Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp att hitta en mixer

  1. #1
    hordur

    Hjälp att hitta en mixer

    Hej! jag letar febrilt efter en billig 5.1-mixer (dvs med 5.1 ut till datorn) då jag har 5.1 på datorn för att möjligöra inspelning av fler än 2 spår samtidigt. (altså spela in på alla 6 kanalerna samtidigt)

    finns det en sån mixer och isåfall var köper man den?

    (OBS, måste vara billig.... :/ )

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ungefär hur billig? Det finns väldigt många mixerbord som skickar ut 6+ kanaler..

  3. #3
    hordur
    tja, altså jag vill få ut 5.1 spdif coax-anslutning
    och billigt nog för att vara rimligt för en student..

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har då aldrig sett nån.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det låter som om du är ute efter ett digitalt surround-bord.. lycka till med att hitta ett för "studentpris"

  6. #6
    Piccazzo
    Piccazzo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Alltså

    5.1 är väl ändock Surroundstandard och har inget med att göra hur många kanaler du kan spela in.

    Så du får nock kolla upp ditt ljudkort eller spara en massa pengar för att hitta ett 5.1 mixer bord billigt.

  7. #7
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har haft en Yamaha 01V, och den hade iofs coax-anslutning, men bara två kanaler tror jag.

    Men jag tror inte jag heller har sett någon mixer med en 6-kanals S/PDIF-kontakt. Finns det ingen konvertering att göra mellan analog och S/PDIF? Det finns många begagnade mixerbord som har fyra stereobussar, eller fler.

    Vad är studentpris?

    En avlagd Alesis AI-3 och ett RME Hammerfallkort kan man få för 3500kr ungefär och då kan man spela in på 8 kanaler samtidigt

  8. #8
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Funkar även med något bord som har 6st subgrupper, som tex mitt gamla StudioMaster 16-8-2 (8 subgrupper)....

  9. #9
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Men har den mixern en S/PDIF-utgång? Det var väl lite det som var kärnan i problemet?

  10. #10
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Men då måste det vara nån slags digital-mixer, typ 01V kanske... Inte heller säker på om den är 2 eller 8 kanaler på den (2 kanaler brukar kallas SPDIF och 8 kanaler för A-DAT).
    Leta efter en mixer med A-DAT ut!
    Tror inte jag sett någon som har det, iaf inte coax men däremot optisk.

  11. #11
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jepp, ADAT-kortet till en 01V löser problemet .. men det är dyrare än min föreslagna lösning ovan då du även måste ha ett ADAT-kort i datorn. S/PDIF:n skickar bara ut en stereosignal från mixern, om vi pratar 01V.

    Tips nummer två är att jaga rätt på ett Motu 2408 mk2 eller den ännu äldre mk1. De går för under 4000 och tillhandahåller 24 kanaler på en gång. Visserligen är det bara 8 analoga ingångar och resten är Tascam, ADAT eller S/PDIF .. men ändå.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att hitta en låt
    Av Silverloom i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 21:23
  2. Hjälp mig hitta trumsampling..?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-23, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •