Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Trix & tips i Cubase SX

  1. #1
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran

    Trix & tips i Cubase SX

    Jag har hört att folk drar sig för att använda Cubase för att det skall vara svårt. Så jag tänkte dra igång en snabbkurs. Fyll på med tips om ni vill!

    01) Håll inne Ctrl knappen när du drar i automation events, så kan du lungt flytta runt dem utan att av misstag flytta dom i höjdled.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    02) Tryck på knappen 1 på det numeriska tagentbordet för att komma till vänster looppoint.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    03) Markera en part och tryck på P så sätter du höger / vänster looppoint kring just den parten.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    04) Toggla mellan steglöst och snapping genom att trycka på J.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    05) Låt 2 audio parter (får inte vara events) överlappa och tryck på X för få dom att crossfada.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    06) Går det inta att ändra tempo? Klicka på den lilla blåa knappen på transportbaren märkt Tempo, så skall det funka (du byter då över från trackmode till fixed mode).
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    07) Varje part i ett audiospår går att göra till en unik sampling. Markera parten, högerklicka, gå till menyn Audio->Bounce selection. Den renderar till ny sampling och frågar om du vill ersätta parten med denna. Svara ja.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    08) Du kan markera ett MIDI område och rendera ner det till en sampling. Sätt looppoints kring valda parter (markera dessa med musen och tryck P), sola kanalen (tryck S) och bounca till fil genom att gå till menyn File->Export->Audio Mixdown. Du kan sen välja att lägga den i audio poolen och även få den inklistrad direkt som ett nytt spår. Sen är det bara att redigera den som en audiofil.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    09) För att lättare kunna jobba med samplingar direkt i Cubase så bör man känna till att det går att gruppera samplingar till en part. Markera valda samplingar på ett spår, högerklicka, gå till menyn Audio->Events to Part. Nu har allt klumpats ihop till en Event. Denna kan sen göras till en unik sampling (se punkt 7).
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    10) Jobba med effekter är kul men pilligt. Något man bör känna till är att varje effektspår (som kan innehålla upp till 8 realtidseffekter) går att kopiera och sen klistras in på ett annat spår. Klicka på det lilla e tecknet på infopanelen till vänster så att inställningsfönstret för ljudkanalen dyker upp. Sen längs ner till vänster på det fönstret finns två små copy paste knappar. Kör först copy på det spår vars effekter du vill kopiera, byt sen kanal, öppna inställningsfönstret för den nya kanalen och pasta in. Vips har du samma effektinställningar på den nya kanalen (fast en unik kopia av alla settings förståss).
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    11) Tryck på , (kolon) på det numeriska tagentbordet för att komma tillbaks till början på låten.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    12) Vart är den fysiska sökvägen till samplingen du tittar på i editerings fönstret? Vad har den för kvalitéer? Jo du kan kika på den och även konvertera om den från sterero till mono och mycket annat. Markera sampling, högerklicka och välj Audio->Find Selected in Pool. Nu öppnas pool fönstret och vald sampling markeras. Där kan du sen högerklicka på filen och göra om den från stereo till mono eller tvärtom eller göra en kopia på den mm mm.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    13) Markera en eller flera parter och tryck Ctrl+D för att duplicera.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    14) Autoscroll är bara jobbigt! Stäng genast av genom att klicka på den lilla knappen med symbolen som föreställer en pil och en tratt (finns brevid toggle grid knappen).
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    15) När du är helt färdig med ett projekt och vill spara undan till framtiden glöm då för guds skull inte att göra en rendering på varje spår som du lägger brevid (eller i en mapp tillsammans med) redigeringspåret! Dessa spår kan ligga där mutade (tar ingen kraft av datorn alls i princip, förutom minnesmängd på hårdisken). Du kommer garanterat inte kunna starta samma projekt och få samma inställningar om låt säga 5-10 år. Men om du gör på detta sätt och både behåller MIDI / Cubase informationen samt har en audio kopia av hela spåret kommer du kunna fortsätta på gamla grejer. Om någon känner till nått plugin som automatiserar denna process, så vill jag veta!
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    16) Hårdvarusyntar kan och bör mixas genom Cubase! Det är svinenkelt om man har ett ljudkort som har flera ingångar (tex Delta 1010LT), man kopplar ljudsladd från utgången på synten till ingången på ljudkortet, sen skapar man ett midispår och ett audiospår. På audiospåret väljer man rätt ingång på ljudkortet (koppla in rätt bussar på Devices->VST Connections i menyn) och vips så får man ljudet från synten inströmmat in i Cubase och kan lägga på effekter och annat ovanpå som värsta rackeffekten. Fast det bästa är att alla inställningar sparas med i låten!
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    17) Cubase är rätt menybaserat och det kan faktiskt vara rätt jobbigt ibland. Jag rekomenderar makron! Nästan alla finneser går att koppla till knappkombinationer vilket är bra... dock saknar jag en "repeat last command finness" Om någon känner till en sån vill jag gärna veta! Är väldigt tidsdödande att behöva högerklicka och leta sig runt i menyner när man vill göra om samma sak flera gånger.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    18) Du kan zooma ut och in på ett snabbt sätt genom att klicka i transportfältet längst upp och sedan dra och hålla inne antingen uppåt eller neråt.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    19) Det finns 2 sätt att ta bort filer som ligger i audio-poolen. När du trycker på Delete så frågar den "Move selection to the trash or remover it from the pool". Väljer du Remove from Pool så tar du bort filen från Audio mappen (du raderar givetvis inte orginal filen). Väljer du istället Trash så flyttar du filen från Audio mappen till papperskorgen i Cubase (ligger kvar där tills du tömmer den). Så när den frågar, brukar jag ofta svara Remove from Pool, så blir projektet mindre. Glöm inte att du kan organisera samplingar i mappar oxå!
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    20) Håll inne shift knappen när du drar i zoom spaken för att zooma in och ut steglöst.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    21) Håll inne ctrl knappen när du vill förlänga / förkorta events steglöst (utan att behöva stänga av snapping).
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    22) Vill du inte att Automation skall kopieras och läggas till när du duplicerar en part (Ctrl + D) så kan du stänga av det med Edit->Automations follow events i menyn.

  2. #2
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Bra tips, var några som jag inte visste :-D

  3. #3
    Mr Sponge
    gott jobbat superbra tusen tack

  4. #4
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Vajert! En del som man inte orkat kolla upp men som underlättar. Ser fram emot del 2!

    /Mein

  5. #5
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Apropå #15 så kan du ju alltid använda dig av Freeze knappen innan du stänger ner, så får du ju ett spår som du kan använda som referens om du trycker på Unfreeze så får du ju frågan om du vill behålla det frysta eller ej, om du då säger behåll så...

  6. #6
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    replicant: Bra tips!

  7. #7
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Jag vet inte om kan pilla till ett macro som kör en freeze av alla spår, men annars tar det ju inte så mycket tid att klicka sig igenom dom audiospår man använt...

  8. #8
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    Nej precis. Detta är nog ett bra sätt för att "konservera" ett protjekt. Tackar för tipset som sagt!

  9. #9
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Suverän sammanställning, bra jobbat!

  10. #10
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Kan ju ta med ett litet trix jag brukar använda ibland, vet inte hur relevant det är:

    Känner du att du vill ha fler än 8 inserteffekter på en kanal? Skapa då ett FX track, sen sätter du send till 0dB samt klickar i "pre-fader" och sänk sedan kanalen du sänder från till minus oändligheten via fadern. Du kan nu fortsätta din effektkedja på FX-kanalen. Kom ihåg att du inte kan använda plats 7-8 på originalstrippen då dessa två kommer efter fadern (och därmed inte hörs då den är på noll).

  11. #11
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    här kommer mina

    1. shift + scrollhjulet på musen scrollar horisontellt.

    2. Sätt snabbtangenter på zoomfunktionera, jag har två makron:

    zoom full
    zoom 2 rows
    på shift + mitten musknapp,

    och tex

    zoom selected
    zoom 4 rows
    på mitten musknapp.

    3. har ni inte definerat workspaces/windowsets än så gör det. Ett för mixern och ett för arrangefönstret är smidigt, sen sätter man dem på snabbtangenter.

    4. Pil upp transponerar valda toner i keyedit, shift+pil upp transponerar en oktav.

    5. Scrollhjulet kan användas för att höja o sänka mixerreglarna

    6. snabbtagent på "locators to selection" e bra å ha.

    7. Offline process ska man inte missa, högerklicka på en audiopart och välj plugins och lägg valfri effekt, effekten "bränns in" direkt och drar sen ingen CPU. Vill man ångra sig så finns offline process history.

    8. om man markerar alla mixerkanaler och väljer "link channels" så kan man höja o sänka volymen propotionellt för alla kanaler samtidigt. Bra om ljudet skjuter över på mastern.

  12. #12
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    fredrik_e: Nice! 3:an där... går den att göra i SX 2.0 oxå?

  13. #13
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zeblar
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fredrik_e: Nice! 3:an där... går den att göra i SX 2.0 oxå?
    japp. tror de heter "window layout". (3an har "workspaces" samma sak typ fast med extrafinesesr).

    Ställ dina fönster på ngt fint sätt och ta window->window layout->new och döp det till ngt. ställ fönsterna på fint sätt nr 2 och ta ett new igen osv. Sen finns de under key commands +window layouts och är numrerade på layout1, 2, 3 osv om man vill ha snabbtangenter.

  14. #14
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Olika window sets är underbart, har 3 st själv. 1 sequencer, 1 mixer, 1 "VST" där allt är litet så jag kan få upp många VST's samtidigt.

  15. #15
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    idag hittade jag lite till...

    1. ställer man muspekaren på zoomslidern nere i högra hörnet kan man zooma med scrollhjulet

    2. trycker man in scollhjulsknappen i arr-fönstet så får man upp en scrollhand...

    3. Klickar o håller inne på barsNbeats-raden över arrangefönster och samtidigt drar upp/ner så zoomar man där oxå.

  16. #16
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    Bra tips, synd bara att man inte har ett scrollhjul :s

    Cubase måste vara ett av dom bästa programmen som har gjorts.

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kada:

    Högerklicka på tidslinjen och välj samples, på Grid type väljer du 1 sample (vanligtvis står 44100.0 som default där), håll nere ctrl och tryck höger eller vänster piltangen beroende på vilket håll du vill flytta. Detta fungerar naturligtvis även om du väljer att sätta Bars+Beats, men då hoppar den enligt den kvantisering du väljer.

  18. #18
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kada
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väcker liv i den här gamla tråden då jag behöver fråga en grej...

    Kan man flytta audio (t.ex. inspelad sång) sample-för-sample, alltså helt perfekt flytta omkring med nån knapp på tangentbordet? (typ vänster o höger?). Jag sitter just nu och drar med muspekaren, och rätt som det är så far musen iväg och det blir inte bra.
    Om jag förstår dig rätt så vill du koppla bort snapping? Tryck isånna fall på J, så togglar du mellan steglös (sample-för-sample) och snapping mot grid.

  19. #19
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Zeblar, men då måste man väl fortfarande flytta med musen? I alla fall måste jag ställa om som jag nämde ovan för att jag ska slippa använda musen. För använder jag ctrl+piltangen så hoppar den fortfarande enligt snap om jag inte ställer om till samples på tidslinjen.


    Eller så har något hänt i mina inställningar med snabbkommandona.

  20. #20
    s_amuel
    Hej alla! Fint me tips för en nybörjare som jag. Kanske kan ni svara på en fråga som jag har:

    Min dator har helt ok prestanda för att driva cubase med mkt pluggar och spår samtidigt. Det har gått alldeles utmärkt med cubase hittills, men sist jag öppnade projekten så går de alla otroligt segt. Kanske har windows någon bugg som påverkar cubase, men jag vill ändå fråga om det finns <b>sätt att frigöra minne i/till cubase?</b> Jag har samma pluggar och samma spår som rullar ena dan perfekt, nästa dag knackigt och hoppigt som f-n. Mkt TACKSAM för hjälp. Ha d!

  21. #21
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    När defragmenterade du din hårddisk där ljudfilerna som hör till projektet bor?

  22. #22
    s_amuel
    tja... nyligen. det är kanske fel svar?

  23. #23
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Det är nog rätt svar

    Frågan kanske skulle varit om du har en separat HD för audio spåren, och om du i så fall defraggat den

    Om du kör samma pluggar och samma spår som dagen innan, och inga virusskydd eller sånt tickar på i bakgrunden, så låter det för mig som att du ändrat audio buffer size (i Audio Setup) !? Om du ökar den så minskar du belastningen och vice versa, så dra upp den lite och se om det inte tuffar på som da'n innan...

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad händer om disken som temparea ligger på blir full? Påverkar det Cubase?

Liknande ämnen

  1. Machinedrum, tips och trix?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 10:10
  2. Tips på delay-plug-in till Cubase, tack!
    Av Browary i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 23:27
  3. TASCAM M2xx-serie tips & trix
    Av KALLBACK~ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 20:44
  4. Tips och Trix: Zooma snabbt!
    Av Jont Olof i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-05, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •