Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Prophet 5

  1. #1
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran

    Prophet 5

    Verkar som jag klippt en P5 om allt går i lås. Har lite frågor till den samlade expertisen! Vilka fel skall man lewta efter. Finns det någon revision man skall passa sig för. Övrigt?

    Sedan letar jag febrilt efter den underbara länken som postats här med P5/10 demo i form av en avbildad mjukisskiva ala keyboardplayer 80style

  2. #2
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av steve
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som jag klippt en P5 om allt går i lås
    Grattis! Vilken revision? Har den MIDI?

    Citat Ursprungligen postat av steve
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lite frågor till den samlade expertisen! Vilka fel skall man lewta efter.
    Om synten fungerar behöver du ju inte leta några fel

    Citat Ursprungligen postat av steve
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon revision man skall passa sig för. Övrigt?
    P5 byggdes ju i tre grundrevision och generellt så brukar man ju säga att de två försa revisionerna med SSM-kretsar är de mest instabila. Jag har själv en P5 rev 2 som jag använder ganska flitigt och jag har inte haft några större problem med den. Eftersom rev 2:an använder relativt sällsynta SSM-kretsar så var min största oro att få tag på reservdelar till den om olyckan skulle vara frame. Jag planerar att kunna använda min P5:a under låååång tid framöver och därför har det varit viktigt för mig att skaffa så mycket reservdelar till den som möjligt. Bland de reservdelar som jag lagt ner mest tid på att få tag på är de SSM-kretsar som används i rev 1:orna och rev 2:orna. Ett tag var jag nästan besatt av att köpa upp alla kretsar som jag kunde få tag på och idag har förmodligen fler SSM-kretsar än jag någonsin kommer behöva!

    Eftersom jag har mest erfarenhet av P5 rev 2 så fortsätter jag och skriver lite om den ...

    Det finns en del problem i rev 2:ornas grunddesign som man bör åtgärda om man vill öka dess "driftsäkerhet". Den absolut vanligaste felkällan i rev 2:orna är nätaggregatet som i originalutförande är aningen underdimensionerat. En enkel lösning är att byta elektrolytkondensatorerna i nätaggregatet samt att byta spänningsregulatorerna till några som tål högre effekt.

    När det gäller kondensatorer så bör man byta alla elektrolyter och tantaler som sitter i synten. Både elektrolyter och tantaler åldras och det har hänt mig vid två tillfällen att några tantaler har gått sönder.

    En annan vanlig felkälla som är relavant för alla revisionerna är att batteriet ibland börjat läcka vilket kan resultera i en del interna skador i synten.

  3. #3
    bastrummis
    En fråga. Vår Prophet har börjat stämmar ur sig på någon oscillator (tror vi), vi är lite bekymrade för detta...

    Någon som har en servicemanual för P5. Vi har den revisionen som man inte kan midi-modifiera...

    /BT

  4. #4
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Grattis till köpet, du kommer inte bli besviken! Det är en väldigt välljudande och vacker synt... Min favvo polysizer! Jag har en Rev 3.31 med 120 minnen, MIDI och External In. Jag har spelat på en kompis Rev2 och jag tycker inte skillnaden i ljud är så stor, jag skulle inte kunna höra skillnad.

    Ett tips som gäller vid alla vintage köp... Försök att hitta en i bra skick från början i stället för att köpa en som är billig men lite defekt. Att laga kan bli dyrt eller omöjligt. En synt som är i fint fungerande skick har oftast blivit behandlad som det förtjänar av den förra ägaren.

    Min P5 är i mycket fint skick och jag har aldrig haft problem med den dessutom stämmer den otroligt bra. Ett tryck på auto tune efter fem minuter räcker faktiskt...

    MVH
    Demokid

  5. #5
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bastrummis
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga. Vår Prophet har börjat stämmar ur sig på någon oscillator (tror vi), vi är lite bekymrade för detta...

    Någon som har en servicemanual för P5. Vi har den revisionen som man inte kan midi-modifiera...
    /BT
    Hmmm, den enda revisionen som det inte finns MIDI-kit till att köpa är rev. 1, jag tror inte att det är en sådan ni har. Kenton säljer MIDI-kit till alla varianter av rev 2 och 3. Rev 2/3 skiljer sig åt utseendemässigt, kolla lite bilder på nätet så ser du vilken ni har. Det är stor skillnad mellan rev 3.0 och 3.1 och uppåt också, allt det här kan du läsa om i servicemanualerna. Det är egentligen inte så svårt att jobba med P5:or, har du läst och förstått de båda servicemanualerna nedan så är allt lugnt! :kaaaka!:

    Jag tror att om det är en oscillator(eller är det en röst?) som låter dåligt, trots att du trycker på tune när den har blivit varm, så måste den stämmas. Det står i sevicemanualen hur man gör. Om det inte bara låter snedstämt, utan dåligt på riktigt, då kan det vara något som är paj. Ibland går kondensatorer och förstärkare runt oscillatorkretsarna och då går de inte att stämma.

    Servicemanual för rev 2:orna: http://www.xs4all.nl/~paulpaul/
    Servicemanual för rev 3:orna: http://www.physicsenterprises.andrew...ial/index.html

    god lycka

    /F

  6. #6
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av steve
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som jag klippt en P5 om allt går i lås. Har lite frågor till den samlade expertisen! Vilka fel skall man lewta efter. Finns det någon revision man skall passa sig för. Övrigt?
    Såg just att jag svarade på kapningen av tråden...

    Undvik revision 1(snr 1-182)! Finns knappast någon utanför USA, där det nog bara finns en handfull fungerande.
    1. Kolla att den bootar upp snabbt, dvs under 30 sekunder. Tar det längre tid så har den problem att stämma någon oscillator.
    2. Kolla att allt fungerar(doh!).
    3. Om den stämmer ur sig efter 5-10 minuter när den är varm, tryck på "tune" och kolla att det fungerar.
    4. Kolla att den inte börjar bugga ur när den blir varm(vanligt, går att fixa).
    5. Om allt inte fungerar, så skall du se upp om du inte vill läsa 300 sidor servicemanual. Om det är någon knapp som inte verkar fungera på panelen, så är det inte så blodigt. Om det är en oscillator eller en röst som låter märkligt, så är det antingen lite saker runt omkring kretsen, eller i värsta fall en SSM2030 med tempco-resistor ditlimmad...

    /F

Liknande ämnen

  1. DSI Prophet 8
    Av mush i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 589
    Senaste inlägg: 2016-07-15, 13:37
  2. Prophet 08 seq latcha - hur?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 18:25
  3. Prophet VS
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 16:06
  4. Prophet 5?
    Av lohmann i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •