Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 241

Ämne: Studiostol

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Studiostol

    Jag hade engång en stol, i en studio, jag kunde sitta i i typ 36 timmar utan att känna av den.
    Den var i en rundad svängd stålram med ett vävt luftigt och fjädrande 'rymdfiber' konstmaterial, genomskinligt fast med svarta trådar. Men jag kan för mitt liv inte minnas vilket märke det var.
    Den var stålgrå och med ganska hög rygg, samt justerbara armstöd.
    Jag vet att det är den sorten som används inne i europaparlamentets sal, och jag såg att i spelfilmen 'Gustav' hade 'Jon' en sån som kontorsstol.

    Jeg vet också att den låg på ca. en >6000 kalla i 1998.

    Är det någon som kan identifiera den?

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Herman Miller Aeron??

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    M#THERF#CKER!!! YES BABY!!!
    Fan vad jag har letat efter det namnet - just precis den stolen är det.
    T.a.c.k!!!

    Ska genast ut å leta på nätet efter en sån.

  4. #4
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    Ser faktiskt bekväm ut.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Den är brutalt bekväm!!

    Om det inte vore för att den tar för mycket plats skulle det nog finnas en sån i mitt hem, trots att den kostar 10+ k...

  6. #6
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Bumpar. Studiostolar kan diskuteras. Jag använder inte en Herman Miller Aeron men väl en Offix 99: Kontorsmiljö, bokhyllor, arbetsmöbler & billiga kontorsmöbler begagnade | Offix Webshop som har vissa likheter.

    Nackstöd mm. Grymt bekväm. Men nu kommer jag att byta ut den emot en betydligt mindre stol. Även om sådana här stolar är väldigt bekväma så är de tunga och tar stor plats när man svänger runt med den på ett mindre utrymme. Man riskerar att stöta emot känsliga grejor i studion med tex. armstöden. Den är ivägen när man råddar runt i rummet. En del föredrar en enkel pioanopall eller en liten snurrstol utan ryggstöd av den typen som trummisar använder.

    Bäst är kanske att ha en stor bekväm stol/fåtölj för bakåtlutad lyssning i samband med mixning, och en mindre lättrörlig när man spelar. Vad använder ni för stol i studion?
    Senast redigerat av Volt den 2009-07-08 klockan 12:46.

  7. #7
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    jag kör den "dyra" varianten av JYSKs kontorsstol. den som brukar kosta 600-800:- tror jag. den är helt ok, men tyvärr sitter jag ändå oftast i soffan med macbook, nanokey och lurar...

  8. #8
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    En Panton!



    Eller två faktiskt... Men jag har lite vuxendamp och sitter sällan mer än en timme max. Går omkring och lyssnar runt om i rummet. Går ut och röker etc... Men jag älskar att sitta och gunga i den och jag föredrar stolar utan hjul!

  9. #9
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag kör nån av JYSK's billigare för 3-500 kr; skålad och tiltbar i låtsasläder med för lite stoppning. Ok om man sitter i shorts på en luftig kudde

    Dock trist med fasta armstöd, det går inte att spela gitarr i den...

  10. #10
    frazze
    Hur står (eller ska vi säga sitter?) sig Ullmanstolen i sammanhanget?
    Senast redigerat av frazze den 2009-07-09 klockan 10:46. Anledning: Fel länk i inlägget.

  11. #11
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag köpte IKEAs dirrestol som den såg ut för ett tiotal år sedan. Kostade en tusenlapp och funkar bra än idag.

    /Mein

  12. #12
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag kör med RH Logic, mycket bra stol, går att hitta beggad för ca 1500-2000:-. Klart värt pengarna om man sitter mycket.

  13. #13
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Vi kör Ikeas Traktor. I studion får man banne mig inte slöa till!

    IKEA | Arbetsstolar | Snurrstolar | TRAKTOR | Pall med hjul

  14. #14
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag kör den "dyra" varianten av JYSKs kontorsstol. den som brukar kosta 600-800:- tror jag. den är helt ok, men tyvärr sitter jag ändå oftast i soffan med macbook, nanokey och lurar...
    En såndär har jag med. Funkade bra i ett år ungefär. sedan började ryggstödet bukta åt fel håll och jag har därav fått förbaskat ont i ryggen.
    INTE en stol jag rekomenderar alls.

    Behöver dock tips på en ekonomisk men bekväm stol att ersätta åbäket med.

  15. #15
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    jag har Alvar Aaltos "Stool E60" (pall):



    Är på sis linje, det ska inte vara för bekvämt eller se för vräkigt ut...

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    När jag jobbar med musiken, då står jag oftast upp. När jag mixar saker och lägger ner mer tid på det, då sitter jag framför datorn. I en bred rackarns stol från IKEA, vilken numera inte finns i sortimentet. Funderar på att hiva ut den, och skaffa en sådan här istället: IKEA | Arbetsstolar | Stolar godkända för kontorsbruk | JERRIK | Arbetsstol

    Skulle nog sitta rakare i den.

  17. #17
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock trist med fasta armstöd, det går inte att spela gitarr i den...
    Ja det där är ett jävla gissel.. med armstöd sitter man som en prinsessa och har skönt stöd för musarmen, men det går inte att spela på stränginstrument. Jag kör också på någon variant från Jysk med nästintill obefintlig stoppning, men det går att lösa med lite trädgårdsdynor.

  18. #18
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag tycker det är perfekt med armstöd även för gitarrspel. Jag vrider mig 45 grader i stolen och får stöd för vänster axel mot ryggstödet och vänster armbåge på armstödet. Nackdelen är att man kan somna vid långa sessions.

    /Mein

  19. #19
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kör Ikeas Traktor. I studion får man banne mig inte slöa till!

    IKEA | Arbetsstolar | Snurrstolar | TRAKTOR | Pall med hjul
    Ser hyffsat bekväm ut ändå. Ska själv införskaffa 2 st stolar till studion. Billig också.

  20. #20
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Justerbar höjd, perfekt för framåtlutad arbetsställning över maskinerna, hjul.. jag tycker att det är en riktigt bra studiomöbel, faktiskt. När vi inte använder dem står de under vårt studiobord och tar således inte någon plats.

  21. #21
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Pall med plats för person och tillhörande utrustning.

  22. #22
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Eller så är den väl insutten av någon med blypung.

  23. #23
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Verkar vara svårt att hitta stolar med fällbara armstöd, hittade dock denna;


    Rönnqvist & Möbler AB - KAB

  24. #24
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HeLe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar. Studiostolar kan diskuteras. Jag använder inte en Herman Miller Aeron men väl en Offix 99: Kontorsmiljö, bokhyllor, arbetsmöbler & billiga kontorsmöbler begagnade | Offix Webshop som har vissa likheter.
    En sån beställde jag precis! Fleximum III vill jag minnas att den också kallas. Har letat efter ett ställe som säljer/fraktar en sådan. Nu hittade jag ett...tack HeLe!!
    http://www.fleximum.fi/index.php?act...&tid=105&la=se
    Senast redigerat av Mårre den 2009-07-18 klockan 01:56.

  25. #25
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Du kunde få köpa min annars.

  26. #26
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Lite svårt att skicka till Karlskrona antar jag? :/

  27. #27
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag har IKEA Verksam. Den är förvånansvärt ok, men jag saknar de vridbara armstöd jag har på jobbet (ur gitarrhänseende)

  28. #28
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bolibompa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara svårt att hitta stolar med fällbara armstöd, hittade dock denna....
    Fällbara armstöd, så genialt! Tanken hade faktiskt inte slagit mig.
    Fast 7 lök... huuuga.

    Snygg pall

  29. #29
    Janne.M
    Janne.M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bolibompa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara svårt att hitta stolar med fällbara armstöd, hittade dock denna;


    Rönnqvist & Möbler AB - KAB
    Jag har precis en sådan, en något äldre modell bara, som jag köpte för 50:- när jobbet bytte ut sina kontorsmöbler och gjorde sig av med dom gamla...

    Och dom fällbara armstöden är guld för oss gitarrister!!!

  30. #30
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Många som har problem med armstöden tycker jag... Varför ens skruva på dom på IKEA's... Mina har legat i sin plastpåse sen '99

  31. #31
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Min stol skulle bara vara en sits utan sina armstöd tyvärr... buhuu

  32. #32
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    Arbetsstolar

    Någon som kan tipsa om bra arbetsstolar, som man kan sitta i 6-7hr utan att skruva nämnvärt på sig ?
    Skulle helst vilja ha en Herman Miller Aeron men med en prislapp på 15-20k så känns det inte riktigt aktuellt (grymt sköna dock).

    Problemet som jag märkt när jag kollat på nätet är att de flesta riktar sig enbart mot företag och att boka visningstid för 1 enda stol verkar lite fånigt. Men men.

  33. #33
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran

  34. #34
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Bra tips här, missade en beg. aeron-stol på blocket, såg den sent igår natt, i morse var den såld.
    Surt

    Men men, ska kolla upp tipsen här eller så ger man sig fanken på och skaffar en HM-aeron eller embody ändå. Jobbig peng dock.

  35. #35
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Oki, fortsätter där.

  36. #36
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har en kinnarps kontorsstol, men jag kan inte sitta i den när jag gör musik. får jätteont i ryggen och i axlar. numera sitter jag i på en pilatesboll så jag hela tiden balanserar lite, ambitionen finns att köpa en stol som bygger på samma princip.
    men de är svindyra

  37. #37
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Pilates-stol ?

    Har kollat lite mer på en massa stolar, är typ offix90 (eller vad det nu var för nummer) som verkar "billigast" av de jag sett.
    Sen hamnar man lätt på 8-10k när man valt till nackstöd etc. etc.
    Inte lätt.

  38. #38
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Beställer en Herman Miller Embody imorgon.
    Dock inte i vitt etc. för då går det på 3k + moms till
    Var helt inne på en Aeron som är grymma men Embody'n var ett litet strå vassare och inte en jättestor prisskilnad i sammanhanget.
    Testade en idag och tja vad ska man säga, da shit helt enkelt
    Ska bara se om den går att få tag till ett något bättre pris än det jag fick idag, annars är det bara att bita i kudden och "take it up the tail pipe" .

  39. #39
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det blev en knallröd Ikea Torbjörn för min del. (eller som jag föredrar att beskriva den. clavia nord röd)
    Inte det bekvämaste jorden har skådat, men den var billig.
    Och klart bättre för ryggen än jysks söndriga skräp.

  40. #40
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Sålde min Offix 99 för 2000 och köpte en beg. Håg kontorsstol för 200. Betydligt smidigare för studiobruk.

  41. #41
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HeLe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sålde min Offix 99 för 2000 och köpte en beg. Håg kontorsstol för 200. Betydligt smidigare för studiobruk.

    ...som jag i sin tur lyckades sälja för 400 för att jag fick en kontrosstol gratis av grannen.

  42. #42
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Väntar på min Embody
    J-kla leveranstid.

  43. #43
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag lurar på en sån lite senare -> http://www.backapp.eu Gärna med sånt bord också på en gång. Man kan tydligen provlåna en via http://www.backboneklinikerna.se/produkter.html

    Kostar för mycket och man kan inte luta sig tillbaks och lyssna, måste nästan ha en alternativ också. ..eller en fåtölj lite längre bak. Men ändå.. behöver sluta sitta som en räka.

  44. #44
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Backstolarna ser grymma ut... Jag gillar att sitta på pallen när jag gör musik... Håller mig fokuserad haha inget såsande!

  45. #45
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag har en blandad inställning till ergonomiska möbler. Sitter man exakt rätt och gör som det står i manualen så kommer man att må bättre i kroppen. Problemet är bara att människan inte är designad för att sitta exakt rätt en hel dag. En vanlig pall, en vanlig stol och stå på fötterna med jämna intervaller är nog det enda som funkar i längden. Det värsta jag testat var en sån där knästol. Ont i nacken och benen blev resultatet.

    Nä, är en stol skön i längden är den nog rätt, oavsett om den kommer från Jysk eller Bruno Mattsson. Sen ett par BRAK-pass under dagen samt promenad för att få cirkulation på blodfettsomloppet.

    Prima!

    /Mein

  46. #46
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nej jag håller med, klättrar omkring som en apa på min stol på jobbet utan att tänka på det, sitter på benen vikta kors och tvärs etc.. tror jag skulle funka dåligt på den där. Men vill testa den en period, särskilt som jag har stor respekt för Naprapaten som säljer dom i sthlm.

  47. #47
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Håller med helt. Vi sitter för mycket. Lägg inte en förmögenhet på en stol.

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tycker bara det finns två att välja på (helt olika dock).
    Herman Miller Aeron (http://www.hermanmiller.com/Products/Aeron-Chairs)
    eller Swopper (http://www.swopper-uk.com/)

  49. #49
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Swopper ser ut som en stoppknapp

  50. #50
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Japp, med en fet jäkla stötdämpare i botten! Den rockar! =)

  51. #51
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ny har jag fått min Embody, total overkill i pris men den är sååå nice.
    Men vad ska man annars ha pokervinsterna till

  52. #52
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Uppgraderat! http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100

    Jag sitter närapå perfekt i den. Skönt med nät i ryggen också.

    /Mein

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Missat denna tråd ...sneglade på IKEA-varianterna länge, men för ett par veckor sedan slog jag till på Jysks piratvariant av "nätstolen", med låg rygg! Mycket bekväm - tygsits och ryggnätet är perfekt vid långa "sittningar".

    http://www.jysk.se/120/122/3620003/a/catalog (den säljs ofta i kampanjer för 450:-)

  54. #54
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Japp hasse_fx, jag köpte också en sån för 450:- för att ha i studion. Grymt skön.

  55. #55
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Kör en IKEA Nominell sedan 2004. Hade en vräkig variant i läder innan som bara tog upp plats. Den åkte. Och det gjorde den nya stolens armstöd med efter något år ... Mycket skönare så!

    Nu behöver jag klä om sitsen, men vill inte skiljas från den härliga zebrafärgade ryggen

  56. #56
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag väcker en gammal tråd då jag funderade över om jag är ensam om att stå så mycket som jag gör när jag spelar. Ser att fler är inne på det spåret...
    Jag kör Ikea Vitamin i studion, men inser att den inte finns i deras sortiment längre så det gäller väl att vårda vad man har. F ö perfekt med rundan botten när man sträcker sig efter reglage och patchbay. Lätt att hiva undan när mikstativet ska få plats ordentligt också.

  57. #57
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Jag kör också Vitamin, den rundade botten är suverän för att väga av o an med jämna mellanrum, hålla igång liksom. Sen är den i lina ögon riktigt snygg också. Visste inte att den var utgången i sortimentet... Jag ska vårda den ömt jag med!

  58. #58
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Kul tråd förresten, det här med sittyg är väl för de allra flesta nte nåt som läggs några större pengar på i relation till hur mkt som läggs ut på dator, synthar etc. Jag har alltid tänkt att jag borde, men aldrig kommit dit

  59. #59
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Datorstolen här är omklädd med gamla jeans... på tal om sittyg alltså.

    Jag hittade inte Vitamin nu iaf... men ibland återkommer succéer. I högsta läget kan man dessutom "lutsitta" vilket är skönt också.

  60. #60
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har en HÅG Credo som nog är 10 eller rentav 15 år gammal vid det här laget, men den fungerar fortfarande lika bra som när den var ny och är helt enkelt skibra att sitta på - men sitsens tyg behöver bytas ut... När jag köpte den så gick den lös på runt 6-7000:- om jag kommer ihåg rätt, men det var mycket väl investerade pengar enligt min mening.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •