Sidan 5 av 39 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 2326

Ämne: Stora Jarre-tråden om hans skivor och artisteri

  1. #241
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Glöm inte bort de tidiga åren:

    http://www.sensi.org/~ak/jarre/preoxy.html

    (Även om jag inte hört så mycket själv...)

  2. #242
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    UUuhhhääÄ! Crazy Jarre. Örk.
    Egentligen bryr jag mig inte, tappade intresset som många andra vid Jarres 90-tal.

  3. #243
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glöm inte bort de tidiga åren:

    http://www.sensi.org/~ak/jarre/preoxy.html

    (Även om jag inte hört så mycket själv...)
    Ljudexperiment med EMS-maskiner, Farfisa orgel, radioapparater och bandloopar.
    Ett fåtal grejer är lyssningsbara och rätt coola. Men överlag är det skumt, flummigt och ligger långt från Oxygene.
    Kan dock tänka mig att det finns en hel del göttigt på rullband i Jarres garderob från tiden strax innan Oxygene. Karln borde rimligen ha gjort testinspelningar innan han satte fart med albumet.

  4. #244
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran

    Jean Michel Jarre - Oxygene 30th Anniversary

    Letade tråd men såg inget om detta....

    Hurra!!! Farbror Jarre har äntligen tagit sitt förnuft till fånga och dammat av sina gamla analoga maskiner för en nyinspelning av hans "debutplatta"* Oxygene.
    Denna gången är det dock inte frågan om en studioversion utan om en liveversion där Jarre själv tillsammans med 3 andra musiker spelar genom plattan från början till slut på analoga synthar.
    Kalaset kommer att släppas som audio CD, CD & DVD och slutligen som CD och DVD där man filmat i 3D (3D glasögon ingår) . Release är satt till den 3/12.

    Här är en liten teaser:
    http://www.youtube.com/watch?v=-X3kNduZzpw

    ...och här är omslaget:


    * Debutplattan kom egentligen 1973 med experimentplattan Deserted Palace. Musiken på den skiljer sig dock markant från Oxygene.

  5. #245
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vill ha 3D-versionen på DVD av tomten.


  6. #246
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nu vet jag vad jag egentligen vill ha i julklapp.

  7. #247
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Aaaaah vad läckert! Denna kommer definitivt att införskaffas.

  8. #248
    lohmann
    lohmann är inte uppkopplad
    lohmanns avatar
    fd "appe"
    äntligen!

  9. #249
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vad är det J-M spelar på i klippet föressten?

  10. #250
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Om JMJ är slusken i Adidasoverall så är det en MemoryMoog...

  11. #251
    lasselus avatar
    Redaktör
    Spännande...den åker upp på önskelistan...

  12. #252
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det här är ju helt sjukt coolt. ÖNSKELISTAN!

  13. #253
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Till våren skall förhoppningsvis Malmö Musikhögskola sätta upp en JMJ-konsert, vi blir minst två syntare, plus en uppsättning andra musiker, Musikhögskolans kammarkör samt symfoniorkestern. Detta är en del av Musikhögskolans 100-årsjubileum. Just nu jagar vi sponsorer, så att vi ska kunna ta in allmänheten gratis!

  14. #254
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tillhör allmänheten i Malmö och vill komma och kolla/lyssna när det är dags. Hoppas sponsorerna levererar kulorna.

    Får man önska låtar?
    glöm inte att spela Ethnicolor+The Overture & Arpeggiator, Equinoxe IV...
    (concerts in china sida 1)

    Skaka liv i Malmö med Concert in Malmö. Hela stan är demolerad av tunnelgrävare:


    Sök pengar från dom, Tunnelbyggarna....där finns det otroligt mycket pengar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CAM2.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	45,5 KB 
Id:	14231  
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2007-11-17 klockan 14:00.

  15. #255
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hm... 3D-verison... detta bekräftar ännu en gång min inställning till att han slutade vara ball precis innan skivan Revolution. Nu söker han bara effekter. När han hade gjort Rendez Vous sa han att han skulle lägg av eftersom man skulle göra det när man är som bäst. Hade han bara gjort en nyinspelning av Oqygen utan alla märkvärdigheter hade jag respekterat det. Nu är det vara effektsökeri och skräcken för att bli bortglömd.










    ... fast lite coolt är det ju...

  16. #256
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Absolut...vill också höra nytt material. Men förhoppningsvis får han smak på att jazza med sin gamla Synthex så han börjar göra låtar på den istället istället för dagens trista sound
    Fake Ass-Crazy FrogTechno.

  17. #257
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Har dom tänkt till lite så finns det mer än ett par 3Dglasögon med DVD'n annars får man sitta där ensamen på sin kammare med sitt Twix och en kopp kaffe. 2-4glasögon=folkfest..
    Skulle även vara bra med en vanlig version som inte är 3D om man skulle få ont i huvudet av den, glasögonen skaver vid näsroten eller whatever.

    vi får se hur det blir

    Senast redigerat av reverbsvansen den 2007-11-17 klockan 18:37. Anledning: Twix är Raider

  18. #258
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm... 3D-verison... detta bekräftar ännu en gång min inställning till att han slutade vara ball precis innan skivan Revolution. Nu söker han bara effekter. När han hade gjort Rendez Vous sa han att han skulle lägg av eftersom man skulle göra det när man är som bäst. Hade han bara gjort en nyinspelning av Oqygen utan alla märkvärdigheter hade jag respekterat det. Nu är det vara effektsökeri och skräcken för att bli bortglömd.
    Nej, han slutade vara ball efter Kina turnén 1981.

    Jag tycker nog snarare att de usla skivorna han släppt de senare åren lutar åt pinsamt effektsökeri. Hans rädsla för att bli omodern och bortglömd lyser genom såpass att musiken blir dålig och oinspirerad.
    Nog för att jag hellre sett ny musik på analoga instrument istället för en nyinspelning av Oxygene. Men det ska ändå bli skönt att se Jarre göra det han gör bäst tycker jag. Det är bara 3D glasögonen som känns fåniga.

  19. #259
    Magnus D
    Magnus D är inte uppkopplad

    Senior
    Trevligt, men jag blir inte till mig i trasorna. Kanske skaffar. Har inte hängt med riktigt. För mig är Oxygen, Equinoxe, Magnetic Fields, China Concerts den klassiska Jarre jag gillar bäst. Oxygene 7-13 är helt OK. En del moderna plattor är rätt ball men har inte med klassiska Jarre att göra alla gånger. Revolution och den period som följde är inte alls så bra som jag skulle vilja. Några väl valda låtar av pre-Oxygene är riktigt riktigt trevliga och jag skulle gärna sett mer i den genren. Har sett lite av några av de modernare koncerterna och blivit närmast avtänd. Men det kan vara svårt att svara upp mot förväntningarna. Det lilla klippet ovan var dock oväntat bra. Kul! Om man skulle... trots allt...

  20. #260
    Hmm... Jag fick bara en sådan där skum spontankänsla när jag såg videon. Det kändes bara som en ren "analogtaliban-showoff" med playback med ett torrspelande... Snälla rätta mig om jag har fel...
    Senast redigerat av moogpower den 2007-11-18 klockan 18:57.

  21. #261
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag ska inte säga att du har rätt då jag inte sett hela konserten. Men Jarre är inte känd för att släppa konserter som de är. Han är perfektionist och drar sig inte för att editera sina konsertfilmer till det han ville att det skulle ha varit men inte riktigt blev.
    Concerts In China 1981 är väl den som debatterats mest då den till 85% är en efterhandskonstruktion.
    Ska man vara elak så kan man konstatera att han har två riktigt bra klaviaturspelare med sig. Det kan vara så att Jarre inte spelar ett skit själv.

    Hursom....han har på senare tid fått dras med tjatet från många fans att återvända till sina analoga instrument. Så detta är väl en vink till dem.

  22. #262
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Mja, inte tillräckligt eggande för mig, känns det som. Kul som kuriosa och sådär men nja. Fast skulle väl nog kunna tänka mig att ersätta Metamorphoses och Sessions 2000 (som står och dammar i skivhyllan) mot DVD:n.

  23. #263
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    JMJ hos Dave Frost om Oxygene 30th:
    http://www.youtube.com/watch?v=yeNJLbrZf9k

  24. #264
    deleted user
    Zzzzzz.

    Jag önskar att jag någon gång förstod vad det är som är så bra med Jarre. För mig låter det som en teknikgalen snubbe som spelar olika varianter av "Till Paris" på balla syntar.

    När jag ändå gnäller vill jag passa på att gnälla på mig själv, en surtråkig misslyckad speleman som lägger tid på att skriva en sågning av Jarre på ett internetforum.

    Jag borde skärpa mig...

  25. #265
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Någonstans i mitten av ditt resonemang tror jag du är rätt åtminstone. Jag sällar mig till dem som tycker det mesta han gjort är väldigt överskattat men just de första skivorna är ändå att betrakta som klassiker, med all respekt - även om det är instrumental, melodiskt ganska simpel musik så är det intressanta arrangemang som vävdes fram i en tid då hans sound ändå kunde kallas ganska unikt. Som artist tror jag inte han har så mycket att tillföra idag, 30 år senare, så då är det bättre att han förvaltar arvet av sin tid som pionjär och gör en riktigt bra release med det materialet - vore kul att se & höra om så är fallet även om det bär emot att betala för musik man redan köpt en gång i tiden. Han borde i rättvisans namn gett ut alltihop gratis som nedladdning, räcker väl med att han redan är rik som ett troll? ;-)

  26. #266
    el gringo
    tycker det är ett problem för de flesta klassikerna som har övervintrat:

    yello var suveräna...men idag tämligen urvattnat.
    kraftverk var suveräna - men idag ganska trist.
    jmj...
    mike oldfield (som inte är elektronika, men som tillhör generationen instrumentalister) blir riktigt ledsen när jag får höra om TB 3, 4, millenium etc.
    art of noise gjorde något för inte så länge sedan...har för mig att det var ganska "platt".
    tangerine dream - har blivit new age dravel.

    ja - det är helt enkelt svårt att "vårda arvet" från den tidiga elektronikans dagar.

  27. #267
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    De som lyckats bäst med det är i mitt tycke Depeche Mode och Kraftwerk, å andra sidan har de inte släppt så himla mycket på denna sidan 2000-talet heller. Hade just samma diskussion med en kompis häromdagen. =)

  28. #268
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om man ska försvara JMJ i den här diskussionen så gillar jag i alla fall att han fortfarande har AMBITIONEN att förnya sig med jämna mellanrum, även fastän resultatet inte alltid blir så lyckat.

    Gillar f ö idén med Oxygene 30th "sådär", men å andra sidan mer kreativt än penga-mjölkande a la samlingarna han krämat ut under olika namn och lanserat dem som "nya". Tänker främst på "Essential", "Images" och "Aero".

  29. #269
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jarre går igenom syntriggen för 30th:
    http://www.youtube.com/watch?v=_IyYYMHh9ow

  30. #270
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Mysig studio han har..

    Jag tror också på Jean Michel Jarre men bryr mig inte så mycket om förnyandet.
    Gillar det precis som det var, det räcker för mig.
    Oxygene 7-13 var lysande.
    Skulle han fortsätta göra skivor var 4:e år med den vibben skull ingen annan vara gladare än jag. Skivorna som oftast åker på här hemma på sista tiden är nog Concerts in China, Zoolook och just Oxygene 7-13.

    Men har faktiskt inte hört music for supermarkets. Finns den "att få tag i" i vettig kvalitet nånstans. Det är ingen skiva man räknar med så där..iochmed att den inte hamnade i skivdiskarna. Hur är soundet?

    Eller med förnyandet...han får väl förnya sig men inte på bekostnad av musiken.
    musikaliska utsvävningar som teo och tea är bättre att någon på Jambas högkvarter
    harvar fram. Det där är INTE Jean Michel Jarrre.

    Var det nån mer här i tråden som var över på Aerokonserten i Århus?
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2007-11-26 klockan 02:36.

  31. #271
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mysig studio han har..
    Om man ska vara petig så är det ju inte hans studio i klippet, utan en liverigg de satte upp i en fabrikslokal bara för den här live-DVDn.

    Med väldigt blandade känslor jag såg honom gå igenom synt för synt och ljud för ljud vad som gör vad på Oxygene i klippet - tar bort lite av magin i den tidlösa klassikern. Fast det visar å andra sidan på en enorm självdistans och vilja att bjuda på sig själv som är lite raka motsatsen till vad t ex Kraftwerk gör.

  32. #272
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Jag tycker det är jätte kul med den där skivan.. å kommer nyttja min konsumentmakt för att visa jmj att det är ditåt - mot ursprunget han skall röra sig..
    Sen tycker jag att man måste vara snäll mot farbror JM.. även dom jag som så många andra dissar allt efter Kina, med undantag för Oxy7-13...
    (- det är hans fel ju att jag snöa in på syntar å orrjlar överhuvudtaget ..)
    Allså.. snubben sitter å flummar med elektroniska instrument på sjuttitalet... hanses pappa e säkert riktigt missnöjd över hans tut å pip flum.. ( etablerad kompositör som han var)... å sen WHABOOM så blir hans flum värsta hypen... snubben skiter på sejj liksom...
    .. equinox..jättekonserter... tåget rullar på..

    Ni hajar vart jag är på väg va?... Han.. som så många andra kreativa (inkl mig själv) tappar bort sig på vägen å rejjset.. Krisar hit å dit ... blir äldre...får lite åldersnojja (som alla vi andra)... okej..?
    Det kanske tar 25 år att komma ifatt med sig själv...å det e väl ok?.. tycker jag iaf..

    DDe goda sidorna... snubben har ju sparat alla gamla maskiner.. å det e ju kul.. :P

    /freddo

  33. #273
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Senast redigerat av kroffe den 2007-11-26 klockan 10:23.

  34. #274
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Kan inte hålla mig...håller med Freddp...Det är ett sånt jäkla dissande av JMJ så man blir mörkrädd. Killen är en pionjär och en jäkligt sympatiskt gubbe, trevlig och öppen till skillnad från många andra.

    När Rendez-Vouz dök upp så var den skivan jäkligt bra, stod själv som mellan 2 hötappar med DM black Celebration i ena handen och JMJ dissade platta i andra. Ni kan gissa vad jag valde (kan nämna att jag lyssnade på DM i princip hela min vakna tid hemma) Sen så ändras musik som allt annat, det som kändes top då, känns ganska unket idag.

    Håller med om att magin lite försvunnit när han visar vad som gör(låter) vad (man har ju bara varit 97% säker innan)

    Mer given julklapp än en GPS

  35. #275
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  36. #276
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har faktiskt inte hört music for supermarkets. Finns den "att få tag i" i vettig kvalitet nånstans. Det är ingen skiva man räknar med så där..iochmed att den inte hamnade i skivdiskarna. Hur är soundet?
    Music For Supermarkets har spelats i radio en gång strax innan den skulle auktioneras ut. Jarre uppmanade då lyssnarna att passa på och spela in den. Detta råd var det någon som tog på allvar då det finns en bootleg tillgänglig. Denna är dock ganska sällsynt och brukar inbringa löjligt höga priser på ebay.

    MFS har också gått att ladda ner via nätet som mp3 i 128-160 kbit/s upplösning. Det stora problemet är att det är en dålig inspelning från början (gammalt, brusigt kassettband ---> dålig mp3 kodning). Men det är ändå samma inspelning som på den hutlöst dyra bootlegen och efter vad jag hört är inte skillnaden i ljud så värst stor.

    Musiken på MFS har återanvänts av Jarre på andra plattor. T.ex. finns en del med på Zoolook och en annan på Chronologie. Jag skulle inte rekommendera den.
    En bootleg som däremot kan vara intressant att ha är den holländska radiosändningen från Concerts in China 1981. Här får man verkligen höra hur det faktiskt lät på plats - inte som det officiella albumet som finputsats till perfektion efteråt. Ljudet är sådär... Men det är långt bättre än på MFS.

    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är jätte kul med den där skivan.. å kommer nyttja min konsumentmakt för att visa jmj att det är ditåt - mot ursprunget han skall röra sig..
    Håller med. Det är därför jag tänker investera i den också.
    Senast redigerat av rymdeko den 2007-11-26 klockan 12:29.

  37. #277
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har precis beställt "the complete edition" nu....

  38. #278
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har "Music for supermarket".

    Steve... dissande och dissande av Jarre. För min del handlar det mest om att jag är trött på hans trista techno och hissmusik han ägnat sig åt på sista tiden. Jag var nog minst lika hård på att digga Jarre en gång i tiden som du var. Att han var en pionjär en gång i tiden håller jag med om, men hans musik på senare år är lik väl skittråkig och urvattnad. Sedan spelar det ingen roll hur trevlig och öppen han är som person. Jag lyssnar hellre på sen surpuppa som gör intressant musik än en trevlig snubbe som gör ttist musik. Om jag skall umgås med artisten är det väl en annan sak, men det är så sällan Jarre tittar in och säger "hej" nu för tiden

    Det är samma sak med Tangerine Dream. Jag älskar verkligen deras musik från 80-talet. Nu är det bara kvalificerad hissmusik de ägnar sig åt. Dötrist. Det var också pionjärer en gång i tiden, och detta gör saken ännu tristare.

  39. #279
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har "Music for supermarket".
    Lyckans ost

    Måste ut och rota lite bland torrents och se om jag hittar den.

    Närmsta supermarketmusik jag kommer är Snabbköpskassörskan med Di Sma unda Jordi.

  40. #280
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har "Music for supermarket".
    Som tryckt bootleg eller som mp3?

  41. #281
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Tycker Deserted Palace är bra mkt intressantare än Music for supermarkets. För de som gillar Torrents finns det en komplett sak för de som gillar piratflagg. Själv skulle jag aldrig tänka tanken...

  42. #282
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Deserted Palace är bra mkt intressantare än Music for supermarkets. För de som gillar Torrents finns det en komplett sak för de som gillar piratflagg. Själv skulle jag aldrig tänka tanken...

    Har inte hört Deserted Palace heller... men tack för tipset.

    Men liksom går inte musiken att få tag i eller är omöjlig att lösa ekonomiskt....

    Köper man en begagnad vinyl eller bootleg går heller inte pengarna till artisten
    eller rättighetsinnehavaren.

  43. #283
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Bridge of Promises på Deserted Palace är väldigt vacker.
    Konstigt att han aldrig återanvände den...han har återanvänt mycket melodier från sina äldre verk. Rendez Vous III t.ex. skrevs från början till en fransk artist.
    Senast redigerat av rymdeko den 2007-11-28 klockan 12:33.

  44. #284
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    För mig var det en nyhet att Jarre släppt en version av popcorn och blackbird under namnet The Popcorn Orchestra 1971.

  45. #285
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rendez Vous III t.ex. skrevs från början till en fransk artist.

    La Belle et la Bete

  46. #286
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Så coolt! Nu vet jag vad jag vill ha i julklapp.
    (en EMS såklart)

  47. #287
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Eftersom jag redan beställt den här DVDn till mig själv i julklapp, önskar jag av tomten istället en biljett till en av de tio livespelningarna Jarre kör i Paris i samband med DVD-släppet:
    http://www.theatremarigny.fr/page_jarre.htm

  48. #288
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom jag redan beställt den här DVDn till mig själv i julklapp, önskar jag av tomten istället en biljett till en av de tio livespelningarna Jarre kör i Paris i samband med DVD-släppet
    Oj. Jösses. Det här kan bli en dyr december. Jag som just hade lagt ner planerna på att åka till The Land of Milk and Honey under jul.

  49. #289
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    mycke jarrediskussioner på forumet nu...?

    Jag har bara gillat Jarres nya grejer dvs efter början av 90talet
    Senast redigerat av sybariten den 2007-11-30 klockan 11:52.

  50. #290
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Oh, varför bumpa upp den här pinsamma plattan - OK, det finns några få guldkorn på den - "french news", "In the Mood for You" och "Retro", men i övrigt rekommenderar jag mycket hellre lika utskällda plattan "Metamorphoses" från 2001...den har fler guldkorn imho

  51. #291
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jean Michel Jarre- Oxygene Variations Medley:
    http://www.youtube.com/watch?v=YlI80cyy47g

  52. #292
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jean Michel Jarre- Oxygene Variations Medley:
    http://www.youtube.com/watch?v=YlI80cyy47g
    Det där lät bra tyckte jag. Han borde verkligen göra en platta med ny sådan musik.
    Men antagligen ska han väl dryga vidare med sin plast-techno.

  53. #293
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som tryckt bootleg eller som mp3?
    Jag har originalet. Ja, som kopia på mp3 då alltså. Men ursprungligen kommer inspelningen från originalet. Ljudkvalitén suger bläckfisktentakel.

  54. #294
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Mycket gnäll på Jarre här nu - ge han cred för att han faktiskt släpper det här och inte en till Essential/Images/Aero-skitsamling...

  55. #295
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, självklart ska han ha stort beröm för att han släpper detta. Jag tycker att det är grymt kul. Men det ska inte behöva gå 5-6 skitplattor emellan varje godbit. Han är ju grym fortfarande men ignorerar det, släpper alster som Teo & Tea och blir ifrågasatt.

    Jaja...jag ska sluta. Men det är inte lätt att ha Jarre som idol när han är så fruktansvärt ojämn.

    Har hållt mig ifrån Jarre på youtube nu tills jag fått Oxygene hem i brevlådan. Ska bli riktigt kul att få se detta med en god kopp kaffe och katten spinnandes i knäet. Regnar det utanför blir det ännu myspysigare.

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har originalet. Ja, som kopia på mp3 då alltså. Men ursprungligen kommer inspelningen från originalet. Ljudkvalitén suger bläckfisktentakel.
    Usch ja. Fifan. 128 Kbps. Man tycker att den själ som äger orginalet kunde väl dela med sig. Det är många som skulle vilja ha den plattan.
    Senast redigerat av rymdeko den 2007-12-02 klockan 21:49.

  56. #296
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vem vet så kanske Jarre själv inser att han ska släppa på sin egen-inspelade hi-fi radio-inspelning av "Music for Supermarkets" och göra ett Itunes-släpp så som han gjorde med "Les Granges Brûlées"...(fast den kanske finns som "riktig" CD också iofs)...?

    Det låg uppe versioner av "Music for Supermarkets" på youtube för nåt halvår sen, men de verkar vara nedplockade nu...Ljudkvalitén lämnade mycket att önska där också...

  57. #297
    djablo
    djablo är inte uppkopplad
    djablos avatar
    Senior
    Jarre rulez …

  58. #298
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    såklart!

    Har inte beställt min DVD än. Får väl ta visakortet i näven, tjuren vid hornen och
    surfa till nån näthökare som har den för en vettig penning.

  59. #299
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    "orderstatus: din vara har blivit levererad" - YES! Längtar till jag kommer hem för att se om brevbäraren har haft nånting med sig idag....

    EDIT: Fick nyss bekräftat av tjejen att jag har ett brev från cdon hemma nu...
    Senast redigerat av kroffe den 2007-12-05 klockan 15:13.

  60. #300
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oxy.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	61,0 KB 
Id:	14483
    Gissa om jag tycker den är grymt bra!
    DVD har både en 3D och en vanlig film. Känns som om det är första gången man verkligen hör "Oxygene" live - Conserts in China och Houston känns väldigt baserade på grundmaterialet om man jämför med den här. J-M tabbar sig t o m lite grann på Oxygene2 (har bara sett dit hittils). Det nya materialet (Prelude etc) låter helt OK och bra mycket trevligare än mycket han skrivit på senare år.

    Årets julklapp!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •