Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: "Krisp" vid mixningen, hur gör man?

  1. #1
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior

    "Krisp" vid mixningen, hur gör man?

    Jag tycker ofta att mina mixar blir för "tunga" och mullriga. Jag försöker skära bort så mycket basfrekvenser som möjligt men jag saknar "krispighet" i ljudet. Hur gör ni för att få en maffig men ändock "krispig" ljudbild?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Enklaste är att låta någon annan mastra låtarna. Man är brutalare med andras material än sitt eget som man har lyssnat in sig för mycket på.

    Om du har en bra mix i grunden vill säga. Har man inte det så får man börja där. Se till att det inte är för många ljud som vill spela bas samtidigt, t.ex. är det dumt att lira djupa subbasar och ha en 808-kagge samtidigt. Skär bort bas på ljud som inte skall ha det, eq är en bra vän! Låt gärna ljuden ha lite olika frekvensområden så att de inte krockar med varandra.

    Sedan kan man även planera lite så att man fyller på med ljud som ligger högre upp i frekvenserna, lite "glitter" eller hur man skall säga.

  3. #3
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Ett problem kan ju vara att du har typ rutten mixer eller dyl, på mitt jobb har jag äckliga bäringer micpres som dödar all diskant så man får jobba som en gris för att få in så mycket diskant som möjligt.

    Om du inte har testat är ju en boost med en bra eq vid 12khz ett alternativ om du inte får till diskanten utan besvär. En annan grej som bruukar göra att det låter lite "ruttet" är att det är massa fult mellan register som ofta kan göra att det låter instängt man kan gröpa ur rätt mycket i trakterna från 150hz och uppåt så kan man få kvar fetingbas och få tydligare ljud... bananEQ kallas det tror jag....

    Annars är ju en multibandskompressårr på mastern en bra ide, bara att köra solo på diskantbandet och försöka få kompressorn att jobba utan att ta bort transienterna och ändå jobba snyggt och gaina på rätt mycket.... samma med mellan registret bara att komprimera utan att gaina så kan man få bort lite möggel om det behövs...,

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Spela inte in allt på högsta volym.. lämna lite dynamik så kanske du slipper en massa muller. Volymen drar man upp sedan i mastringen så gott det går (mastra gör man inte själv för övrigt.. be någon polare göra det).

  5. #5
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    ...Och vill du dra på diskant, se till att du har en vettig eq att göra det. Att rekomendera en GML är väl overkill egentligen, men där kan du dra på nästan hur många db diskant som helst utan att det känns vasst. Det känns bara krispigt.

    ps. Och med det ville jag ha sagt att det inte bara spelar roll att du eq:ar, utan också med vad. ds

  6. #6
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Aha, ofta så försöker jag ha insignalen så kraftig som möjlig utan att att topparna klipps...det kanske ger vissa oönskade effekter...
    Ska testa "bananEQ" för det kan oxå var så att pga att det låter instängt så saknar man ännu mer "krispigheten" så istället för att enbart öka diskanten kan jag prova med att sänka något kring 150 Hz och uppåt istället.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Aha, ofta så försöker jag ha insignalen så kraftig som möjlig utan att att topparna klipps...det kanske ger vissa oönskade effekter..."

    Så gjorde jag också förr (och ibland nu också av gammal dum ovana)
    Men exakt.. det kan ge väldigt oönskade effekter. Om möjligt så kör gärna i 24 bit.. då kan du lämna en väldans massa (inte hur mycket som helst.. men ~20-30dB kommer nog inte märkas) dB ledigt utan att det drar upp s/n-ration märkvärt. Om du kör i 16 bit så är det lite värre.. men att lämna iaf ~6-10 dB per spår i en typisk pop-låt (bara som referens) innan den börjar klippa kommer göra mer nytta än skada.

  8. #8
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Det är ju just s/n-ration man är rädd för och det är därför jag har pressat volymen. Oftast kör jag i 16 bitar men ska testa 24 bitar...kanske göra ett litet blindtest oxå...

  9. #9
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    prova med den lilla fuleffekten spectralizer vid master, gammal goding från steinberg som ger "artificiellt krisp". En annan grej är att lägga ett svagt reverb på hela mixen, equa bort precis allt utom diskanten i reverbet. När det gäller basen så kan man gärna klippa bort allt under 30-40 Hz... I mixen kan du ju boosta lite vid typ 5 Khz här o där och klippa lite i nedre mellanregistret där det brukar mullra, så borde det bli lite krispigare kanske.

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Volantiz: Nu får du gärna förklara lite mer varför man inte skall spela in med så kraftig insignal som möjligt. Var finns felet i följande?

    Min tanke är som följer:
    * Spela in audiospår så nära max som möjligt.
    * När man mixar ihop audiospåren så sätt grundvolymen per audiospår till typ -12 db så har man dynamiskt utrymme trots att de individuella spåren är maxade.
    * Mixa klart.
    * Dra en sväng med lite fulmastring och tryck upp slutresultatet till den nivå man vill ha det på.

    Förutsättningen är att det program man hanterar audiospåren i klarar av det där med att mixa audiofiler på ett bra sätt.

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Teoretiskt sett så ser det perfekt ut

    Praktiskt sett så krävs det väldigt bra interface (med bra mjukvara i) om man ska maxa utan att råka ut för onödigt mycket subtila deffekter i ljudet som kan just grumla till det hela.

  12. #12
    kallback
    hehejHAllå - bra, då ska jag få läramig lite mer goda ting i kväll hörru volle när vi möts!! jag åker så det knakar och durrar på DATAingången på mina grejjer... kanske inte e så hyven mao ... men man vill ju inte att pipen och skräpet från LINE IN A»D/ LINE UT D»A ska ta överhanden (?)

  13. #13

    Redaktör
    jgb: dels slipper man huvudvärken med att undvika klippning i inspelningen, och man får ändå tillräckligt bra upplösning när man spelar in i 24bit. 1bit motsvarar 6dB om jag minns rätt, så även om du lämnar 24dB headroom använder du 20 bitars (~120dB dynamik), vilket räcker mer än väl (och lämnar utrymme åt eventuella ohörbara men högljudda transienter). Som jag förstått det börjar det hända konstiga saker med digitalt ljud när man lägger sig nära 0dBFS (digitalt "max" alltså), även om det inte klipper. Det är visserligen beroende på omvandlare och liknande, men 120dB räcker för de flesta av oss vanliga dödliga i inspelningssammanhang så det är dumt att chansa.

    Det här är iallafall vad Hugh Robjohns (Sound On Sounds tekniska redaktör) rekommenderar, och han jobbar åt BBC och verkar kunna sina saker.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstått det börjar det hända konstiga saker med digitalt ljud när man lägger sig nära 0dBFS (digitalt "max" alltså), även om det inte klipper.
    Det där låter ju helt av banan, kan någon vänligen förklarar exakt VAD som händer där uppe nära nollan, skulle ljudet förändras, och i så fall hurdå?
    Jag har alltid samplat så högt jag kan, och sen normaliserat för att få så mycket tryck som möjligt utan att använda kompressor. Det är ju samma sak vid mixning, alltid legat max -10dB från nollan i gainen för att inte få in brus och se till att gate'ar och expanders jobbar så smärtfritt som möjligt utan att kippa efter (bruset) andan i arbetsområdet. Så gör man ju på analogbord med, men på de feta borden gör det inget om PEAK lampan glimmar lite då och då, blir bara mjuka toppar.

  15. #15

    Redaktör
    Som jag förstått det: det som spelas in digitalt är ju inte samma sak som spelas upp - samplingarna passerar ett rekonstruktionsfilter på vägen ut genom DA-omvandlaren. Men samplingarna hamnar ju inte nödvändigtvis på maxnivån, utan bara där samplingsfrekvensen placerar dem, vilket gör att den rekonstruerade vågformen kan (under vissa omständigheter) ha högre amplitud än vad DA-omvandlaren klarar av. Det beror ju på vilka algoritmer och filter tillverkaren använt, och det varierar ju. Alltså kan en gravt maximerad fil som nominellt inte innehåller digital distortion klippa eller låta illa genom vissa DA-omvandlare, speciellt billiga konsumentvarianter där man inte räknat med det scenariot.

    Det här är från minnet och kan vara fel, men jag är ganska säkert på att det diskuterats på Sound On Sounds forum med mer ingående tekniska detaljer. Just detta är nog mest ett problem vid mastring och liknande där man lägger sig så nära digitala nollan det bara går.

    Sampling är ju lite annorlunda, där har man ju oftast möjligheten att göra en ny tagning om det klippte, medan det kan vara lite jobbigare eller omöjligt vid inspelning av människor. Då har man hellre 20dB marginal för mycket än teoretiskt bättre signal.

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jaha, du menar så, jo det klart. -20dB är inte så mycket det heller, ingen större förlust i ett system med -100dB N/R per kanal

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 14:59
  2. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •