Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 241

Ämne: Studiostol

  1. #121
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Bafab säljer begagnade kontorsmöbler och finns i de större städerna:
    http://www.bafab.se/

  2. #122
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Det finns mycket kvalitetsgrejer begagnat! Hittade en fantastisk arbetsstol från Kinnarps i skinn för 300:- på annons.

  3. #123

  4. #124
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lysande. Får bli en ny stol.

  5. #125
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om du gillar din stol så måste du ju kunna fixa den på nåt sätt. Borra ett hål och sätta en bult igenom snurrstången kanske. Jag ser framför mig hur du eventuellt skulle kunna skruva isär den, trä en gammal bilspiralfjäder runt stången och skruva ihop igen. SÅga av fjäder til lämplig längd. SÅ får du behålla studsen också. Fuck sopberget Hämta lite grejer där istället!

  6. #126
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Några dagars arbete för en stol, njäe.

  7. #127
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    PM

  8. #128
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man hör dessutom på ljudbilden om man har snålat och köpt en billig stol. Soundet av en Kinnarps och en Ikea är heeelt olika.
    Aha, det är DÄRFÖR jag skriver bättre på 99 (från arbetsrummets Kinnarps) än jag musicerar (från studions ikea).

  9. #129
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Heeeelt underbart... tack vare denna tråden fick jag inte mindre än två Kinnarps-stolar i lyxmodell m höga ryggar å nackstöd mm Gudomligt snällt av rwq!!!

  10. #130
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Heja!

  11. #131
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Heeeelt underbart... tack vare denna tråden fick jag inte mindre än två Kinnarps-stolar i lyxmodell m höga ryggar å nackstöd mm Gudomligt snällt av rwq!!!
    Grattis PF! Verkar vara ett par ordentligt sköna kvalisort stolar

    Ställ dom i vardagsrummet.

    För. Tja.... Det går att skoja om studistolar och ljudkvalitet. Vilket denna tråd är ett bevis på. Men kära PF och ni andra skojare. Jag vet ju att ni kan tycka att sådant här är överdrivet. Men kanske för andra, som också är i studiostol köpartankar! så vill jag ändå ge ett ofta förbisett tips som trots all skojeri faktiskt inte är mindre sann.

    Köp inte en studio-stol med högt ryggstöd!!

    Ljudet skall blåsa fritt från högtalare, bort från dina öron, för att sedan absorberas, diffuseras bortom dig, så långt det är praktiskt möjligt, utan att rummet skapar andra problem.

    Om någon undrar varför man aldrig riktigt får ordning på mellanregister och diskant... eller varför det är "så skönt" att mixa med lurar när man har en "skön" stol med högt ryggstöd....

    ... Så är detta en del av svaret.

    Men det är klart. Vid hörlursmixning är nog de där stolarna guld att ligga i
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-05-15 klockan 19:34.

  12. #132
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    OMG; fick gas på en HÅG Scio..

  13. #133
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, vi får väl se om ni klagar på att mina framtida mixar har för hög nivå av högstolsryggskoefficienten™

    För övrigt har stolarna nu tagits i bruk efter lite omflyttning, den ena är en Kinnarps märkt AB/S 2006, den andra är en RH Form '98 Högstolsryggskoefficienten™ av dessa två kombinerat blir en plus noll plus minus noll, dvs tar de ut varann och ljudet kvarstår som ofärgat. Kommer dock bli lidande om det är så att man ser världen genom ett skimmer.

  14. #134
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Får man tipsa om denna? Gick runt i världen, sökandes efter en slagskeppsstol till studion men bytte spår helt.
    Bra för hållningen och för min rygg.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90279564/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nilserik-stastod-svart__0324793_PE518143_S4.JPG 
Visningar:	157 
Storlek:	12,6 KB 
Id:	58905

  15. #135
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran

  16. #136
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åk till ett riktigt kontorsvaruhus. Kontorsstolar från reguljära möbelaffärer är bara smäck.
    Jag är rädd att det är lika fel som IKEA. Kontorsstolar skall hålla för teoretiska 40 h arbetsvecka. Men sedan så skalas massa timmar bort på möten, extra vändor till kaffekannan och de senaste modeflugorna som säger att man bör stå på en sådan där gymboll några timmar om dagen när man arbetar.

    Nej, detta är lösningen för den seriöse producenten, välj en stol som klarar att någon sitter i den 16 timmar om dagen. Välj en gamingstol.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stol.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	58934

    Skåda stolen! Den säger "här sitter en kille med koll". Bara färgen gör musiken bättre, för vi vet ju alla att riktig elektronisk musik är grön mot svart bakgrund.

  17. #137
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Är du ironisk eller bara okunnig?

    Stolen du länkar till har ingen låsbar gungmekanism, armstöden går inte att ta bort, osv. Det är en glorifierad Jyskstol marknadsförd mot gamers.

  18. #138
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Matchar perfekt Roland nya VA prylar.

  19. #139
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har haft min HÅG Credo i ca 15 år nu och den är MYCKET frekvent använd. Det enda problemet jag har, är att jag behöver byta klädsel på den. Den är fortfarande helt i nyskick funktionsmässigt. Så går det när man köper kvalitet. <3
    Det kostar mycket, men är inte dyrt.

  20. #140
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du ironisk eller bara okunnig?

    Stolen du länkar till har ingen låsbar gungmekanism, armstöden går inte att ta bort, osv. Det är en glorifierad Jyskstol marknadsförd mot gamers.
    Det är en bra inspirationskälla till att hitta andra stolar. Att göra musik i en kontorsstol skulle jag inte våga av rädsla för att göra kontorsmusik. Och IKEA är ju IKEA.

  21. #141
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man tipsa om denna? Gick runt i världen, sökandes efter en slagskeppsstol till studion men bytte spår helt.
    Bra för hållningen och för min rygg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nilserik-stastod-svart__0324793_PE518143_S4.JPG 
Visningar:	157 
Storlek:	12,6 KB 
Id:	58905
    Tack för tipset, en sådan ska jag inhandla.

    Satt alltid på hög pall förr i tiden, men när mjukvaran tog över blev det en bra stol istället.

    Men man kan f@n inte sitta i en stol och spela synth, det är ju löjligt! Vem skulle sätta sig i en snurrekontorsstol framför en flygel??

    Här ska handlas!

  22. #142
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset, en sådan ska jag inhandla.

    Satt alltid på hög pall förr i tiden, men när mjukvaran tog över blev det en bra stol istället.

    Men man kan f@n inte sitta i en stol och spela synth, det är ju löjligt! Vem skulle sätta sig i en snurrekontorsstol framför en flygel??

    Här ska handlas!
    Den är skitbra. Köp!

  23. #143
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man tipsa om denna? Gick runt i världen, sökandes efter en slagskeppsstol till studion men bytte spår helt.
    Bra för hållningen och för min rygg.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90279564/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nilserik-stastod-svart__0324793_PE518143_S4.JPG 
Visningar:	157 
Storlek:	12,6 KB 
Id:	58905
    Men... den ser ju ut precis som IKEA Vitamin som jag har i studion sedan evigheter. Svinbra är vad den är! Lömskt att de bytt namn på den bara.

  24. #144
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    finns det ingen sån pall på hjul eller är det en löjlig idé?!?

  25. #145
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    finns det ingen sån pall på hjul eller är det en löjlig idé?!?
    Dumt, eftersom den där bottnen är välvd för att man ska kunna luta/gunga etc. Med hjul skulle det bli farligt. Svinbra att "gunga iväg" och justera nå't på mixern osv, utan att asa runt på golvet.

  26. #146
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    finns det ingen sån pall på hjul eller är det en löjlig idé?!?
    Det finns, men det tillför en knepighet i studion som är nästan oöverskådlig.

    Namn:  00.jpg
Visningar: 488
Storlek:  4,0 KB

  27. #147
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    enhjulingen kan jag ta!!! jag måste gunga längre än vid samma bord så jag får nog ta vanlig snurrstol, men man vill ju ha en nätt en...

  28. #148
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    De nya pallarna är mycket hårdare stoppade än Vitamin (kom nyss från IKEA). :-o

  29. #149
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Köp en Markus var 5:e år för 1400:- (23:-/mån).

    /Mein

  30. #150
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är rädd att det är lika fel som IKEA. Kontorsstolar skall hålla för teoretiska 40 h arbetsvecka. Men sedan så skalas massa timmar bort på möten, extra vändor till kaffekannan och de senaste modeflugorna som säger att man bör stå på en sådan där gymboll några timmar om dagen när man arbetar.

    Nej, detta är lösningen för den seriöse producenten, välj en stol som klarar att någon sitter i den 16 timmar om dagen. Välj en gamingstol.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stol.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	58934

    Skåda stolen! Den säger "här sitter en kille med koll". Bara färgen gör musiken bättre, för vi vet ju alla att riktig elektronisk musik är grön mot svart bakgrund.
    Den var ju hemsk! En sådan skulle inte jag vilja bli förknippad med. Den ser ju ut som en ungdomifierad stol från en jappanesisk plastracerbil. The fast and the furious med ratt och pedaler kopplat till datan (ja, jag var lite ironisk).

    Det där med stol har jag aldrig funderat över. Den jag har är inte snygg, klädselns mönster påminner om det Mercedes hade i början på 90-talet när de ville poppa till sig lite. Liknande mönster kunde även ses i diverse små japanska pensionärsbilar typ Nissan Micra. Men... den liksom bara finns där och levererar utmärkt komfort år efter år. Jag kom över den på ett ställe jag jobbade. Det var en uddastol. Det gick inte, vi skulle ha enhetligt hade någon som inte satt på denna stol bestämt. Jag hade redan suttit in den ett par år. Jag sa till VD:n att då tar jag hem den om den ändå inte har en plats här och fick ett "öh... jaha, jo, det får vi undersöka". Jag sa att jag förvarar stolen hemma hos mig medan saken undersöktes och sedan pratades det inget mer om saken.

    Innan hade jag en utrangerad kontorsstol från samma företag men den var sliten i tyget och lutade framåt när man inte satt i den eftersom låsningen inte fungerade. Egentligen borde min studiostol få lite mer uppmärksamhet för det prima jobb den gör.

  31. #151
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag har haft samma IKEA-stol i över tio år. Funkar fortfarande utmärkt, har dock höjt den då jag tycker originalmaxhöjden var lite för låg.

  32. #152
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är skitbra. Köp!
    Hur är dynan till den? Är den liksom av gel så att man aldrig sitter helt still?

  33. #153
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft samma IKEA-stol i över tio år. Funkar fortfarande utmärkt, har dock höjt den då jag tycker originalmaxhöjden var lite för låg.
    Samma här, Ikea Karsten, funkar utmärkt fortfarande.
    Och ryggstödet har massor av små lufthål där ljudet från högtalarna kan strömma fritt igenom, så där har Ikea tänkt till.

  34. #154
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    [Jäklar vad tiden går fort! Känns som om detta var sådär 2 månader sedan. Nåväl!]

    Var på IKEA häromdagen och fylldes av en stor tacksamhet till dig rwq som ställde undan två magiskt fina skrivbordsstolar till mig bara som genom ett trollslag, tack vare denna lilla tråd. Rörande vänligt av dig!!!

    <3 Tack igen!

  35. #155
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    https://www.ergoff.se/bevakning/283-...ntorsstol.html

    Kan rekommendera denna den är sisådär 8200 kr mer än vad du tänkt dig,. Hade dessa på ett jobb jag jobbade på förr. Du kan sitta still i 12tim utan resa dig. Helt sjukt skön stol..

  36. #156
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mmm.... jo alltså, grejen var att jag fick inte en utan två motsvarande sådana stolar tack vare denna tråd

  37. #157
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Stol

    Vad sitter ni på? Själv har jag en vanlig risig snurrstol från IKEA som inte är bekväm till någonting. Därför vill jag köpa något bra. Den ska helst fungera som något jag kan ha till både datorn och när jag sitter och smygspelar gitarr.

    Datorn står på en studiomöbel som är rätt oergonomisk. Den har en 88-tangenters klav på utdragbar hylla under själva skrivbordshyllan. Därutöver står monitorn på en 4U-rackhylla och dessutom är monitorn 43" så det blir ganska mycket att titta uppåt. En stol kan förstås inte rädda hela situationen, men jag vill ha en som gör så mycket som möjligt åt den.

    Det behövs alltså något stadigt som kan sänkas till skön gitarrhöjd och höjas till snudd på ståhöjd. Finns inte denna kombination får jag i värsta fall ha en separat gitarrstol, men det jag helst hör som svar nu är ett konkret förslag på något som passar perfekt.

  38. #158
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Kinnarps kontorsstol 6244, 24 kg sittkomfort.
    (köpt för 5 år sen, skulle jag köpt nåt idag hade jag nog dock kört med sitt/stå-bord och nån pall istället)

  39. #159
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har en HÅG Credo, som är från 1993, men fortfarande är precis lika bra som när den var ny (förutom klädseln, som jag ska se om det går att få tag på ny, så att jag kan klä om den...).

    Köper man riktig kvalitet så svider det bara en gång. Köper man "billigt", så blir det dyrt i längden eftersom man får byta oftare - och som en "bonus", så sitter man dessutom dåligt hela tiden...

  40. #160
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    IKEA Vitamin efter tips från Machinepop.

  41. #161
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack för svaren!

    Jag får inte ihop det riktigt när det gäller de kombinerade funktionerna. Det får nog bli en arbetsstol till studiobänken och en separat gitarrklinkarstol.

    Gällande gitarrstol kanske det egentligen vore bäst att bara satsa på en bekväm pinnstol, såsom Bergerault B1014... Någon med erfarenhet av deras stolar?

  42. #162
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IKEA Vitamin efter tips från Machinepop.


    Härligt att den fortfarande faller i smaken. Jag ångar på med min också. Lätt att sänka och skjuta in under mixern när jag får feeling och vill stå och jamma också. Inget ryggstöd som slår i nå'n klavve när man reser sig heller.

  43. #163
    belsedub
    belsedub är uppkopplad nu
    belsedubs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IKEA Vitamin efter tips från Machinepop.
    Nu heter den tydligen Nilserik

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90309721/

  44. #164
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av belsedub Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I verkligheten, hur skön är den där "vingelfaktorn?" Känns den stabil även på sniskan eller vill man sådär ovackert glida av
    Jag har stol med litet ryggstöd där bara sitsen vinglar men det är på ett stabilt, stödjande sätt

  45. #165
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I verkligheten, hur skön är den där "vingelfaktorn?" Känns den stabil även på sniskan eller vill man sådär ovackert glida av
    Jag har stol med litet ryggstöd där bara sitsen vinglar men det är på ett stabilt, stödjande sätt
    Jag var lite skeptisk först, men nu har jag haft denna i över ett år och skulle inte kunna gå tillbaks till typ kontorsstol igen. Den funkar ju nästan likadant, men man bollar runt stolen rätt lätt och blir ett med den efter ett tag, typ. Sen tar den ju ingen plats heller. Känns stabil även lite lutat, men där sätter väl ens mod gränsen...

    Jag jobbar inte på IKEA eller har blivit betald eller sponsrad på något sätt, jag känner dock några som jobbar där så ta mitt omdöme med en nypa salt.

  46. #166
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Ok! Kanske vorde provas

  47. #167
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    HÅG Capisco. När jag såg den och satt i den första gången avfärdade jag den som ett oseriöst designspektakel. Men en god vän som jobbar med kontorsinredning tyckte jag skulle ge den seriös utvärdering.

    Resultatet blev att jag köpte den, och tre år senare är jag fortfarande gruvligt nöjd och den ser ut som ny! Testa

  48. #168
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av belsedub Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nils-Erik är lite hårdare i sitsen om inte jag minns fel. Annars är det väl samma ja... Jag tycker de är stabila, men att kalla det "ståstöd" är lite att ta i. Jag är 184 cm lång, men har svårt att se att nå'n på 160 skulle tycka att de "står" med den under ändan.

    +1 på framerates disclaimer.

    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok! Kanske vorde provas
    Ja, testa i varuhuset är ju en bra början. Funkar kanske inte för alla, men jag far runt ganska mycket bland hyllorna och har syntar i olika höjder. Jag skulle bli tokig av kontorsstol.

  49. #169
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    När jag köpte stol så funderade jag på vilken prisklass jag kunde stå ut med och så kollade jag blocket.
    För ett par tusenlappar så fick jag en stol som kostat 9 000 och som hade en galet bra kvalitet.
    Den varvar jag med en hård antik snurrpall som går att höja och sänka ganska mycket.
    Den är kanon när jag tar upp gitarren eller bara behöver sitta så att jag kan fokusera bättre.

    Jag tenderar till att luta mig bakåt och börja surfa när jag sitter för bekvämt.

    Blocket är kanon.

  50. #170
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Hade innan HÅG Capisco, nu har jag nån sån gaming stol, DXracer. Ser töntiga ut, kvalitén suger men dock extremt skön. HÅG Capiscon är lite overrated, byta de små tygbitarna skulle varit en kostnad på många tusen, gav bort den till en kompis.

    Men ja man ska köpa beg.. tror min capisco skulle kostat 11-12K, hade den mest avancerade varianten med huvudstöd, fotring osv.. köpte för 2500:- tror jag det var, helt i nyskick.

  51. #171
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har 2st sådana här. Nöjd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	75996

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

  52. #172
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Kinnarps kontorstolar. Kolla blocket efter en bättre begagnad.
    Även begagnade ligger dom i en helt egen division.

    Enligt mig

  53. #173
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har en kontorsstol av bättre sort. Vet inte vad det är för fabrikat på den men den står sig väl mot Kinnarps. Den verkar vara helt outslitlig. Jag snodde den från jobbet för en massa år sedan. Jag satt på den där och sedan kom Ebba och sa att jag inte fick ha den längre. Vi skulle ha enhetliga stolar. Jag svarade något i stil med "Nähe..." men det var ingen idé att käfta emot. Jag fick en annan, mindre bekväm, stol och min stol rullades in i ett förråd. Ett tag senare snodde jag den i samband med att vi rensade ut lite andra möbler. Jag fick med mig tre Kinnarps skrivbord och en hurts. Två skrivbord satte jag ihop till ett hörnskrivbord och det har jag i studion. Det andra hade jag på altanen, dels som matbord och dels som underlag när jag sågade och borrade. Väder och vind gjorde sitt och för några år sedan slängde jag det. Det visade sig dock att den där hurtsen som var till skänks stod kvar och en annan hade försvunnit. Ja, jag hade råkat ta med fel hurts. Det höll jag tyst om. Ebba protesterade mot att jag tog med stolen eftersom den eventuellt kunde komma till användning. "Då vet du var den finns" sa jag och sedan hörde jag inte ett ljud mer om det.

    Jag gjorde en annan kupp också. Vi tog ner några finfina skenor för panelgardiner i samband med att vi byggde om på kontoret. Jag frågade vår VD om jag fick ta några. Han noterade det men kunde inte lova något innan han visste hur det blev när ombyggnaden var klar. När ombyggnaden var klar så låg skenorna kvar och jag frågade igen. Även denna gång så blev svaret att jag skulle vänta. Det gjorde jag. I två veckor. Sedan snottade jag med mig några längder hem och monterade upp. Det hade sina fördelar att jobba på helgerna då och då. Några månader senare så kom VD:n och meddelade att jag fick ta skenorna. Då tog jag helt enkelt med mig resten hem också och monterade dem i köket. Även själva gardinerna fick jag med mig och de hänger jag upp på altanen som solskydd när det behövs. De skenor som blev över fick en kompis. Samma kompis mamma hjälpte mig att sy nya gardiner som passade.

    Stolen är riktigt skön och jag våndas inför den dag den går sönder. Jag köpte en 1000-konorsstol på Ikea till arbetsrummet och den är bekväm och så men den där känslan av genuin kvalité har den inte. Den känns mer som en förbrukningsvara medan den andra stolen känns som en investering.

  54. #174
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag har haft Ikea Marcus (som Val tipsade om ovan) och den stolek är ju underbart skön på alla sätt och vis (rekommenderas). Tyvärr gick äldsta sonens stol sönder (en billigare Ikea stol) så han fick ta över Marcus och farsgubben fick ge sig på jakt efter alternativ. Det landade i att jag skaffade en RH Logic 400 (https://www.elite-kontorsmobler.se/e...8aAhiZEALw_wcB) som jag hittade på blocket för 2000 kronor.

    Den där riktiga "skön" känslan har den inte (jmf med Marcus) men å andra sidan så upplever jag den som att den förmodligen skulle kunna stå emot vad man än slänger på den - utan att rubba sig en millimeter. Riktigt robust sak som andas kvalitet. Allting är ställbart och den har även uppblåsbar luftkudde för svankryggen (vilket jag behöver). Perfekt köp och ergonomisk dessutom.

  55. #175
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft Ikea Marcus (som Val tipsade om ovan) och den stolek är ju underbart skön på alla sätt och vis (rekommenderas). Tyvärr gick äldsta sonens stol sönder (en billigare Ikea stol) så han fick ta över Marcus och farsgubben fick ge sig på jakt efter alternativ. Det landade i att jag skaffade en RH Logic 400 (https://www.elite-kontorsmobler.se/e...8aAhiZEALw_wcB) som jag hittade på blocket för 2000 kronor.

    Den där riktiga "skön" känslan har den inte (jmf med Marcus) men å andra sidan så upplever jag den som att den förmodligen skulle kunna stå emot vad man än slänger på den - utan att rubba sig en millimeter. Riktigt robust sak som andas kvalitet. Allting är ställbart och den har även uppblåsbar luftkudde för svankryggen (vilket jag behöver). Perfekt köp och ergonomisk dessutom.
    En sån sitter jag på när jag är på jobbet.
    Bra justeringsmöjligheter.

  56. #176
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Egentligen gillar jag min gamla sletna ikeastol men hatar att den (och i princip alla andra vanliga kontorsstolar) är för låg för mina långa ben. Önskar jag kommit på det här tidigare!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stoldäck.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	320,6 KB 
Id:	90959

  57. #177
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen gillar jag min gamla sletna ikeastol men hatar att den (och i princip alla andra vanliga kontorsstolar) är för låg för mina långa ben. Önskar jag kommit på det här tidigare!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stoldäck.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	320,6 KB 
Id:	90959
    Då pajar inte hjulen heller - win-win.

    p.s. Jag har alltid föreställt mig dig som en tallkotte, men du är mer en grankotte alltså?!

  58. #178
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då pajar inte hjulen heller - win-win.

    p.s. Jag har alltid föreställt mig dig som en tallkotte, men du är mer en grankotte alltså?!
    Ja jag ser faktiskt inte alls ut som på bilden!

  59. #179
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då pajar inte hjulen heller - win-win.

    p.s. Jag har alltid föreställt mig dig som en tallkotte, men du är mer en grankotte alltså?!
    Maybe a tall kotte?

  60. #180
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Maybe a tall kotte?
    byta nick till grankotten?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •