Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Världens mest använda trummaskin...

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Världens mest använda trummaskin...

    Vilken kan vara världens mest använda trummaskin?

    Jag skulle tippa på TR-808, TR-909, Linndrum, i den ordningen.

  2. #2
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Jag tror på R-8 eller TR-707.
    Glöm inte att sunkiga dansband alltid är tio gånger fler än alla coola electromänniskor.

  3. #3
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Äh, det är säkert nån Dr Rythm...

  4. #4
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Svårt att säga vilken som just använts mest, eftersom vissa kanske åkt upp på vinden direkt liksom...vilken är den mest sålda vill jag veta...men jag chansar på någon boss som mest använd.

  5. #5
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Alesis HR16 är mitt tips. Kanske R8, men den var nog lite för dyr. Glöm inte alla hundratusentals hobbymusiker som inte har råd med fräsiga hi-endprylar.

  6. #6
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    ja, hr16 eller någon annan sunkig. jag lovar att det är PCM samples i den ivf
    Komihåg, folk vill generellt sätt ha trummaskiner som låter som RIKTIGA trummor. Inget jekla elektroniskt puff och pys.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Beror väl på lite hur man räknar. Antal sålda trummaskiner eller antal hitsinglar med nämnda trummaskin på tex?

    Linndrum måste ju ligga bra till till i sista kategorin iaf, den dominerade ju tidigt 80'tal.

    På förstaplatsen i sålda ex är någ Alesis SR16 ett bra tips. Har väl varit i produktion över 10 år nu? Var iaf ingen nyhet när jag köpte min '96...

  8. #8
    imported_equinoxe
    Det måste bli antingen R8 eller HR16. De ser man ju till salu i varannan annons.
    Tacka vet jag puff och pys!

  9. #9
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Jag tror det tillverkades fler Roland R8:or, Alesis HR16, Alesis D4:or än TR-808, TR-909, Linndrum. Så jag tror på någon av dom första, kanske R8 eller D4.

    \\Gnutten

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Min gissning, nu när schlagernördarna kör 909 OH lika hårt som techno/trance/dancefreakzarna är att 909'an leder, den har ändå varit brutalt missbrukad sen '92 ungefär, linn ljuden slutade man använda (på det sättet) efter Stock Aitken Waterman hade gjort den till deras logotyp, ungefär '89.
    Men idag används ju trummaskiner på ett sätt så man 'inte hör' att det är en maskin, så nån true-sound GM/GS maskin ligger säkert jäkligt högt på användarlistan, efter dom maskinerna där man SKA höra att det är elektroniskt.

  11. #11
    kallback
    frågan e om det e ljuden som räknas (samplad form)

    R8 har vellan 909 skrammel m.m...
    GeneralSound standarden har vellan 808?

    annars e det nog försäljningssiffror på enheterna som man får räkna även om det tills stor del säkert finns ett och annat småbrukat vindsexemplar med i beräkningen där

    klurig fråga, men jag svarar tvätt och torktrummaskin.

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Frågan e bara vad man ska med svaret till (om det någonsin kommer fram)? Kanske:
    Världens mest använda trummaskin säljes!! Pris: svindyrt
    eller?

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Frågeställaren vill självklart undvika de mest sönderbankade ljuden för att inte låta som majoriteten av västvärldens poplåtar, så måste det ju va...

  14. #14
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag tror att R8 är den mest använda maskinen, tycker man hör den i varannan grupp...icke att förglömma att det kom budget-maskiner som har en del av R8 ljud såsom DR-550, DR-660, R5....

  15. #15
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågeställaren vill självklart undvika de mest sönderbankade ljuden för att inte låta som majoriteten av västvärldens poplåtar, så måste det ju va...
    Då ska man kanske gå in på samplings-CD oxå?
    Köp den nyaste trummaskinen som finns så låter du inte som alla andra (men skynda dig som f*n å göra låtar innan de andra).

  16. #16
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Ursprungligen tänkte jag faktiskt på vilken maskin som "vart med på flest skivor", dvs kommersiella produktioner. Om vi pratar mest använda (som jag ju skrev från början slår jag ett stort slag för SR-16, använd inom alla genrer. Fan vet om inte alla dansband ser till att det är den mest använda på skivor också :kaaaka!:

    Jag har bara haft en trummaskin, ER-1, behöver ingen annan toppen att göra några snabba patterns och skojiga ljud

  17. #17
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    När 808:an var het var det fortfarande många som spelade trummor genom att slå för ändamålet avsedda instrument. Idag är det väl maskiner på varenda inspelning nästan. Mest använda maskin borde därför vara något ganska sentida. Skulle tro att R8 ligger bra till. Idag tror jag inte många använder riktigt 909:or, det är nog uteslutande samplingar som används. Och frågan gällde ju inte vilka ljud som används mest. Alesis SR-16 ligger också bra till då den var en av de första maskinerna med många ljud för en hyffsad peng. Boss Dr 550 var dock före och frågan är om inte den är mer använd? Jag kommer ihåg när den kom i slutet av 80-talet. Jag stod i kö länge innan jag fick den. Fast SR-16 tillverkas fortfarande, men frågan är om den sålts i någon större omfattning de senaste 10 åren? Min gissning:
    - Alesis SR-16
    - Boss Dr 550/550 mkII
    - Roland R-8/R-8m

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Idag är det väl maskiner på varenda inspelning nästan. Mest använda maskin borde därför vara något ganska sentida"

    Då börjar vi snacka samplers och romplers.

  19. #19
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    808:an och 909:an lär stå på prispallen, tror inte att någon av de andra maskinerna kommer i närheten om vi pratar antalet releaser.

  20. #20
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    808 och 909 vinner nog om man ser till ljudet, men inte till maskinen. Tror att 90% av det vi tror är 808 och 909 är samplingar.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    808 och 909 vinner nog om man ser till ljudet, men inte till maskinen. Tror att 90% av det vi tror är 808 och 909 är samplingar.
    ...så länge jag kan ha 50st 909-clap samplingar kan jag lura vem som helst att jag har en äkta 909

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    charliecrash: Nix pix min gosse! Inte om du kör handklappet tillsammans med virveln. De delar bruskälla så det blir lite luriga faseffekter om man kör bägge.

  23. #23
    kallback
    CC: det räcker nog med en plock CLP själv och en plock CLP tillsamman med SDe för att få fasfelet .. sen kan du lura vem som helst troligen??

  24. #24
    kallback
    ahha där var det en före )

  25. #25

    Veteran
    Jag skulle gissa på att Oberheim DX/DMX är bland topp tre utan tvekan,

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CC: det räcker nog med en plock CLP själv och en plock CLP tillsamman med SDe för att få fasfelet .. sen kan du lura vem som helst troligen??
    Du var nog inte med i förra divisionen av mina utlägg om 909'ans CLP, kallback. Den spelar nämligen aldrig exakt likadant i dom där fyra bruspulserna som utgör själva ljudet, fast folk verkar ändå inte uppskatta analoga trummaskiners egendomligheter här, baserat på diverse svar i tråden nedan
    http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=4536

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Men om man tänker på alla skivor som gjordes i början på 80-talet, det måste vara svårt att få till bra samplingar (framförallt hihats och liknande) med de tidiga samplers, för att inte tala om programmeringen på maskiner jämfört med tidiga sequencers. Men visst finns det en stor poäng i att mycket man tror är trummaskin nog är samples.

  28. #28
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    platon: Ditt inlägg fick mig att tänka på en discoklassiker från 1982, Evelyn King - Love Come Down, där de kombinerat BD/SD/CLAP från nån trummaskin med en spelad akustisk hihat. Rätt snyggt resultat, tycker jag.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Lyssna på roxette´s gamla, i princip alla låtar har akustiska hihats/cymbaler och resten proggat. Även OMD, Visage m.fl. Kan ju nämnas att roxette´s trummis var/är otroligt tajt, jämfört med Visage.

  30. #30
    kallback
    OT»
    C.C.: den gamla tråden - det var faktiskt lite därför jag angav en plock på 909CLP etc men visst, jag håller med om att det låter olika vid trigg, tex om man kör den ensam e det lättare att höra detta.

    men tror inte att folk kommer uppleva det speciellt annorlunda i ett musikpaket om du tar sampling nr3 och sedan nr34 osv - det kommer ta en härrans tid för dig att programera, och då hämmar det din kreativitet kände jag...eller ja du e ju säkert inte i närheten av att vara lika otålig när du gör musik som jag e troligen... förstår din syn på det hela i a f.
    «OT

  31. #31
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT»
    C.C.: den gamla tråden - det var faktiskt lite därför jag angav en plock på 909CLP etc men visst, jag håller med om att det låter olika vid trigg, tex om man kör den ensam e det lättare att höra detta.

    men tror inte att folk kommer uppleva det speciellt annorlunda i ett musikpaket om du tar sampling nr3 och sedan nr34 osv - det kommer ta en härrans tid för dig att programera, och då hämmar det din kreativitet kände jag...eller ja du e ju säkert inte i närheten av att vara lika otålig när du gör musik som jag e troligen... förstår din syn på det hela i a f.
    «OT
    Nja, att lägga upp 20 claps i KONTAKT på varsin tangent i ett eget program på en egen midikanal tar under 1 minut, så, det är ingen belastning Så fort jag hör techno/trance baserad på mestadels 909 ljud och klappet har en central roll blir jag irriterad om den låter död - eller rättare sagt - likadan i varje 2'a o 4'a med samma kalla reverb som speglar ljudet exakt lika varenda gång - det blir inget flow i rytmen.
    Det ska så lite till för att få ett kallt maskinbeat till att leva upp. Det är ju en av orsakerna till att det gick att göra techno som folk ville dansa till med enbart två silvriga rolandburkar - att dom levde sitt eget lilla liv var för sig och inte lät som GM samplingar "Techno 1" som inte alls tilltalar örat.
    Men jag orkar egentligen inte diskutera det, för är 50.000 tyskar nöjda med kall plasttechno och man kan sälja skivor på det, så varsågod, jag ska inte stoppa dom.
    Dessutom får jag tjafs av musiker här på formet som tycker jag är löjlig som går så in i detaljer - men det är i min mening det som skiljer olika producenter från varandra, att man fokuserar på de få grejerna i denna hårt styrda ljudvärld som kan göra en förändring mot alla andra släpp. Jag är förbannat petig med detaljer i grundljuden. Ett klapp är inte ett klapp, punkt.

Liknande ämnen

  1. Mest kompetenta sequensern
    Av en David i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 14:18
  2. De mest prisvärda monitorerna.
    Av Soulmachine i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 09:09
  3. Mest överskattade synten?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 22:26
  4. världens mest prisbelönta virus
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •