Sidan 4 av 31 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 1822

Ämne: Elektron Machinedrum UserWave

  1. #181
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tror inte heller på en mono-UW, däremot så kan man alltid hoppas på fler ljudmotorer, jag skulle t.ex. älska lite fler FM-varianter.

  2. #182
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jag skulle nog älska en "elektron samplermachine"

  3. #183
    danielt
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja...man ska nog inte säga inte, men jag skulle spekulera så skulle jag nog säga att en monomachine UW inte kommer komma. Att internsampla hade ju vart kul, men inte helt nödvändigt då man kan uppnå liknande resultat med ett extraspår och med parameter-locks. Men som sagt...man ska aldrig säga aldrig...
    Extraspår...Nu blir jag nyfiken! Har du lust att utveckla lite eler lägga upp nån trevlig sysex, så kan man kanske lära sig ett å annat...

  4. #184
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kopiera ett spår till ett annat, tidsförskjut det en del och lek med det. Filtrera annorlunda än originalet, ändra t.ex. attack för ljuden och sådant. Ungefär sådant som jag gör med livesamplandet i UW.

  5. #185
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Kunde man byta ut alla semstljudi beatboxen så skulle monolådan sparka mdn i skrevet nästan, så det händer nog inte, tycker man kommer sviiiiin långt med supersaw och fm+ som trummer, om man kunde lägga in ett par trummor i betboxen så skulle den rocka..... speciellt om man kunde parameterlåsa olika maskiner på stegen så kunde en kanal göra alla trummor..... mmmm....

  6. #186
    danielt
    Jo, det goa med beatboxen är att man har de rattar man vill ha, direkt liksom.
    Tack för tipset jgb det blev ju riktigt bra, men inte lika direkt å intuitivt som med retrig rattarna...
    Ibland när jag leker med beatboxen skulle jag vilja ha lite längre release på slagen så man får ett sån där utdragen smäll, fast det funkar ju fint med fmplussaren, så jag vet inte varför jag klagar egentligen.
    Men tänk vad gott med lite andra trummor i beatboxen......:rolleyes:

  7. #187
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Wow...upptäckte av en slump att om man väljer två pattern samtidigt så bildas en loop beståendes av just de två. Äntligen kan jag göra längre patterns!

    Ett litet tips som jag brukar göra med min mono nuförtiden är att använda en S/H-lfo (med trigg-mode) till amp-attack och en likadan lfo till decay. En tredje S/H-lfo kan användas för attack på filtret också om man vill göra det ännu mer vilt. Resultatet blir att man får toner som ibland sugs in i varandra eller slutar tvärt. Väldigt livfullt för härligt puttrande i bakgrunden. Vill man göra det ännu vildare så släng på en arpeggiator på spåret.

    Har förresten kommit på ett rätt bra knep för att få rejält med botten i basarna på monomaskinen nu också. Receptet är att använda två spår. Spår 1 till själva basen (gör din vanliga favoritbas) och spår två med en kompressor som triggas precis likadant som spår ett. Komprimera hårt och skoningslöst. Dra ned filtret på spår 2 och öka resonansen och fiddla lite med eq'n. Plötsligt har man botten och man kan tweaka loss på spår ett utan att riskera att allt tjockt och gött försvinner.

    Vilka knep har ni andra för att få den låta mer personligt?

  8. #188
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Oj...nu upptäckte jag att jag skrev om monomachine i tråden om machinedrum UW...jaja...:rolleyes:

  9. #189
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Droppa gärna lite sådana tips om maskintrumman också

  10. #190
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Trycka ner 2 patterns trixet funkar tom på tr606!! väldans bra!!

    Tyvärr har jag ej nån h5n1expanderad md.... så jag har inga tips.... bara till ml...

    fm+ den övre... den är bäst som trummer!! helt wacky, jag brukar köra supersåg som baas, mycket av allt i syntesen så det låter skiit, sen filter på det så är bara det fina kvar, alltid endel bofs på filtert, ger man massa resonas på hp så kan man sätta base på lågt så får man inbyggda kickar i det mesta ljuden... sen vill man ofta hA pulsesyntes som lead eller mellan baas... den är grymmt mysig...

    D:

  11. #191
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Tja....ett enkelt knep man kan göra med maskintrumman om man har lfo's över är att låta dem justera panorering en gnutta. Eller decay. Tråkigt som fan att pilla iordning men på det stora hela så vinner man mycket på att få alla ljud att vandra pyttepytt i ljudbilden.

    När jag gör baskaggar på som ska bli riktigt tjocka så brukar jag använda trx b2 och dra på lite av allt och filtrera ned kaggen med filtret rätt mycket, så man blir av med alla fula övertoner som blir av t ex disten. Behövs det klick så drar jag upp Q'n på filtret. Knepet att få det låta riktigt fett är ju kompressorn dock, som jag inte riktigt förstår hur den funkar på MD'n. Ratta tills det låter bra...

  12. #192
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    clase: ett riktigt stort ajjabajja får du, iaf om man går efter min bok, panorering är bara till för att få ut syntarna på olika kanaler... autopan är så ostigt.... hihihihiih....

    tips: ML: slide på vo-6 och olika lock på orden....

  13. #193
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Nää...nu tolkade du mig nog fel, samt jag var väl lite otydlig. Det ska ju vara S/H som triggas på varje slag, och då snackar vi ett djup på kanske 2-5, så att det påverkas riktigt lite. Perfekt för de där minimalistiska beatsen som måste leva lite mer.

    Men jag håller faktiskt med. Panorerings-svep med sinusvåg från höger till vänster i långsamt svep är jävligt fult (i de felsta fall).....

  14. #194
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Skitbra grabbar! Gillade lfo på atk och dec, hubba hubba!

  15. #195
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Kom igen nu...ge mig lite knep till machinedrum då..

  16. #196
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Att låta 16 LFO:er styra (i olika grad) en och samma parameter på en maskin och låta den maskinen drone:a blir intressant, särskilt om man lyssnat ett par timmar i soffan till det.

  17. #197
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Man kan även använda alla 16 kanalerna till att behandla en inkommande signal (jag körde med pad). Plocka ut frekvensband med filtret, låt LFO:n panorera runt dem, skicka in i delay och reverb. Ambientmatta!

  18. #198
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Låt mig va!!!



    (butter + gas)

  19. #199
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Oj. Jag har inte ens testat s/h-lfo på ramsamplingsmaskinerna... borde skämmas.

  20. #200
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Amhen va äre nuuuurååååå? http://www.elektron.se/ :hmmm:

  21. #201

    Redaktör
    Tja, kan Akai göra kassaapparater kan väl Elektron göra symaskiner?

  22. #202
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hahaha! Vad kul! Förhoppningsvis är det något nytt som kommer nu som jag inte känner till. Har inte träffat eller hört något från dem på väldigt länge, så jag hoppas på något kul.

  23. #203
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Coolt!
    Man väntar med spänning...

  24. #204
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    En linje med Elektron-wear med hjälp av Acne kanske? Acne har väl designat deras andra prylar? Men en ny maskin hade varit roligt det med

  25. #205
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har betatestat symaskinen i fyra månader nu. Har slängt alla gamla kläder, har bara nya och Elektron-sydda. Känns mycket bättre på kroppen och funkar i alla lägen!

  26. #206
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    jgb, blir det tighta trikåer?

    EDIT: Bilden funkade inte

  27. #207
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Hehe, bara att koppla in till din sequenser*, så skriver den ut noterna till dig:rolleyes:


    *edit: eller valfri syquenser

  28. #208
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    zthee: Mer som den här gamla godingen: http://jgb.istheshit.net

  29. #209

    Redaktör
    Kyskhetsbälten, är det kläder med parameterlås?

  30. #210
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    parameterlåsta drömmar.....

    det är nog så vettu....

  31. #211
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Jag hoppas det är en NESStation de håller på med.

  32. #212
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    NESStation? En sorts maskin med inbyggd emulator så man kan lira spel om man har tråkigt på scen eller som inspiration i studion?

  33. #213
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Som Sidstation fast med ljudchippet från ett NES istället.
    Klart skönaste chip-ljudet tycker jag.

  34. #214
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Nesstation, en spelmaskin formad som en synt. Perfekt att använda vid livespelningar, bara att trycka "play" på maskinerna och sen ser det ut som du fullt koncentrerad står och vrider på saker (fast du egentligen spelar ice climber) ;-D

  35. #215
    elfan
    Är det inte det som Puss gör live (fast med Gameboy istället) ?

    //Tomas

  36. #216
    kallback
    sickzackSväng, eller rak4sömnad i tighta böjjar?

  37. #217
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sickzackSväng, eller rak4sömnad i tighta böjjar?
    Eller trådlöst (fnissar)

  38. #218
    kallback
    hehe!!

  39. #219
    polardark
    Elektron går samman med Husqvarna. Bland de första produkterna är en synt som låter motorsåg.

  40. #220
    kallback
    det ligger iaf rätt nära en sampler för sömnad, med tråd
    Senast redigerat av kallback den 2007-05-25 klockan 23:00.

  41. #221
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Ämnesbyte: jag tycker jag pinar min rattar på UWn (och MnMen också för den delen) för mycket nu och vart lite sugen på en Behringer BCF2000 pga priset (jag skall ju ha den för att bruka våld på så...) och motoriserade faders. Smutt!

    Men min fråga är som följer: skickar MDn position/value på rattarna till BCF2000 även när jag inte rör dom utan bara byter track eller "sida", annars är ju det skit samma med motoriseringen egentligen...

    Någon som har testat eller har bägge och kan tänka sig att testa?

  42. #222

    Veteran
    Jag tror knappast den kommer uppdatera fadrarna,
    men du kan komma in till mig och låna en för att testa hur det funkar rent generellt.

  43. #223
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag hade nog kört på en BCR2000 och struntat i positionsgrejen, men det är ju jag det.

    Skicka till elektron som featureförslag också.

  44. #224
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Fasen också, i så fall är ju Control Freaken lite intressantare...
    Jag tittar in nästa vecka och kikar lite på alternativen...

    jbg: då blir det ju "hoppningar"

    Trevlig midsommar nu :kaaaka!:

  45. #225
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    spanky: Det är väl "endless rotary" på BCR2000? Dvs, den tar vid därifrån du var.

    En sak man missar med externt kontrolldon om man inte kan konfigurera det bra är "tryck ner och snabbsnurra"-rattningen.

  46. #226
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    BCR2k har iofs en finfin accelerations-känslighet i knobsen som funkar bra, så man kommer nog inte sakna trycka ned-funktionen. Att få MD/MnM att skicka uppdateringar hade vart skitbra faktiskt. Eftersom det på just BCR finns hur många rattar som helst så räcker det med 1 för att styra båda två. Vad härligt mycket tweak det skulle bli.

    Kuriosa: Schratsch-plattan på min DJ-70 styr bredden på supersågen i monomachine. Ascoolt sätt att att få sågtänderna att stämma ur sig.

  47. #227
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    spanky: Det är väl "endless rotary" på BCR2000? Dvs, den tar vid därifrån du var.

    En sak man missar med externt kontrolldon om man inte kan konfigurera det bra är "tryck ner och snabbsnurra"-rattningen.
    Ah, sorry, det är jag som yrar, jag menar BCF2000 med faders...

    (egentligen yrar jag inte såg jag nu, jag hade bara läst din post lite slarvigt)

    Fan, nu när du säger det så kanske rattvarianten är ett sjysst alternativ... Hummm :hmmm: Nåja, jag får kika på det nästa vecka.

  48. #228
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Tänkte också på det. Dock verkar BCF vara coolare än BCR. Ibland ångrar jag att jag inte hade fader-versionen. Man kan ju lägga upp det så att fadersarna kör de vanligaste parametrarna som filtret och resten av allt avancerat i maskinerna.

  49. #229
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror symaskinen innehåller ett gäng med rattartsomsnurrarmerommantryckerneddom samt dampmidi till trumman!!!

    Är aningens sugen på BCR fast då måste man skicka skalet till kallback och få det att se anständigt ut...

  50. #230
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    http://www.elektron.se

    goagubbar!!!

  51. #231
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Haha! Lysande.

  52. #232
    kallback
    endless rotary?
    - slå ner dom hårt, så sitter dom ju...<jag e inte nån direkt hyllare> ; )

    enapa, skicka över BCFskalet så fixar jag det, haha
    - föresten ska du ju ha det lite knackade klaviaturet... få ta det framöver..."hallmöbeln" e minnst 2HE för lågt just nu ; )

  53. #233
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    tja jensa!!

    visst visst herrn, ska ta entripp snart, så byter vi, kan du desajna klaven osså?? vore rätt koolt faktiskt, hur djup tror du sj'lva ytan är där man kan ställa maskiner ovanpå?? 17cm och mer är pluss, annars får jag montera nåra geniailskla konsoller för monolåda och sidburken....

  54. #234
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    http://www.elektron.se/products/?prod=ES_SPS1-uw

    janne; ut med sspråket.... skulle det inte vara koolare grunka än sampledumpning???

    Extra power-up! The USB MIDI interface TurboMIDI TM-1 is included when buying the Machinedrum SPS-1UW! It is especially designed for Elektron gear and will speed up sample transfer times tenfold.


    :hmmm:

  55. #235
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    enapa: Exakt vad det är, varken mer eller mindre. Ett midiinterface med turbo (upp till 10 ggr snabbare), vilket gör det enklare att hysta samplingar fram och tillbaka.

    En bonus är att eftersom midijoxet går snabbare så blir det tightare midi för de som styr sin UW från datorn (funkar även för monomachine).

  56. #236
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Men.. kan man inte köpa en sån löst!?

  57. #237
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nej.... tydligen inte ännu iaf.... men fina t!shörtar finns det nu.... mmm....

  58. #238
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jaha, då har man lagt en beställning på ett turbomidi. 550 pix inklusive frakt, ett av de enklaste impulsköpen hittills Det är bra att vara en Elektron Friend

  59. #239
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Borde kanske också tjacka en turbomidi, men jag vet inte riktigt varför jag vill ha en. Använder inte midi mer än till att skicka note on/off och sync känns det som... Fan...borde pröva lägga in lite samplingar i machinedrum trots allt, mer än att bara använda livesampling...

  60. #240
    Andreas N
    Andreas N är inte uppkopplad
    Andreas Ns avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag behövde ett midiinterface så det var ju perfa att detta dök upp just nu.

Liknande ämnen

  1. Elektron Machinedrum
    Av Balint i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:17
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •