Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Idoler/Förebilder/Inspirationskällor?

  1. #1
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran

    Idoler/Förebilder/Inspirationskällor?

    Som rubriken lyder... Har ni några sådana och isf vilka?

    Kanske så borde denna ligga under forumet "skapandeprocessen".. Vad vet jag. Flytta om så skulle vara fallet.

  2. #2
    J3000
    Har inga idoler eller förebilder, däremot är väl alla grupper/artister som man tycker är bra någon form av inspirationskällor ? Man tar väl till sig antingen medvetet eller undermedvetet något man tycker är riktigt fett.

    Men idoler/förebilder; Nein.

  3. #3
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Själv skulle jag vilja droppa Hardfloor för den tekniska biten och plastikman/richie hawtin för det musikaliska. Någon som blir förvånad

  4. #4
    zeblar
    zeblar är uppkopplad nu
    zeblars avatar
    Veteran
    Får nog oxå säga Plastikman, han har gjort sannslöst bra grejer.

  5. #5
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Inspirationskällor: Allt :-)
    Idoler/förebilder vet jag inte riktigt, klart man har dom som man verkligen gillar av olika anledningar :-) Trent Reznor (kvar sen yngre år), M.L. Gore, Richard D. James är ju ganska självklara influenser för mig, men vet inte om jag har nån av dom som förebild eller idol direkt :-)

    Men Daaaaaaaaarin kanske? ;-D

  6. #6
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    haha. Darin

  7. #7
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Tidiga Flexx, Basic Element och Dr Bombay (hans andra med Dr MacDoo är klart underskattad.) ... När jag var student i Lund, gick ut på nation och fick höra dessa, drev det mig att intressera mig för musik. Annan musik.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Alla som hade mer än 10 syntar på scenen, till exempel Jarre och Tangerine Dream. O ja, vi får inte glömma... alla som lirade synclead.

  9. #9
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    RealP: Även Rick Wakeman då? Och Yanni?

  10. #10
    zeblar
    zeblar är uppkopplad nu
    zeblars avatar
    Veteran
    Skall vi snacka inspirationskällor (men kankse inte idoler) så finns det gott av folk här på forumet som kan känna sig träffade!

    De som imponerar mest rent tekniskt är förståss AE.

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ralf Hütter & Florian Schneider är mina husgudar. Men Vince Clarke var först att influera mig med albumet: Yazoo - You And Me Both från 1983.
    DM's 'Work Hard' gjorde också ett enormt fotavtryck i mitt minne.
    Nån idol har jag aldrig haft på det där avgudande sättet, blev mest imponerad eller inspirerad av enstaka låtar eller albums.

  12. #12
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Mouse on Mars. Jag försöker inte låta som dem men känslan deras musik förmedlar i sina bästa stunder är någonting jag ofta strävar efter; konstigt men ändå lättlyssnat och hoppigt.. och runt.

    Vidare har förstås Autechre, Aphex Twin, Speedy J, u-ziq och diverse sådana spelat roll men inte på något direkt vis.

  13. #13
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    - Arjen Anthony Lucasen
    - Howard Jones
    - Jerry Lee Lewis
    - Jon Lord
    - Steve Walsh
    - Martin Orford
    - Hasse Olsson
    - Kevin Moore
    - Michael B Tretow
    - Benny Andersson
    - Geddy Lee
    - Clive Nolan
    - Jordan Rudess
    - Olw Rulez

    Last & Least: Me Myself & I

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Har inga tydliga inspirationskällor, men det är klart att allt som jag lyssnar på influerar mig på nåt sätt...
    Idoler har jag däremot (men kanske inte på samma sätt som i tonåren ):
    Front 242 och Das Ich står väldigt högt i kurs för mig. Jag tror dock inte att man alltför lätt kan hitta de influenserna i musiken jag gör...

    Jag har kommit fram till att även om jag verkligen försöker göra en viss typ av låt, så blir det ändå inte som jag har tänkt mig, utan det låter....som det alltid brukar göra när jag gör nåt...

  15. #15
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Amy Diamond har betytt mycket för mig.

  16. #16
    FIKSOFOKSI
    Severed Heads och tidiga Autechre...


  17. #17
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    aaah.. severed heads. Härlig musik det.

  18. #18
    imported_equinoxe
    Ständig husgud för mig är Jean Michel Jarre och då menar jag perioden 1976-1982. Efter det är det bara Oxygene 7-13 som jag har något som helst intresse för.

    Andra inspirationskällor i övrigt är...

    Kraftwerk (föga förvånande)
    Klaus Schulze
    Ashra
    Radiohead (Kid A, Amnesiac)
    Pink Floyd (70-talets bästa band)
    Beatles (1966-1970)
    Led Zeppelin
    Vangelis

  19. #19
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Att Kraftwerk är mina idoler är väl knappast någon som undgått nu, men det är faktiskt rätt sent i mitt liv som jag upptäckte dem. Ingen i min familj lyssnar på dem, knappt någon syntmusik öht. Lite Depeche Mode blev det väl kanske, men det är inget jag gillar.

    Nä, de stora inspirationskällorna har mest egentligen vart gammal amerikansk soul, funk, jazz och visor var vad jag växte upp bland. Mycket:
    Cornelis (det han gjorde med Janne Johansson är genialiskt)
    Otis Redding
    Staipler Singers (Känner du inte till dem så skaffa åtminstonde en "best of" med dem!)
    Stevie Wonder
    Oscar Petersson
    The Beatles

    Det är väl dem som ligger högt i kurs i mitt familjehem (vi har alltid prioriterat starka melodier och sväng/gung i låtar) och några som jag låter mig inspireras av rätt mycket när det gäller hihhat och hur instrumenten intergrerar med varandra. Antagligen inget som folk märker i mitt nuvarande projekt såvida man inte lyssnar till detaljerna, så som var jag lägger en öppen hihat t ex.

  20. #20
    townes
    Roky Erickson, anledningen till att jag började spela/skriva musik över huvud taget.

    Rent musikaliskt finns det hur många som helst, typ:

    J S Bach
    Eddie Van Halen
    Steve Perry

    för att nämna några

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Inspriation? Hm, den kommer nog från allt möjligt allmänt vardagsbrök, från disken i köket till tanterna som snackar strunt och "förbjudna" ämnen på bänken utanför mitt fönster. Visst kan det hjälpa att slänga på en platta med lite örongodis ibland för att få en spark i röven.

    Musikaliska förebilder, inspirationskällor, kallade vad du vill är så många och från ett sånt brett spektra så får väl ta ett axplock.

    Herrarna i Yellow Magic Orchestra, specielt Ryuichi Sakamoto. I samma veva kan jag lika gärna nämna Kraftwerk, även om de inte varit i närheten så betydelsefulla för mig som YMO har.

    SPK, gamla hjältar (värt att nämna är även Haus Arafna som följer i deras fotspår).

    Frank Sinatra pga hans klacksparskattityd trots att han oftast var packad som en packåsna, "I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - F.S.

    Drösvis med jazz-, blues- och folk-musiker. Naturligtvis legender som Miles Daves, John Coltrane, men även norska The Thing, som är relativt nya för mig men som verkligen satte fyr på min vardag.

    Iggy Pop! Borde passa på att slå ett slag för gammal punk här med. För det sitter verkligen kvar i blodet på mig.

    Hm, vad ska man avsluta med? Maso Yamazaki får det nog bli eller Masonna som de flesta känner honom som.


    Skulle kunna lista massvis av musik som betyder väldigt mycket för mig. Allt från gamla engelska och tyska industrilegender, folkmusik från världen över till manglande punkband. Men då kan jag lika gärna skriva en bok.

    Hm.

  22. #22
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Brian Wilson, Ralf Hütter, Thomas Bangalter, Stephen Stills och Berry Gordy, ungefär.

  23. #23
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Chaka Khan, Pet Shop Boys, Yazoo, Scritti Politti, Art Of Noise, Michael Jackson....

  24. #24
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Skoj att det finns fler som uppskattar dessa. Var en frenetisk sammlare av spk och ett väldigt stort fan.

    Skoj att du även nämner haus Arafna. Väldigt bra musik/musiker

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SPK, gamla hjältar (värt att nämna är även Haus Arafna som följer i deras fotspår).

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Green Gartside! TASTEFUL!

  26. #26
    Mattias H
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SPK, gamla hjältar (värt att nämna är även Haus Arafna som följer i deras fotspår).
    För nog också ta med dem på min inspirationslista. Tillsammans med Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire, Burroughs och Monte Cazazza ledde de inspirationsligan under sent 90-tal för mig. Tillsammans med The Residents, of course. Både musikaliskt och estetiskt.

    Annars har Miles Davis regerat min stereo och mycket annan jazz (Freddie Hubbard!), men då jag inte är någon större instrumentalist har det liksom inte påverkat min musik. Men Miles är nog det närmsta jag kommit en "idol" på senare år. He was indeed a cool cat.

    David Toops bok "Ocean of Sound" gjorde också, av någon anledning, stort intryck på mig och fick mig att verkligen se på musik på ett nytt sätt. Det hade väl legat och pyrt ett tag men hans bok liksom satte det hela på plats för mig. Hans musik suger dock.

    Men utan att förvandla det här till en biografi, så kan jag ju nämna att det var Bad Religion som i mina unga tonår fick mig intresserad av musik samt av att spela den.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Uppe bland husgudarna: David Gamson, Arif Mardin, Quincy Jones, Prince, Martin Gore, Alan Wilder, Trevor Horn, Vince Clarke, Benny Andersson, Rex The Dog, Björn Ulvaeus, Todd Terry, Massive Attack, Kate Bush, Anne Dudley, Philip Oakley, Rollo, Steve Porcaro, Sylvester, Youth, Greg Philliganes, Roger Troutman, Giorgio Moroder, Bono, Howard Jones, Yello, Green Gartside, Juan Atkins, Stevie Wonder, Jazzie B, Martyn Ware, Lipps Inc, Paul Hartnoll, Michael Jackson, Eric Gadd, Fat Boy Slim, Steven Simmonds, Kraftwerk, Pet Shop Boys, Marshall Jefferson, David Foster, Chaka Khan, Terry Jam & Jerry Lewis, Paul McCartney & John Lennon, George Harrison, George Martin, Eurythmics, Jan Johansson, Trent Reznor, Miles Davis, Earth, Wind & Fire, Toto, Yazoo, Yes, Alan Parsons, Scissor Sisters... och minst 300 till.

  28. #28
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Kan nämna att kicken för att göra musik kom med Trent Reznor. Citatet "I believe there's something strangely musical about noise" (ellet nåt liknande var det) har bott i mitt undermedvetna sen jag läste det :-)

  29. #29
    FIKSOFOKSI
    Prefab Sprout, Momus, Legendary Pink Dots, Goblins, Ennio Morricone, Adam And the Ants...


  30. #30
    GlobalMotion
    Största: Purple Motion, Lizard King.
    Max Martin, Harold Faltermayer, Vangelis m.fl.

  31. #31
    olivettis avatar
    Veteran
    Faust.
    Can.
    Kraftwerk.
    Tangerine Dream (70-77)
    Eno.
    Neu.
    Harmonia.
    Cluster.
    Vangelis.
    Residents.
    Bowie.
    The Fall.
    Pere Ubu.

  32. #32
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    XXXX

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •