Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: phantommatning

  1. #1
    the.boss

    phantommatning

    Hej! Jag har köpt en kondensator-mick och vad jag har förstått så kräver såna phantommatning i mixern.... Vad är det för viktiga saker man ska tänka på där?
    Har bara svaga aningar om att man ska vara försiktig å sätter på micen innan man startar mixerbordet eller nåt liknande.

    Behöver hälp! Ska spela in imorn med gänget

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Koppla in micken innan du slänger på matningen. Förresten.. sätter på micken? Har den en on/off-switch? Vad är det för mick?

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Som Volantiz sa, 1 koppla ihop allt med fantommatning avstängd, 2 sätt på fantommatning, 3 sätt på mikrofonen (om detta krävs).

    Något att tänka på är också att du mutar/drar ner volymen innan du slår på fantommatningen eftersom en del system, om din fantommatning ligger i bordet, kan ge ifrån sig ett pop-ljud som inte är så trevligt för din lyssning.

  4. #4
    the.boss
    Ok. Tack så mycket!

  5. #5
    the.boss
    Jag har en TSM 87 nånting... Hmm... En fråga till här då... Vad är det för två reglage på micken? Nån som vet?

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vad står det vid reglaget? Det är inte en pad (som sänker signalen) som t ex är lämpligt att slå på vid högt ljudtryck (när du spelar in en trumma t ex) och/eller en inställning som skär i de lägre frekvenserna (en slope). Lägger en kurva som gradvis klipper från t ex 80hz och nedåt.

  7. #7
    the.boss
    Tja Katzenjammer! Jag var inne i musikaffären idag och fick lite mer kött på benen. Du hade rätt om de två reglagen. Tack, tack, å hej.

Liknande ämnen

  1. phantommatning
    Av mechatronic i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-02-08, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •