Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 165

Ämne: Bästa producerade låten någonsin?

  1. #61
    imported_olofd
    Skrev inte jag "En låt" var?? :-)

  2. #62
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Nu är jag inte så stort fan av "hård" musik. Men jag tycker att System Of A Down har rätt coola produktioner, väldigt orginella.

  3. #63
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag inte så stort fan av "hård" musik. Men jag tycker att System Of A Down har rätt coola produktioner, väldigt orginella.
    System of a down är lite favorit här oxå... Fast det kanske mer handlar om den totalägande sångaren med 10 olika röster, instrumentkillarnas allmänna madskillz och de oförutsägbara arrangemangen mer än själva tekniska produktionen på det. Har bara hört singeln från nya, helt fantastisk. Ska bli kul att lyssna igenom hela skivan

  4. #64
    Desmond
    The Hardest Part, spår 2 på Blondie's Eat to the Beat album från -79 är min favorit.

  5. #65
    Unitarys avatar
    Senior
    Marduk - Wolves part II

  6. #66
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    på tal om system of a down, man kan kolla in nya videon på deras hemsida, njut:

    http://systemofadown.com/Videos/SOAD...plicit_450.asx

    :kaaaka!: :kaaaka!: :kaaaka!:

  7. #67
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Senaste Krafwerk är bitvis otroligt bra proddad, lyssna i några rejäla monitorer och hör små knepiga detaljer komma fram, allt ligger på precis rätt nivå och panorering. nästan obehagligt.

    /d

  8. #68
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Mina två uteblivna euro:

    Madonna och plattan "Ray of Light", så äckligt bra producerad att det nästan gör ont i mig. Så vackert!

  9. #69
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Några som e duktiga producenter e annars The Crystal Method (TCM). Deras skivor Vegas och Tweekend är mästerverk och raka motsatsen till Mr Oizo.

  10. #70
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Fredrik: Har för mig att Michael Moore gjorde den videon. Snygg är den iaf..

  11. #71
    Jetboy
    Radiohead - Exit music (for a film)

    Jag ryser bara av att tänka på den. Börjar så naket, sen smyger den mystiska bakgrunden sig på och sen när basen kommer in så dör jag. Direkt. Hela den skivan är en så fantastisk produktion att den nog är det första jag skulle ta med till en öde ö - och då menar jag inte bara den första skivan utan det första - alla kategorier.

  12. #72
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Bästa proddade albumet genom tiderna måste vara Alphavilles "Forever Young". Kanske inte rent ljudtekniskt, men arrangemansmässigt. Man använder en mängd rätt tunna ochnasala synthljud och ibland livespelade instrument, men genom et otroligt skickligt arr sätts allting ihop till en välsmakande helhet.

  13. #73
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag har också lite svårt att skilja på produktion och innehåll. Ser man på den rent tekniska biten så leder kraftwerk ligan helt klart med alla ljud som ligger så snyggt och perfekt att massor av galna detaljer tittar fram. Syntarna andas på något mysko sätt... *känner mig flummig*

    Annars om så är jag förvånad över att New Order's hit Blue Monday inte har letat sig fram i här. Tråden har nåt 4 sidor och den har inte ens nämnts, skäms på er!

  14. #74
    PEK
    PEK är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tror det är svårt att hitta ett som är bäst men Frankie Goes To Holywood - Welcom To The Pleasuredome sid 1 av 4 (dubbel vinyl) ett är en av dom snyggaste och coolaste produktioner jag hört.

  15. #75
    zeb
    Det går ju inte att svara på o_O
    Något med Pink Floyd förmodligen.

  16. #76
    nihad
    pink floyd "dark side ot the moon" albumet är otroligt bra rakt igenom tycker jag ..
    sen är chemical brothers "dig your own hole" en otroligt bra producerad skiva, tonvis med detaljer men där allt fortfarande har sin plats

  17. #77
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Måste nog lägga till moloko - statues också. ljudet sitter som berg hela skivan rakt igenom och gör verkligen att låtarna lyfts så att det nästan känns som en nödvändighet att lyssna på alla från början till slut. arrangemangen, balansen i ljudet, den effekt som crescendona får... mitt feminina kroppshår på min lilla gosskropp krullar sig i välllust bara jag tänker på det hela!

  18. #78
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Baah, alla nyare Astral Projection låtarna är ju grymt bra producerade. De klämmer verkligen in mycket i låtarna..

  19. #79
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Helix: Jepp, men det är sämre låtar enligt min humla. De bästa låtarna av AP är "Aurora Borealis". Den är fanimej ett mästerverk. Funderade ett tag på att lägga av med trance när jag hört den. Den går lixom inte att slå .. hur jag än försöker. Men men. Jag för nöja mig med att vara en glad tvåa istället

  20. #80
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    U2s With or without you

  21. #81
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Rizzo: Baah, då är ju Kabalah bättre på den skivan.. Annars är det ju faktiskt Dancing Galaxy som regerar

  22. #82
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Helix: "Kabalah" är klockren, men melodien som löper genom hela "Aurora Borealis" är lysande. Jag älskar den låten. Skivan "Dancing Galaxy" håller inte riktigt måttet, även om "Liquid Sun" är förbannat bra

  23. #83
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SO är fan helt jäkla...... uppfostrande!
    ...Peter Gabriel hade jag ju glömt, men där satte du fingret på nageln, fastän jag var mycket mer inne på 'US' albumet från 1992. Minns nu att vi provlyssnade mellan Peter Gabriel - Bood Of Eden, Tears For Fears - Woman In Chains och Culture Beat - Anything för att trimma in våra öron mot högtalarna i en studio.

  24. #84
    Desmond
    Lyssnade på David Bowies 'Bewlay Brothers' från 'Hunky Dory' 1971 igår första gången på typ 5 år och den är jävligt bra proddad måste jag säga. Den har man ingen chans att komma i närheten av tyvärr.

  25. #85
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tog en lyssning på en dubbel "Best of" med David Bowie förra veckan. Många hits blir det, och många bra låtar. Det jag inte hade insett innan den lyssningen var att det var myyyycket funk i många låtar. Sedan fick man lite halvplastiga grejer också tyvärr.

    Själv är jag svag för det sound som Bowie och Suede delar.

  26. #86
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Tio år senare. Är det fortfarande musik från åttiotalet vi/ni tycker är bäst producerat, eller har det hänt något nu med datorns riktiga intrång i studion?

  27. #87
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Kände häromdagen en stor kärlek till prodden på gyllene tiders när vi två bli en. Trummorna är magiska.
    /Valdo under skämskudden

  28. #88
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tio år senare. Är det fortfarande musik från åttiotalet vi/ni tycker är bäst producerat, eller har det hänt något nu med datorns riktiga intrång i studion?
    Tove Lo var lite lovande men hennes nya singel är makabert usel.

  29. #89
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Vad betyder bäst producerat?
    Om det är den musik som generellt låter bäst, men inte nödvändigtvis är bästa låtarna.
    Då kan man med fördel lyssna på närmaste Gym! Fantastiska ljudbilder på dom grejorna som spelas där.
    Senast redigerat av Kloon den 2016-09-01 klockan 17:12.

  30. #90
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Bäst proddad?? Höll på att säga: Lackan, PF, Kloon, Valsolo och JCoke

    men jag antar att det ska vara världskändisar så isåfall är det ju givet: Toto (1970tal-2000).

  31. #91
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Valdo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kände häromdagen en stor kärlek till prodden på gyllene tiders när vi två bli en. Trummorna är magiska.
    /Valdo under skämskudden
    Inget att skämmas för. I sin genre och för sin tid otroligt välarbetat.

  32. #92
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    In your room (album versionen) med Depeche mode. Nu var jag tråkig kanske, men jag blir lika imponerad av den varje gång jag hör den.

  33. #93
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Random Access Memories plattan med Daft Punk är man nära en eargasm. Allt smeker öronen. Förlåt, omöjligt att välja vilket spår men... Fragments of time ligger där och nosar..

    Svårt att komma närmare perfektion. En platta som inte försöker vara "värst" men innehar super musikaliska mixar och är enkel samt "ärlig" gentemot lyssnaren. Samt dynamik!
    Senast redigerat av Spacedude den 2016-09-01 klockan 18:41.

  34. #94
    Mosznic
    Mosznic är inte uppkopplad
    Mosznics avatar
    Senior
    dire straits? on every street?

  35. #95
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    ELO Out Of The Blue! Helheten på den plattan är helt sjukt bra.
    När produktion nämns så tänker jag inte bara ljud, även om det är en stor del av produktionen. Varje gång jag sträcklyssnar på OOTB så myser jag

    Edit, såg nu att det gällde låt, så lite OT, sorry...

  36. #96
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Joining A Fanclub med Jellyfish, händerna ner.

  37. #97
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Red Rain från Peter Gabriels SO är svårslagen. Även Daniel Lanois solo Acadie är högt uppe.
    Men favorit ändå måste nog ändå bli FGTH - Relax. Fy faan vilken produktion.

  38. #98
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mosznic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dire straits? on every street?
    Jo grym produktion.

  39. #99
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ni har fel allihopa....lyssna på denna (inte via tuben) i en bra stereo - finns inget bättre, allt sitter som en smäck

    https://youtu.be/I6fB-BO5XJs
    ..

  40. #100
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Thé Cars - Drive. Fantastiskt!

    https://youtu.be/xuZA6qiJVfU

  41. #101
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    ABC's Lexicon of love.

    https://youtu.be/5g-aJJ0ku7I
    Bra låtar av ABC's Martin Fry och makalös produktion av suveräne Trevor Horn och hans medhjälpare från bl.a. Art of Noise!

  42. #102
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag älskar produktioner men det här går typ inte att svara på tycker jag.
    Jag kan njuta i fulla muggar av en produktion för att den stämmer så bra med låten, låter så fint i vissa lurar, eller vissa högtalare, eller passar så bra till en kristallklar vinternatt, eller tusen andra anledningar.
    Vad som är tekniskt bäst tycker jag är nästan helt ointressant.

    Oftast om band släpper demoversioner så gillar jag dem mycket mer än de riktiga inspelningarna. Jag gillar verkligen den typen av produktion. Eller brist på produktion.

    A nä det finns inget bäst. För mig

  43. #103
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Några ovanligt snygga produktioner som direkt dyker upp är Evanescence (plattan då de slog igenom), Toto (Pick your choice), Erasure Chorus, Dm Violator, Abba (och det mesta med Benny Andersson) och några plattor med Michael Jackson som jag dock inte gillar.
    Det finns en instrumentalmusiker (mest samplebaserat orchestralt) som heter Ivan Torrent. Hans låtar är makalöst välmixade - förstås lite enklare när man arbetar med samplebaserade instrument, men jag är i alla fall väldigt avis;-)

    https://www.youtube.com/watch?v=9NzlDUeS1U4

  44. #104
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jim O'Rourkes "The Visitor". Mest för att det står på konvolutet "turn the volume up!" och sen är det världens lägst mixade skiva någonsin, med (gissar jag) mycket dynamik. Den låter helt ok också.

  45. #105

    Veteran
    Mew - Repeaterbeater för att det är motvals mot Toto och Jackson.


    https://youtu.be/watch?v=8VQKtEGCDJ0

  46. #106
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Jag tycker att Alphaville - Forever young är djävligt bra producerat.
    Speciellt med tanke på hur demo-låtarna lät.
    I dag låter demo-låtarna likadant som skivversionen.

  47. #107
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Strawberry Fields Forever. Vilken prestation av George Martin att få ihop två tagningar i olika tempon och tonarter, med den tidens teknik.

  48. #108
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tio år senare. Är det fortfarande musik från åttiotalet vi/ni tycker är bäst producerat, eller har det hänt något nu med datorns riktiga intrång i studion?
    Oj, för 10 år sen hade nog fortfatrande varit fast i 80-talet med Trevor Horn prod, Propganda, ArtOfNoise etc. Kanske Bill Corgan prod med Smashing Pumpkins o lite annat men åren går o det både syns o hörs!
    Nu är ju "allt" välproducerat, knappt man tänker på det längre. Alla sjukt bra prod som svenska artister gör typ Duvchi, Niki&Doves, Amazon, Paper, Nicole Saboune' and the list goes on and on....
    Heja datorn! nu behöver vi inte reta oss på dåligt prod, aldrig har uttrycket "gör det bättre själv om du kan" varit mer med sin tid!

    Men om man skall nämna en får det väl bli DaftPunks RAM, men stor bias pga alla artiklar o hype kring prod på den plattan.
    Vi hörs om 10 år!

    ps men stora lyftet när det gäller prod ju live-scenen, men det får väl bli en annan tråd. ds

  49. #109
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    NASAs hela "Remembering the future" platta. Fantastiskt bra arrat & producerat. Att man kan få ngt som egentligen borde kallas överproducerat att bli så shysst är så himla svårt <3

  50. #110
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Tycker fortfarande att Skrillex produktioner är mästerliga.

  51. #111
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Valfritt med Donald Fagen.

  52. #112
    deleted user
    Tycker frågan är helt omöjlig faktisk. En produktion som slår en i ansiktet som "bra produktion" är i mina ögon/öron ingen bra produktion. En bra produktion sätter fokus på musiken, inte produktionen. Det sagt finns det såklart produktioner jag tycker är fantastiska, men då handlar det om att man presenterar musiken och soundet stilsäkert och med finnes.

    Således tycker jag ofta att cleana sterila produktioner som ofta lyfts fram i dessa diskussioner snarare är vulgära på det dåliga sättet (vulgära på bra sätt är alltid ett plus). Tycker också det är omöjligt att tycka musik jag inte gillar är bra producerad eftersom jag inte gillar det. Att jag kan tycka det är tekniskt kompetent och kunnigt mixat och så är en helt annan sak.

    Men ska jag plocka ut en briljant producerad låt just idag säger jag splitt nya "Jesus Alone" av Nick Cave. Fantastisk låt, fantastiskt presenterat.

  53. #113
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste Krafwerk är bitvis otroligt bra proddad, lyssna i några rejäla monitorer och hör små knepiga detaljer komma fram, allt ligger på precis rätt nivå och panorering. nästan obehagligt.

    /d
    +1

    Det gäller nog värja Kraftwerk album för den tid de släpptes... dom är aningen perfektionister....... man kan ju fråga sig hur länge dom pillat.. speciellt denna sidan av sekelskiftet

  54. #114
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    10CC I'm not in Love från -75 är rätt så fantastisk.

  55. #115
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mew - Repeaterbeater för att det är motvals mot Toto och Jackson.
    LoFi på ett jobbigt sätt...

  56. #116
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En "bra produktion" är ju mer än bra ljud och (tekniskt) bra framförande...Producentens uppgift är ju att "coacha" de medverkande så att de gör sitt bästa (utöver att hålla tidsplaner, budget etc ). En bra producent fångar även det spontana, och de positiva "misstagen", men ger sig inte förrän det låter "bäst/rätt" om allting.

    Jag håller inte med om att produktionerna låter "bäst" idag, även om förutsättningarna är bättre än någonsin. Ljudkvaliteten är sämre och "missbruket" väldigt utbrett. Jag tror skillnaden är att man "förr i världen" kämpade för att få den begränsade tekniken att låta så bra som möjligt men "nu för tiden" anstränger man sig för att det inte ska låta "sterlit". Dåtiden drömde om framtiden, nutiden "missbrukar" dåtiden och kommersiella produktioner har aldrig låtit "plattare" än nu

    Dist, brus, etc LoFi är definitivt verktyg att använda - men inte på allting överallt... (IMHO )

  57. #117
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Bowie - hela LOW.

  58. #118
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    iggy pop - hela raw power (iggy pop mixarna)
    dist på allt!!!

  59. #119
    tobbetle
    tobbetle är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Joining A Fanclub med Jellyfish, händerna ner.
    Spilt Milk är den första skivan som dyker upp i mitt huvud när man talar om studioperfektion.

  60. #120
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mosznic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dire straits? on every street?
    <3 väldigt fin och välproddad !

Liknande ämnen

  1. bästa synthesizer låten
    Av DAFFYtheDUCK i forum Allmänt om musik
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 06:33
  2. Bästa låten att arrangera för kör?
    Av Baron i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:44
  3. YouTube: Världens bästa video någonsin?
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •