Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: ljudkort vs. Samplers

  1. #1
    air bureau

    ljudkort vs. Samplers

    Jag har länge i mina produktioner haft samplers som huvudkälla för mina inspelningar. alltså trummor, trumloopar basgångar m.m. En Akai S-5000 och en Emu 5000. Med en hel del, ca 8-10 utgångar ut i ett Mackie 24-4. Jag har samtidigt kört logic på mac med M-Audio Delta1010, fast tidigare bara använt logics audio-del till småljud och effekter, alltså inte så mycket stora delar av låten.
    Men nu har jag börjat lägga över större delar i Logic, alltså flera spår trummor, basar. leads m.m och skickar ut dessa på olika kanaler på bordet istället.
    Och jag tycker det låter mycket sämre. Mindre dynamik och inte lika stor klarhet i det, även om jag inte grejar med för mycket pluggar.
    Är DA-omvandlarna i mina samplers så mycket bättre än Ljudkortets? (har hört att M-Audio har ganska kassa DA-omvandlare) Eller är det på något sätt större headroom i mina samplers?
    ...eller är det bara ren inbillning?

    om någon kan sprida lite ljus över detta hade jag varit tacksam.

  2. #2
    GlobalMotion
    Det kan skilja rätt mycket mellan D/A omvandlarna i olika samplers och ljudkort. Det ska lta bra och nya moderna ljudkort har ofta bättre D/A än de i samplers. Sen finns det en faktor att mixern påverkar ljudet ifårn en hårdvarusamplern.

    Sen ska det samplas igen i ljudkortets A/D som också är viktigt. (om man inte kör digitalt)

  3. #3
    kallback
    en tanke bara - du e säker på att du inte råkat bygga en rundgångsLoop genom mixern/ljudkortet/logic så att ljuden fasar och trixar sig ?? (det behöver ju inte alltid tjuta)

  4. #4
    air bureau
    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en tanke bara - du e säker på att du inte råkat bygga en rundgångsLoop genom mixern/ljudkortet/logic så att ljuden fasar och trixar sig ?? (det behöver ju inte alltid tjuta)
    Nä det är det inte. alltså det är ingen super-skillnad, men det är bara det att jag upplever det som mer dynamiskt och "fetare" att låta grejerna vara i samplern. Sen tycker jag många gånger gammal (innan Audio/digital-revolutionen) dans-musik, house och techno låter tyngre och fetare, och det kanske föder lite fördomar i min lyssning.

  5. #5
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Menar du alltså att det låter sämre om du tar en wavesampling och kör ut den från logic än om du kör ut samma sampling via samplern?

  6. #6
    air bureau
    nä inte när jag jobbar med enstaka wav-filer, men det är när jag flyttar större grejer, ex. flera kanaler trum/bas/lead-paket från mina samplers (med ca 8-10 utgångar) till logic och lägger ut det på motsvarande 8-10 utgångar, så tycker jag att en del fyllighet och tryck försvinner. sen då som jag nämnde, att gamla house-grejer( ) som gjordes innan audio-grejen kom, tycker jag låter fläskigare, och där användes ju i stor utsträckning mycket samplers...

  7. #7
    Don
    Det är inte en "bitgrej" du upplever?

    Jag antar att du kör 24bitar i dina sessioner i datorn, och att du talar om mjukvarusampler eller att du lägger samplingarna som direkta ljudfiler på spåren typ.. dina samplers lär ju vara 16bitars, och skillnaden mellan saker som spelas upp i 16bitar eller i 24bitar, kan ibland upplevas ganska starkt har jag erfarat... lite som att hiphopsnubbarna gillar 12bitars-samplers för att det "låter fetare" ...

    Inte en aning, bara det första som slog mig...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  8. #8

    Redaktör
    Jag misstänker att det har att göra med sampleuppspelningen. Emu har omvittnat bra algoritmer för sådant och jag kan inte tänka mig annat än att Akai inte heller är så pjåkiga. Däremot såg EXS24 i Logic inte så värst kul ut när någon hade gjort en jämförelse om hur mycket aliasing det var i olika samplers.

    Sen kan jag tänka mig att 1010:n inte hjälper heller, förmodligen viss skillnad på DA-omvandlarna på prylar som kostade 20.000kr när de kom jämfört med M-Audio. Det sistnämnda är ju iofs lätt att kolla om du kan låna ett annat ljudkort eller gå till någon med ett.

    Du har fört över samplingarna digitalt antar jag?

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det kan även ha att göra med summering. Nästan varenda liten sak som händer signalen efter själva "uppspelningsdelen" i samplern påverkar ljudet.

  10. #10
    air bureau
    tack för era funderingar. ska definitivt börja testa runt med olika ljudkort.
    tankarna kring olika bit-djup är också intressanta, ska forska vidare även kring detta.

Liknande ämnen

  1. A/D i samplers?
    Av zthee i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 04:38
  2. samplers
    Av red_tag i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 15:54
  3. Samplers
    Av David Lennartsson i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 09:56
  4. Samplers
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 13:35
  5. samplers??
    Av imported_daniel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2003-05-19, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •