Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mix kunskap snälla.

  1. #1
    JoachimR

    Mix kunskap snälla.

    Undrar vad som skall höras vid regelfade från noll till medel volym. Jag har ofta hört och kört själv med att alla instrument skall höras på extremt låg volym, men detta tendera till att diskanta ljud i cymbalklassen offtas tenderar efter mastring att bli för starka. När ska man höra hihaten tex. Direkt när ljudet kommer upp från noll eller lite över när redan alla instrument hörs. När jag jämförde Kent, Gessle, Spears B, i mitt wavelab så hadde endast brittney enligt wavelab frekvenser över 9khz och mina mislyckade mastringsförsök. De enda ljud som genererade ljud ovanför 10khz var s ljud och hihat. ( förmodligen endel övertoner också. tydligheten i mastringen låg runt 5-8khz när jag pillade med eq.)

    Sorry att det blev fler frågor men svar önskas snälla....

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Drog lite snabblyssning här på Kent, Winnerbäck, Britney, Kings of Convenience, Masters at Work, Basement Jaxx och några till.

    Genomgående var att vid låg volym så hördes röst, gitarrer samt något som definierade rytmen (oftast virvel). I de mer akustiskt orienterade grejerna så var det sällan man hörde så mycket cymbaler/hihats/percussion.

    Mina tankar vandrar då iväg och säger att vad som är viktigt att höra är:
    1. Melodin, i de här fallen sång och eventuella kompinstrument som fyller ut
    2. Något som markerar rytmen, oftast virvel

    Hur stämmer det här med hur du tänker?

  3. #3
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran


    Såhär hör vi.

    Om ljudnivån är 120 db vid 1Khz krävs 120db för att 10Khz ska upplevas som lika högt.

    Om ljudnivån är 20 db vid 1Khz krävs 30 db för att 10Khz ska upplevas som lika högt.

    Alltså kommer du, om du mixar vid 20db, som du upptäckt, dra på lite extra i diskanten vilket kommer kännas överdrivet vid högre lyssningsvolymer.

    Därför brukar man i större studios kalibrera utrustningen så att när masterregeln står på noll och kontrollrumsvolymratten på 11 så ska du spela i ungefär 85db vilket är den nivå då kurvan är som jämnast. En bra volym att ta vissa beslut med andra ord.

  4. #4
    JoachimR

    Tack ...

    Du har precis dödat myten att allt ska höras på skitsvag volym. detta verkar vara dum kunskap som jag besitter som man hörat att nån sagt men vet inte när och vem. Ok allt kanske ska höras men att det är viktigt att inte överdriva diskanten.
    Mycket användbart och hoppas att få fler bra inlägg.

    En sak som iriterar mig är att när man har en ref platt så är den redan mastrad. SKulle vara kul om någon tidning släppte en mix ref platt bara normaliserad och inget annat på kända artisters verk. Typ 14 låtar i olika stilar som göra av stora band. Skulle lätt myntat 500spänn för denna för att höra mixen. Om jag ref lyssnar så ljuger kunskapen till mig efter som man hör på det färdiga resultatet.

    JR

Liknande ämnen

  1. kunskap eller knegpengar för analogt syntheri.
    Av BogusBill i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 10:04
  2. xp fel, snälla hjälp..
    Av ruger i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 22:16
  3. Kunskap sökes ang Humbuckermikar
    Av Angelo i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 13:27
  4. Ny Radio snälla....
    Av JoachimR i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 01:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •