Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Koppla för inspelning - Lite råd tack!

  1. #1
    imported_ez0r4y

    Koppla för inspelning - Lite råd tack!

    Har spelat in tidigare, men haft lite problem med att jag har även spelat in musiken som jag kör i datorn och rundgång ifall jag inte kopplar datorns ljud ut till tape-in osv osv.
    Orkar inte rabbla upp nu.
    MEN skulle vilja ha lite tips på hur jag ska koppla.
    Har en sådan här mixer:

    http://www.altoproaudio.de/images/on...r/s_6gross.jpg

    PM G5'a med både ljud ut och in såklart, analogt. Kör just nu med vanliga "dator högtalare" efter omublering, men brukar köra med stereo inkopplad och denns högtalare.
    Dvs stereon har en "in" och en "ut"...
    Ska spela in två gitarrer och en sång.
    Just nu kör jag även gitarrerna via en förstärkare, men skulle helst vilja slippa det då båda kommer på samma kanal.

  2. #2
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag hade nog kopplat mixerns main out i ljudkortets ingång och ljudkortets utgång till stereon. Så hade jag det iaf innan jag skaffade en mixer med subgrupper.

    En nackdel är att du måste ha datorn igång för att kunna köra ljud ut genom mixern till högtalarna, men har du alltid datorn igång så.
    Sen blir det jobbigt ifall du vill skicka ljud från datorn, genom externa effekter och tillbaka in i datorn om du nånsin får för dig att göra det.

    Allt ljud går ju genom ljudkortet då, så viss kvalitetsförlust och kanske lite fördröjning på lyssningen kanske det blir, fast det påverkar ju bara lyssningen, inte inspelningen.

  3. #3
    imported_ez0r4y
    Tack för tipset. Att allt ljud går igenom ljudkortet är inget problem då jag alltid har på datorn när jag spelar...kör alla effekter i datorn...
    Dock planer på att införskaffa nån dist pedal till gitarren, men den borde ju gå och lägga mellan förstärkaren och mixern?

    Dock så skulle det tyvär hindra mig ifrån att även kunna kontrollera själva volymen ifrån datorn ut till högtalarna via mixern vilket även skulle vara rätt härligt Kör nu datorns ut till LINE IN 3/4 så jag kan kontrollera HI, MID och LOW via EQ'n på mixern och även volymen...tycker det är rätt smidigt faktiskt.
    Men som sagt, ska jag spela in gitarr och köra med GarageBands effekt så går inte det (blir rundgång, har monitoring påslaget då jag gärna vill höra vad jag spelar oxå...) utan då måste jag koppla till TAPE IN istället och trycka ner 2TK TO CONTROL ROOM och då fungerar det...hm...=/

    Minns inte riktigt hur jag hadde det tidigare då jag som sagt har kopplat in.
    Vad är STERO AUX RETURN och AUX SEND?

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jo, att kunna kontrollera utvolymen på stereon från mixer är ju onekligen smidigt men jag vet inte om det går att fixa på nåt sätt med den mixern.

    Aux send är en "tappning" där du kan "tappa av" singnalen för att skicka viadre till tex en effekt. Aux return är bara en stereoingång avsed för effekten.

    Det skulle ju gå att koppla senden till ljudkortsingången, men då kan du bara spela in i mono.

  5. #5
    imported_ez0r4y
    Hm...mjo, även om jag spelar in mono kommer väll ljudet ut i båda högtalarna...eller? (bara det att ljudet blir lika högt på båda)
    "Tappa av"? Nu hängde jag inte riktigt med i AUX grejjen...hmm...=/
    Googlar lite o ser om jag hittar nått om AUX...^^

    Ah, tror jag fattar det där med AUX nu...men har inte rätt kabel. Har bara RCA>miniTele och inte Tele>Minitele (ja, jag kör såndär adapter för att få RCA>Tele...)
    Men va lite billigare o ta det man hadde hemma än o köpa nytt...

  6. #6
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag skulle nog göra så att jag kopplade main-out till datorn, och control-room till stereon. På så sätt kan du alltid få fin och hög signal in till datorn och sänka ljudvolymen i rummet med phones/control-room, vilket ibland är riktigt skönt att kunna.

    Känner att jag itne är så van vid små mixerbord nu faktiskt. Alla jag har ägt har alltid haft minst en sub... hur klarar ni er utan en egentligen?

  7. #7
    imported_ez0r4y
    Vad är "sub"?

    Just nu går main-out till datorn och tidigare gick även control-room till stereons ljud in om jag inte misstar mig också datorns ljud UT till en stereo kanal i mixern. Men blev som sagt rundgång om man slog på "monitoring" i GarageBand då...rundgången är faktiskt på sätt o vis det stora problemet...=/
    Föresten...när vi ändå är i farten...någon som vet något annat program som är gratis för att få gitarr effekter förutom GarageBand?

    Man kan ju alltid uppgradera sig snart, känner att det kommer behövas snart iaf faktiskt...hm...
    Men så ska man ha utrymme oxå...och det har jag defenetivt inte gott om...knappt så man har utrymmme för detta lilla.

  8. #8
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    En subkanal är en kanal som man kan skicka ljud från andra kanaler till. Sedan kan man välja om subkanalen ska gå till mainout. Subkanaler har oftast separata utgångar vilket är utmärkt för mig då jag spelar in och vill skicka en ljudsignal separat ut ur mixern, men ändå vill ha allt på.
    En subkanal kan också användas som en vanlig volymregel vilket kan vara bra om man mickat upp ett trumset till exempel. skicka allt ljud från trum-kanalerna till en sub, så kan du ställa volymen med en regel istället för 5 och slipper riskera att man sabbar balansen mellan kanalerna då man höjer och sänker.

  9. #9
    imported_ez0r4y
    Ah, okey!
    Llåter ju smidigt! Synd bara att man saknar det...

  10. #10
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Så här skulle jag kopplat...

    Inspelningskedjan:
    Mikrofon (t.ex.) -> Mixerbordets MIC1
    och Mixerbordets MAIN OUT -> Datorns ljudingång

    Uppspelning/medhörning:
    Datorns ljudutgång -> Mixerbordets TAPE IN
    och Mixerbordets CONTROL ROOM OUTPUT -> Stereons ljudingång

    Med ovanstående lösning blir du tvungen att trycka in knappen 2TK TO CONTROL ROOM för att undvika rundgång. Alternativet är Makaris lösning.

    Hade du haft ett mixerbord med SUB-grupp så hade det som Clase påpekade, funnits bättre lösningar.

  11. #11
    imported_ez0r4y
    Ah, okey, tack. Ser ut som om jag får preoritera bort mixerbordets EQ då till förmån för möjlighet att köra effekter i datorn...alterantivt köpa mig liten effekt box och koppla mellan gitarren och stärkaren då...eller stärkaren och mixern...=(

    Någon som har nån shysst att rekomender? Inte V-Amp...
    För er som har använt garage band så är det främst ljud som påminner om English Chanel och British Invasion?

  12. #12
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Finns det ingen EQ i Garageband? Vad använder du EQ´n till?

  13. #13
    imported_ez0r4y
    Hm, jodå, finns säkert EQ i GarageBand...
    När jag sitter och lyssnar på musik och film för att få det som JAG vill ha det. Då jag dessutom inte har subwoofer är det betydligt smidigare att sträcka sig fram och sänka bas frekvensen på mixern än dra ner något extra program och ratta på massor av frekvenser för att sänka basen...samma sak när man vill höja endel saker i endel låtar som man lyssnar på. Vissereligen har iTunes en EQ, men den har ju en jäkla massa reglage och känns inte som om jag behöver så många. Är iaf mycket smidigare enligt mig att ratta på EQ'n på mixern istället.
    Därför jag trivs med att ha datorns ljud kopplat till en kanal i mixern också.

    (funkar fin fint men det blir som sagt rundgång om man vill ha medhörning...)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 10:22
  2. Koppla mixern - Hur ska jag koppla?
    Av imported_ez0r4y i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 01:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •