Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp med Synthar

  1. #1
    Wick

    Hjälp med Synthar

    Hej!

    Jag är ny bland Trancemusiken och väldigt nyfiken,
    som ni nog kan förstå.

    Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
    Det ja är ute efter att göra är Trance a´la Full-On stajl.
    Jag lyssnar dagligen på musiken och törstar efter målet
    att kunna komma till en sådan nivå. Allt är relativt
    nytt för mig och jag vill verkligen veta allt, vart ja
    kan ladda ned saker och ting ifrån eller om någon vänlig
    själ därute kan dela med sig.

    Jag är inte så bevandrad inom vst-synthar, men är ivrig
    att lära mig. Jag får fjärrhjälp av en lite mer rutinerad
    musiker och har blivit rekomenderad att börja med följande
    synthar och effekter:

    SYNTHAR:

    Native Instruments:


    SYNTHAR:

    Native Instruments:

    Battery 2 + Synthetic Drums

    PRO-53
    __________________

    Spectrasonics:

    Atmosphere
    __________________

    ReFX:

    Vanguard
    __________________

    Roland:

    V-Synth
    __________________

    Arturia:

    MiniMoog V
    __________________

    EFFEKTER:

    Voxengo:

    Voxengo GlissEQ

    Voxengo Crunchessor
    __________________

    Waves:

    Nåt packet innehållande delay, reverb och annat nödvändigt
    för Tranceproduction.
    __________________

    Jag vore tacksam för hjälp att hitta dessa synthar och
    effekter då det är dessa jag kommer att få lektioner om.

    Tack på förhand! Mvh / Wick...

  2. #2
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Ja, för att få "riktigt" trance sound ska du köra med syntharna JP-8000 eller JP-8080 från Roland. Det är de syntharna som gör det klassiska supersaw ljudet som nuförtiden är totalt missbrukat i alla trancelåtar. För att få ett liknande ljud kan du tanka Superwave VST:n, den låter inte som originalet men ändå bra..

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Börja med teorin innan du börjar med syntarna tycker jag. Kanske iaf någon kurs i t ex Cubase, finns gott om sådant. Verktygen hjälper dig inte om du inte vet hur du ska använda dem.

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag hade börjat med Paketet med stort P. Reason.

    Att hitta mjukissyntarna och pluggarna är lätt, bara att surfa in på musikaffärer på nätet så borde du kunna köpa det mesta där. Annars är det bara att söka i andra affärer.

  5. #5
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    kan nog även jag säga att du ska börja med teorin, hur syntar fungerar. finns mängder av gratispluggar, synth1, Asynth, RGC audio triangle hittar du genom google.
    Spring ner o köp korg legacy bundle oxå så har du en "riktig" MS20 att lära dig på

    info om subtraktiv syntes finns på www.computermusic.co.uk samt på www.sospubs.co.uk .

    när det gäller att skruva fram en viss produktion/sound så spelar det egentligen inte så stor roll vilka syntar o effekter du använder, det handlar mer om att veta vilka rattar man ska dra och vilka effekter du ska använda var... bra effekter hjälper men att det är just wavespluggarna du använder är lite hugget som stucket.

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    JP-8000 piskar seriöst med rumpa som trance-synt. HÄR (klickbart) hör du en 1:22 in i låten. Den spelar någon slags snedstämt trance-slinga och sveps med filtret.

  7. #7
    Wick
    ok! vart kan ja tanka ned dem någonstans? tack för hjälpen!

  8. #8
    Wick
    ja kan grunderna än så länge..ok en bok? kan man köpa den genom internet? tack för din hjälp!

  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    De flesta av oss här som är lite äldre har nog läst Johannes Leymans bok "Synthesizer" minst 534 gånger. Den är bra. På vår tid fanns det ingen webb så vi var hänvisade till böcker, tidningar och i bästa fall någon videokassett. I och med att tillgång på fakta var en bristvara så läste vi samma köllor om och om igen så att vi till slut gunde grejerna utantill. Mitt problem var dock att jag inte hade någon lämplig synt att prova på i och med att jag började med teorin långt innan jag skaffade grejer. Idag är det precis tvärt om. Idag köper man en synt, eller laddar ned en mjukvara till datamaskinen, och fattar nada. Men man vill kunna göra en viss sorts musik på en gång. Detta var ingen kritik mot Wick eller någon, det var bara en reflektion över hur det ser ut idag.

    Wick... mitt bästa tips är att du kollar med närmsta bibliotek vad de har för böcker i ämnet. Låna dem och läs dem om och om igen. Tag med dem och läs när du sitter och skiter, när du äter, när du slötittar på TV. Det är så man lär sig. Har du dessutom en synt att testa på så kommer det gå ännu lättare. Det finns också en massa sider oå webben där det mesta står. Det gäller bara att begripa en sak i taget. För mig var det en aha-upplevelse när jag fick tag i en synt som kunde göra oscillatorsynk och jag kunde läsa mig till hur det funkade.

  10. #10
    Wick
    ok..då ska ja göra det! tack så mycke för hjälpen ännu en gång!

  11. #11
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Lycka till, Wick, du är inne på ett skitskoj spår. Akta dig bara så du inte fastnar i träsket av att pröva nya grejor/pluggar tills du slutar vara nyfiken på att göra musik.

    Lätt också att bli otålig. "Det låter inte bra, jag måste ha en ny xyz-3000 med blå lysdioder. NU!"

Liknande ämnen

  1. Nya VA-synthar...var är dom
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 22:25
  2. Synthar nu & då?
    Av toandfro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 201
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 15:15
  3. synthar för psy
    Av Audible Beauty i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 05:32
  4. EMS Synthar
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-06, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •