Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9V - 12V

  1. #1
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

    9V - 12V

    det är väl inte så stor skillnad? eller skulle min lilla distpedal sprängas om jag kopplade in ett 12V agg istället för 9V?

  2. #2
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    jag är glad att du frågade innan du provade, vi kunde ju strukit med allihop för tusan. gör det inte för guds skull människa...

  3. #3
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    är det så illa alltså? har för mig att jag testat med typ +-1 volt innan, utan någon skillnad. det var på en minidisc iofs...

  4. #4
    drdreas
    Passar på att fråga....en apparat som ska matas med 1.5 A\12 V, vad händer om man ger den 2.5 A\12 V istället?
    Tror inte det händer något, men vill ändå vara säker innan jag vågar prova.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    655321: Är det en helt igenom analog pedal? Då tror jag inte det gör så mycket, digitalmanicker kan vara känsligare för spänningsskillnader. Iofs så brukar de förmodligen designa pedalerna så att de skall tåla det mesta.

    syked: Ojdå. Det var värst.

    drdreas: 1,5 kontra 2,5 A, det handlar bara om hur mycket man KAN belasta adaptern med. Kommer inte hända något konstigt där inte.

  6. #6
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Ampere är väll hur mycket pedalen "förbrukar/belastar" 2,5 innebär att den kan mata upp till 2,5 ampere.

    Hadde det varit tvärt om hadde det varit illa. Dvs om adaptern/trafon hadde 1,5A medans maskinen behövt 2,5A

    Eller vad säger professorerna?

  7. #7
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Hm, jag har kört 9v-grejer på 12v flera gånger och inget har hänt, än
    Jag tror att det är helt ok i de flesta fall, men du gör det på egen risk, vissa grejer kan vara mer känsliga än andra.
    Saker kan också uppföra sig annorlunda om matningsspänningen ändras, jag har en flangerpedal som kan självoscillera om man kör den på 12 v men inte på 9v :hmmm:

    18db: japp

  8. #8
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    förlåt att jag som vanligt inte kunde hålla igen truten och tog i så jag kräktes. mitt inlägg var menat som ett stycke humor och var inte allvarligt. :kaaaka!:

    själv körde jag med fel trafo till mitt midiverb i flera år och det funkar ännu. man kan väl säga att det beror på maskin och tur och lite sånt. det är väl inte värre än att du har skyddsglasögon på dig när du använder disten? så är du ju liksom förberedd...

  9. #9
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    jgb: den är tung, och relativt stor. så jag antar att den är helt analog.

    syked: haha!

  10. #10
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    bäst av allt: när jag kollar lite noggrannare så visar det sig att kontakterna inte alls passar. ack, ve mig!

  11. #11
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    :rolleyes:

    DoH!

  12. #12
    kallback
    det kan va roligt att köra på lägre spänning äv vad som anges, då kan gerätet bugga ur och låta hur bra som helst! framför allt som digitala grejjer flippar gärna lätt - lite som jgb var inne på fast lite tvärt om. :kaaaka!:

  13. #13
    GlobalMotion
    Maskinens strömförsörjnings del går betydligt varmare på 12V.
    Om det är skadligt eller ej beror lite på prylen.

  14. #14
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Min syntecno hade rejäla problem när jag körde den i 9V. Resonansen funkade knappt och den brusade värre än ett tjog huvudvärkstabletter..

  15. #15
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    det är en hel vetenskap bakom det, verkar det som.
    typ 'testa att köra random pryl på en annan spänning och se vilka roliga ljud jag får ut'-mekande. fast liksom. mer strukturerat. heh, man borde ha ett agg det går att ställa in volten på. ;D

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •