Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 303-test med kloner?

  1. #1
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran

    303-test med kloner?

    Det snackades lite om ett test av 303:or och dess kloner i tråden om x0xb0x nyligen. Jag har numera en x0xb0x samt en ML-303:a som jag gärna skulle testa mot ett par 303:or och andra kloner. Det vore intressant att testa lite vanliga VA-syntar också, både ML:en och x0xb0x:en har MIDI ut från den interna sequencern. Jag vet att Alesis Micron har ett 18dB 303-filter.

    Var håller folk hus som är intresserade av ett test? Jag kan röra på mig om det behövs, sitter i Stockholm. Det var väl jgb, Clase och kallback som snackade mest om ett test i den första x0xb0x-tråden?

    Det behövs web-utrymme om det blir ett test av och det skall läggas upp ljudfiler. Det får väl bli en liten artikel också antar jag...

    /F

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag finns i Göteborg med 303/777/Teebee.

    Vi behöver bestämma parametrarna för testet. Vilket pattern skall spelas? Skall man försöka efterhärma originalljudet så gott man kan med sin bapparat och sedan notera inställningarna?

    En extra klass vore att att försöka efterhärma ljudet med annan synt än en klon också.

    Mina 303:or låter dock olika, så man kan nog inte förvänta sig entydliga svar på ett sådant här test.

  3. #3
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag tror att man dels skall testa manickerna med enkla patterns och statiska inställningar, samt med mer komplicerade patterns och även med rattande av cutoff etc. Alla skall såklart spela samma pattern för varje test, så om det är 7 manicker uppe för test så blir det 7 filer för varje pattern och om vi har 12 statiska och 12 patterns med rattningar så blir det 168 ljudfiler... Självklart måste det gallras när testet väl är gjort, men att spela in allt är inget problem, det borde man kunna göra parallellt.

    Man kanske kan låta folk mejla in sina favoritpatterns som vi kan testa?

    Det är bra att dina 303:or låter olika! Det är inte alla som inser att elektronik åldras, att en del skruvar lite på trimpottarna inuti samt att det finns ett par olika varianter av 303:an, det är lite olika val av komponenter internt har jag för mig, det mumlades om det på ML-listan häromnyligen.

    Ett svar som man kan få som vi redan vet är förstås att sequencern spelar stor roll, det är därför det vore skoj att testa lite andra VA-syntar drivna från ML:en eller x0xb0x:en. Min micron exempelvis, sedan funderar jag på att snickra ihop ett 303-aktigt ljud i min NM.

    Det viktigaste är att det verkar skoj att testa alla på en gång!

  4. #4
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Men bestäm bara en midifil så kan ju alla vara med..

  5. #5
    kallback
    min ena TB har jag för mig e basmoddad med fulkondensatorer - den har iaf lite extra stamp i botten (?)

    det ska nog gå bra att knacka in samma noter för min del. men nåt vidare gehör har jag dock ikke i beredskap tror jag i a f, så jag kan ha lite svårt att lyssna till mig vilken pitch det e på ev grejjer

    ^^en MIDI-fil kan traslla lite på TB303 tyvärr...

  6. #6
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Helix
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men bestäm bara en midifil så kan ju alla vara med..
    Det finns flera anledningar till att göra testet på ett ställe med alla maskiner.

    1. Det är bra att spela in alla med samma utrustning och samma nivåer för att kunna göra en rättvisare bedömning.

    2. Flertalet av klonerna samt originalen måste man stämma, det blir svårare att jämföra en ML-303:a med något annat om den spelar 4.711 kvartstoner högre.

    3. TB:orna har ingen MIDI, det som var tanken vara att mata in samma pattern i alla synthar för hand och de som inte har inbyggd sequencer får bli drivna via MIDI eller CV/GATE från de som har sådana utgångar. Det är trevligt om de spelar i synk också.

    Det man kan tänka sig att efter testet även släppa MIDI-filer till de patterns som har använts för att andra skall kunna kolla hur just deras VA-synth kan emulera en TB.

  7. #7
    kallback
    bara en tanke...då finns det ev även möjligthet att testa att styra en clone med TB-303seq's cv/gate v.s. MIDI v.s. MIDI--»cv/gate beroende på hur grejjerna e utrustade...

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Svåra är att få ut accenten och hur den hanteras om man kör via cv/gate.

  9. #9
    kallback
    tror på att mkt ligger i sequencern om jag ska vara ärlig

    GATE
    - pruttar man in TBseq's gate i MC202 så framkommer dess gate längder på 1, 26, 345 etc... den skräpinfon får du aldrig ut i MIDI om man kör som man brukar.

    därför tänkte jag jämförelsevis höra skillnaden på hur midi info vs TBcv/gate info låter på en clone - så testet e inte helt beng tror jag. clonprogramering e troligen e en hel vetenskap för att det ska låta TB303 lixom...vilken ingen kommer orka med??
    men det lixom tillhör lite av poängen med del hela nu.
    ACC
    - äh visst ljudet från accenten - med den har väl aldrig blivit riktigt rätt tidigare?
    grejjen e att accenten triggas direkt över noten på clonerna - men det verkar ju som TB har den över flera?

    klon » piom
    TB » pjiowm

    men det återstår att se helt klart : ))

  10. #10
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Accenten är jag också tveksam till, den verkar vara lite myko på 303:orna. Jag kan tänka mig att det är lite jobb att få till det i sequencern i en klon.

    /F

  11. #11
    kallback
    de kada var lite inne på. på de sidor där det förekommer en klon~display/demo e det alltid lite basic-programerade grejjer överlag. och det finns ett syfte med att t o m fagott snidare har en chans att få med sina grejer tror jag...

    det e sällan man hör 1 pattern över 3oktaver med rena noter, med olika typer av slides och accent kombo på korta och långa noter eller mot paus / efter paus etc... det e det detta caset går ut på mer... att åka skiten ur grejerna om det är mot 303 det ska jämföras.

    det hela e vellan kanske egentligen onödigt då man ska köra med grejjerna för vad det är, syhtar alltså, men jag kan ställa upp med lite sequencers mangel...

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fredrik med B: 4. Det är ju så mycket roligare för de som genomför testet!

  13. #13
    kallback
    B4? tja om jag ens för stod det där så kan det här bli riktigt roligt
    (det var inte till mig men var tvungen att slänga ur mig det)

  14. #14
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fredrik med B: 4. Det är ju så mycket roligare för de som genomför testet!
    Jepp. Jag har redan planer på en stop-motion film "Clone Wars" där jgb's två 303:or går till attack/blir anfallna av mina två kloner. :kaaaka!:
    Filmmusiken är förstås given.

    /Fredrik

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Helt plötsligt får mina 303:or backup av klonerna Teebee och 777! Wazam!

  16. #16
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt plötsligt får mina 303:or backup av klonerna Teebee och 777! Wazam!
    Du menar förstås R2-TeeBee och C3P777...

    Man kan nog göra en riktigt märklig variant av det onda temat från "Rymdimperiet" om man bara använder 303:or och kloner.

    Dags att montera en strömbrytare på Darth-x0xb0x nu tror jag...

  17. #17
    kallback
    eh, känner 2 C303P0 i blå + rödsvart plåt, passa er, dom har förvirrade knytnäwar som smäller på allt och ja håller på dem onda.

Liknande ämnen

  1. TB-303-kloner, vilken är bäst i test?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 20:56
  2. test
    Av jensjakob.se i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •