Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 85

Ämne: Dax att hamstra DVD skivor

  1. #1
    Roberths avatar
    Senior

    Dax att hamstra DVD skivor

    Nu har idioterna som vi i dagligt tal kallar vår regering fattat ytterligare ett korkat beslut att sälla till alla sina tidigare klavertramp.

    http://www.aftonbladet.se/vss/it/sto...650478,00.html

    Vi har ju diskuterat det förr på 99musik och nu blir det verklighet.

    Dax att hamstra med andra ord.

    /Rob

  2. #2
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Ohållbart!

  3. #3
    MsB
    Fy Fan!

  4. #4
    J3000
    Gangsters !!

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som vanligt har de inte fattat. Folk orkar knappt bränna ut något nuförtiden...

  6. #6
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Anyone?!?!

    Snart kommer väl straffskatt på MP3-spelare, hårddiskar & internetuppkopplingar också!

  7. #7
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior
    Även detta får inhandlas i utlandet framöver!

  8. #8
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Riksdagsbeslutet betyder också att det blir förbjudet att kopiera hela böcker, exempelvis kurslitteratur vid universiteten.
    Ehh, har det inte alltid varit det?

  9. #9

    Redaktör
    Gnäll inte bara på regeringen - lagen baseras på ett EU-direktiv, som i sin tur baserad på överenskommelser i WIPO. Så gnäll på mediabolagens lobbyister som lyckats få igenom sina lagförslag där. (Det inbegriper de stora skivbolagen i Sverige, eftersom de är de som gynnas av höjd kassettersättning.)

  10. #10
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Jag köpte DVD-skivor på www.wesellcd.com senast. Och då får det väl bli så framöver också då.

  11. #11
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    På aftonbladets artikel så låter det ju som att det här är ett nytt påhitt, kasettersättningen har ju funnits sedan länge. Det nya är ju att de ska höja den rejält.

    Den avslutande meningen känns ju dessutom väldigt irrelevant och meningslös, kopiera hela böcker har ju knappast varit tillåtet tidigare.

  12. #12
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Kompetensen på aftonbladet är inte alltid den högsta.

  13. #13
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Som någon sa, vem bränner ut saker nuförtiden ?

    Många kör med moddade XBOX'ar eller HTPC.
    Är ju ingen konst att köra med Daemon Tools etc.

  14. #14
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Men för helvete..

  15. #15
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Köper alla mina skivor från We Sell CD jag med. Senast blev det 100 CD-R och 100 DVD+R för totalt 620kr inkl frakt. Sug på den era överbetalda, arbetsskygga, riksdagsfjantar!

  16. #16
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av CarbonSteel
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kompetensen på aftonbladet är inte alltid den högsta.
    Sant, men...
    Nu var det iofs hela artikeln direkt från TT & ser likadan ut i alla tidningar...

  17. #17
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    alla tidningar suger...
    peka på den oberoende så kanske jag tror på dig.
    NESTLE, PROCTER&GAMBEL ETC.. etc... det ör ju dom som äger alla informations nät.... så jag har slutat lyssna.

    jgb har rätt dom ahr missat allt igen, men å andra sidan så såg jag nyligen ett program som handlade om just cd-r och avfall.... inte roligt.... av sånna skäll kan jag tycka att det är rätt att man ska tänka lite innan man bränner. Men att höja priset med 300% är verkligen att ta i....

    ni scandinaver är riktigt sega och så där "men efter er min herre, nej efter er min herre, nej efter er min herre." men när det gäller att kläcka lagar så lever ni verkligen upp till stålmyten!

    edit:
    se straff för våldtäckt/straff graffiti

  18. #18
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gnäll inte bara på regeringen.... --
    Nej just, alla politiska partier (utom centern, av någon anledning) röstade ja.

  19. #19
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dumb Dan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej just, alla politiska partier (utom centern, av någon anledning) röstade ja.
    Man ska nog gnälla på hela riksdagen faktiskt (!). Kan nästan lova att det finns en och annan i riksdagen som minst en gång har tankat hem en låt. Tror ni inte det? Är de så snälla och fina alla de som sitter där?

    reSet: Du har så rätt så att det är skrämmande. Inse att det nu finns folk som vill rösta bort normaltid. Ibland önskade jag att jag kom från en annan del av världen. Svenskar är artiga på ytan. Japaner är genuint artiga. reSet, efter er

  20. #20
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Rizzo: Mja. Dom har ju om inget annat råd att köpa CD-skivor...

    Förslaget suger stenhårt. Jag blir så förbannad på sånt här. Folkets röst? I helvete.

  21. #21
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Nog är det vår röst alltid. Det är ju vi, svenska folket, som röstat fram de som ska representera oss (även om jag har egna konspirationsteorier som säger annat) och leda landet.

  22. #22
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, men det jag menade är att eftersom att vi röstar fram dom så borde dom representera våra åsikter. De flesta i Sverige vill inte att det ska vara olagligt att ladda ner musik, och ännu fler skulle jag tro vill inte ha höjda avgifter på CD-/DVD-skivor.

  23. #23
    Roberths avatar
    Senior
    Lite udda att jag i framtiden skall behöva pröjsa 20kr till skivbolagen för att göra backup på mina egna projekt.
    Skall man ha en sån här godtycklig avgift måste man även ha möjlighet att styrka att man inte bränner upphovsskyddat material och på så sätt kunna få tillbaka avgiften. Vi dödar dem med byråkrati! :kaaaka!:

  24. #24
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Roberth: Håller helt och hållet med. Lägg en motion till riksdagen. (fast det kan man väl inte göra som privatperson...)

  25. #25
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    En David: Det stämmer det. Men många kastar skit på dem trots att de är framröstade. En omröstning hade nog inte spelat någon större roll. Se på andra större frågor som högertrafik och kärnkraft. Helt otroligt att vi gick med i EU med folks inställning i detta land tycker jag

    "Folk är i allmänhet dumma till de bevisat motsatsen"

  26. #26
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Roberth: Man kan registrera sig som musiker och slippa avgiften. Jag vet dock inte om det räcker med ett STIM-medlemskap eller något mer än. Men jag skriver i den här tråden så fort jag får veta något intressant.

    Det som är mer skrämmande är att min mammas sambo ska betala 20kr till skivbolagen för att han vill spara undan sina semesterbilder från sin fjällvandring.

  27. #27
    deadbeats avatar
    Veteran
    Hur funkar den här skatten egentligen. Den är väl till för att kompensera upphovsmakarna för "ekonomiskt bortfall" genom att vi får betala extra på cd/dvd-skivor. Blir inte det i praktiken ett sätt att legalisera bränningen?

  28. #28
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Jag fattar inte riktigt grejen med kassetersättning. Man får bara kopiera för privat bruk = man äger redan skivan som man vill kopiera. Varför ska man betala en avgift för att få ha den i både bilen och cd-hyllan? Makes no sense to me, men jag har säkert missuppfattat något.

  29. #29
    Roberths avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En David: Det stämmer det. Men många kastar skit på dem trots att de är framröstade.
    Det är därför demokrati är så suveränt som maktmedel. Oavsett vad man beslutar kan man alltid hävda "men ni valde ju dem". Sen att det är kapitalet som i realiteten fattar alla beslut hamnat lite i skymundan.

    Demokrati = Marknadsdiktatur

    End of transmission
    /Rob

  30. #30
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Om någon vill läsa prepositionen(eller vad den heter) så finns den här:

    http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw...=&PNR=110&ORG=

    Jag försökte, men det var så himla rörigt så att jag inte orkade. 567 sidor lagtext är inte det roligaste...

  31. #31
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Roberth: Så därför inför vi diktatur? (let's skippa den politska debatten, förresten. inte riktigt vet jag varför, men den brukar urarta när folk inte har samma åsikter.)

  32. #32
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Undra om majoriteten av landets professionella, dvs de som livnär sig på det, programmerare och musiker också tycker att det är ok att ladda ner deras program och låtar? Tror inte det va?

    Om vi skulle gå genom varje lag så tror jag inte att majoriteten av landets befolkning tycker att det ska vara olagligt att felparkera eller köra för fort heller.

    Jag menar, jag kan ju bli förbannad på en kollega för att han har snott framgången för det jobb jag gjort så hur förbannad ska jag då inte kunna bli på de som laddar ner min musik utan att betala mig för mitt jobb?

    Däremot att lägga på dessa straffavgifter på cd och dvdskivor är ju bara dumt. Har man sagt att nerladdningen är olaglig så stoppa de som gör det. Inte alla andra också. De som bränner mest piratkopior är nog de som kommer leta reda på de billigaste importdvdskivorna i alla fall.

  33. #33
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    rizzo: jag tror inte det är sådär jättelätt att få undantag från kasettersättningen. Som undergroundmusiker som släpper en skiva på cd-r i 100 ex så tror jag inte chanserna att få igenom det är så stora.
    För oss musiker som släpper musik på cd-r så känns det ju extra elakt eftersom vi betalar kassettersättningen men sen får vi knappast några pengar när folk kopierar vår musik och bränner den på skiva, de pengarna går till Gessle och co istället.

  34. #34
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Det går ju som nämnts att slippa kassettavgiften om man registrerar sig som proffessionell användare hos copyswede, lite bökigt dock:
    "Till ansökan skall även ett registreringsbevis från PRV bifogas, eller i fall det är frågan om en förening, annat bevis bifogas för att styrka behörig firmatecknare."
    ( från http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2183 )

    ...det får bli wesselcd i fortsättningen, undrar just om det är så här det var tänkt - att man skall köpa allt utom mat utomlands?!?!?

  35. #35
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    "I promemorian angavs att det av ordalydelsen av artikel 5.2.b följer att sådan kopiering som sker för eget, personligt bruk eller åt den närmaste familje- och vänkretsen ryms inom det utrymme artikeln ger. Sveriges Filmuthyrareförening u.p.a., Sveriges Videodistributörers förening och Svenska Antipiratbyrån har ansett att den svenska bestämmelsen bör ändras så att den endast tillåter kopiering för eget, personligt bruk men däremot inte åt familje- och vänkretsen. Motion Picture Association har ansett att det är acceptabelt om kopiering åt den närmaste familjen tillåts men att det inte bör vara tillåtet att kopiera inom vänkretsen. "

    Undrar om ens Anti-Piratbyrån vill att man ska få titta på film tillsammans med sina vänner?

  36. #36
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Roberth: Word!

    Makari: Jaa, jag vet. Det suger! Det är nästan värre att du ska betala en Internetradioavgift för att dina fans ska få ladda ned musik från din hemsida. En avgift du inte ser röken av. Varför vill man då STIM:a en låt? Suck!

    Jag vet att vi har haft diskussionen uppe förut, men jag blir bara så irriterad Ska hem och bygga en fethård trance-låt i natt minann!

  37. #37
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av en David
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om någon vill läsa prepositionen(eller vad den heter) så finns den här:

    http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw...=&PNR=110&ORG=

    Jag försökte, men det var så himla rörigt så att jag inte orkade. 567 sidor lagtext är inte det roligaste...
    En annan rätt intressant läsning är protokollet från gårdagens debatt:

    http://www.riksdagen.se/debatt/200405/prot/126/

    Kul att se politiker in action...

  38. #38
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Nu är det väl så att det är upp till cd-skivs-försäljaren om han vill ta ut den avgiften eller inte. M.a.o., om turken på hörnet fortsätter att sälja skivorna till samma pris som vanligt så kommer alla att köpa där......

  39. #39

    Redaktör
    sybariten: nja, så funkar det väl knappast. Möjligen kan de bjuda på kassettersättningen genom att antingen sänka sina marginaler i motsvarande grad, eller fuska och inte redovisa sålda skivor.

    lasselu: intressant länk. Tasso Stafilidis (v): "Jag tycker att det är helt orimligt att betala 15 kr för att ladda ned en låt. En rimligare summa skulle vara 1 eller 2 kr." Heja!

  40. #40
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det mest logiska vore ju att en eventuell kassettskatt upphävdes nu när nedladdning blir olagligt. Att då höja den skatten/avgiften bevisar ju att lagstiftarna inte tror på sitt eget arbete. Borde de då inte byta jobb? Jag missunnar inte Bert Karlsson och grabbarna ersättning för sitt arbete, men de skall fanimig inte tjäna pengar på mig bara för att jag vill spara mina bilder från digitalkameran.

  41. #41
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Pippi: Det är just det jag stör mig mest på faktiskt.

  42. #42
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska nog gnälla på hela riksdagen faktiskt (!). Kan nästan lova att det finns en och annan i riksdagen som minst en gång har tankat hem en låt. Tror ni inte det? Är de så snälla och fina alla de som sitter där?
    högst otroligt att dom är så snälla...
    en annan fråga jag brukar tänka på är: "hur många gånger somnar dom om dagen när dom parlamentariskt democratiserar hit och dit....?" och "men är jag verkligen för en demokratie där allt bara ska slöas ner?" och slutligen "men när kommer universitetsmuppen som har en roligare idee än paramentariskdemokrati som helt vippar ut diktarurer? tanken är ju möjlig, varför inte teorin om den?"

  43. #43
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går ju som nämnts att slippa kassettavgiften om man registrerar sig som proffessionell användare hos copyswede, lite bökigt dock:
    "Till ansökan skall även ett registreringsbevis från PRV bifogas, eller i fall det är frågan om en förening, annat bevis bifogas för att styrka behörig firmatecknare."
    ( från http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2183 )

    ...det får bli wesselcd i fortsättningen, undrar just om det är så här det var tänkt - att man skall köpa allt utom mat utomlands?!?!?
    Yepp, har gjort så med den egna firman, men det gäller inte om du handlar i din vanliga affär. Man måste handla från en leverantör av mediet i fråga. Jag har inte hittat ngn som är villig o sälja i så "små" partier som jag var intresserad av.
    Vilket ledde till att jag inte förnyade registreringen hos copyswede :-(

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jaja... jag skrek mig hes om det här i den andra tråden om samma sak, men jag har lugnat ner mig nu...

    Näthandeln i EU är inget konstigt, och kassettavgiftsmottagarna kan se sig på månen efter dom extra 20 spänn för en dvd, det kommer inte att hända. Tänk er scenariot: Idag 8kr, imorgon 28kr - vem skulle gå på det?

    T.ex ett företag som www.cd-wow.se säljer cd-skivor (med artister altså) till 20kr UNDER cdon's priser - och sen vill dom inte ens ha porto - fattar inget, men bra är det iaf!
    Gissa vad som händer när de utändska mediaföretagen utan idiotavgifter får fatt ordentligt i den svenska marknaden, då får dom snällt lägga ner sina fåniga avgifter igen här för att sälja nåt alls.

  45. #45
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Här gnäller jag i dagens Sydsvenskan: http://w1.202.comhem.se/~u20200080/s...kan_050528.jpg

  46. #46
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Ni har säkert hört det men tåls att skrivas om på 99:an också. Copyswede och SRL kan inte komma överens och därför skjuts höjningen av cd- och dvd-skivor upp. Höjning på hd-videoband och mp3-spelare kommer däremot att genomföras.

    Höjning av skivpriser skjuts upp (Sydsvenskan.se)

    Jag gillade den här delen.

    Anders Appelqvist är förhandlingsansvarig på SRL. Han är inte helt nöjd med uppgörelsen.
    ? Copyswede vill ha full ersättning och vi anser att ersättningen ska vara noll kronor. Det här börjar bli helt orimligt, säger han och påpekar att konsumenterna idag får betala fyrdubbel upphovsrättsersättning.
    ? I tv-licensen ingår ersättning och kabeloperatören betalar upphovsrättsersättning. Om du går på toaletten och lägger tv-programmet på hårddisken så länge utgår ersättning. Likadant om du bränner programmet på en skiva för att titta på det i barnens dvd-spelare eller på jobbet, säger han.

  47. #47
    imported_Patbos
    Appropå stim och grejor... hur gick det med frågorna vi ställe här? var det för mycket ifrågasättande av stim för att de skulle svara eller?

  48. #48
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Angående frågorna vi ställde till STIM så läs i den här tråden: http://www.99musik.com/forum/showthr...093#post140093

  49. #49
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av encore
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni har säkert hört det men tåls att skrivas om på 99:an också. Copyswede och SRL kan inte komma överens och därför skjuts höjningen av cd- och dvd-skivor upp. Höjning på hd-videoband och mp3-spelare kommer däremot att genomföras.

    Höjning av skivpriser skjuts upp (Sydsvenskan.se)

    Jag gillade den här delen.
    Puh, skönt att inte alla har hjärnan i plånboken (eller där inte solen lyser, menar jag). Men jag har redan börjar kolla priser, och skapa kontakter med företag som har copyswede avtal, och handlar där istället i framtiden, utan att bli rånad för att spara mina cubase verk på dvd'er. Såg förresten en 30GB USB-Hårddisk, för 515:- + moms, som inte behövde strömförsörjning, i en datortidning för företag - mycket intressant. Då lär dom inte kosta mycket mer MED moms på kjell eller clas i sjön.

  50. #50
    Westerberg
    Westerberg är inte uppkopplad
    Westerbergs avatar
    Senior
    http://www.nyteknik.se/art/41317 hmm :hmmm:


    EDIT: Sorry, har nog nämts tidigare i tråden (orkade inte läsa igenom hela)

  51. #51
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran

    På tal om avgifter

    http://www.aftonbladet.se/vss/it/sto...663972,00.html

    Så alla som hamstrar kan ta det lite lugnare iallafall.

    /Mein

  52. #52
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Mein: Slog ihop din tråd med den andra hamstertråden där fördröjningen redan diskuterats.

  53. #53
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Haha! Och Mein läste inte vad andra hade skrivit som vanligt.

    SLÅ MIG!!

    /Mein

  54. #54
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Hur gick det med detta? Har ni kvar era DVD-skivor?

  55. #55
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ja, DVD är ju ett sätt att kolla film utan att reggas av apple/google/staten!

  56. #56
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ja, prenumererar på det bästa från Youtube på DVD, kommer ett 12-pack varje månad från en kille i Ryssland som gallrar och väljer ut.

  57. #57
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det med detta? Har ni kvar era DVD-skivor?
    Jag och sonen såg precis "The imitation game" i hemmabion... från just DVD. Så det är väl klart man har.

  58. #58
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Barnen ser nog mer på DVD än jag dock. Harry Potter går rätt ofta, och en gammal Ture Sventon

  59. #59
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, DVD är ju ett sätt att kolla film utan att reggas av apple/google/staten!
    Du fick ju med mig på DVD-safari förra veckan!

  60. #60
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Har allt kvar, och det är tur eftersom mycket inte finns på streamingtjänster. T. ex Fringe.

Liknande ämnen

  1. Efterlängtade skivor...
    Av charliecrash i forum Skivor & artister
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 16:18
  2. Var kan jag köpa CD-skivor?!
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 01:15
  3. Kan man slänga CD-skivor?
    Av encore i forum Skivor & artister
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 18:55
  4. CD och DVD skivor
    Av gimboo i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •