Sidan 2 av 31 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 1822

Ämne: Elektron Machinedrum UserWave

  1. #61
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    ca 8000:- är ett väldigt bra pris, men jag vet inte hur det blir nu när den nya kommer.

  2. #62
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bekräftat pris (två olika källor på Elektron) på uppgraderingen kommer motsvara mellanskillnaden mellan den nya och den gamla maskintrumman. Plus hanteringskostnader.

    Man blir ju sugen. Fan.

  3. #63
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Fick ett mejl för en stund sedan av Elektron där det för deras "Elektron Friends" skulle kosta 3800:- att uppgradera. Kanske man får strunta i att köpa jgb's paia vocoder denna månaden? Hmmm...

  4. #64
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Demo på MD med expansionen.

    http://www.elektron-users.com/upload..._-_uwdemo3.mp3

    Jodå, det verkar som om man kan ha samplingar.

  5. #65

    Veteran
    Hehe,

    nu är jag en stolt ägare av en UW och jag kan rapportera att det som förvånade mig mest var de nya RAM Record och RAM Play-modulerna,
    man kan göra helt absurt skumma saker genom att spela in den utgående signalen från UWn med en maskin samtidigt som man spelar upp den direkt med en annan,

    det som är så grymt coolt är att detta sker på XoX-vis precis som all annan trumprogrammering och man har filterna och olika pitchmöjligheter samt kan ställa startpunkt/retrig samtidigt,

    tänkte testa på en extern synkad signal ljudkälla så fort jag hinner.

    En annan sak som jag blev förvånad över var att displayen var röd på min burk.
    Men faktiskt lite ljusare/starkare än den vanliga Machinedrumen vi har i butiken.

  6. #66
    deleted user
    Det är riktigt länge sen jag kände köpsug efter en ny pryl men den här j#"*a prylen har förstört friden.

  7. #67
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har G.A.S. Fanockså! Var ska jag få 13.535.235:- från?

  8. #68

    Veteran
    Ok,
    har kollat upp det nu och displayen är röd på MDn också fortsättningsvis,
    det är enbart prototyperna som har den ljusblå displayen.

  9. #69
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Jag kanske är lite trögfattad men kan någon förklara för mig varför sps1-uw är "da schizznit"?!?



    missförstå mig rätt, jag skulle också vilja ha en men jämfört med andra burkar känns ju samplingsbiten lite snålt tilltagen...

  10. #70

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av spanky
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske är lite trögfattad men kan någon förklara för mig varför sps1-uw är "da schizznit"?!?
    Ok, jag är ju rätt partisk till Elektron måste jag säga,

    Men vi har ju debatterat detta förut och för min del är grejen med MDn arbetsättet och ljudet.

    Arbetsättet är speciellt med tanke på sequencern där du enkelt kan programmera oändligt med skruvningar och modulationer på ljuden i en överskådlig XoX-artad stepsequencer och att gränssnittet i övrigt också känns intuitivt och enkelt.

    Ljudet låter hårt men krispigt och med mycket punch i botten,
    och det finns sjukt många olika "maskiner" som härmar allt möjligt från olika klassiska trumburkars ljud till mer obskyra saker som cowbells samt samplingsbaserade (Emu SP12/Linndrum-stuket), och det finns både analoga och akustiska modeller. Man har många olika parametrar att arbeta med, t o m på de samplade ljuden, och på de som "härmar" klassiska burkar har man många fler och större spann än på originalmaskinerna.

    Utöver detta är poängen med samplingsdelen inte så mycket att sampla loopar och sånt och konkurrera med t ex en MPC utan att komplettera med egna trumljud och småbitar och få in det i "MachineDrum-världen",
    och framförallt den helt bizarra "remix"-möjligheten som jag beskrev i det tidigare inlägget.

    Minnet räcker gott och väl med tanke på att det är 12-bitars och låter coolt och lagom lofi (och det finns många, många möjligheter att smutsa ner det ännu mer om man vill).

    Jag är en stor fan av EMU SP1200an och det här känns ju... ännu bättre, helt enkelt.

    Men, smaken är som baken!

  11. #71
    deleted user
    "jämfört med andra burkar känns ju samplingsbiten lite snålt tilltagen"

    Om man bara jämför samplingsbiten så kanske.....men annars finns väl inget att jämföra med? Säg någon annan brutalt grym trummaskin som dessutom erbjuder möjlighet att göra "absurt skumma saker" med en inbyggd samplingsdel?

    edit: sluta tjata Johan, min plånbok äter häcken av mig.

  12. #72
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har signat upp mig för uppgraderingen.

  13. #73
    kallback
    jgb: gott.

    bionik: spektralis...?

  14. #74
    deleted user
    Jo den verkar häftig, vet inte mycket om den....är samplern mycket bättre eller är den bara minneshysteri-bättre?

    Jag ser samplern som en fin bonus, kör RZ-1 nu så minnet i nya MD´n ser oändligt ut för mig.

  15. #75
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Vad kostar en spectralis? Letar pris men hittar inget..

  16. #76
    deleted user
    gissning ~20000:-?

    tror det har diskuterats förr här nånstans

  17. #77
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, om inte mer?
    Men det är väl ganska mycket maskin för pengarna? HM. Drömma kan man ju alltid

  18. #78

    Veteran
    Jag pillade på Spectralis på NAMM och var sugen men kanske inte fullt så imponerad som jag var när jag precis hade läste specifikationer osv,

    den var dock inte helt klar och flera av funktionerna på frontpanelen var inte implementerade och själva burken han demade kändes väldigt mycket som om den var i prototypstadiet (den hängde sig några gånger bl a).

    Det största felet var dock att demonstratören (som även var konstruktören, mannen bakom Quasimidi Rave-o-Lution etc) var minst sagt syrlig och de hade väldigt skumma/opreciserade svar på alla frågor man hade OCH att demogrejorna lät precis som det sämsta av trancescenen blandat med Enya.

    Priserna jag hört har varit rätt mycket över 20.000:-, jag var i kontakt med både Radikal och den svenska agenten och har för mig att projekterat pris var typ 25.

    Jag är övertygad om att det är en väldigt fet burk men det var svårt att få en överblick över vad den faktiskt kan (precis som jag tycker det känns när man läser info på deras hemsida).

    När de gjort lite coolare demonoodles så känns det säkert bättre, hehe.

    F ö är inbyggda demolåtarna och de samplingar de valt att skeppa UWn med kanske det ostigaste jag hört sen Electribe ES-1 MK1

  19. #79
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Svar från svenska agenten:

    Hej Jon !
    Intropriset är 18.000 SEK inkl.moms.
    Eventuell frakt tillkommer.

    Hälsningar
    Robert
    Zima Produktion

    Då vet man det.

  20. #80

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intropriset är 18.000 SEK inkl.moms.
    Eventuell frakt tillkommer.
    Då var det andra ord i skällan!

    Robbert sa inget om lev datum månne?

  21. #81
    kallback
    så bra då e det ju bara att börja kränga ock kasta saker för en uppgradering snart kanske - men vill ju testa grejjen först! man kan ju f ö skita i hur demon på prylarna låter .. herregurrell!! vad var det dem tänkte på ang demo på UWn här i tråden länkat??

  22. #82
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ja, det undrar jag också. Det låter ju inte imponerande, men samtidigt förstår man ju att det SKULLE kunna gå att göra coola saker.

    Undrar hur lång tid det tar innan de 200 elektron friends-uppgraderingarna är schlutt. Sälja saker eller inte?!!?! agh... gnaga

  23. #83
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av j antoni
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Men, smaken är som baken!
    Som vi säger i Västergötaland; "Smaken är som baken: räva!"
    Tack för ett bra svar.

    Jag får väl helt enkelt komma ner och lyssna på den :kaaaka!:

  24. #84
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ett demo från Elektron-mailinglistan: http://www.roonan.com/demo/MDUWJam.mp3


    Används en hel del av "sampla sig själv och lägg baklänges"-effekter. Det lär bli en av mina favoritgrejer att göra med den. Gärna med en dubbig basgång från 303:an.

  25. #85
    kallback
    lägg 303 på MD och sälj dem sen? : ))

    bra demo, men vet inte varför jag inte gillar original oljuden på MD - låter fan ju ;D

  26. #86
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sny-hyft! Nu är modermaskinen, själva hjärnan i studion, inlämnat för att de skall slita ut inälvorna ur den och stoppa in nya piffigare sådana. Byter rattarna på den också...

  27. #87
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Min uppgraderade kom till jobbet med UPS idag. Blir nog en tidig dag idag ;-)

    Helt enorm support för övrigt. Fick personligt mail med information om vem som skulle göra uppgraderingen och så vidare.

  28. #88
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag tittade in på Elektrons kontor idag, det stod maskintrummor och monomaskiner lite omvartannat där. Minst 100 uppgraderingar till UW har blivit beställda, så man förstår att det kan ta lite tid att få alla färdiga.

  29. #89
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu är den tillbaka, står här bredvid mig och frustar av iver att få leka. Får dock vänta ett tag till, måste hem först...

  30. #90
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    en dag går jag med i klubben!
    runt 2006 kanske,
    redan.

  31. #91
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jisses. Pust. Hu! Det där med att kunna sampla direkt från sig själv när man spelar och sedan spela samplingen baklänges med ändrade inställningar. Wooohoooo!

  32. #92
    kallback
    jag säjer ju att dom ska bygga en sampler!! fettGott då, herrejäklarnes

  33. #93
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jahapp, så var man sugen på en sån oxå. Jäklar! =/

  34. #94
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Nu har jag friat upp en del pengar till slut. 4500 kr fattigare ska jag nu skicka iväg min trummis till gbg... passa på medan jag håller på att flytta till stockholm, i röran lär man ju inte sakna den lika mycket. Med uppgraderingen är det utan tvekan den dyraste ägodel jag har....

    När den kommer tillbaka, då, då... then i will get my freak on!

  35. #95
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Råkade ut för en fetbugg i den igår. Den resettade sig till factoryläge, dvs vartenda pattern och kit jag hade gjort är borta. Hade jag matat över egna samplingar till den så hade även de rykt. Så stor hög med svordomar att jag inte vet vad.

    Tydligen rätt svårt att reproducera det här enligt Elektron, men jag skall göra mitt bästa.

  36. #96
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Såg på elektron-listan att någon hade varit med om precis samma sak, total reset... Oroväckande, hoppas att en riktig hetzjagd auf bugzis lyckas inför nästa OS-version.

  37. #97

    Veteran
    Nu blir jag orolig. har inte haft några problem med min,
    hur/när/var hände det?

  38. #98
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    altemark: Det var jag som postade på Elektron-listan...

    J antoni: Från mailet jag skickade.

    Just happened to me. All patterns + my own samples gone.

    What happened? For some reason the UW has locked up totally when playing
    patterns with the RAM-machines in them. My guess is that playing the
    "play" machines before anything has been sampled with the "record" machine
    makes it lock up.

    Anyway. The UW locked up (as usual) when playing such a pattern straight
    from booting up. DSP lock up, complete with annoying high pitched sound.
    Turn it off, turn it back on. Automatically the factory reset starts...

    Anyone who has had similar experiences? Anyone that can explain this

  39. #99

    Veteran
    Shit vad jobbigt.

    Min har inte buggat någonting alls, som tur är.

  40. #100
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Inte ens hamnat i det låsta läget när man spelar ett pattern direkt efter uppstart? Ett pattern med massor av RAM-record/play i sig?

  41. #101

    Veteran
    Näe,
    jag har iofs nästan bara använt RAM rec/play som livepryl för att leka runt lite effektartat,
    men har inte fått den att hänga sig.

    Förmodligen för att alla mina patterns som använder RAM-playermoduler börjar med rec på ettan och använder playmodulerna som någon slags pitchad ekoeffekt med mera (måste gå hem och kolla men antar att det är därför).

    Jag vill dock poängtera att jag och Skugge kört live med den två gånger utan några problem.

  42. #102
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har kört den live jag med, med ett pattern som får den att låsa sig. Bara att köra mute på de spåren när man börjar köra, sedan kan man slå på dem efterhand.

    Skall snart hem och se om jag inte kan försöka återskapa det här.

  43. #103
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Det hände mig en gång, kommer inte ihåg exakt varför men jag kommer ihåg att jag tänkte att det hade blivit någon form av digital "rundgång". Det kändes, vid tillfället, logiskt och självförvållat, typ. Detta var med det gamla OSet också och har som sagt inte hänt igen...

    MVH Spankysaurus Rex

  44. #104
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    FAsen, jobbigt...

    Tittade förbi jam och pillade på den i sisådär 90 minuter, och det känns som om det tog ungefär 30 minuter att fatta vad man höll på med, och därefter hann man inte mer än skrapa ytan på resterande 60 min, det känns inte riktigt som om man kör slut på den i brådrappet. Nu ska här läsas manual för att ta reda på om det är MD:n eller jag som är dum när den inte gjorde som jag ville, beroende på utgången av manualläsning kan det bli en hård förhandling med min redan nu darrand plånbok.

    Suck, vill ha, vill inte ha, vill ha, vill inte ha... ;o)

  45. #105
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    rydan: Kommer du förbi Göteborg kan du få en 15-minuters kurs i att ratta MD, sedan kan du definitivt grunderna i den. Resten tar några år att lära sig. Upptäcker fortfarande nya saker med den rackaren, särskilt med UW-delen nu då. Livesamplingen är underbar!

  46. #106
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det känns som att elektron har dragit gång nånslags interaktiv kampanj mitt framför ögona på mig, känns som det blir mera md på prio-listan för var minut som tickar....

    ....tom sidstation står bakofram och visar loggan...

  47. #107
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Är lite förvånad över att enapa inte har en MD faktiskt. Funkar ju fint att dra saker genom och mutea ljud vi sequensern (typ baskagge släcker insignalen och virveln öppnar, flyger runt rätt mycket om man låter en punkig hihat bestämma)

    Jag , som är så himla duktig, hade faktiskt lite svårt med min MD i början måste jag erkänna, tills en kille demonstrerade grunden för mig. Då tog det ca 15 minuter att fatta grunden....och ååååh, vad jag saknar min machinedrum...måste skaffa ett litet mixerbord först bara...och skaffa plats åt den...

  48. #108
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Clase: Joo, rizzo påpekade att du påpekat att jag gjorde rätt i att skaffa en MD (förutsatt nu att jag gör det. Har dock läst lite mer manual, och som väntat visade det sig att det var jag som var dum, så det lutar väl kanske lite mer för... =) )

  49. #109
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag har inte ens börjat titta på livesamplingen och jag fick UW:en förra veckan... deep - and fun - shit man!

  50. #110
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om någon missat lite av vad man kan göra med UW så ta en lyssning här: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=12186

    Dubbla 303+UW.

    (snart borde jag få provision från Elektron... damn! Är helt såld på den burken.)

  51. #111
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tjaa, vad säger man, I'm with machinedrum...

    ...and I like it A LOT!! =)

  52. #112
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Ah! Grattis! Nu är all annan rytm-elektronik endast komplement eller totalt överflödigt. Köpte du en UW eller en standard?

  53. #113
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    UW. RAM-maskinerna rockar, och bristen på "eget" sampleminne var anledningen till att jag inte köpte vanliga MD:n när den kom... =)

  54. #114
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Grattis rydan!

  55. #115
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Välkommen i "bara-en-tweak-till-sen-ska-jag-sova" - klubben

  56. #116
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Väl mött!

  57. #117
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    jbg: Vilken OS-version är det som ska ha fixad lockup-bugg? Låter otrevlig tycker jag...

    The Introvert: Hallå där, har ju en NordModular sedan flera år tillbaks, så den klubben har jag varit med i länge... ;o)

  58. #118
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    rydan: 1.29c skall ha den buggen fixad.

  59. #119
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Ja! Lämnade in min machinedrum idag för uppgradering faktiskt. Snart kommer min machinedrum att låta svartrock utav bara h-lvete!

    Har inte glömt då jgb mixade min remix av crumbs och tyckte att baskaggen lät svartrock. Nudu janne!!!

  60. #120
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Fick min uppgraderade idag. Tror jag var en av de sista som uppgraderade faktiskt, men jävlar. Inte en dag för tidigt! Den är ju hur tuff som helst, och jag har inte ens hunnit greppa live-samplingsdelen ännu, men samplingarna är roliga att tweaka runt med, om än fåniga samplingar. Me like my machinedrum. Nu ska jag klistra upp massa stickers i lägenheten....

Liknande ämnen

  1. Elektron Machinedrum
    Av Balint i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:17
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •