Sidan 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 689

Ämne: Tangerine Dream, varning - mycket text

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Tangerine Dream, varning - mycket text

    På allmän begäran ? Tangerine Dream!!!

    Det verkar vara rätt många som känner till denna tyska grupp, men det är få som verkligen hört så mycket av dem. Ofta kanske de har hört ett par låtar vid något illa valt tillfälle. Deras musik är minst sagt speciell. Kan i förbigående passa på att nämna att mitt första intryck av dem var ??skitdåligt, ingen trummaskin som dunkar?? och ?? vaffan, en ELGITARR??. Det var på den tiden jag var nykläckt syntare. Måste vart runt -85 och jag tyckte att syntmusik skulle låta som Depeche Mode, Boytronic och Fancy. Mycket dunka-dunka med andra ord. Jag hade suttit med Ellos ?Skivor och band? och läst att Tangerine Dream (från och med nu förkortat till TD), Mark Shreeve och några till var med på en syntsamling som hette ?Diskdrive?.

    Ett tag senare sprang jag på en TD-skiva ? Stratosfear ? i en affär. Den kostade 75 riksdaler och jag köpte den. Väl hemma så blev jag besviken då de inte alls lät som jag hade inbillat mig. Att skivan var från 1976 och att trummaskinen som jag kände den inte var uppfunnen då begrep jag inte. När syrran ett par veckor senare sålde ett knippe skivor till ett antikvariat åkte skiten med.

    Några år senare låg jag och lyssnade på P3:s ?Stjärnornas musik? sent en natt. Då hörde jag ett instrumentalt musikstycket som var väldigt vackert och atmosfärsikt. Vid det laget så hade jag lyssnat på Jarré och Vangelis några år och var rätt inlyssnad på den typen av musik. Radioprataren berättade att jag just hört TD och jag bestämde mig för att ge dem en chans till. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken låt det var och jag skulle nog inte känna igen den nu heller men jag tror att det var från skivan ?Underwater Sunlight?.

    När jag och några klasskompisar beställde några skivor från LP-fyndet slank det med en TD-skiva. Även här sviker mitt minne, men jag har för mig att det var ?White Eagle? eller ?Hyperborea?. Jag lyssnade på dem och fann musiken helt underbar. Båda dessa skivor är från den tid då jag tycker att de var som bäst ? 80-talet. Sedan dess har det ramlat på, jag har köpt vad jag hittat och på så vis följt deras utveckling, från elektroniska oljud fram till dagens hissmusik.

    De satte igång redan 1969 och följande år var det dags för deras första skiva ? ?Electronic Meditation?. Huvudpersonen heter Edgar Froese och är den enda kvarvarande originalmedlemmen idag. Den är, men dagens preferenser, riktigt usel. Det är bara en massa oljud och urflippade små flöjt- och orgelslingor. Jag tror inte ens att de hade någon synthesizer, bara effekter, orglar och någon tongenerator. De två följande skivorna ? ?Zeit? och ?Atem? ? var minst lika usla. Så passa er för dem, de är bara kul som kuriosa. Kan också tillägga att TD alltid haft väldigt intressanta och fantasieggande titlar på sina låtar.

    1973 kom skivan ?Green Desert? och den är riktigt bra tycker jag. Då hör man att de använder syntar och fan vet om de inte hade lyckats greja en sequencer också. När jag fick tag i den skivan så hade jag börjat förstå sådana grejer. Musiken är väldigt suggestiv filtersvepen från de brutala modulära moogarna är som käftsmällar från blöta handdukar. Ärligt talat så tycker jag att det låter otäckt och mäktigt och jag fylls av någon slags vördnadsfull känsla. Kalla kårar. Jag vet, det låter knäppt, men jag kan inte beskriva det på något annat sätt. De narkotiska gitarrslingorna fullbordar det hela. För att inte tala om körljuden. Musiken är bara så mörk. Och då menar jag inte mörk som in dagens mörka och svårmodiga musik.

    Följande år, 1974, kom deras fösta kommersiellt gångbara skiva, Phaedra. Den gör inte alls samma intryck på mig som ?Green Desert? men man hör att grabbarna i TD fattat galoppen. Ett år senare kom ?Rubycon? som har de mest ockulta analogsequencer-basgångarna man kan tänka sig. De kröns av mellotronkörer som får min hud att knottra sig. Denna skiva börjar, som många av TD:s skivor, med en massa konstiga ljud. Hade man en synt på 70-talet så skulle den bara låta konstigt och med ljud som ingen hört tidigare. Under några år spottade de ut ett antal skivor i samma stil ? mellotroner, analogsequencers och kraftigt processerade orglar och narkotiskt gitarrspel. I den mån de använde trummor så var det äkta vara.

    1978 kom en skiva som heter ?Cyclone?. Den är i samma stil men med den skillnaden att de har med en sångare. Bortsett från de tvivelaktiga sånginsatserna så är väl den skivan hyffsad. Näe, TD skall vara instrumentala men då och då dyker det upp mer eller mindre misslyckade vokala inslag från diverse mer eller mindre kända vokalister. Det finns stor chans att du hört TD utan att veta om det. De har nämligen gjort mycket filmmusik. Filmen ?Sorcerer? (?Fruktans lön? på svenska) som kom ut 1977 har TD gjort musiken till. Fortfarande är det TD av den gamla skolan.

    Deras ?nya? sound kan man för första gången få en provsmakning av 1979 på skivan ?Force Majeure?. Den är mycket mer melodiös med piano- och gitarrspel. Fast den har kvar mycket av det gamla mörka. Har ni föresten sett filmen ?Thief? (?Gatans lag? på svenska) från 1980? TD har gjort musiken och vissa låtar är direkt från skivan ?Force Majeure?.

    Skivorna ?Tangram? och ?Exit? från 1980 respektive 1981 får symbolisera 80-talets TD. Nu är musiken lättare, vackrare och mera melodiös. För oss som är insatta ? det hörs hur instrumenten utvecklats och att TD kan utnyttja dem på ett nytt sätt. Fortfarande är musiken vacker och bygger mycket på ljud men den bygger också mer på harmonier jämfört med tidigare. För er som gillat PPG-syntar så är TD ett måste, inget snack om den saken. Det är tack vara TD som PPG kunde tillverka sina syntar.

    Fram till 1987 släpper den en hel drös med skivor med detta sound. Mycket av det kan man nog tillskriva Chris Franke och Johannes Schmoelling som nu medverkar i TD. Under denna tid utvecklade de sina karaktäristiska rytmer och stenhårda sequencerslingor. Rytmen var liksom grunden i deras musik och ett av de bästa exemplen på det är inledningen på skivan ?The Warsaw Concert? från 1984 och låten ?Poland?. Musiken bygger på en stadig puls med små detaljer som gör otroligt mycket för helheten. En snare här, en rimshot där och en handclap upp i minne. Ofta hör man en kraftig markering i början på en takt eller slinga, sedan händer det en massa saker i rytmen, sedan *boom* igen för att markera. Ett vanligt fyra fjärdedels-beat är det sällan frågan om.

    Denna underbara era avslutas med skivan ?Underwater Sunlight? från 1987. Detta är förmodligen den vackraste och mest stämningsfulla skiva de gjort med vackert pianospel och det underbara ljudet ?Voices? från en Roland Jx-8p. Det är också samma år som Johannes Schmoellinger hoppade av och ersattes av Paul Haslinger. Eventuellt hoppade även Chris Franke av då han inte medverkat på några fler TD-skivor efter -87. Samma år kom skivan ?Livemiles? ut. Det är en live-skiva med inspelningar från två olika konserter. Den kan jag varmt rekommendera då även den är väldigt vacker och atmosfärisk. Efterkommande skiva ?Optical Race? från 1988 är början på deras nuvarande stil ? hissmusik.

    TD:s musik på 90-talet låter så digital som den är. Min högst egna teori är att det beror på syntens utveckling. Borta är de feta ljuden och skrikande leadline-syntarna, istället låter det digitalt och tunt även om ljudkvalitén är hög. De hårda sequencerslingorna tog Franke med sig och de ersattes av elbasar och körpads från diverse workstations från Korg. Framför allt så försvann de smått fantastiska rytmerna även om musiken aldrig varit så melodiös som nu. Denna era, som så vitt jag hör pågår än, har sina små trevligheter, men man kan inte höra några som helst likheter med 80-talets TD. Alla band utvecklas, så även TD, men tyvärr så har de bara blivit tråkiga. I början på 90-talet släppte de videon ?Canyon Dreams? som faktiskt är riktigt bra. Det är mycket ?Soundtrack?-liknande (Roland-preset) ljud.

    TD består idag av Edgar Froese och han son, Jerome Froese. En kort tid hade de sällskap av den saxofonspelande fotomodellen Linda Spa. Hon kan höras på skivan ?Gobelins Club? från 1997. Där kan man även höra den underbart vackra och sorgsna låten ?United gobelins parade?. Den senaste skivan jag har med dem heter ?What a blast? och är från 1999. Så vitt jag förstått så är det musiken till någon slags film som tar upp fascinationen i att se stora byggnader sprängas i bitar(?).

    Som ni säker förstått om ni orkat läsa ända hit så är jag en inbiten TD-fan. Jag tycker ärligt att deras musik här helt unik. Okej, jag har inte hört så mycket av till exempel Klaus Schultz och andra samtida tyskar. Den enda som kommer i närheten är tidiga låtar av engelsmannen Mark Shreeve. Hans låt ?Redshift? låter som en direkt uppföljare till ?Rubycon? och är om möjligt strået vassare. Han är även med i gruppen Redshift som jag tyvärr bara hört mycket lite av. Men de kombinerar moderna syntar med modulärer och det lilla jag hört har varit väldigt övertygande.

    Parallellt med TD har Edgar Froese haft en del soloprojekt. Chris Franke dyker upp på Mark Shreeve´s album ?Legion? där han spelar keyboard på låten ?Icon?. Han är också upphovsmannen till musiken i TV-serien ?Babylon 5?, en serie som jag inte följt och därmed inte kan uttala mig om musiken.

    TD har naturligtvis släppt en mängs samlingsskivor. Vissa av dem spänner över de tidigaste åren (?The Collection?) och andra tar upp det mesta fram till sent 80-tal. En av de bättre samlingarna är dubbel-CD:n ?Dream sequence?. De enligt mitt tycke bästa skivorna är:

    Green Desert (1973)
    Hyperborea (1983)
    The Warsaw Concert (1984)
    Livemiles (1987)
    Underwater Sunlight (1987)

    Av de modernare alstren tycker jag att skivan ?Rockoon? är den bästa följt av ?Gobelins Club?.

    Så? har ni fått en klar bild av Tangerine Dream?

  2. #2
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack så mycket parakeeten -nu blev jag ännu mer sugen på att höra musiken! Ska kolla in dina favoriter och se vad jag tycker.

    Vad kul det är när folk som vet lite extra anstränger sig och delar med sig!

  3. #3
    Distinct Division
    Tycker själv att Force majeure och Cyclone tillhör deras formtopp.
    Cyclone är nog deras mest omdiskuterade (hatade?) platta med tanke på att då blev den tidigare instrumentala musiken följd av Steve Jolliffe´s lite annorlunda, men välpassande röst... (Det kanske är det som är charmen med den?)

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag gillar oxå "Force Majeure". Det är en härlig skiva. Jag gillar även "Stratosfear" (när den nu är ifrån).

    Den senaste skivan jag har med TD är "the Seven Letters From Tibet". Tror den är stämplad 2000 eller 2001. En helt okej skiva måste jag säga.

  5. #5
    psyjazzs avatar
    Senior
    Himla bra skrivit Parakeet!! Jag är också ett
    gammalt TD-fan men gillar mest "modulär-tiden"
    · Phadera -74
    · Rubycon -75
    · Ricochet -75
    · Stratosfear -76
    · Encore -77 (Encore denna platta måste du ju ha)


    Men även...
    · Tangram -80
    · Hyperborea -83
    ...är grymma, men som sagt de har en lite annan stil...


    Vill man veta mer om skivorna går man in på:
    http://voices-in-the-net.de/

    Vill man veta mer om TD går man in på:
    http://star.arm.ac.uk/~ath/music/td/

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Edit : Attans, glömde ju skriva till; Bra skrivit Parakiten! [img]smile.gif[/img] Det är genom såna här inlägg man blir sugen på att upptäcka musik. [img]wink.gif[/img]

    Som jag sade innan har jag deras samlingsskiva "From Dawn ´til Dusk - 1973-1987" i ägo - främst för låten "Song of the Whale Part II". Jag får gåshud av att lyssna på den. Parakeet, hur är resten av skivan den kommer från (Underwater Sunlight) ? Part I är förresten fylld med DX7:a och Fairlightljud - kan det bli bättre? [img]wink.gif[/img]

    En annan låt med TD som jag snubblat över är "Alchemy of the Heart". Tokdiggade nämligen en C64 låt och genom HVSC´s databas fick jag reda på att det var inget annat än en cover på TD. [img]wink.gif[/img] Kanske får kolla upp "Tyger"-albumet också.

    En vän som gillar Tangerine Dream har rekommenderat mig "Lily on the Beach" från 1989. Får väl kolla in den med, vad det lider...

    Mycket att kolla upp alltså. [img]smile.gif[/img]

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Tackar för de vänliga orden. "Lily" ligger på min säng just nu. Skivan alltså. Jag har den bara på vinyl men har ingen svarv att spela den på. Jag är inte ens säker på att jag lyssnat på hela skivan någon gång. Visst är det sorgligt. Men jag har några spår från den på en CD-samling.

    På senare år har de bokstavligen spottat ur sig skivor och jag har några stickprov men har inte riktigt fastnat för den stilen.

    De "modulära" åren är lockande och intressanta, men den stilen har inget gemensamt med den stil de utvecklade på 80-talet.

    Stratosfear är från 1976 vill jag minnas. Nu tycker jag att den är sktbra, ironiskt nog har jag inte fått tag i den plattan igen, har den bara som mp3.

    Nu vet jag att man inte får sprida musik hur som helst, men hade jag bara haft någonstans att lägga filerna så hade jag mer än gärna serverat er, ett slutet sällskap, några godbitar som är representativa för deras olika perioder.

  8. #8
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Parakeet : Jag blev lite förvånad när jag kollade på sidan som Psyjazz tipsade om. "Green Desert" släpptes nämligen 1986, inte 1973. Men det hela har sin förklaring. Klippt o klistrat från sidan :

    "Back in summer 1973 Peter Baumann had left Berlin to travel in Nepal and India, so TD were reduced to the duo Edgar Froese and Chris Franke. Virgin Records in London were impressed by the burgeoning following of the group and wanted to sign them up. In Peter Baumann´s absence, Edgar Froese and Chris Franke entered the Skyline Studios in Berlin to record Green Desert, using such devices as a rhythm controller and phaser along with the usual synthesisers and keyboards. As Chris Franke remembers: "The rhythm controller came from Italy and looked like something from science fiction with its console of 128 buttons which all lit up. It could be programmed, it was analogue and it was polyphonic! The lights blinked, I had hands on control and later I used it as a sequencer to trigger other synthesisers."

    After Peter Baumann had returned, Green Desert was not completed; instead TD began to work on Phaedra that would become their next release. Eventually in 1984, the music material that was to become Green Desert was "found" by Edgar Froese in the archives and reworked to form a complete album. It was remixed using some sounds from the mid-80´s, thus the music is more rhythmic and melodic than TD´s works from the early 70´s. In 1986 the album was released for the first time in album format and as part of the set In The Beginning. The album releases had a totally different cover artwork in the USA and the UK."


    Där ser man! Och så fick du svar på dina funderingar också huruvida de hade använt sig av någon sequencer. Måste säga att den här sidan var jävligt imponerande. Tack för länken Psyjazz!

  9. #9
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jag har gjort lite research nu, sökt en hel del på newsgroups efter TD. Jobbigt; folk tycker verkligen olika om TD´s skivor. Generellt är dock att folk avråder från TD´s första 3 skivor och att man inte hittar så många åsikter om TD´s skivor från 90-talet och framåt. Vissa gillar "Underwater Sunlight"; andra tycker den är medelmåttig och ojämn. "Poland" verkar dock de flesta gilla. "Rubycon", "Phaedra" och "Ricochet" verkar gå hand i hand; gillar man en - gillar man dem alla. [img]wink.gif[/img]

    Aja.. får väl researcha mer. [img]wink.gif[/img] Kul att läsa folks åsikter. Tror jag ska söka lite på Jarre och se vad folk gillar enskilda album.

  10. #10
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Far min har White Eagle, är det värt att rota fram LP-spelaren för att lyssna igenom den?

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vart att leta fra..? Hädar du? Det är fan vart att KÖPA en vinylsvarv.

  12. #12
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Vi får se, om jag orkar.

  13. #13
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Parakeet : En högst teoretisk fråga: (hehe, säkert!) Om man bara har en samlingsskiva (From Dawn 'til Dusk 73-88) med Tangerine Dream, vet om att man gillar deras 80-talsstuk och sedan skulle vilja köpa en 2-3 stycken fullängdsalbum med T.D. (gärna några som ger mersmak), vilka skivor hade du rekommenderat då? Kan väl erkänna att jag tänker köpa några album., men jag har förvillat mig totalt i det oberäkneliga antalet titlar.

    PS. Song of the Whale part:arna har kört varma i min CD-spelare idag. Jäkligt bra spår!

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Nu var det visserligen ingen samling du ville ha, men jag måste ändå slå ett slag för dubbel-CD:n "Dreamsequence". Den innehåller mycket 80-talsmaterial.

    Om du vill ha någa 80-talare med TD så bör du absolut köpa "Exit" (1981), "Hyperborea" (1983) och den helt fantastiska liveskivan "Poland" (1984). Hade jag haft en FTP så hade jag kunnat lägga ut några spår för provlyssning.

  15. #15
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Oki, tack för tipset. Hur är liveskivan inspelad förresten? Hör man publiken eller har man bara spelat in från mixern typ?

    Grrr, CDON har 48 titlar med TD och "Underwater Sunlight" är konstigt nog inte med bland dessa. Mailade och påpekade det till dom.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Så vitt jag vet så hör man bara publiken i början och mellan någon låt. Har aldrig tänkt på att jag hört dem annars. Jag brukar ogilla liveinspelningar just av den orsaken att man hör publiken gasta och vråla. Men jag har som sagt inte reagerat på det på den här skivan. Därför är jag är tvärsäker på att inspelningen är bra.

  17. #17
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Para : Jag håller med, är inte heller så road av en massa tjoande o sånt. Fast ingen regel utan undantag, Jarre's Concert in China är ju ett exempel på ett sådant undantag, in my humble opinion.

    Beställningen blev Hyperborea, Exit och Green Desert den här gången.

  18. #18
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Åh, jag får själv rysningar av en skrikande folkmassa. Sålänge det inte är en idrottsklack då.

    Men. Smaken är som baken.

  19. #19
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Aha... "Green Desert"... Ett mycket gott val. Den är helt underbar med sina ockulta och suggestiva slingor. Den är från -73 och en av mina favoriter. Måste mp3:a alla mina TaDream (så säger man om man är riktigt kool) och göra en spellista med alla låtarna och ta ledigt två dagar och bara flyta bort.

  20. #20
    psyjazzs avatar
    Senior
    Hur har det gått Parakeet, har du surfat bort på TD-vågen??
    Lyssnar mycket på TD när jag pluggar, otroligt bra pluggmusik,
    meditativ o utan jobbig sång...

  21. #21
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    White Eagle

    Parakeet : Nu var det visserligen ingen samling du ville ha, men jag måste ändå slå ett slag för dubbel-CD:n "Dreamsequence". Den innehåller mycket 80-talsmaterial.
    Nu ser det ut som att jag måste skaffa mig den skivan ändå. Den verkar vara godis - framförallt finns spåret "White Eagle" med på den. Jag upptäckte precis att den där mysiga låten som jag har på ett gammalt band var just "White Eagle" med T.D. Coolt! Tror faktiskt jag hellre köper "Dreamsequence" än "White Eagle". Albumet verkade lite ojämnt, så en kompilation är nog roligare för mig som inte har så mycket annat med dem.

    Köpte ju "Green Desert" för en tid sedan (de andra har jag ännu inte hunnit införskaffa, delvis pengabrist oxå) och jag gillade nog det sista spåret bäst på den plattan.

    <off-topic>Hehe, ikväll ska jag beställa ett gäng Koto-singlar från Tyskland. Weeee! :kaaaka!: </off-topic>

  22. #22
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Sista spåret... måste vara "Indina sumer" va..? Första låten på "Vit örn" är ruggit bra. Okej, den börjar med en massa skumma ljud bar, men sedan öppnar den upp och bjuder på något av det bästa jag hört med TD. Den innehåller essensen av allt jag gillar med dem. Kommer inte ihåg de andra låtarna. *Pippi hämtar skivan*
    Jo, den är bra. Under den eran var de som bäst.

    <krypterat>Jag kan greja den låten (WMA-fil) för nedladdning du vill. Inte för att erbjuda en piratkopia, utan för att du skall få mersmak. Nu när jag tänker efter så ÄR det verkligen en av deras absolut bästa låtar. Det är den som ÄR TD och det jag gillar med dem. Men det har du säkert förstått. Om det är problem med en länk till låten på 99musik så säg till, då kan jag PM:a länken istället. </krypterat>

  23. #23
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Parakeet : Japp, det är "Indian Summer" på Green Desert jag gillar. Låter som att Arp String Ensemble står för padsen, tycker jag. Kanske genom en AR-envelope. Bara en liten iaktagelse alltså.

    Så du menar det är en bra ídé att istället köpa hela "White Eagle"-albumet? Usch vad svårt att välja de första skivorna med en grupp som man är lite halvovan vid. 30 sekunders klipp av låtarna från amazon.com hjälper ju en lite på traven, men bara lite. Pust, pes - som den gode Rotwang skulle ha sagt.

    Så mycket kan jag säga, Para, att spåret White Eagle på albumet White Eagle är HELT i min smak - den låten är underbar. Det kanske ger någon fingervisningar huruvida vilka T.D.-plattor som skulle passa mig? Har som sagt bara "Green Desert" och samlingsplattan "1973-1988" i samlingen. "Hyperborea" och "Exit" har jag inte införskaffat mig ännu. Är de fortfarande ett bra val?

  24. #24
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jupp, de är goda val. "Green Desert" har egentligen ingen gemensamt med deras andra skivor från flum70-talet. Den är mer... melodiös och ordnad. På de andra skivorna är det ännu mer kaos och oväsen, i alla fall innan låtarna kommer igång. Sedan pumpar moogsequencern ut de mest hårresande basgångarna, mellotronerna smeker och stråkmaskinerna fluffar. "Exit" är en höjdare. Samma sak med "Tangram" som kom året innan (eller efter, kommer inte ihåg). Sedan rullade det på fram till 1987 när "Underwater sunlight" kom ut. Den har en helt annan stil och väldigt snygg. I och med "Optical race" från -88 så började deras hissmusiksperiod. Tyvärr verkar hissen ha fastnat. Vad de gjort de senaste 10 åren har jag dålig koll på, men de har spottat ur sig skivor.

  25. #25
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Är det på 'White Eagle' som låten 'Mojave Plan' finns med? Jag har ett 15-tal TD-vinyler men de är pensionerade på vinden och jag orkar inte ta fram dynamiten och spränga mig in i hörnet där skivbackarna står. Den låten är grym, vill jag minnas. Jag har livedubbeln 'Poland' på picturedisc, med fina bilder på Froese & co opererandes stora modulsystem

    Men deras mästerverk är i mina öron 'Rubycon'. Jag hade en av mina absolut vackraste musikupplevelser till den plattan. Vintern 1984 (eller -85 kanske?) snöade det ovanligt mycket och jag kom hemtraskandes en sen lördagsnatt med min överdimensionerade bergsprängare på axeln som vanligt (iPod var inte uppfunnen då). Det var helt vindstilla, inte en människa ute på gatorna och snöflingor stora som pingisbollar dalade i gatlyktornas sken. Jag hade precis spelat in 'Rubycon' på kassettband så jag slog mig ned i en stor snödriva, satte på bandet och vred upp volymen.
    Jag satt kvar där och lyssnade på hela skivan från början till slut, trots minusgrader och ymnigt snöfall. Det var fullständigt magiskt! Jag föreställde mig hur jag flög i hög hastighet över Antarktis frusna vidder och kom ut över havet till de där ljuden av som låter som massor av sjöfåglar. Isberg svischade förbi och rymden var svart och lockande ovanför mig. Jag får ännu idag, nästan 20 år senare, en klump i halsen när jag tänker på de dryga 40 minuterna av musikalisk inspiration!

    Det låter kanske inte så stort, men för mig var det fantastiskt. Tack till Para för att du fick mig att minnas denna enastående stund i mitt liv!

    Ett litet PS förresten: demonproducenten Flood (Depeche Mode, U2, NIN, PJ Harvey etc etc) hade ett projekt kallat 'Node'. 1995 släppte de en improviserad liveupptagning som också heter 'Node'. Instrument: Moog Modular, EMS VCS3, ringmodulerad trumpet och Interactive Phrase Synth från Cubase!! Det låter precis som 70-tals TD, fast lite 'cleanare'. Flood sade själv i en intervju att han hade plågats av sin TD-demoner en längre tid och kände sig tvungen att löpa linan ut för att kunna gå vidare
    Oavsett motiven är det en mycket bra skiva och ett givet köp för varje fan av TDs sjuttiotal.
    Info: Node - Node (Deviant Records, dvnt5cd, 1995).

    Nu ska jag plugga in Nordmodularen och göra 64-stegs sequencerslingor resten av natten. Jippie!

  26. #26
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    sawtooth : Inspirerande läsning.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fullkomligt medhåll härifrån också, tack för den, Sawtooth. Riktigt kul. Fick mig att leta fram de blott två vinyler jag har med TD; Stratosfear och Logos. Ska ta och lyssna in på dem ordentligt nu, har ju hookat upp vinylspelare å högtalare på bästa möjliga sätt nu också, så det är rena perfektionismen att ha fått lite glöd från 99:an i denna riktning. Har Node-plattan på CD och den är också kul, får väl köra den sedan, som bonus. Kul! Ska läsa en bok om Flash och det här får bli min studiemusik.

  28. #28
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    PF: hoppas det funkade bättre för dig än för mig. Jag sövde mig själv efter endast en kort stund av 64-stegssequencande och vaknade med nackspärr i skrivbordsstolen framåt småtimmarna

    Just ja! Koolt att du också har Node. Den verkar jätteovanlig. Jag gillar den busmycket faktiskt. Såg du också dokumentären på TV från inspelningen? Jag slog på dumburken, vilket jag nästan aldrig gör, en kväll och såg några tomtar stå och koppla ihop en Moog Modular på en tunnelbanestation i London. 'Eh? Vad är detta?!', tänkte jag och tittade vidare. Sedan intervjuades Flood och en snutt av vad som senare blev Node framfördes. Klart man springer till CD-hökar'n i ilfart efter en sådan guldklimp i rutan.

    Ett litet tips till älskare av minimalistiskt repetitiv och mörk instrumentalmusik (som ni säkert redan känner till) är att köpa allt av Plastikman [Richie Hawtin]. Den senaste heter 'Closer' och är toppen!

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aj då! Känner igen det där, även om jag inte brukar somna SÅ hårt vid skrivbordet...

    Nejnej, jag tänkte mest... "det ska jag göra... i morgon!"...

    Är det du som är techno-Robert från GBG förresten?

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "Mojave Plan" är mycket riktigt från den vita örnen. "Rubycon" är en riktig höjdare. Jag får kalla kårar utmed ryggbasten när jag har de suggestiva basgångarna, mellotronkörerna och alla andra ockulta ljud på den skivan. Hade själv en sådan där magisk upplevelse med TD en gång för många år sedan. Det var när jag bodde hemma hor päronen i början på 90-talet. Det var tidig eftermiddag. Vet inte varför jag var hemma, om jag var sjuk eller om jag var "mellan två arbeten", men jag låg i soffan i vardagsrummet. Musiken ur högtalarna var första spåret på "Hyperborea", en blek sol strilade in genom fönstret och det var vår i luften. Jag kände en otrolig lycka helt utan anledning. Den känslan förknippar jag med just den skivan.

  31. #31
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aj då! Känner igen det där, även om jag inte brukar somna SÅ hårt vid skrivbordet...

    Nejnej, jag tänkte mest... "det ska jag göra... i morgon!"...

    Är det du som är techno-Robert från GBG förresten?
    Nej. Jag heter Joakim och kommer från Helsingborg. Techno gör jag bara när jag har tråkigt eller har bastrummeabstinens. konstigt nog har båda tillstånden en tendens att inträffa samtidigt.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Great great. Vira in dig i en halsduk nu så försvinner nog nackspärren!

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    sjuttiotalselectronica



    Det här är riktigt ballt stundtals, snygga sequencerslingor och lager på lager med lustiga melodier. Undrar vad det är som gör "fifth"-ljuden, Oberheim SEM kanske? Filmiskt och häftigt. Mellotronljuden gör sitt till också.

    En av låtarna fick mig osökt att tänka på Depeche Modes "The Things You Said".

  34. #34
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Har precis lyssnat igenom "Poland" och måste säga att det är en jävla bra skiva helt igenom. 57 minuter mys! Jag blir så nyfiken på vilken synt som står för padsen 7 minuter in i Horizon. Är det möjligen en Juno-60? Eller kanske en Polysix genom ett chorus? Otroligt mysigt ljud! Jag är helt övertygad om att Daft Punk måste ha hört albumet för "Superheroes" (på Discovery) påminner väldigt mycket om TD's "Horizon", både ljud & spelmässigt. Kul upptäckt!

  35. #35
    psyjazzs avatar
    Senior
    Ohhh Poland ja så grym... Gillar väldigt mycket "Tangent" 7-8 min in i låten, konstiga trummor och mycket flytande ljud... Klar favvis platta... =) .. Skeptisk där om det kan vara en poly6 eller juno-60 även om ljudet påminner ganska mycket om dem så tror jag inte dom använde så enkla "synthar".....

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det är mycket PPG, de var sponsrade av dem, eller om det var tvärt om... Skall kolla efter det ljudet. "Poland" är den bästa skiva som gjorts helt enkelt.

  37. #37
    imported_Lemon
    Jag har Underwater Sunlight på vinyl, som jag skänker bort till den som vill ha den eller skickar porto så jag kan skicka den!

  38. #38
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Poland !!!

    Åååh så bra den är.

    Här har ni line-upen boys ( and gals )

    Edgar Froese :

    Yamaha DX 7
    Yamaha YP 30
    Roland Jupiter 6
    Roland Jupiter 8
    SCI Prophet 5
    PPG Wave 2.2
    PE Polyrhythmic Sequencer
    EEH CM 4 Digital Sequencer
    Oberheim DMX Digital Drums
    PE Custom Trigger Selector
    Publison DHM 89 B2
    Publison KB 2000
    Korg SDD 3000
    Roland MD-8 MIDI/DCB Interface
    Quantec Room Simulator
    Canproduct Mixer

    Christoph Franke :

    SCI Prophet 5
    SCI Prophet 600
    SCI Pro One
    E-MU Emulator
    E-MU Custom Programmable Synth
    Moog Custom Programmable Modular Synth
    MTI Synergy
    PE Polyrhythmic Sequencer
    Compulab Digital Drum Computer
    Simmons Drum Modules
    Quantec Room Simulator
    Roland SDE 3000
    Hill Multi-Mixer

    Johannes Schmoelling :

    Roland Jupiter 8
    PPG Wave 2.3
    PPG Waveterm
    EEH CM4 Digital Sequencer
    Bohm Digital Drums
    Roland TR 808
    Mini Moog
    Korg Monopoly
    Roland SDE 3000 Delay
    Canproduct Mixer
    MXR 01 Digital Reverb
    MXR Digital Delay
    BOSS Overdrive/Flanger

    Mvh,

    L

  39. #39
    psyjazzs avatar
    Senior
    Hur var det nu med PPG & TD.. Utvecklades dessa maskiner på inrådan av TD?
    Eller fick de bara vara med o bestämma huruvida de skulle vara blå?
    Dvs ett marknadsförings trick för att kränga mer gear? Vad hände med PPG
    efter wave-maskinerna? Bara slutade dom utveckla & tillverka eller?

  40. #40
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vaffan... är du polare med de där hippie-snubbarna i Tangerine Dream eller..? Introt är ju helt underbart på den skivan, jag ääääääääääääääääälskar det där rytmiska tjofeset de bygger upp, det bara dunkar på - som en klocka.

    Fän vad kul det skulle vara att lira sådan musik med någon. Inte för att kidsen av idag bryr sig, men det finns kanske några äldre snubbar och snubbor som skulle digga det.

  41. #41
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ojdå - det var minsann ingen dålig setup! Då blir det inte helt lätt att gissa pad-ljudet direkt - inte för mig iaf.

  42. #42
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Encore:

    Padsen är en PPG 2.2 eller PPG 2.3 ! Hur vet jag det ? Var jag där eller ?



    L

  43. #43
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det var 1984, den tiden då saker och ting begav sig. Då var jag nyss fylld tonåring och var inte ett smack intresserad av syntar. Hade hellre vart där än på Woodstock.

  44. #44
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    psyjazz:

    Bra frågor !

    TD var inte delaktiga i utvecklingsarbetet mer än att de som stora, kända kunder hade åsikter som togs på allvar. PPG var ju från början en mycket liten firma som började göra monofoniska analogsynthar ( 1002 ) och modularsystem ( 100 ). För att överkomma problemen med analoga oscillatorer så började Wolfgang Palm ( PPG = Palm Produkte Germany ) skissa på en synth med en digital oscillator som inte skulle stämma ur sig. Detta blev sedemera modell 1020 som sedan banade väg för 1003, en av de första digitala programmerbara syntharna.

    För att ta det ytterligare ett steg så gjorde PPG monstret Wavecomputer 340/380. Denna sägs TD ha anvnt som sequencer till deras ljus-shower men jag tvivlar.... Den har en för tiden mycket avancerad sequencer så det kanske finns någon sanning i detta.

    TD använde ju mycket produkter från PPG men inte enbart därifrån som min lista visar.

    PPG gick i konkurs i mitten på åttiotalet och Waldorf köpte rättigheterna till syntesmetoden. Palm hjälpte Waldorf med att designa Microwave ( orginalet ) men sedemera så gjorde Waldorf uppföljarna på egen hand.

    Nyligen så skapade Palm mjukvaru-synthen Plex. har ingen koll på vad den kan men det sägs att den är en modern variant av Realizern, som finns i två olika prototyper, bägge icke fungerande.

    L

  45. #45
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Pippin :

    Hehe, 1984 var jag 13 bast så jag var knappast där !

    Näe, jag har lyssnat på Poland sedan 1986. Då blev jag helt frälst vid TD och har samlat info om dom.

    Listan på vad de använde finns på diverse utgåvor av vinylen.

    L

  46. #46
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av waveterm
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ( PPG = Palm Produkte Germany )
    Nope!
    PPG = Palm Produkt Geschäfte betydde det ursprungligen...
    Titta i tidig literatur får du se!
    ...ändrades senare till Palm Products Germany - för att vara begripligt på den växande engelsktalande marknaden!
    Messerschmidt?!?!
    Moi?!?!?!?
    Nänänänänä!
    Men rätt skall vara rätt!

  47. #47
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jasså !?

    Hur tidig litteratur då ? Och vilken ?



    L Om man vill vara en besserwisser så är det helt ok med mig, bara man har torrt på fötterna ! :kaaaka!:

  48. #48
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    De brukar vara lite försiktiga med att skriva ut vad de har för utrustning. Har ett par tidiga skivor där det står, men sedan typ 1980 har jag nog inte sett några listor. Men ett ordinärt skivomslag kanske inte skulle ha räckt till.

    "Poland" är som sag ett lysande verk, likaså "Hyperborea" som kom året innan (1983). Skall se om jag har något med TD på jobbdatorn nu...

  49. #49
    psyjazzs avatar
    Senior
    Tack waveterm för infon, har alltid undrat lixom... ... För er som bor
    i de sydliga delarna av sverige så har (hade) feedback music i Malmö
    en ppg-maskin. De håller på med en REA nu och lämnar 70 % på mycket
    i butiken... Kanske e den redan såld nu men rea:n började ju i måndags
    så det finns väl goda chanser att den e kvar...

    Para: Ja håller nog Hyperborea som min främsta favorit, känns väldigt olik
    dem på något sätt. Första låten är helt otroligt bra.

  50. #50
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Skulle inte tro att Benny rear bort alla vintagemaskiner men man vet ju aldrig !

    L

  51. #51
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Som jag förstått så äger han vintageprylarna privat. Men 70% på butikssortimentet? Jag vill ju ha en line6 guitarport

  52. #52
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    HAhahahahahahahahahaaaaaa

    Jösses

    Ringde och kollade upp prisläget, de prylar jag eventuellt var lite sugen på var det max 5-10% rabatt på.

    Lusläste hemsidan och visst, upp till 70% rabatt. Personalen informerade mig piggt och raskt som en journalfilm ano 1941 att jag fick köpa till deras forna inköpspriser.

    Säger som min bankkontakt sa när han ville köpa lite av mig: Jag tycker det är jättekul när mina kunder tjänar pengar, men inte när/att de gör det på mig!

    Steve

  53. #53
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Waveterm : Du har ju geräten så du vet ju precis hur PPG kan låta, till skillnad från mig. Kul att läsa all infon. Jag lovar att köpa din PPG/TD-bok om/när du skriver någon.

  54. #54
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att kidsen av idag bryr sig...
    (ang. att det skulle vara kul att spela sådan här musik...)

    Jag bryr mig i allra högsta grad. Och jag är ett kid. (anigens missanpassat, men ändå) Nå, jag har bara hört en LP, White Eagle, tror jag den hette? Den var fin, i vilket fall som helst.

  55. #55
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Du är nog ett undantag, David. De flesta andra ynglingar lyssnar bara på sådan där dunadunka och modern rabbadabb-musik. Tacka vet jag Snoddas, Tangerine Dream och Roland Cedermark, det är finer musik det...

  56. #56
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Haha, snoddas... "joppedi, joppedej, charlie truck han är okej..."

  57. #57
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av waveterm
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att ta det ytterligare ett steg så gjorde PPG monstret Wavecomputer 340/380. Denna sägs TD ha anvnt som sequencer till deras ljus-shower men jag tvivlar.... Den har en för tiden mycket avancerad sequencer så det kanske finns någon sanning i detta.
    L
    Enligt mina gamla gulnande papper stämmer det att TD körde dem för att styra ljuset med, de såldes senare vidare till Thomas Dolby som använde dem bland annat till basljudet på "Windpower" från "The Golden Age Of Wireless" från -82.
    ...& för att trigga hans Simmons trummor på "She blinded me with science" & "One of our submarines" från samma skiva!

  58. #58
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran


    Ikväll har jag hört "Three O'Clock High"-soundtracket, som Tangerine Dream ligger bakom. Har aldrig sett filmen, men det känns inte som det spelar någon roll. Ack vad bra vissa av spåren är. En salig blandning av D-50, DX7, JX8P, Fairlight, säkert en massa PPG, Linn med mera, och så de vanliga ylande TD-elgitarrerna. Det här är skitbra! Det tycker inte den här recensenten men det skiter jag i. Kolla speciellt in "Go to the head of the class", "Jerry's Decisions", "Paper" och "Bounding by Candelight" (som är en variant av den förstnämnda låten). Mums, jag blir bara så inspirerad och får lust att köpa en D-550 bara för att! Musiken, ackorden, ljudbilderna, de smattrande arpeggion, tilltalar mig verkligen. Stämningen träffar mig rakt i hjärtat. Det låter lite Fletch-soundtrack på sina håll. Andra ställen låter det mer som musiken till "På spaning i New York". Allt på skivan är förstås inte bra, men mycket av det är det, om man gillar T.D.

  59. #59
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag vet inte om nån av er nämde det men 'Logos' var unikt bl.a. p.g.a att Tangerine Dream använde den första samplingsenheten nånsin. Andra kvarten på Logos Part I "Wake Up" (sen kan man iofs vara dryg och sönder analysera de där med samplingsenhet, men jag antar att de menar nån form av digital sampler)

  60. #60
    Dreamsound
    Ville bara säga att favoriterna, efter en uppgång i slutet av 70-talet är Force majeure och White Eagle (köpte jag -82). Efter 83 med plastiga Logisskivan (jo jag har den!) kom TD mer och mer att bli dussinleverantör åt mesig och urtråkig videofilmsmusik. Den som såg video under andra halvan av 80-talet vet ju. Deras följande skivor lät just tråkigare och tråkigare med något undantaget.

    Sampler fanns gott och väl före Logosskivan gjordes... flera år före.

Liknande ämnen

  1. Tangerine Dream
    Av imported_equinoxe i forum Skivor & artister
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2018-08-06, 16:22
  2. Tangerine Dream i P2
    Av jgb i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 21:47
  3. Tangerine Dream: Richochet I & II
    Av kroffe i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 06:18
  4. Kul skiva med Tangerine Dream
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •