kompressorn trodde jag inte att det var sant, en fantastisk upplevelse och helt plötsligt kunde även jag få mina grejor att låta radio...

    =)

    Experimentera friskt! Kompressor/limiter kan du använda på många sätt, och inte förrns du satt dig ner och lekt med dina inspelade spår (börja med ett och ett och testa hur kompressorer kan ställas in och arbeta olika på olika typer av instrument) kommer du att haja vad du kan uppnå ...

    När du börjar få koll på hur det funkar, kommer du helt plötsligt att få mycket lättare för att få saker och ting att "låta bra" ...

    Än en gång, grattis, och lite som clase skrev, akta dig för att döda dynamiken, allt gott är godast när det brukas med moderation!

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  7. #7
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Mångta fina svar här på redan några minuter. Glömde nämna att mitt motto är hellre lite för lite än för mycket när det gäller kompressor.

  8. #8
    the.boss
    Tack för alla snabba svar och bra tips! :-)
    Ja, det ska bli kul å få det att låta riktigt bra. Jag ska testa mig fram.
    Fan va kul! :-)

  9. #9
    toandfro
    Om du inte redan har fishfillets-serien (som är gratis) så kan jag rekomendera den.

    http://www.digitalfishphones.com/mai...em=2&subItem=5

  10. #10
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    är det bara jag som tycker kompressorer är överskattade? tycker bara det gör ngt vettigt på akustiska inspelningar, typ sång o gitarrer. på elektronisk musik tycker jag sällan det gör något gott för ljudet, (om man nu inte gör mosamosatechno). Sidechain kan va kul iofs.

    Apropå digital fishphones så tycker jag dominion är en finfin plugg. Exciters är roligare än kompressorer.

  11. #11
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_e
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är det bara jag som tycker kompressorer är överskattade? tycker bara det gör ngt vettigt på akustiska inspelningar, typ sång o gitarrer. på elektronisk musik tycker jag sällan det gör något gott för ljudet, (om man nu inte gör mosamosatechno). Sidechain kan va kul iofs.
    Nja, på elektronisk musik så kan de hjälpa rätt mycket med att snygga till attacken tycker jag. Lite kompressor på början i någon millisekund i release med en ganska så varsam threshold kan hjälpa till rätt mycket ibland om man vill få basen att ploppa lite om man gör discobas... dumdidi dumdidi dumdidi dumdidi dum... Kan hjälpa till med att fixa till baskaggen på samma sätt för att snärta till och göra saker lite tydliga. Fast å andra sidan finns det många kompressorer som är skit också. Då är det bättre utan.

  12. #12
    Don
    Börja med någon ganska enkel, t.ex. Sonalksis SV-315, otroligt lättmanövrerad och låter snorbra! ... ladda ner demo på www.sonalksis.com (sen vet jag att claes här på forumet har dom till salu .. kan du säkert pruta till dig 99 rabatt ... =)

    Snackas mycket om dom just nu, såg lite diskussioner på logic forum bl.a. dessutom använder jag dom själv ganska ofta i studio på jobbet...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista kompressor"

  13. #13
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    En bra idé när man ska lära sig hur en kompressor funkar är att ta en mjukvarukompressor som har presets, lyssna på vad den gör med ljudet och sedan kolla hur parametrarna är inställda. På så vis får man lättare kläm på vad som gör vad i kombination med vad.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Men för fanken, nog behöver man kompressorer på elektronisk musik. Trummloopar (hemmagjorda, medelst trummaskin that is) mår alltid bra av lite kompressor, detsamma tenderar att gälla tunga synthbasar, tycker jag i alla fall. Dessutom kan en bra kompressor göra underverk för att få koll på nivåerna vid olika högresonans-ljud och filtersvep-grejor. Men, som sagt, kompressorer tenderar att vara ganska mycket don efter person så...

  15. #15
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Instämmer faktiskt med rydan. Glömde bort att kompressorer är utmärkta limitiers också.

  16. #16
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, på elektronisk musik så kan de hjälpa rätt mycket med att snygga till attacken tycker jag. Lite kompressor på början i någon millisekund i release med en ganska så varsam threshold kan hjälpa till rätt mycket ibland om man vill få basen att ploppa lite om man gör discobas... dumdidi dumdidi dumdidi dumdidi dum... Kan hjälpa till med att fixa till baskaggen på samma sätt för att snärta till och göra saker lite tydliga. Fast å andra sidan finns det många kompressorer som är skit också. Då är det bättre utan.
    mjo, men när man jobbar elektroniskt så har man ju alternativ till kompressorn när det gäller att ändra dynamiken. alla syntar och de flesta trummojönger har ju envelopes... Fast det är väl en smaksak oxå

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Don
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis! Du har just nu framför dig den skönaste upplevelsen i musikskapandet, den dagen jag upptäckte kompressorn trodde jag inte att det var sant, en fantastisk upplevelse och helt plötsligt kunde även jag få mina grejor att låta radio...

    =)
    Den där känslan kommer jag ihåg. Sen mix-misshandlade vi varenda spår på mastern med en Alesis 3630, och tyckte allt lät så jävla bra.
    När man väl vet hur en kompressor låter, är man förstörd för livet. Det går inte gå tillbaka och njuta av 'true life' dynamisk musik som inte hänger ihop på det där sättet - om man pratar popproduktioner altså. En gitarrist och sång på en scen är fortfarande underbart.

  18. #18
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_e
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mjo, men när man jobbar elektroniskt så har man ju alternativ till kompressorn när det gäller att ändra dynamiken. alla syntar och de flesta trummojönger har ju envelopes... Fast det är väl en smaksak oxå
    Jovars, men om kompressorerna man använder inte bara är "trista" dynamikprocessorer, utan tillför sitt eget sound så är det ju en annan femma. Dessutom kan vissa kompressoreffekter vara väldigt svåra att få fram utan att använda just en kompressor. Om man t ex lägger en kompressor över ett helt trumspår så kommer ju ljuden lixom att påverka varandra.

Liknande ämnen

  1. ART kompressor?
    Av richiekay i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 23:11
  2. Det där med EQ och kompressor....
    Av Box i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 11:05
  3. Kompressor
    Av limpan2 i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 15:53
  4. Preamp kompressor????
    Av Barutop i forum Inspelning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-12-20, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •