Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 142

Ämne: Akai MPC 2500

  1. #1
    erase
    erase är inte uppkopplad
    erases avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    ..

    ..
    Senast redigerat av erase den 2013-02-04 klockan 18:53.

  2. #2

    Veteran
    Inte så värst mycket mindre i Storlek än MPC4000 vilket känns lite dumt.
    (4000 är 526mm x 170mm x 453mm)

    I övrigt verkar den väl vara mer eller mindre som en maxexpanderad 4000 fast med färre "Q-link"-prylar och 32 röster istället för 64?

    Vem är källan förresten?

    Det har ju cirkulerat sådana här på massor av forum och listor som alltid visat sig vara lite skumma.

  3. #3

    Veteran
    Bättre foto förresten,
    http://tinypic.com/beztco.jpg

  4. #4
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Spännande på många sätt, men det ringer ändå några små varningsklockor:

    ? "Memory capacity 16MB standard (11.5MB for sound memory), expandable to 128MB"

    - Snålare än snålt, och du får betala genom näsan för minnesexpansionen (istället för
    vanligt datorram som många andra använder)

    "? Large graphic LCD display based on the friendly user interface of the MPC series"
    "? MPC?s iconic ?feel? and ?groove?"

    - Vi har inte uppgraderat sequencern sedan 1987.

    "? Preset sound memory 5MB"

    - Vi kunde tryckt i en drös ljud och definierat ett nytt sound på hiphopscenen kommande året. Men vi ids inte.

    "? MPC2000/2000XL SEQ, WAV, SND, PGM (Most parameters of PGM file can be loaded.)"
    "? S1000/3000 No compatibility"

    - Du kan ju nästan ändå föra över dina gamla ljudbibliotek

    <asbestkostym på>

  5. #5

    Veteran
    "- Snålare än snålt, och du får betala genom näsan för minnesexpansionen (istället för
    vanligt datorram som många andra använder)"

    Minnesuppgraderingen är samma som den som är till MPC1000 isf,
    det är en "vanlig" DIMM eller något sånt skit som går på typ 700:- hos en datoraffär, så det är vanlig datorram (hur man nu definierar det).

    "- Vi har inte uppgraderat sequencern sedan 1987."

    ingen uppdatering av sequencern känns konstigt eftersom den verkar ha samma gränssnitt som MPC4000 som är något uppgraderad,
    dock ska man nog överlag tänka på att folk är riktigt konservativa när det gäller MPCs så det "ska nog va" som det alltid har varit, vilket ju har debatterats här och på andra forum i all oändlighet.

    " - Vi kunde tryckt i en drös ljud och definierat ett nytt sound på hiphopscenen kommande året. Men vi ids inte."

    5MB presetljud = samma som i MPC1000.
    Kom igen, man samplar ju eget eller laddar ner det man vill ha.
    Dessutom är de i flashrom isf.

    "- Du kan ju nästan ändå föra över dina gamla ljudbibliotek"

    MPC1000 och 4000 är inte 100% kompatibla med PGM (MPC1000 inte alls och MPC4000 sådär om jag minns rätt?). När den ändå kan ladda wav, vem bryr sig? Dock konstigt att det inte står något om S5000/S6000/Z4/Z8-format.

    De varningsklockor som ringer hos mig är att det är ännu en fake:
    tycker att proportionerna på sakerna ser skumma ut på stora bilden (F-tangenterna under displayen kontra padsen kontra cursorn kontra value-dial).

    Sen luktar specifikationerna som ett hopkok av specifikationer lyfta rakt av från Akais tidigare burkar. Men vad vet jag.

  6. #6
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag håller med Herr Antoni jag. Bilden ser fejk ut.

  7. #7

    Veteran
    Å andra sidan har väl Numark pumpat in pengar i Akai nu när de äger dom så något nytt lär det ju komma och MPCerna är ju det de tjänat pengar på på sistone.

  8. #8
    kallback
    trodde det bara va distributionen [numarkarna hade?] har dem ägarskap alltså, jaha

  9. #9

    Veteran
    Enligt vad jag hört kursade Akai Musical Instruments Corp (som inte är samma som "vanliga" Akai) nästan och Alesis gick in med stålar (eller snarare, Numark eller vilka det nu är som äger Alesis.....).

  10. #10
    kallback
    aha...

    för övrigt skulle nog INTE jag vilja se en Pinao Roll eller Drum Grid på samma display som 2000xl har...

    "2k5" 240 x 64 dot
    vs
    2kXL 248 x 60 dot

    ???

    och släng in USB-master då SCSI e gone (?) i s f... undrar vad det där e för pryl går ju inte ihop...

  11. #11
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Tack för rättelserna, ett par små kommentarer bara:

    Citat Ursprungligen postat av j antoni
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minnesuppgraderingen är samma som den som är till MPC1000 isf,
    det är en "vanlig" DIMM eller något sånt skit som går på typ 700:- hos en datoraffär, så det är vanlig datorram (hur man nu definierar det).
    Jag vill minnas att det varit en av de större debatterna i diverse forum huruvida det fungerar med "vanlig" DIMM eller ej, och att många aldrig fick det att fungera.

    Citat Ursprungligen postat av j antoni
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MPC4000 sådär om jag minns rätt?). När den ändå kan ladda wav, vem bryr sig? Dock konstigt att det inte står något om S5000/S6000/Z4/Z8-format.
    De som inte vill skapa nya program, multis osv utan bara föra över sina gamla bibliotek för att komma bort från SCSI bryr sig nog.

  12. #12

    Veteran
    Fast "Most parameters of PGM file can be loaded" betyder ju att den laddar det men att alla parametrar inte följer med, förmodligen för att de inte finns eller kanske inte stämmer överens för att det är andra offset på filter etc. Ska nog inte vara så struligt, vi får väl se när/om den kommer.

    Angående DIMMarna så är det bara att höra av sig till oss på JAM så kan vi fixa fram testade minnen för vettiga priser som vi vet fungerar.

  13. #13
    amaurot

    akai mpc2500

    Mpc2500

    Fejk eller sanning? Hursomhelst verkar den rätt användbar. Att sitta vid datorn och göra beats är ju ingen höjdare.

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Slog ihop trådarna så all diskussion finns i samma tråd.

  15. #15
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fast det skulle ju inte förvåna mig om de verkligen släppte en MPC2500 nu när jag precis har köpt mig en 2000XL :rolleyes:

  16. #16
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amaurot
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mpc2500

    Fejk eller sanning? Hursomhelst verkar den rätt användbar. Att sitta vid datorn och göra beats är ju ingen höjdare.
    Nja, det beror på hur man ser det. Det finns ingen anledning att programmera trummor i Reason( :kaaaka!: ). Men däremot att programmera i Fl Studio är en fröjd.

    //Axel W

  17. #17

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    OH! vilken tjock!

  19. #19
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran

    Tycker den verkar helt ok, en upphottad 2000xl. Hoppas den är riktigt billig.

  20. #20
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Snygg IMHO, och jag som aldrig skulle lusta efter något mer.
    Psyyyyyyyych!

  21. #21
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Men varför släpper det en svart nu när de har gjort en massa blåa? Och varför kunde de inte få vara PC-gråa för? *tycker pc-grått är sexigt*

  22. #22
    imported_Patbos
    den va het!

  23. #23
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Vad tror ni om priset 20.000?

  24. #24
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför släpper det en svart nu när de har gjort en massa blåa? Och varför kunde de inte få vara PC-gråa för? *tycker pc-grått är sexigt*
    Svar:
    Blått =90tal
    Svart= modernt och snyggt

  25. #25
    kallback
    svart e classic... men det e bara att slipa av och bort

    mpc2500, verkar tyvärr vara ett rekordeligt tokskämt...
    det e ju bara minnet somfår en till att uppgradera..resten går ju i stort lösa på en XL

    skulle nog dock inte förvåna mig om dem hamnar på en 18-20k
    → jag e i ärlighetens namn grymt besviken om denna tinges enligt nuv spec trillar ut i handeln...
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


    e snart i högsta grad försvarbar

  26. #26
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Hahahaha! Akai i Tyskland har snabbt plockat bort sidan men länken till bilden (som spanky postade här i tråden) lever. Undra hur länge...

  27. #27
    kallback
    hmm, jag tror endå på utseendet - men öh inte innehållet så himla gärna···→

  28. #28
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran

  29. #29
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det finns en på Ebay, skummt värre....

  30. #30
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Den är släppt i japan redan så det är inte jätteskumt.

  31. #31
    kallback
    får bli en sån fast jag inte gillar det...
    ~men vad ska man göra?

    p s
    ~vill ju dessutom ha en grå/vit

  32. #32
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran

    Manual

    Såg på mpc-forums att manualen finns att ladda ner nu!

    Quick Manual
    Operators manual
    liten korrigering

  33. #33
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    riktigt riktigt sketasnygg om ni frågar mig, men vad vet jag, unga fnask

  34. #34
    kallback
    verkar nais: men sitter man på en 2K[XL] med kortläsare alt modad XL så tjänar man inte så mkt på en uppgradering egentligen mer än 128meg RAM och realtids tweakspakarna...eller diggar grid programering

    hoppet till mpc4000 e lite förstort för min del... kommer bara nyttja en bråkdel av grejjerna troligen...men får överväga detta stycke metall

  35. #35
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Är en sån där pryl mkt enklare att jobba med än att jobba med pc:n?

  36. #36
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Enklare känns fel att säga.. däremot annorlunda. Till vissa saker så är den mycket enklare och till andra saker omöjlig.

  37. #37
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    HEK, beror på vad man vill. Det är svårt att rita velocity-kurver och sånt. Men om man bara gillar att trycka rec och spela in så är den bra (2kxl:en då alltså, jag har ju inte provat en 2.5k).

  38. #38
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    trycka rec gör man på en pc me. Ok du får en riktig tryck knapp på denna makapär men den verkar jäkligt dyr. Ser dock cool ut och kan tänka mej att om man vill va lite anti-mjukvaru stilen å lite old school att man vill köra me en sån .. kankse ?

  39. #39
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Njae.. alltså.. mpc'n är egentligen mest en riktigt jäkla bra trumsampler
    Knappa in feta beats i realtid.. snabb och enkel hantering av olika ljud osv.. ett bra live-verktyg (som iofs även går att köra i songmode där man inte behöver göra annat än att låssas lira på den).
    Den är även bra som midisequencer.. men där har den nog egentligen ingenting att säga till om mot en dator.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Whoah! Har bara sett denna på kopierat sv/v papper förut, jävlar! Det är den snyggaste MPCn genom tiderna! Lyckat, Akai, najs! Blir onekligen sugen.

  41. #41
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    :hmmm: å den kostar som typ 3 jäklit bra datorer eller

  42. #42

    Veteran
    Svårt att säga men rent logiskt sett borde den hamna mellan MPC1000 och MPC4000 i pris, och ersätta MPC2000XL som iofs fortfarande säljs men inte tillverkas.

    Det borde placera den på någonstans runt 15 - 17.000:- i sverige, skulle jag gissa på.

  43. #43
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Å nu kom uppdatering till MPC1000 som i stort sett gör den till en MPC2500. Weird! Vill Akai inte sälja några elle?!?!

  44. #44
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Mårre tänk demo av mpc2500 på förliten hårdvara och i fel färg, vi kommer se beggade mpc1k överallt!!

    -*hoppas hoppas hoppas*

  45. #45
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Mårre var hittade du uppdateringen?

  46. #46
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    zthee: ber om ursäkt...trodde den var släppt men det e den tydligen inte.
    http://www.mpc-forums.com/viewtopic....er=asc&start=0

  47. #47
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det hade ju helt klart varit värt att kolla upp. Om man nu inte köpt sig en 2kxl precis :hmmm:

  48. #48
    kallback
    neat
    |~ du får inte känna dig besviken Zthee för en XL...!

  49. #49
    kallback

  50. #50
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Vill minnas att det fanns ett coolt svepfilter på EB16-kortet (när jag hade min MPC2000). Kan du verifiera kallback?

  51. #51
    kallback

    ŋeeh, sorry
    får bara en måne över Mt. Fuji om jag knappar dit - har inte petat i nåt EFXkort i min :--'

  52. #52
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Är det nån som har pillat på en 2500 i verkligheten, och inte bara i fantasin? Jag undrar hur bra effekterna är i den. Den är så fin.
    Köpjävulen slår hårdare tag i mig och försöker övertala mig om att det är en sån jag behöver...

  53. #53
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vad för ram-minnen bör man stoppa in i dessa burkar? Är det akai's egna snordyra minnen som gäller eller kan man köra på valfritt billigt pc-junk?

  54. #54
    kallback
    troligen samma vanliga dataminnen som funkat på 1000? vilkt e billigare, lär inte betyda heller att du får ut mer än 128meg ur en 256meg som troligen e billigare idag?? [jag har inte uppdaterat mig ang denna tingest på månder] ·· [senaste inlägg ska tilläggas] men vad häder när dom når firmware "V2" denna vändan?? man får ev vänta till nästa generations OS "V?.??" innan den knäpper som det ska (?)...om man följer akai rätt? → mpc4000 e väl kanske f f under utveckling OSmässigt och inte fullt färdigt? ingen aning

    ··~ väntar med spänning på om folk e glada och nöjda \ eller önskar mer utav 2500

  55. #55
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Det är samma minnen som i MPC1000. Funkar med pc-junk.
    Akai har uppdaterat OS till 1.10 där man rättat till 60(!) buggar och lite nya funktioner.
    Viktigaste är att man kan spela in "track mute", och har gjort "mute groups", möjlighet att bränna cd-rw, ladda mpc2000xl format (all_pgms, all_seq funkade inte innan), usb lite smidigare (man slipper dra ut sladden (!)).
    Har beställt från thomann men inte fått den ännu tyvärr.

  56. #56
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    ska köpa en så fort ekonomiskt tillfälle ges, väntar också med spänning på ägares utvärderingar.

  57. #57
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Soft att det fungerar med billigare minnen.. då är det bara cd-brännaren som tydligen måste vara deras egen
    Var köper man cd'n billigast?

  58. #58
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Enda sedan S5000-tiden har det väl gått med "vanligt PC-junk"? I min MPC sitter Kingstonminne som jag köpte billigt + en Plextor CD/RW. Man bör dock kolla Akais lista över kompatibel hårdvara först (eller forum, som jag gjorde)...

  59. #59
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag kollade runt lite på mpc-forum om cd-brännaren.. och folk verkar ha haft problem med alla andra cds (jag har iofs inte läst runt särskillt mycket där).

  60. #60
    kallback
    e det DVD\r ni merar men skiver fel?? → CD\RW, eh??

    e jag ute och cyklar nu:
    → har inte 2k5 minneskort, kollade ikväll på priser och 4GIG:ilurer kompaktflashKort måste vellan funka?

    f f mkt dåligt uppdaterad och seeg nu, ska man vara så här dax
    CD till vad då?
    → audio-CD läsning för samplings syfte?
    → kan man bränna audio-CDr direkt i realtid, de man lirar ut från MPCn [liveset··inspelning]

    →→ för som ren backup av data e CD\RW inge vidare - då funkar väl minneskorten bättre??

Liknande ämnen

  1. Akai MPC 1000, 2500 och 4000?!
    Av mikee i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2020-01-26, 15:32
  2. Hjälp mig välja: Akai MPC 1000, 2500 eller Korg ESX-1
    Av eimermusic i forum Övriga instrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 02:24
  3. Vad får man för en Proteus 2500
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 16:29
  4. Akai MPC 2500
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 16:33
  5. Proteus 2500
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-04-09, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •