Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: plinka utan plektrum

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

plinka utan plektrum

Den senaste tiden så har jag mer och mer slutat använda plektrum. Problemet kommer ju då när man ska röja på lite med ett par skogsfeta metal-riff .. det blir som en vattenblåsa eller liknande jobbigt på sidan av tummen där jag slår mot strängarna. Det tar ungefär en vecka innan det vita försvinner.. och under den tiden så vågar jag inte köra mer sånt. Förbättras sånt med tiden precis som när fingerspetsarna anpassar sig för strängarna? Eller bör jag helt enkelt slå med naglarna istället? ..problemet där är ju att det blir ett helt annat ljud

makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Antagligen så kommer skinnet där att bli tjockare med tiden om du fortsätter, det blir ju det på fingerspetsarna så varför skulle det inte bli det där?
    Jag hade en bandkompis som nästan uteslutande spelade med fingrarna, även metal-riff, och hade inga problem med blåsor vad jag vet. Men jag tror han spelade mest med naglarna när han röjde å andra sidan.
    Jag spelar det mesta med plektrum å andra sidan så jag kanske inte är den bästa att svara.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jo.. man tycker ju att det borde härdna. Men det känns som att skinnet dras åt sidan och lossnar från det underliggande.. just därför som jag blev lite osäker. Det löser sig nog

Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Skinnet anpassar sig och blir tjockare med tiden. Anledningen till att jag vet det är pga min far som spelat ackustisk tolva dagligen i över 30 år dagligen har fingertoppar av läder. Summan av kademumman; min pappa är bättre och tuffare än din.

indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Min pappa är starkare än kungen! så det så

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    "min pappa är bättre och tuffare än din"

Det är han säkert

Hårda fingertoppar har jag också.. men det skulle inte skada med lite mer läder.. lätt hänt att det spricker upp och börjar blöda å ha sig när man kört lite för mycket.. men det kommer nog med åren.

Liknande ämnen

1. Plektrum med eget tryck?
    Av iphone i forum Stränginstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 16:16
  2. Sokka←→plektrum
    Av KALLBACK~ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 21:29
  3. Plektrum
    Av makari i forum Stränginstrument
    Svar: 33