Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: För mycket bas på enstaka toner

  1. #1
    Kada
    Kada är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    För mycket bas på enstaka toner

    hej
    Senast redigerat av Kada den 2014-03-13 klockan 14:20.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det lämpligaste är nog att fixa till det innan det landar i datorn. Använder du kompressor och/eller eq i effektkedjan?

  3. #3
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Kan du inte bara slänga en multibandskompressor på det?
    Cubase har en inbyggd du borde kunna använda.

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan vara stående vågor i rummet, antingen på inspelningen eller när du lyssnar, kanske tom både och, låter det likadant i hörlurar? Ställ dig och sjung ett glissando i ett hörn så kommer du uppleva samma sak.

  5. #5
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Multibandskompressorn är som ett flertal kompressorer i en, som jobbar på olika frekvenser. Den i cubase borde du kunna lägga på hela spåret, sätta den nedersta kompressorn (bågen längts till vänster) på de frekvenser du vill ha lite "kontroll" över (dra i avgränsarna på frekvenskurvan) sen dra runt med punkter i kurveditorn i den nedre delen. Vad du vill är att den inte ska jobba något på de bra ackorden, men när F'et kommer ska den trycka ner basen till ungefär samma nivå som dom andra. Kan bli lite trixigt om du är ovan att använda kompressorer, men lek och testa så blir det nog bra i slutänden :-)

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Om gitarren är kopplad direkt in till dumburken så är det inte rummet det är fel på. Sen så tror jag mer på en parametrisk eq än multibandskompressor i det här fallet (men en multibandare skulle nog hjälpa.. men då även förstöra). Kan du fixa en mp3 där du tar ett par ackord så att vi får höra och kanske testa laga det?

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ditt rum alltså, låter lika starkt som de andra ackorden här i mina lurar.

    Ignorera det med andra ord.

    Pröva att flytta ut högtalarna från väggen, en dm kan göra underverk

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ahaa.. så det är uppspelningen som är problemet.. jag var helt inne på inspelningen
    Testa med hörlurar

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    japp.. men se till att fixa det t.ex. enligt eskimons recept

  10. #10
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Inte syn/öronvilla men väl ett akustiskt faktum, då du inte spelar in i den akustiken så hörs det ju inte på inspelningen, men det påverkar ju i allra högsta grad hur du mixar så på så sätt hörs det i allra högsta grad.

    Gör en mental anteckning, viktigt att komma ihåg att du har en bashöjning i de registren så att du inte fegar när du mixar och gör en, i andra högtalare/rum, basfattig mix. Referenslyssna är kodordet, fram med hörlurar/boombox/köksradio osv, jämför gärna med någon favoritskiva.

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sedan kan du jobba med att försöka bli av med resonanserna i rummet också.

  12. #12
    toandfro
    Jag har dock hört från ett par källor att el-bas av naturen resonerar olika mycket vid olika toner och att man därför alltid behöver använda en kompressor oavsett om det är live eller i studion?

  13. #13
    RaelDWTW
    jag tror att ni alla har fel. jag upplevde precis samma sak vid en studioinspelning för många år sedan. fast i d. vad var problemet? dålig/billig gitarr! gitarrkroppen vibrerade något sanslöst i d:s frekvens. lösning: köp ny gitarr! varför? hur du än mixar och komprimerar olika frekvenser, innebär varje ingrepp en allmän försämring av reverberationen i gitarrkroppen, och till slut ett andefattigt och "processat" gitarrljud. om det inte är det du är ute efter så är det kört alltså.

    nog om det.. lycka till. mvh

  14. #14
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    det är ju lätt att ta reda på... ta på dig hörlurarna och lyssna, samma sak = inspelningen, olika = resonans i rummet.

    Att ta reda på sina resonanser är ganska lätt, dra upp volymen och spela en sinuston på låga frekvenser (bas), notera vilka toner som resonerar (volymen kommer att "fördubblas" vid en klockren resonanston), Sen kollar man motsvarande frekvens: http://www.borg.com/~jglatt/tutr/notefreq.htm

    Har man (som jag) en resonans på tex B1 kommer nästa ligga på B2, typ
    B = 123 Hz, nästa på 123*2 = 246 HZ osv.

    När man mixar o equar sen så vet man att vid dessa frekvenser så kan det låta lite kajko i monitorerna, speciellt då i basen. kan vara bra att veta, för då slipper man undra varför.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    real: det låter rätt när man kör i lurar.. då är det inte gitarren det är fel på

  16. #16
    RaelDWTW
    okej, det missade jag.

  17. #17
    Disobedient
    staende vagor och naturlig resonans fran instrumentet. platta till skiten med en mysig kompressor...

Liknande ämnen

  1. AKAI S-3000XL - Skicka enstaka ljud till separata utgångar?
    Av nixpix i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 21:04
  2. MPC1000: Korta sequence med bara enstaka sekund!
    Av faktapp i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 16:20
  3. sätta fade på enstaka miditoner..
    Av ibanez i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 12:09
  4. Varför köper man enstaka effekter?
    Av Malmsteen i forum Effekter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 15:17
  5. hur fånga toner?
    Av 655321 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •