Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Mikrofon för värdelös ljudtekniker

  1. #1
    Kada
    Kada är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Mikrofon för värdelös ljudtekniker

    hej
    Senast redigerat av Kada den 2014-03-12 klockan 12:54.

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    En vanlig sm58/57 jag körde en sån, dom är najs garanterat bättre på skrik än en bajskånding, det går ju att pressa så mycket man kan i dom mickarna, slänga den i väggen och den funkar. Det borde inte bli så mycket rumsklang i en sån.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Går inte att bygga ett temporärt sångbås i vardagsrummet lite snabbt?

  4. #4
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    En metod som kanske kan fungera, är att du dämpar ett hörn i rummet med hjälp av madrasser o dyl, ställer dig inne i hörnet och sjunger ut mot rummet. Det brukar kunna fungera ganska ok och innebär inga gigantiska ombyggnader...
    Se till att du har vänt micen på rätt håll, så att den inte är vänd från dig och tar upp mer av rummet än av din röst - för då blir det inte särskilt kul...

    Annars är dynamiska micar mycket mindre känsliga, men ger inte lika bra ljud vid sånginspelning, tycker jag. Det blir ofta mer brus, eftersom man måste skruva upp Gain högre - så om du inte har en hyfsat bra preamp, blir det kanske inte så kul...

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vad för mick har du nu?

  6. #6
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Förra nummret av tidningen STUDIO tar upp sådana spörsmål du har. Ang. micar och sång hemma... Vet dock inte om den finns kvar i butik, men det var en artikel som skulle vara med i det nya nummret även.

    Vissa tidningar har även PDF. Om inte låna av en polare, eller be nån scanna!

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    GC1 är ju inte den mest upphettsande mikrofonen direkt. Bättre att ha den enbart till fieldrecording och sånt skoj.. "slit å släng"-mick.

    Det blir lätt väldigt dyrt om man är ute efter riktigt bra sånginspelningar. Isolering osv kan hjälpa massor.. så det är vettigt att köra med (och behöver inte vara så dyrt heller). Bra mickar och preamps har de senaste åren generellt sett gått ner _massor_ i pris.. så det är väl bra timing för sådant. Om du nu ändå ska "förstöra" sångtagningarna sen så känns det inte helt galet att kolla in en studio projects b1 (kostar ~1000spänn) och sen kasta allt du kan skrapa ihop på en bra preamp (estrad hade t.ex. en groove tubes the brick inne för ~3500:- (lagerrensning) för inte så länge sedan.. känns inte särskillt troligt att man kan hitta en bättre preamp för det priset). Eller en sån där billig preamp som claes brukar rekommendera.. som jag inte kan komma ihåg vad den heter just nu.

  8. #8
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag har oxå en GC1, tycker den funkar helt ok. Tillsammans med Behringers 350-kronors rörpreamp jobbar den bra och det blir inte nämnvärt brusigt. Kan man inte få ett tillfredsställande hemmaljud med de grejorna är det knappast utrustningen det är fel på.

    Jag spelade in i en klädkammare och sången blev kanonbra i mixen. Ok att det kanske hördes något biljud när man körde sången torr och i solo, men hur höga krav kan man rimligen ha på en hemmainspelad sång?

    Så kör vidare med den micken, och spela in mellan några tillfälligt uppställda madrasser, det räcker långt.

  9. #9
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    GC-1 är ju en cardioidmic - och tar därför inte upp så våldsamt mycket från sin baksida. Är du säker på att den inte är felvänd...?
    Du kan annars också jämföra den med många andra modeller på min testsite: http://testing.holmerup.biz/mic_pretest - så kan du höra om ljudkaraktären hos andra kan kännas mer rätt...

    Jag tycker annars att Studio Projects B1 är den tveklöst bästa i det lägre prissegmentet - och en Studio Projects VTB-1 är en trevlig och överkomlig preamp till den. Vill man ha ett så ofärgat ljud som möjligt, så är Line Audio Design DMP ett extremt prisvärt alternativ som klassar ut mycket som är betydligt dyrare...

  10. #10
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Beta58 har lägre brus än SM58 så den är nog bättre match mot specar. Dock ska man veta att dynamiska mickar är mer beroende av en bra preamp. (Kondensator mickar har i princip alltid en inbyggd preamp, vilket gör att efterföljande steg blir mer av en effekt box än preamp)

  11. #11
    GlobalMotion
    Jams senaste sångmick, vad den nu heter, tar upp ljud bara framifrån. Kanske kan vara något.

  12. #12
    not2logic
    not2logic är inte uppkopplad
    not2logics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Med tanke på riktning och de sångstilar du vill micken ska klara tror jag du får probelm i den prisklassen. Samson c01 är en mkt trevlig mick, hyperkcadde, med ett rätt tätt ljud. Den fixar dock inga jätteljudtryck, så i Whitney Houston-klassen sällar jag mig till SM58:as fanclub

  13. #13
    Don
    Tre stabila hyfsat höga mikrofonstativ med bom och filtar monterade med "strips" eller klämmor av hårdare slag. Skapa ett trekantigt utrymme med väggen som en av sidorna i trekanten, skulle det behövas kan du även hänga en filt på väggen bakom. Så får du ett temporärt "sångbås" som iofs inte på något sätt isolerar, men du slipper ifrån reflexer i rummet.

    Skulle filtarna tendera att välta stativen, får du fixera "fötterna" på stativen på något fiffigt sätt.

    Kört det där några gånger på "field jobs" och det kan funka riktigt bra ibland.

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  14. #14
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kada
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det verkligen inga RIKTADE kondensator-mickar som inte är så känsliga för bakgrundsljud/rumsreverb...? Jag vet att jag har läst om nån som mer eller mindre satt vid datorn och sjöng utan att få med varken rummet eller oljud från datorn på golvet. Vad kan han ha använt?
    ...men du HAR ju redan en riktad mic. Cardioidkarakteristik, som din GC-1 har, tar upp huvudsakligen från framsidan och väldigt lite bakifrån.
    Det finns, som not2logic sade, hypercardioider också - men de är å andra sidan betydligt känsligare för om du rör dig lite i sidled framför micen vid inspelning.
    Här kan du se lite av skillnaderna mellan karakteristiker:

    Micen som illustrerar är inte samma typ som din - utan i ditt fall ska micen stå upprätt och du ska ha sidan med Generis-loggan mot dig när du sjunger...

  15. #15
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Du kanske ska satsa på att tysta datorn istället.

  16. #16
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    En lösning som jag har funderat på, för att göra rummet reverbfritt och isolera, är att sätta upp krokar här och var i rummet, när jag sedan ska spela in så fäster jag lite snören mellan dem och hänger upp lite lakan/täcken och försöker skapa någon form av mindre rum i rummet. Funkar som tvättlina också.

    Röde NT3 är förresten en riktigt fin mikrofon för pengarna. Den tar upp lite runt omkring den också dock. Jag skulle satsa på att tysta datorn först och främst.

  17. #17
    romanenko
    Citat Ursprungligen postat av Kada
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja alltså, det blir ju viktigt att ljudet enbart tas upp framifrån om jag ska göra ett sånt där litet sångbås i ena hörnet i rummet. Hur är det på den fronten med Studio Projects B1?
    Jag spelar in med en Studio Projects B1 (eller om det är B2, den som är dyrast har jag) och en Studio Projects preamp och jag känner inte igen det problemet som du beskriver. Jag har ett litet rum (20m2) som jag sjunger i och ibland flyttar jag ut allt till ett annat rum (ca 45m2) men märker inte av några problem där heller. Visst fångar den upp lite bakgrundsljud och när det inte är sång så kan jag höra musiken som spelas upp från hörlurarna och även lite andra bakgrundsljud men det försvinner så fort sången kommer in. Kort sagt så tror jag att du har en dålig mikrofon och/eller en dålig preamp.

  18. #18
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Det funkar ju inte för isolering, men det tar bort jobbiga reflektioner rätt ok.

  19. #19
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jojo, tar du bort reflektioner så blir ju rummet tystare helt klart, men jag menar om grannen får för sig att göra en espresso med sin maskin av märket espresso2000 så hörs det ju. Där är ju skillnaden. Duntäcket är ju mer av ackustiska skäl och isolering är mer för att bli av med oväsen och oljud. Jag tolkade det som att du fick ett metalliskt ljud i ditt vardagsrum då du spelade in, och tipsade därför om duntäcken vilket funkar fint för att ta bort reverbet i rummet.

    Låter din dator för mycket så ställ den i en ljudisolerad gaderob eller nåt. Ett täcke eller två dämpar väl om det ligger vikt över, men jag tror inte att det är en het idé...

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    ...annars kan du ju be grannen på andra sidan gatan spänna upp en parabolmikrofon riktad på dig, och en bluetoothsändare till din dator. Då får du både vintageeffekt och en å annan fågelfladder med.

    Nä, jag är övertrött, gonatt...

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "metalliskt reverb är problemet jag har"

    själv så drömmer jag lite smått om ett plåtreverb

    En polare spännde upp tunna vajrar uppe vid taket som han sedan hängde riktigt tjocka röda "gardiner" på. Då var det lätt att flytta på dem osv. Man behöver då däremot skruva fast två ögglor eller liknande uppe vid taket för att fästa dem i något.. men de hålen är inte svårt att täppa igen sen i värsta fall. Jag har för mig att allt sådant inhandlades på ikea.

  22. #22
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    That bastard stole my idea!!!

    Funderar förresten att bygga ett plåt eller fjäder reverb till sångaren. Problemet är bara att jag har inte en aning om hur stora de är, hur man bygger ett och var man skaffar delarna samt kopplingscheman. Låter som ett projekt att starta en regnig dag då bara jag och google är vänner med varandra...zzz

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kada
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tal om reverb, någon som har spanat in detta? http://www.tank-fx.com

    Man har riggat en högtalare och mikrofon inuti en kolossal silo nånstans i Tyskland, så kan man skicka WAV-filer till den på Internet och få tillbaka det man skickar dränkt i silo-reverb.
    Så jäkla cooooooooooooolt!!! Rolig bieffekt är att man får med lite ambience utanför tanken, jag fick nån motor som startade mit i reverbet. Och att dom verkar dödsseriösa med sidan då dom anammat ett lossless format; FLAC!!!

  24. #24
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En lösning som jag har funderat på, för att göra rummet reverbfritt och isolera, är att sätta upp krokar här och var i rummet, när jag sedan ska spela in så fäster jag lite snören mellan dem och hänger upp lite lakan/täcken och försöker skapa någon form av mindre rum i rummet. Funkar som tvättlina också.

    Röde NT3 är förresten en riktigt fin mikrofon för pengarna. Den tar upp lite runt omkring den också dock. Jag skulle satsa på att tysta datorn först och främst.
    Schysst idé det där, tills misstänksamma bekanta börjar ana bondagevibbar .. hehe ...

    Men faktiskt, det där är en klok idé om man är herre i sitt eget hus.

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  25. #25
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Kada
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Clase: Hur menar du "isolering" ? Alltså, ljudisolerat så det inte hörs något om man står utanför rummet eller? För det är ju vilket som... eller menar du isolerat som i knäpptyst i rummet? För det trodde jag man uppnådde om man tog bort reflektionerna?
    Som Clase korrekt påpekar lär du fortfarande höra sirener från gatan, sopbilen och grannens psykotiska bebis, men för att döda reflektioner är det rätt väg att ge sig in på. Antagligen kommer du att behöva testa och flytta runt både upphängda täcken och mikplaceringen tills du hittar ett lagom reflektionsfritt inspelat ljud som passar dig.

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  26. #26
    not2logic
    not2logic är inte uppkopplad
    not2logics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köpte ett par såna där vikväggar, som man har för att avdela ett rum. Tror det var på IKEA. Eftersom dessa går att placera nästan hur som helst är de perfekta att använda för dämpning. Det är bara att hänga filtar, eller täcken på dem. Man kan t o m göra sig ett litet sångbås med dem.

  27. #27
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Beta58 låter mycket bättre. Jag tycker att SM58 låter helkasst.

  28. #28
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Tycker sm58 är Rock´n´roll!

  29. #29
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Kada: Om det står mellan de två mickarna tycker jag du ska satsa på Beta-58:an.

    "Betyder det att Beta 58:an är MER riktad än SM58:an?"

    Ja, eftersom Beta 58:an är supercardioid och SM58:an är cardiod (titta på Claes bilder ovan).

    "Isåfall är väl Beta 58 bättre för inspelning om man har ett taskigt rum att spela in i?"

    Ja, antagligen.

    Din sista fråga har jag inget rakt svar på men i dina skor, om jag skulle välja mellan dessa två mikrofoner, så hade jag satsat på Beta-58a. Jag tror inte det är någon nackdel att den är känsligare, på det sättet du spekulerar kring. Det verkar ju vara en bättre mikrofon överlag, och jag tror inte det finns befog för att tro att ett rum med dålig akustik drar fördel av en sämre mikrofon. Satsa på ett bra puffskydd också, om du inte redan har.

    Själv går jag mest runt och väntar på att min nya mik ska levereras.

  30. #30
    nossloh
    Kom på en ide. Lägg mikrofonen i en tom avlång burk, (exempelvis en pringlesburk). Sen lägger du in lite stoppning, det kan vara allt från bomull till rena strumpor. Stoppningen dämpar signalerna och i med att det bara är öppet på ett ställe (där locket skulle ha suttit) så blir mikrofonen på så sätt enkelriktad.

  31. #31
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Den är mer riktad när det heter supercardiod så förhoppningsvis tar den upp mindre bakifrån och har mycket smalare upptagning frammifrån så det gäller att sjunga rakt i.

  32. #32
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nossloh
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom på en ide. Lägg mikrofonen i en tom avlång burk, (exempelvis en pringlesburk). Sen lägger du in lite stoppning, det kan vara allt från bomull till rena strumpor. Stoppningen dämpar signalerna och i med att det bara är öppet på ett ställe (där locket skulle ha suttit) så blir mikrofonen på så sätt enkelriktad.
    ...och vips - så har du skapat en omni-upptagande mic, som tar upp mycket mer av rummet...
    Anledningen till att det blir cardioid-upptagning, är att micen tar upp ljud bakifrån - och därmed släcker ut signalerna på ett bra sätt. Om man täcker för denna öppna baksida, så tar man alltså bort utsläckningen och får i stället en rundupptagande mic. Precis samma sak händer på scen, när sångaren håller i micen och råkar täcka för baksidan på den. Då blir det en "härlig" rundgång av det...

    Supercardioid är mer riktad är cardioid - och hypercardioid är ännu mer riktad, men det syns inte så tydligt på bilderna du hittade...
    Vad som också händer vid kraftigare riktverkan, är att man får en lite större upptagning från baksidan av micen också - men i normala fall är det inget alarmerande...

Liknande ämnen

  1. Ljudtekniker ett framtidsyrke?
    Av Jätten i forum Allmänt om musik
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 11:18
  2. Ljudtekniker humor - Ljudskämt
    Av Regenholz i forum Allmänt om musik
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 02:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •