Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rör-på-Rör

  1. #1
    toandfro

    Rör-på-Rör

    Rör-mick...preamp med rör...rör-mixerbord...rör-kompressor..m.m..

    Rör ska ju ge ett varmare ljud, men ger verkligen så många rör-prylar som möjligt i samma signalkedja ett varmare ljud, eller blir det bara "rörigt"? :rolleyes:

    Kan rören ta ut varandra och kan man få för mycket av det goda?

  2. #2
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Det beror på vad man är ute efter... Förr i världen fanns det bara rör, så då hade de inget val..
    Jag tycker nog ändå att det räcker med en rörpryl i kedjan om man tvunget ska ha rör - annars kan det lätt bli för mycket. Många billiga burkar har dessutom oftast inte någon vidare kul färgning...

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Rör som universalförsbättrare tycker jag känns lite överskattat. Det låter ju inte automatiskt bättre för att det låter rör, bara annorlunda. Man tappar ju lite tydlighet osv. (Nu har jag givetvis inga high-end prylar hemma att referera till, men principen känns som den kvarstår).

  4. #4
    toandfro
    Jag bara reagerade över att så fruktansvärt mycket prylar har rör i sig....men det kanske mest är för att man själv ska kunna välja var i kedjan man vill stoppa in röret?

  5. #5
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Huvudorsaken till att det förekommer allt mer rör, är nog inte av hänsyn till kunderna för att de ska kunna välja var de vill stoppa in något rörigt - utan snarare att det är ett buzzword som används som försäljningsargument, tillsammans med "vintage" och "retro".
    Folk är lättlurade när det gäller sådant. Eftersom musiken var så bra på den gamla goda tiden, så "måste" den egna musiken ju bli mycket bättre med teknik från förr också... :hmmm:

  6. #6
    toandfro
    Japp...köp ett rör-mixerbord och låt som beatles!

  7. #7
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Transistorer och rör är olika tekniker och de är bra på olika saker. Börjar man köra dem lite hårdare är det utan tvekan så att rör generellt sett låter bättre. Rör har dock också flera nackdelar jämfört med transistorer och vill man övervinna dessa krävs det rörprylar i den dyrare skolan.

    Jag ser inga ljudmässiga problem med att stoppa in en massa rör i signalkedjan. Problemet är att det blir ohyggligt dyrt om man skall ha ordentliga grejer. Vill man hålla sig till någorlunda normala prisklasser och ändå smaka på lite god rörsmak är det nog smartast att köpa en bra preamp/DI-låda för det är där rören utnyttjas bäst så att man får mest för pengarna. Groove Tubes The Brick är ett exempel på en sådan burk.

  8. #8
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    En preamp som innehåller rör och som jag tycker låter riktigt bra, men ändå inte är extremt dyr, är Summit Audio 2BA-221.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •