Sidan 1 av 31 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 1822

Ämne: Elektron Machinedrum UserWave

  1. #1
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran

    Elektron Machinedrum UserWave

    Ingenting på Elektrons hemsida, men de är på SoundsExpo 2005 just nu...

    Elektron announced today in London the Machinedrum UserWave, an evolution of the beloved Machinedrum. Take a MD with all SPS-1 functions, add: 2048 kb of sampling memory, 12bit dynamic playback engine, 32 ROM machines, 2 RAM realtime machines, Optional Turbo-MIDI interface. Price 1590€ /$1640

    Från http://www.macmusic.org/news/view.php/lang/EN/id/3112/...

  2. #2
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    ojojoj! Det kallar jag nyhet!

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vad är TurboMIDI?

    Låter en hel del retro hursomhelst, 2MB och 12 bitar...

  4. #4
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Det känns helt plötsligt helt OK att jag sålde min machinedrum för ett tag sedan
    Nu har jag något nytt att drömma om istället...

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Måste säga att jag hade hoppats på klart mer samplingsminne. Hade varit grymt praktiskt för mig att kunna slänga in längre grejer. Jaja. Vi får se senare hur den blir, nyfiken är jag allt!

  6. #6
    lasselus avatar
    Redaktör
    Gäsp...

  7. #7
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    instämmer i gäspningen...

  8. #8
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag vill ha bilder. Är den ful tänkar jag dissa den

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skall tydligen se ut som vanliga MD. Fast blå display.

  10. #10
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Som väntat då
    Men nu kan man ju alltid hoppas att vanliga MD:n tappar liite i pris på beg. markande.

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den blir dyrare än vanliga MD:n i inköp, så frågan är om den vanliga kommer tappa särskilt mycket?

  12. #12
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nej, egentligen borde den inte göra det.

  13. #13
    drdreas
    Fan vad dyrt ! Hoppas bolaget går omkull.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    drdreas: kör du en tidig fredagsfylla eller menar du allvar?

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mer info från Elektron själva finns nu!

    Hey! We're at the show with an internet connection charged at 20 dollars an hour. So details will be posted to the site later, but it _is_ a new version of the Machinedrum, the SPS-1UW, UW for User Wave.

    The current Machinedrum SPS-1 will still be marketed and sold. The two brothers will share the same OS, so future upgrades will benefit both.

    Some SPS-1UW details:
    ...



    Läs mer här: http://www.elektron-users.com/module....php?storyid=7

  16. #16
    nihad
    skulle hellre vilja ha en såndär radikal spectralis .. fan va fett den verkar med gymma FM ljud ..

    edit: dyr är den också

  17. #17
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ...här skruvas det på nåt elektron-artat, va? (diodblink!)
    (Sean Booth i Autechre från en konsert i London igår)

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Typiskt Machinedrum. Myyycket rött som blinkar och lyser.

  19. #19
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    När jag ville ha diodblink (för typ tio år sen) köpte jag en Roland A-110 MIDI-thrubox.

  20. #20
    kallback
    tusan, så får man vänta ytterliggare på att dem släpper "MachineSample ~ PerformanceWave"...

  21. #21

    Veteran
    Det gick ju rykten om att Jomox skulle släppa en Xbase-artad burk med sampler på Frankfurt men det kom ju ingen, någon som vet mer om det?

    Jag VET att de jobbade med det förut, deras R&D köpte t o m min Linn 9000 för att joxa (haha, hoho) runt en massa.

  22. #22
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  23. #23

    Veteran
    Jaha,
    det var bizarrt, det var inget info om detta i Jomox monter när jag var där.

    tycker väl kanske att en machinedrum med dump-option känns lite roligare ändå iofs.

  24. #24
    kallback
    tycker inte de här inslaget känns direkt roligt - känns som om pendel har slagit hårt tillbaka och sen trillat av.

    hakat på Oberheim Prommer för DMX/SCI Drumtraks nästan - lite flera parametrar kring det hela månne men vellan inte så mkt mera i nya burken om man skär ut just prommer delen - som ska vara en så het feature och säljargument...???

    nepp detta e nog ett upgrade kit för befintliga MD ägare att få tillgång till oberhiems gamla glada prommer feat's. jag bränner heller egna kisel-ljud-kapslar och stoppa i befintliga grejjer än köper nytt sånt här idag för åtskilliga tusenlappar fr scratch...

    hade kunnat svälja och gå med på att dem släppte en ren miniSamplerPrommer, men inte detta hybrid-kit.

    pustar och suckar lite tills jag får Electrons machineverktyg i en rekordelig sampler istället... och hoppas i a f att det kommer någon... verktygen e det ju inga fel på, bara ljuden, och dem väljer jag nog helst själv idag.

  25. #25
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hade kunnat tänka mig att uppgradera (alltså sälja min gamla MD, och köpa en ny) om det inte var för att den har blå display. Jag gillar den rödbruna mysiga displayen mer. Den är mer intim och go och titta på än den displayen som finns i monomachine. Dessutom går det att titta på den röda från större vinkel än den blå...liten detalj kanske, men jag är i ett känsligt stadie i mitt liv just nu...

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ny 12-bitars hårdvarusampler för > 15 lakan. Välj valfri MPC för halva priset.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Eller en dator. Fast det handlar om arbetssätt, inte specifikationer. Vilket är vad som får en att fundera på att uppgradera... jag gillar min MD och kan den utan och innan. En MPC kan jag inget om, däremot har jag kompisar som har MPC och aldrig får en endaste låt gjord.

    Håller dock helt med dig i sakfrågan. Det är en stor hög med pengar som man kan få många andra roliga saker för.

  28. #28
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Instämmer med jgb. Arbetsättet är helt underbart och det är det man betalar för. Ungefär som när man kostar på sig lite extra tillbehör till bilen för att man ska trivas lite mer i den. Men det är sant...det är en del slantar. Vill hursomhelst provköra den innan jag kanske slår till. Vilket jag antagligen gör, enbart för att jag vill vara lite tuffare än jgb.

  29. #29
    kallback
    @jgb+clase: går det inte att trycka ner det nya kitet i din gamla MD tro?

  30. #30
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Det skulle nog gå, men jag tror inte att det är en service som elektron erbjuder. Om den nu ser ut som en vanlig MD, så är det nog en cpu eller något kort som kanske ska bytas ut bara, men det är trots allt inte en så liten grej. Men det hade vart tufft med en trimmad MD...med turbo midi och allt! Deras hemsida är allt för förtegen just nu...jag vill se bilder!

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jodå, det skall gå att uppgradera sin gamla MD enligt vad Elektron har sagt. Turbo-midi är en USB-fjopp för att skyffla data.

  32. #32
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, det skall gå att uppgradera sin gamla MD enligt vad Elektron har sagt. Turbo-midi är en USB-fjopp för att skyffla data.
    AAAAHH!!! Helt underbart! *Clase skippar semestern, men kommer ta ut semester ersättningen...precis som förra året...och året innnan det... :rolleyes:*

  33. #33
    kallback
    ja med tanke på vad dem sker i sin korta info om det hela --- uppgradering OCH nya enheter finns på lagerhyllan inom kort... under produktion iaf

    ^bara att be dem ge fan i din bernstenfärgade display - som du vill ha kvar!

  34. #34
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Ja, nåt ska man ju ha för att man köpt på sig hela deras katalog.

  35. #35
    drdreas
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    drdreas: kör du en tidig fredagsfylla eller menar du allvar?
    Nejdå i ärlighetens namn var det ingen fredagsfylla, var bara lite småarg på det mesta...

  36. #36
    kallback
    jag e nog alltid arg- så jag vet vad du menar drRreas, tror jag

  37. #37
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    är det inte lite pinsamt med en pris-sättning som inte på något sätt står i paritet med värdet på produkten. precis som i fallet med andra varumärken väljer man att lägga sig i en högre prisklass för att nå 'cred'/'status'. jag hatar sån skit, ska bojkotta den i ren protest (som att nån bryr sig).

  38. #38
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    precis som i fallet med andra varumärken väljer man att lägga sig i en högre prisklass för att nå 'cred'/'status'
    Vad tror du dom har för volymer på sina prylar egentligen? Ska dom ta betalt för skrotvärdet på metallen enbart? Det ligger massvis av tid på utveckling, ska dom lägga den tiden ideéllt?

  39. #39
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är en relativt smal produkt som vi borde vara glada för att den överhuvetaget tillverkas och säljs, det finns damkläder som kostar mer än nya MDn.... hmmm... vill man ha en trummaskin utan like eller en strumpa utan like så får man betala för det....

  40. #40
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    ja precis så är det. dom har nämligen marknadens lägsta marginaler...
    du förstår nog vad jag menar även om det inte verkar så. skrotvärde har jag aldrig sagt överhuvudtaget men nånstans mittemellan dagens pris och ditt skrotvärde hade varit fint. men du kanske tycker det är helrätt att ta ut befängda överpriser, det får står för dig i såna fall.

    så extremt mycket utvecklingskostnader kan det ju inte vara i och med att det är en upphottning av ett befintligt koncept med utvecklingskostnader betalda.

  41. #41
    kallback
    tar idag damstrumpan till tjejjen före en MD fö

  42. #42
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    och för detta inlägg hyllas du med en hel hink med MD-skrot till inköpspris, vart vill du ha den skickad (inga dioder dock för de är så jävla poppis nu)?

  43. #43
    kallback
    ^tokedit aV löjeväckande kommetarer om en bra produkt egentligen, men ingen jag idag vill peta på

  44. #44
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "är det inte lite pinsamt med en pris-sättning som inte på något sätt står i paritet med värdet på produkten. precis som i fallet med andra varumärken väljer man att lägga sig i en högre prisklass för att nå 'cred'/'status'"

    hehe.. första jag kom att tänka på där var pro tools hd
    Och jo.. utveckling är svindyrt..

  45. #45
    kallback
    hmm eller hyllmeter med "bank olofsen"... allstå samma skÅp i men snygg utanpå

  46. #46

    Veteran
    Apropå prissättning e t c:

    Ledsen om detta redan skrivits i någon annan tråd,

    Elektron sänker iaf priserna på de befintliga produkterna;

    Machinedrum: svenskt list 10.700:-
    Monomachine Tabletop: 11.600:-
    Monomachine Keyboard: 17.000:-

    De har inte hunnit uppdatera detta på deras site än bara.

    Ingen dramatisk prissänkning kanske, men lite.

    Jag tycker f ö personligen att det är kanonprylar, har både en MM och en MD själv och med tanke på att Elektron är ett väldigt litet företag som faktiskt är skapat och drivs av folk som mer eller mindre kan klassas entusiaster tycker jag inte att prissättningen är särskilt hög.

    Produkterna i sig tycker jag också är väldigt unika,
    precis som t ex Nord Modularen.

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo förvisso, men "vi ställer oss på smärtgränsen och spottar så långt vi kan", så känns det liksom litegrann tycker jag. Visst är det förståeligt med ett högt pris för att ta in lite till löner och annat men samtidigt är det faktiskt helt oförståeligt. Paritet med vad, kan tänkas, men om man ser vad hårdvara är värd begagnat idag så är det fan löjligt. Jag höll på att inte klara av att skriva recensionen av Monomachine (*) men fick "tänka positivt" hela tiden. Dock så är den inte mycket mer än en modernare och snyggare motsvarighet till en multitimbral 8-röstig Yamaha 4-op; typ TX81Z, med superenkelt klaviatur och sequencer. And for that they charge us ... 17 lax. Efter prissänkning. Man kan troligtvis med lite vilja och skills köpa ca 33 st bättre TX81Zor för de pengarna... :-) Eller 59 st FB01or...

    *) Som jag gjorde i tidningen Studio under 2004, och jag tycker faktiskt jag var rättvis i mina bedömningar där, någon som inte håller med?

  48. #48
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    snåljopar. Jag tycker det är värre att betala 5000 spänn för lite mjukvara med kort "bäst före" datum.

  49. #49
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    @PF: Men vad kostade dom prylarna nya? I dagens penningvärde? Man kan ju inte begära att dom ska konkurrera med begagnatpriserna...

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej, hallå - jag är inte helt tappad bakom en begagnad vagn! Tycker bara att deras prylar i all sin förträfflighet har en lite väl knasig prissättning. 17000!!! Den borde kostat 12000 liksom. TX81Z kostade ny... lemmethink... strax under eller strax över 5000:-. Och då var den en av världens första multitimbrala moduler.

    Det där med "dagens penningvärde" funkar inte riktigt med syntar heller, de har alltid haft ungefär samma prissättning under åren nästan oavsett valutaläge. Det mesta har hamnat i prissegmentet 5-15.000:-.

  51. #51
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    haft ungefär samma prissättning under åren nästan oavsett valutaläge
    Exakt. Vilket innebär att man faktiskt får mer synth för sina surt förvärvade nuförtiden.

    Jag håller med om att det sjukt mycket pengar, men eftersom jag själv jobbar bla med att utveckla mjukvara till egenutvecklad hårdvara så vet jag vilka volymer som gäller innan det blir lönsamt. Och hur mycket tid som går åt.

    Har full förståelse för deras prissättning, men tyvärr innebär det ju att många med mej inte har råd med prylarna... Och dom får hellre ha större marginaler än tex. Waldorf, och fortsätta utveckla balla maskiner.

  52. #52

    Redaktör
    Halva grejen med Elektrons prylar är ju gränssnittet, och det får man ju inte med begagnade 80-talssyntar. Som jag ser det är deras produkter 1) extremt nischade och 2) görs i väldigt små serier. Speciellt det senare gör att priserna blir betydligt högre än för masstillverkade VA-syntar från bjässar som Roland, Korg och Alesis.

    10.000kr är mycket för en trummaskin, men håller man på med musik där elektroniska trummor är ett viktigt element eller till och med det viktigaste elementet kan det vara en överkomlig summa. Inte konstigare än att köpa en Virus Pölar för 20.000kr egentligen. Eller en Minimoog för ungefär samma pengar. Och då får man ju inte ens sequencer eller minnen på köpet.

  53. #53

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halva grejen med Elektrons prylar är ju gränssnittet, och det får man ju inte med begagnade 80-talssyntar.
    Exakt!

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp, ska sluta dissa Elektron nu! Don't get me unright. Deras prylar är koola.

  55. #55
    kallback
    Elektron har kommit ungefär halvägs till det jag vill ha i verktyg/interface - och dem e fan jävlarihavet edge! . . . keep upp the good work elekFamily! - and meeeeeeeek it better!

  56. #56
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite mer info från Elektron: http://www.elektron.se/stories.php?y=2005&p=2 Dock så säger det inget nytt, men lite bilder finns det.

    http://www.elektron.se/stories.php?y=2005&p=1 är bilder från musikmässan de var på.

  57. #57
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Daaaaarn nice! Me like! Vad säger du jgb, ska du satsa på en uppgradering?

  58. #58
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Beror på vad det kommer kosta faktiskt. Blir nog en del kosing tyvärr.

  59. #59
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran

    ...

    någon som har en uppfattning om vad uppgraderingen kommer att kosta?
    om man vill uppgradera sin gamla machinedrum?

  60. #60
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    coolish tråd!

    vad skulle ni lägga för en beg. MD?
    inte en begangnad Mini-Disk Alltså... :{D

Liknande ämnen

  1. Elektron Machinedrum
    Av Balint i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:17
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •