Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 100 av 100

Ämne: Löjligt

  1. #61
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    @ stefan: tycker jag med! lägg up!! jag har undrat länge nu om jag med tiden har utväcklat någon form av superkänslighet (super=över normala musikbrukarsnittet) för mixning. dom säger ju att den kommer med tiden.... undrar om den är här ännu....?

  2. #62
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Ok, då säger vi så. Om 1-2 veckor så bör allt vara klart.

  3. #63
    Roberths avatar
    Senior
    Stefan: Blir det en Real Audio download?

  4. #64
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Vad menar du?

  5. #65
    Roberths avatar
    Senior
    Syftade lite på trådens titel. RA skall vara jättebra för att avgöra just digitala kontra analoga mixrar... :kaaaka!:

    /Rob

    (otydlig och så där trivsamt fånig)

  6. #66
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Jag hade tänkt att ladda upp mix1, mix2 som wav filer. Men för det så behöver jag någonstans att lägga dom. Någon som känner sig manad att låna ut utrymme? Vi talar kanske om 40mb totalt.

    Föresten, låten är Lisa Nilsson - Blir det hon (eller blir det jag) Och det är studiomusikerna på SVEFI i Haparanda som plinkar på instrumenten. Jag och en klasskamrat var tekniker.

  7. #67
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Stefan, jag kan stå för webutrymme.

  8. #68
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Tack Arete!

    Ok, då vart det fixat

  9. #69
    imported_rutto

    mix testet

    En synpunkt bara: Om produktionen är åt high-tech hållet och hålls stram så är det ju inte så stor skillnad om man kör på ett SSL bord skulle jag tippa. Men låt säga att man kör igenom gamla neve/fairchild/ampex prylar, nog blir det skillnad det kan jag nog lova. Nu är vi tillbaks i den gamla fejden igen, men jag kan ju göra ett liknande test på en hårdrocksplatta jag ska spela in nu. En helt pro-tools mixad låt och en mix av samma låt som har fått rulla igenom ovan nämda utrustning. Jag är själv nyfiken faktiskt då jag inte har känt att det funnits någon anledning att göra ett sådant test tidigare.

    Det hela ska helt klart bli intressant...

  10. #70
    France Claudois
    jag ska ta en bild på mig och gämnföra med Cindy Crawford!
    så får ni se att jag e bäst rullad....

    Det hela ska helt klart bli intressant...

  11. #71
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Gött mos rutto, få gärna upp dom två mixarna också om du kan :-)
    Skillnad kommer det att vara (hoppas jag), det mest intressanta blir att se vilken mix folk objektivt kommer att gilla mest samt om det är lätt att direkt höra vilken som är mixad på vad.

  12. #72
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    När det gäller mixning så känns det verkligen extra mycket som att det är personen bakom som gör själva mixen.. och verktygen är mest verktyg och inte så mycket mer än så.. så det kanske inte säger så mycket ändå? Men det ska bli väldigt intressant att höra resultatet

  13. #73
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    OT:

    Vad är France Claudois för mupp som bara gör massa pubertala Off topic inlägg? Kommer han direkt från MM's forum eller vaddå?

  14. #74

    Redaktör
    rutto: pratar vi om gamla vintageburkar så är vi inne på en lite annan diskussion tycker jag. Det är nog ingen här som ifrågasätter att analoga och digitala mixerbord (och annan utrustning) låter annorlunda, speciellt inte om vi pratar om saker med utpräglat eget sound. Det finns ju de mixare som har gamla kompressorer inkopplade i signalkedjan i bypassläge, helt enkelt för att de ändrar på ljudet oavsett om de är på eller ej.

    Men vissa hävdar ju att analog utrustning har objektivt bättre ljudkvalitet (dynamikomfång, frekvensåtergivning, stereobild och allt annat fint och bra), och det är ju något som man faktiskt kan mäta och uppskatta på ett helt annat sätt än frågan om en 1176 är en bättre kompressor än Sonalksis SV-315 rent objektivt sett.

    Jag har själv gjort inspelningar på kassettporta som låter väldigt mycket bättre (subjektivt sett) än motsvarande digital inspelning på dator. Men objektivt mätt? Då får kassettportan totalstryk av datorn. Ljudkvalitet är en högst undflyende egenskap. "Jag kan inte definiera ljudkvalitet, men jag vet vad det är när jag hör det" kanske, om man ska parafrasera?

  15. #75
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Valfrid: antagligen bara en i mängden som bara vill ha uppmärksamhet. Ge honom inte det, sköter han sig inte så tar moderatorerna hand om det.

  16. #76
    imported_rutto

    Förtydligande

    Jag kände när jag såg mitt eget inlägg nu att det var lite pryl-snobbigt. Jag har självklart gjort mixar helt i digitala domäner, och ibland upplevt att dom faktiskt känns mer organiska, levande och punshiga än när man har gått ut på ett analogbord och en massa outboards. Så jag vill absolut inte påstå att jag tillhör det ena eller andra lägret vad gäller analogt eller digitalt. Ibland är det underbart att sätta på en raspig vinylplatta och andra gånger är det absolut CD som gäller, allt beroende på vad det är för musik och hur det hela var tänkt från början.
    För att fortsätta ytterligare en bit på diskussionen så tror jag mycket handlar om att man har vant sig med vissa sound, även de "defekta", och därför upplever dom som en referens. Olika distortioner i transistorer och trafon har sakta men säkert blivit så normalt att våra öron upplever avsaknaden som onaturlig. Sedan finns det en mer filosofisk aspekt av det hela som rör arbetssättet mer än specifikationer på prylar. Vissa analogförespråkare hävdar att just det omständliga i den analoga världen är det som gör den överlägsen. Man får arbete mer för att nå samma kreativa resultat samt att man får naturliga andningshål i processen som gör att man tvingas reflektera mer över vad man gör. De mer rabiata förespråkarna av denna hållning drar det till sin spets genom att hävda att konst ska vara jobbig att syssla med, att ju lättare det är att syssla med den och ju fler hjälpmedel man har, och ju fler som får tillgång till dessa hjälpmedel desto mer urvattnat blir tillslut resultatet. Kan ju inte helt bortse ifrån dessa resonemang när man jämför nu och då...

  17. #77
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Det finns många som förspråkar analogt utan att ens bry sig om vad som egentligen ligger bakom ett bra resultat. Det stör mig. Köp ett analogt bord, analoga kompressorer så blir det bra hur man än gör, men det är ju givetvis inte sant. Kan man inte sitt hantverk så spelar det ingen roll vad man äger.

    Mixtestet kommer bli intressant om det blir ungefär 50/50 i omröstningen. Jag hoppas verkligen att det blir så. Om inte så gömmer jag mig bakom en stor sten i 6 månader

  18. #78
    imported_olofd
    Blir kul... längtar efter ljufilerna... kommer ni göra det som en omröstning eller?

  19. #79
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "kommer ni göra det som en omröstning eller?"

    Det kan vi nog fixa om Stefan vill

  20. #80
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Jao, en omröstning vore bra. Förhoppingsvis så får jag den "analoga" mixen i början av nästa vecka.

  21. #81
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Men, det är olika personer som kommer göra de olika mixarna? Risken finns ju att vad man bedömmer mixen som sådan och mixarens skicklighet snarare än utrustingen som använts.

  22. #82
    France Claudois
    i'am your deepest phantasm:
    http://www.99musik.com/forum/showthr...t=10549&page=3

    and i Lööööve ze moderators....
    and everyting zats löjligt....

    puss *moah*

    i am attracted to löjliga tings... like a magnet... a megenta magnet... with sugar and honey

    edit: topic= "löjligt" *ögonfrans blinkblink*

  23. #83
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    och JAG skulle vilja tillägga att första inlägget låter nästan som om det var France Claudois som skrev det....

    @ rutto: det är starkt att komma tillbaka på sina ord!
    RESPEKT MAN!

  24. #84
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Makari: Jao, det är typ poängen.

  25. #85
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ja även om mixarna blir lite olika blir det ju intressant att se om man kan höra vilken som är gjord analogt och digitalt :-) Sen vilken mix som gillas bäst är en helt annan sak :-)

  26. #86
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    arete:
    jo det e väl just det man vill veta: kann man känna skillnaden mellan A och D.
    och hur pass mycket...
    om ni gör omröstning se till att vi inte vet vilken som e vilken... för visst skiter vi vad vem tycker låter bäst.... eller

  27. #87
    nag-nag-nag
    "- min pappa kan karate"
    "- jaha min pappa har hagelbössa"

    alla kan rimligtvis inte vara demonproducenter
    en bra låt inspelad på ett lätt överstyrt Happy-tape kassettband är ju klart bättre än en brakskit inpelad med toppdynamik

    många stirrar sig förbannat blinda just på utrustningen - jag menar: det spelar ingen roll om du har en balle som får varenda brud att kippa blött av sammandragningar om du vevar med den som en skenande batong

    själv körde jag fullt ös på specar hit och dit och ramlade ner i det logiska hål som finns i en sådan jakt - kan man inte utrustningen så spelar det ingen roll
    låtideen är ju det bärande - iallafall i min värld

    med en smula självinsikt så gör jag klart bättre saker idag med mindre
    jakten på nästa magiska "make-beautiful-burk" var tröstlös

    analogt? digitalt? - vete fan - det är skillnad på viner - men efter tre flaskor så skiter man i det bara man blir mer sådär skönt packad

  28. #88
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    "- min pappa kan karate"
    "- jaha min pappa har hagelbössa"


  29. #89
    bastrummis
    Ingen bra musik har gjorts sen 1978.

    ... och amiga _är_ bättre än atari.

    /Bastrummis

  30. #90
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Ändra 1978 till 1790 istället.

  31. #91
    JoachimR

    Vafaaan.

    Om alla gillade samma brud skulle jag aldrig fått nån. Förmodligen för att mitt utsende inte hade vunnit tycke. Men nu är det inte så och smaken är som baken. Om jag visar en mix för nån och säge, lyssna på de här, det här är skitbra. Så brukar de flesta säga, visst grabben, de låter bra. Men om jag vid samma låt poängterar alla brister tycker massan att hur fan står du ut med denna skit låt. Men säger jag den här låten är inte så bra men rätt intresannt och tror du att de finns nån potential i den så går vårat svenka psyke på högvarv och personen som lyssnar tycker att allt är skitbra.
    Musik är psykologi ihop men kunskap och musikalitet.
    Mina polare tyckte att jag skulle köpa en fem eller sex strängad bas bara för att de var grejen. Men jag tyckte att min fender 71 låt bra och jag kan fortfarande inte lira allt på den. Den mix jag gjorde 95 på ett miljonklass ssl låter idag mycket sämre en min digitala sx hem mix. Men å andra sidan kan jag tekniken bättre idag.
    Det ända den här diskusionen gangnar är alla roliga skratt som föds.
    Det är sjäva värdet...

  32. #92
    bastrummis
    Jaha, du vet iaf. hur man dödar av en tråd...

    :kaaaka!:

  33. #93
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Lägg upp båda mixarna samtidigt och kalla dem mix A och mix B. Då får man inte några ideer om vilken som "bör" låta bäst.

  34. #94
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Kan det inte vara så att personer med svindyra analogmixerbord oftast har lite mer kunskap om mixing än personer som kör lite småbilliga digitalprylar?

  35. #95
    JoachimR

    Lite kuriosa

    I en tidning för ett par år sen lät de göra ett blind test på olika högtalarkablar. Dessa olika sladdar kostade allt från 5kr m till 2000kr m. Fem kända hifikunniga personer skulle utföra lyssningen. När resultatet kom så vann lampsladden och inga vågade längre ställa upp med namn. Det visade sig att den hade en naturlig pukkel på basen som örat gillade. Det måste ha känts jobbigt att veta att man spenderat ett par tusen på sladdar när man kund snott syrrans lampsladd.
    JR

  36. #96
    imported_rutto

    mix testet

    Min tanke är ju såklart att låt ett mixas av mixare ett i två versioner och låt två mixas av mixare två i två versioner, och att alla fyra versioner är helt anonyma (U47 och C14, KM84 och MD421)
    Versionerna kommer självklart att låta olika beroende på att olika arbetssätt inspirerar en att göra på olika sätt med mixen, men det får ni stå ut med och jag tycker också det kan ha viss relevans i testet, alltså att även väga in kreativa aspekter -eller?

    Just a thought...

    (mina mixar kommer vara klara i Juli)

  37. #97
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rutto
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (mina mixar kommer vara klara i Juli)
    2006?

  38. #98
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    LOL :kaaaka!:

    (Ett vida känt fenomen)

  39. #99
    kallback
    JÄKLARS!!, KOLLA !! ← nu händer det sakert bakom er igen, jag sa ju det! -·→ nej, nu e det dax att ställa sig stadigt på 6 fingrar efter att ha målat ryggen blå... vaddå?? förlåt, kunde inte låta bli att säga det...och beklagar att jag lade över mina egna dumdristigheter på era själar till vardags ...men detta e en lite rolig fåntrattadtråd från a till p, och det behövs ibland ; )

  40. #100
    lidbom
    Jag tycker det är GULD med digitalt. Det blir ju jätte-enkelt har jag hört. Man sjunger in i ena änden (man behöver inte ens kunna sjunga) sen kommer det ut i den andra änden - klart! Datorn fixar ju resten. Det finns det inga analåg-bord som gör. Tja hej?

Liknande ämnen

  1. Komplete 5 löjligt billigt
    Av MK Ultra i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •