Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Digidesign MBOX eller ESI Juli@?

  1. #1
    imported_seb

    Digidesign MBOX eller ESI Juli@?

    Hej vänner.

    Jag är på gång att uppdatera min studio till en mera fungerande sådan.

    Mitt dilemma är detta:

    Jag funderar på två olika lösningar med ungefär samma pris.

    Antingen köper jag en Digidesign MBOX, och får där allt jag behöver.

    Eller så köper jag ESI Juli@, PreSonus TubePre och PreSonus MP400.

    Med mbox får jag allt i en låda, fast lite sämre dynamik och bara 48kHz samplingsfrekvens. Med mbox följer även protools med.

    Med ESI och PreSonus får jag 192kHz samplingsfrekvens och högre dynamik. Och jag får dessutom rörpreamp.

    Båda lösningarna går på ca 4000:- så jag vet inte säkert vad jag ska ta.

    Hjärtat säger ESI och rörpreamp, men jag får som sagt protools gratis med det andra paketet. Det är frågan om jag ska köra protools eller cubase.

    Vad tycker ni, enligt er själva? Vad tror ni kommer låta bäst?
    Kommer det att bli stor skillnad med att jag kan spela in i t.ex. 96 kHz istället för 48? Jag vet att den hörbara skillnaden är mer eller mindre ohörbar, men har det nån betydelse rent prestandamässigt?
    Jobbar plugins bättre i högre frekvensband t.ex?
    Svårt det här. :kaaaka!:

    Kan också tillägga att det som kommer spelas in mest är sång, akustisk stålsträngad gitarr, elgitarr och elbas. Vet att presonus ger bra ös i elgitarr och elbas, dock har jag bara läst det, inte hört det. nån som har tubepre?

    /Seb

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Kommer det att bli stor skillnad med att jag kan spela in i t.ex. 96 kHz istället för 48?"

    Nej.. inte direkt. Själv så föredrar jag att spela in allt i 44kHz/24bit. Högre upplösning kräver mer utrymme på hårddisken (iofs ett ganska så litet problem idag.. om man inte spelar in väldigt mycket). Det kräver dessutom oftast mer processorkapacitet för effekt/dynamik-plugins om man nu ska köra sådant i mjukvara efter (iofs så finns oftast freeze-funktioner som löser det problemet).

    "Jobbar plugins bättre i högre frekvensband t.ex?"

    Olika.. men oftast så är det så. Jag tycker iaf att skillnaden känns så liten så att jag inte kännt något behov för högre frekvenser. Olika kvalité på konverterare tycker jag ger mycket större skillnad i ljud än olika frekvenstal.

    Men vad ska du välja? Imho så är det ett jättesvårt val. Juli@ har jag hört och läst mycket bra saker om.. och mboxen vet jag av egna erfarenheter låter helt ok (men bättre ljud kan man få för samma peng). Pro tools le tycker jag väger upp mboxen ganska så mycket! Mboxen tyckte jag själv lät som bäst till just akustiska gitarrer och sådant.. men lite tråkigare till syntljud. Enklast/minst struligt att få ok resultat med tror jag blir med mbox och pro tools le. Det andra paketet misstänker jag har ljudmässigt lite bättre hårdvara, men ändå.. jag tycker att det är ett mycket svårt val som sagt. Om jag måste välja mellan dessa och inte hade något inspelningsprogram sen tidigare som jag trivts med så hade det idag antagligen blivit mbox-paketet.

  3. #3
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tror man ska vara rätt skeptisk mot allt som heter nåt med rör och kostar mindre än 5000. Visst, det sitter ett rör i. Men vad som tradionellt menas med "rörljud" kräver rejäla doningar i form av trafos osv. Att det sen kan låta bra är en annan femma. Men det har inte så mycket med rör att göra. Så är det just rör du är ute efter, så nä. Men vill du ha en preamp med dist, kör hårt.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Billiga saker med rör brukar inte använda dem på "rätt" sätt (verkar gälla både mickar och preamps). "Feldesignen" (förhoppningsvis medvetet i de flesta fall) verkar som tur är oftast inte direkt försämra ljudet.. men enheter med rör har däremot en tendens att bli dyrare än lika bra sådana utan rör.

    eskimo: det är för övrigt dina tidigare kommentarer om just sådant som fått mig att i efterhand jaga efter fakta om det hela

    seb: nu orkar jag inte googla.. vad är mp400 för manick?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har ett E-mu 0404 att sälja annars!

  6. #6
    imported_seb
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    seb: nu orkar jag inte googla.. vad är mp400 för manick?
    Mp400 är en hörlursförstärkare med fyra hörlursförstärkare och även en ratt till monitorljud. alltså man kan både koppla lurar och monitorer till den, vilket är att föredra för min del.

    Jag har läst en del om mboxen, vissa säger den är skit, vissa hyllar den. svårt att veta vad som är mest sanning. man borde testa den nånstans.

    Vad är skillnaden ljudmässigt på det ni kallar oäkta rörljud och äkta, dyrare rörljud?
    Det viktiga är ju att jag får lite mera värme i inspelningarna.

    /Seb

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Vad är skillnaden ljudmässigt på det ni kallar oäkta rörljud och äkta, dyrare rörljud?"

    Detaljrikedom, ljudkvalité och främst oftast en mycket skönare känsla i ljudet.

    "Jag har läst en del om mboxen, vissa säger den är skit, vissa hyllar den. svårt att veta vad som är mest sanning. man borde testa den nånstans."

    Japp.. det är så lätt att överdriva en åsikt i skrift på nätet. Min åsikt är som sagt att det är ett prisvärt paket med tanke på pro tools le.. men ljudkvalitémässigt enbart med tanke på hårdvaran så är det inte särskillt spännande idag. Däremot så räcker det utan tvekan för riktigt bra demoinspelningar! Det är ett väldigt lätt system att jobba med, vilket underlättar att få bra tagningar och kan på så sätt höja kvalitén ändå, men på ett annat sätt.

    Värme i inspelningarna kan man få på andra sätt. Börja med att försöka få till mer värme genom att flytta på micken och jobba lite lätt med en välljudande kompressor.

  8. #8
    oberg
    Jag tycker att du ska fundera mycket mer på _hur_ du vill arbeta. Är du en ProToolslirare är det inte svårt att välja paket, men du kanske trivs ännu bättre med Cubase, Live eller Tracktion. Ffa skillnaden mellan Live och de övriga tycker jag att du ska tänka igenom ordentligt innan du köper något alls.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag kan tillägga att live separat kostar mer än ljudkorts-paketen.

  10. #10
    imported_seb
    jag har funderat och jag tror att det lutar mest åt Juli@ med separat micpreamp och hörlursförstärkare.
    jag får ut mest av det då och kan köra cubase vilket jag föredrar. protools är egentligen bara roligt i skolan när man har 32 kanaler att leka med.

    /seb

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Btw, jag fick med en lite-version av Live när jag köpte mitt Juli@-kort......

  12. #12
    imported_seb
    Citat Ursprungligen postat av android
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Btw, jag fick med en lite-version av Live när jag köpte mitt Juli@-kort......
    Ahh, ja jag har läst att man ska få det. Coolt. Är det användbart?
    Jag har aldrig använt Live innan...

    /seb

Liknande ämnen

  1. Mbox 2 pro eller M-AUDIO FW1814
    Av dajper i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 11:04
  2. Digidesign 003
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 01:21
  3. Digidesign Mbox 2 Mini
    Av j antoni i forum Pro Tools
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 13:39
  4. Digidesign MBox 2
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 22:23
  5. Digidesign?
    Av blomstrom i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-01-10, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •