Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mini Disc - Ett alternativ?

  1. #1
    imported_ez0r4y

    Mini Disc - Ett alternativ?

    Har gått och funderat på att köpa mig någon bärbar musik spelare bara för att kassette är förbaskat kass kvalité på och CD skivor ryms inte i fickan. Det jag har gått och tänkt på har såklart vart en iPod...har ju dessutom en Mac mé OSX så borde ju funka prima.
    Men plötsligt har jag fått upp ögonen för Mini Disc.

    *Hur är batteri tiden?
    *Några modeller att rekomendera/akta sig för?
    *Hur fungerar det igenkligen att spela över till Mini Disc?
    *Ungefär hur många låtar rymmer en Mini Disc skiva ifall varje låt är på sådär 3min?
    *Har hört att man kan spela in annat än musik...hur gör man?
    *Hur spelar man över musik ifrån datorn?
    *Tydligen krävs NetMD, men vad för program finns det för OSX om man ska föra över?
    *Något annat ballt man kan göra med Mini Disc? Kanske föra över data o inte bara ljud..?
    *Varför kom Mini Disc och försvann lika fort?
    *Vad är för och nakdelarna?

    Ah...det va la alla frågor...också det gärna "bra att veta" information också.

  2. #2
    killwithskill
    Sony har ju utveklat en hel del på minidiscfronten. Nu går det att spela in en hel del på en MD.

    http://www.sony.se/PageView.do?secti...ductSeriesHome


    Exempel MZ-NH600:
    "Överför upp till 45 CD-skivor på en 1 GB Hi-MD-skiva tack vare komprimeringstekniken ATRAC3plus
    Programmet SonicStage® 2.0 gör det lätt att hantera musiken och du kan överföra obegränsat med favoritmusik till din Hi-MD WALKMAN®
    Alla populära digitala ljudformat kan användas: ATRAC/MP3/WMA/WAV
    Spela in från flera källor: USB/analog in/digital in
    Extremt snabb musiköverföring från och till datorn: 1 CD på under 40 sekunder "


    Och med tanke på att man kan ju byta MDskiva vilket gör att man kan ha oändligt med musik, en minidiscskiva är ju inte allt för stor, passar ju i bakfickan

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Bytte ut min minidisc mot iPod har inte ändrat mej hittills. Batteritiden på minidisc är iofs väldigt bra! Annars tycker jag bara det är nackdelar om man jämför med en hårddiskspelare. (OK, lite mindre är dom ju, men ska man ha med några skivor går det på ett ut)

  4. #4
    imported_ez0r4y
    Hm...okey...men hur är det med inspelning i tx.e replokal då med mp3? MD ska ju inte vara några större problem o spela in i en replokal med...

  5. #5

    Redaktör
    Jag bytte också upp mig till iPod från MD.

    MD har ett par fördelar: betydligt billigare, bättre batteritid och inspelning. Men i övrigt vinner iPod: större kapacitet, mindre krångel med att flytta musik, slipper mecka med Sonys program som inte är Mac-kompatibelt (förutom en helt ny deluxevariant av MD) och kan användas som extern hårddisk.

    Synkar man datorn och iPoden är det 1 steg för att få över ny musik till iPoden: stoppa i skivan i datorn, vänta tills den rippat klart. Färdigt! Har man inte en NetMD och en dator som kan köra Sonys program måste man spela in i realtid, vilket gjorde att åtminstone jag mest höll mig till sånt jag redan hade spelat in. Och det är väldigt trevligt att kunna välja och vraka mellan ett par hundra album och till och med kunna hitta enskilda spår på sekunder.

    Köp en begagnad MD för ett par hundra om du ska ha i replokalen, och satsa på en mp3spelare av något slag.

  6. #6

    Redaktör
    Jajustdet, kör man Linux på sin iPod kan man tydligen spela in på vissa modeller i bättre kvalitet än med diktafontillbehöret som finns. Jag vet inte exakt vilka modeller det rör sig om, men kolla in iPod Linux (fast den verkar vara nere just nu).

  7. #7
    drdreas
    Jag har en nz nånting, iaf senaste grejjsomojjset.
    1 gig minidisc är underbart, fast det funkar inte så bra om man ska spela in utan adapter....
    Minuset får sonys nya minidiscar som är helt i plast, tappar man dom så är de kört typ...

  8. #8
    imported_ez0r4y
    Fasen va kast me helt i plast...=(
    Ska googla runt lite o se om det finns något shysst program för o föra över till MD'n (om man har NetMD) utan att använda SONY's egna program...borde ju finnas...=/
    Det där med extern hårdisk är inget som jag direkt hoppar i taket av då jag ändå har planerat att köpa en extra hårdisk på några 100'a gigabyte.

  9. #9
    imported_ez0r4y
    Hm...ser ut som om enda alternativet är http://www.sorted.org/Xmd/
    Men verkar inte fungera att ladda upp med det programet. =(
    Hur gör man annars då om man tx.e ska ladda upp till MD'n via stereon? Kopplar in i ljud utgången eller? Borde det inte vara möjligt att i sånnna fall köra via datorns ljud utgång?

  10. #10
    drdreas
    Man kan öppna alla mappar i md´n som en vanlig hd men jag har faktiskt inte försökt föra över filer på de viset, kanske funkar...
    Får testa imorn kväll när jag hämtar den från bilen
    Bara så du vet...det är nästan omöjligt att få tag i 1 gig skivor till md´n, fick köra till alla elgiganten i gbg, nästan alla expert och nästan alla on off.
    Bara expert i brunnsparken har 1 gig md skivor, ifall någon letar i framtiden...
    Men ändå det är ju knappt några pengar man betalar för en md så kvalitén är ok för priset

  11. #11
    imported_ez0r4y
    Men 1gb diskar är ju inte direkt något som känns jätte nödvändigt iaf. Men tack för infon ang vart dom finns...har inga problem o ta mig till brunnsparken så för mig skulle d nog inte va nått problem iaf. Va ligger sånna plattor på?
    MD skivor e ju så små så e ju inga större problem o slänga ner ett par i jackfickan eller väskan. (tillskillnad ifrån CD skivor som tänjer sönder fickorna...nästan så man undrar vrf dom inte gorde Data-MD till standard istället för CD...^^)
    Hur spelar man över ifrån tx.e stereon o sånt?
    Ser ju inte ut som om överföring via USB porten verkar vara ett alternativ iaf...=(

  12. #12
    drdreas
    Tjena
    1 gig skivor kostar hmm minns inte exakt men det var runt hundralappen.
    En vanlig skiva (80 minuter) blev typ 320 mb så det är ju ganska bra ändå.
    Från stereon, som en vanlig bandspelare bara trycka rec och spela in
    Finns även optisk ingång (?)

  13. #13
    imported_ez0r4y
    Ah, okey. Men borde inte det, iaf i terorin, innebära att det går att spela in via datorns ljud utgång eller högtalarnas hörlurs ingång? =S
    Även om det inte fungerar direkt borde det ju fungera med lite pillande med kablar?

    Btw...min stereo har inte rec..^^
    Sitter på nån MZ-33 philips.

    http://www.tefa.lv/data/images/MZ%2033.jpg

  14. #14
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    md "line out" -> Mac "line in" (sladd med 3,5 mm hörlursplugg i båda ändarna behövs)

  15. #15
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    (tvärtom om saker ska in på md:n istället)

    I övrigt - md var bra då alternativet - kassett eller datband inte var passande. Idag är md förbisprunget av allsköns mp3-spelare - realtidsöverföring av ljud är ganska tröttsamt i längden. Hur som helst är md det billigaste sättet att spela in ljud med hyfsad kvalité, dock.

    Anledningen till att md aldrig blev den hit det (faktiskt) hade kunnat förtjäna att bli heter Sony. Sony skapade och begränsade formatet och till slut fanns det bättre alternativ... :/

Liknande ämnen

  1. Emax - Disc write protected
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 23:26
  2. Disc load 100%, varför?
    Av Sunseeker i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 11:04
  3. Extern Firewire Hårddisk som Audio-disc?
    Av imported_Dead_Silent i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 14:47
  4. compact disc
    Av blomstrom i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-03-18, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •