Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: 707 och andra x0x

  1. #1
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior

    707 och andra x0x

    Vilka x0x burkar ger midi ut vid programmering? Jag är ute efter en papparat som jag sulle kunna använda för att styra analoga tummaniker, men antar att 707 går bort eftersom jag har hört att den inte skickar midi ut när den spelar in!!??..... Någon Korg electribe som kanske fixar detta? Tipps!
    /p

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm... nu är jag inte riktigt med på hur du menar.

    De x0x som jag har använt som skickar ut midi fungerar på detta sätt:
    1. Ställ in vilka midinoter som skall motsvaras av vilket ljud.
    2. Programmera rytmen på trummaskinen och midinoterna skickas ut samtidigt som du programmerar.

    Annars finns ju som du säger Electribe-burkarna. Rolands nyare MC-x0x borde funka bra också. Äh, allt som spottar ur sig midi helt enkelt och har en stepsequencer borde funka för dig.

    Eller har jag missförstått frågan?

  3. #3
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Ok.... det jag vill göra är att koppla min ej inköpta Simmons V och min ej innköpta Pearl Syncussion till min midisetup. Jag vill höra dessa gossar spela live medan jag proggar tummor som på 606ans tid, dvs jag tänkte koppla ett midi - cv/gate från 707 (eller annan lämpligare manick) till analogstyrda cv/garte trummor.....

  4. #4
    kallback
    det har ju snackats en del om detta tidigare här .. men 606/808/909/707/727 på TRIG OUT - dessa skickar väl inte MIDI ut i PATTERN WRITE just - de första har det ju inte ens

    Det e vellan 505/626/elektribe i s f om du inte vill skaffa dig en en traditionell MIDIseq typ MPC etc.

    jag har en bunt 505 eller en 626 om du e intresserad...

  5. #5
    torsig1967
    707 skickar enbart midi i Song play-läget. Astrist. Nästan helt säker på att 909 gör det du vill men den är ju inte billig den.

  6. #6
    kallback
    jo alla dom där original TRXOXburkarna har ju alla nån typ av "defekt" - grejjer man saknar i var och en - och får ihop det först efter att man står med alla···en sammasmältning på ett eller annat sätt hade varit nais

    hehe, de e ju som om XOXserien tillverkades på samma premisser som "Scrapheap Challenge\\The Great Egg Race"? - om ni fattar vad jag menar, där temen kan snika in ett öga\öra och se\höra lite snabbt vad motståndarlaget pysslar med... det slutade som helt funkis burkar men rätt olika på sitt sätt

  7. #7
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    909an har ju tom en inbyggd midisequencer.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    TR-505 och TR-626 är dina billigaste och enda alternativ här (förutom electribe och andra nyare mojänger).

    Kör själv TR-505 som jag hittade för en hundralapp och har aldrig ångrat det köpet. Varje av de 16 trumljuden kan sända valfri midinot på valfri midikanal medan du programmerar.

    Hade ett tag en TR-707:a som jag tänkte använda likadant, men som tidigare sagts så sänder den endast midi i songmode/pattern play.

  9. #9
    Element44
    Element44 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det någon där mute som vet var man kan ladda ner manualen till tr 626. Försöker lära mig de men det går inte vägen.

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp

  11. #11
    Element44
    Element44 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fast nej attans, denne sida finns inte eller den fungerar inte. Har varit inne på den några gånger innan men den värkar inte finnas eller inte vara uppe, i alla fall något är knäppt. Har kommit i kontakt med den via bla vintagesynth.org men den fungerar inte med deras länk heller.

    Men finns det andra sätt att få tag i en tr 626 manual kanske?

  12. #12
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Så klicka vidare lite på Rolands site då? http://www.rolandus.com/mojo/manuals.aspx kommer man till då. Registrera dig och ladda ner.

  13. #13
    longforparade
    longforparade är inte uppkopplad
    longforparades avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så klicka vidare lite på Rolands site då? http://www.rolandus.com/mojo/manuals.aspx kommer man till då. Registrera dig och ladda ner.
    wtf, försöker regga mig där men får bara följande meddelande:

    "There is a problem with the information you submitted:
    Please verify your phone number."

    Nu har jag skrivit in mitt telefonnummer på alla sätt jag kommer på (utom baklänges), vad gör jag för fel?

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det hrä kanske hjälper lite i alla fall:
    TR-626 as sequencer

    Google är din vän...

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Märkligt om ni inte kan registrera er. Loggade just in, men kunde inte titta på mina egna uppgifter dock så någon hjälp med hur telefonnummer skall se ut kan jag inte ge. Lade upp 626-manualen här tills vidare: http://c64.org/~jgb/TR-626_OM.pdf

  16. #16
    deadbeats avatar
    Veteran
    Det där j*** telefonnumret åkte jag också dit på ... kollade på nån amerikansk företagssite på måfå och såg hur de hade skrivit sitt nummer. Sen skrev jag nåt liknande. irriterande, var det!

  17. #17
    torsig1967
    Citat Ursprungligen postat av kroffe
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TR-505 och TR-626 är dina billigaste och enda alternativ här (förutom electribe och andra nyare mojänger).
    .
    Hur är Electribe ER1 att jobba med? Är den rolig och kreativ som en gammal 808? Går det lätt att byta det "ljud" man programmerar? Går det att gå in ur programmering lätt när man växlat pattern?

    Jag har provat X0X-programmering på 626 men det var inget kul, inga lysdioder och omständligt att byta "ljud" med något SHIFT+ANNANKNAPP-meck.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ER-1 är helt underbar att jobba med. Men den låter som en leksak. Fungerar jättebra att styra t.ex. samplers med

  19. #19
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    electribernas seq är ju precis som en 808 seq.. med midi

  20. #20
    longforparade
    longforparade är inte uppkopplad
    longforparades avatar
    Senior
    Väcker den här gamla tråden till liv med en fråga till er 909-ägare...:

    909an har som sagt en inbyggd liten midisequencer i form av External Instrument Mode. Funkar denna även i Tap Write så att man kan spela det externa midiinstrumentet i realtid från knapparna medan man programmerar?
    Senast redigerat av longforparade den 2007-01-18 klockan 08:12. Anledning: felskriv

  21. #21
    longforparade
    longforparade är inte uppkopplad
    longforparades avatar
    Senior
    bumpibumpi... ingen?

  22. #22
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    För att trigga en syncussion så behöver du bara ta vilket ljud eller trigsignal som helst ut från 505, 626, 707, 727 eller 909 och koppla in på ingångarna, den har till och med ställbar känslighet.
    Syncussion är för övrigt världens bästa trumburk! Dock så är det trevligt att modda den för separata utgångar, det är mycket lätt. Bara att kapa en ledare, löda upp/klippa av ena benet på ett motstånd och dra en enda kabel. Utgångsjacket är redan ett stereojack så man använder den nu oanvända kanalen och kopplar sedan in en stereo/insertkabel, man behöver inte borra och förstöra sin apparat!
    Jag har två syncussion och två 606:or som spelar i kör, låter mycket fint! Det finns lite exempel på myspace.com/danielaraya

  23. #23
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Asfeta ER-1 news if you ask me...!
    https://www.youtube.com/watch?v=sVG6MOvNVZo

    Firmwareupdatehack som tydligen om förra året. Orimligt fett, bland annat egen uppladdning av samplingar, stöd för switcha mellan NRPN och CC samt lite performancegrejer... tydligen är editing av motion sequencing som på es1 på g också??

  24. #24
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Er-1 ihop med en Novation Drumstation är en billig och bra mix för att få till trumfesten.

    Finns en tråd på Gearslutz om firmware för er-1, och nyligen släpptes äntligen ny firmware.

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Elektron Analog Rytm är ett modernt alternativ här med firmware updaten 2019:

    https://youtu.be/ExQQVfcjPss

  26. #26
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Vilka dödgrävare ni är :-D Men intressant.

  27. #27
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka dödgrävare ni är :-D Men intressant.
    99musik är ju en veritabel guldgruva av gammal information.

Liknande ämnen

  1. Ljudkort: Den ena kanalen tar ut den andra. Vad är fel?
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 19:03
  2. el i andra länder, version 2
    Av verone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 03:40
  3. el i andra länder
    Av emp i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 04:38
  4. Cranes (och ett par andra också)
    Av false messiah i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-07, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •