Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Koppla mixern - Hur ska jag koppla?

  1. #1
    imported_ez0r4y

    Koppla mixern - Hur ska jag koppla?

    Införskaffade mig en liten ALTO S-6 mixer idag. Den funkar OKEJ iaf...=)
    Men, tänkte på hur jag ska koppla allt.

    Först hadde jag det kopplat såhär:


    Förstärkare < Elgitarr
    > SEND > Kanal 1 > Mixer > Tape-Out > Line-IN > Power Mac G5'a
    Power Mac G5'a > Line-OUT > Monitorer

    Gorde det möjligt att köra in saker i garage band, använda dom effekterna som fanns där o ha Monitor: ON

    Problemet var, att skulle jag höja o sänka volymen på saker blev det ett jävla pill på både datorn och mixern för att få det att bli bra om jag spelade till någonting.

    Så, tog och kopplade om allting och nu ser det ut såhär:

    Förstärkare < Elgitarr
    > SEND > Kanal 1 > Mixer > Tape-OUT > Line-IN > Power Mac G5'a
    PowerMac G5'a > Tape-IN > Mixer > Phones > Monitorer

    Funkar skit smidigt enligt mig då jag slipper hålla på och hoppa mellan dator och mixer om jag vill ändra volymen. Problemet nu är dock att slår jag på Monitor i Garage Band så blir det rundgång.
    Efter som jag saknar både pedaler och rack effekter så måste jag köra sådant i datorn, och tycker det har fungerar prima hittils, men nu verkar det tyvär inte fungera, iaf inte med Garage Band.

    Någon som har nått tips på hur jag ska koppla sakerna så jag både kan köra effekter till gitarren i datorn, den spelar in med dom effekterna och jag kan kontrollera volymen för både datorn och in sakerna via mixern? Är det enns möjligt? Är ju möjligt nu, så länge jag inte slår på "Monitor" i Garage Band som sagt.

    Någon som har nått gratis program att rekomendera för OSX?

    Note: Som ni kanske har fattat så kör jag med G5'ans interna ljudkort tills vidare.
    Har föresten bara EN mixer, skriver dock "mixer", "Power Mac G5" osv för att visa att nu kommer en enhet och detta går in och ut ur den enheten. Har föresten försökt se till att den lilla pilen pekar på den saken som ljudet går in i eller ut ur. Hoppas beskrivningen inte blev allt för jobbig...

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Skicka signalen från auxutgången, då kan du lyssna på signalen från G5an med AUX på den kanelen neddragen och då slippa rundgången. Nåt annat sätt vet jag inte när du bara har ett sätt att skicka signal från mixern utan att gå via stereobussen.

    > SEND > Kanal 1 > Mixer > AUX OUT(glöm in att dra upp på aux-ratten på gitarrkanalen) > Line-IN > Power Mac G5'a
    PowerMac G5'a > Tape-IN > Mixer > Control room out > Monitorer

  3. #3
    imported_ez0r4y
    Ser ut som om jag skulle ha "2TK TO CONTROL ROOM" nedtryckt istället för "2TK TO MIX"
    Men har för mig att jag testade det...borde upptäcka anledningen till att jag ändrade till det sistnämnda snart...=D

    F.ö, dit sett verkade inte fungera...resulterade i extremt rundgång även då.

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    2TK To control room borde funkar fint ja, missade den knappen.

Liknande ämnen

  1. Koppla mixerbord?
    Av zthee i forum Inspelning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 10:01
  2. Koppla mixer?
    Av odlarn i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 20:19
  3. Hur koppla?
    Av Senden i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 17:06
  4. om att koppla högtalare fel
    Av sybariten i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 21:19
  5. Koppla synthar
    Av Mario i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •