Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 86 av 86

Ämne: Röstförvrängare?

  1. #61
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Frågan är helt enkelt, vad menar du med en röstförvrängare? Vocoder, ringmodulator, pitch shift, dist, autotune med mera. Har du exempel på låtar/artister som gör sådant som du är ute efter så vi kan förstå mer vad du är ute efter.

  2. #62
    oskarrr
    Hehe, måste nog be om ursäkt för min okunskap och alla felaktiga termer jag använder mig av.
    Anlednigen till att jag startade tråden var väl bara det att jag skulle vilja ha någon liten manick som gör det möjligt att ändra röstens karraktär. Exempel är väl ...hmm jadu, kanske strupcancerpatienter nämen de låter ju som datorer en del, samt The Knife, just det att hon låter som en man.
    Ludd ludd, i min beskrivning men jag tänkte helt enkelt bara kolla om det fanns någon enklare pryl som man kunde göra dessa förändringar med, men det verkar ju som att det kostar en hel del $

  3. #63
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Här får du en beskrivning av vad en vocoder gör.. http://www.sirlab.de/linux/descr_vocoder.html

    Fördelen med Microkorgen är att den redan är inpluggad och färdig för att du ska kunna börja sjunga in i den och spela melodin på sången. Köper du en Metavox, som exempel, är du antingen bunden till de interna modulationsvågformerna (som alltså ändrar melodin på sången på ett ganska stelt vis) eller tvingas plugga in en synt. Fast Metavox och Bitrman kostar ju tillsammans en fjärde-/femtedel av vad en Microkorg kostar så är det främst röstförvrängning du vill ha är det ju ingen tvekan om vad som är det bästa valet.

  4. #64

    Redaktör
    Jag säger nog som sisältää - en vocoder är ganska begränsad till vilka ljud man kan få ut ur den. För att få den sortens metalliska robotröst som strupcancerpatienter har skulle jag satsa på amplitudmodulering eller möjligen ringmodulering (det kommer nog inte att låta likadant, men lite åt samma håll iallafall).

    För att könsförändra röster behöver du som sagt en pitchshifter, allra helst en så modern att den kan jobba med formanterna också. (Digitechs burkar gör det tror jag?)

  5. #65
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Om man inte är helt kräsen tycker jag att pitchshiftern i Zoom 1201 (en multieffekt i rack som går för 500,- begagnad) fungerar helt okej. Ärligt talat upplevde jag inte någon större fördröjning..

  6. #66

    Redaktör
    Folk är ju olika känsliga för latency, och speciellt när det gäller sång är det många som får spel om det är lite fördröjning.

  7. #67
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag kom just på att en Boss SP-303 nog hade funkat. En sådan borde du kunna hitta för en billig slant idag.

    Det är i första hand en sampler men den har en fin effektsektion med både ringmodulator och pitch shifter och man kan plugga in en mikrofon direkt i den, vilket ju rationaliserar bort kostnaden för mikförstärkare. Att du sedan dessutom får en schysst sampler och stepsequencer på köpet skadar ju inte.

    http://www.bosscorp.co.jp/products/en/SP-303/

  8. #68
    nihad
    hormontabletter borde fungera också har jag hört ...

  9. #69
    oskarrr
    Varje gång jag ställer frågor så blir jag mer förvirrad efter än innan inte så att jag får dåliga svar, de är jag jättenöjd med, men ja...jag blir ju som osäker bara.

    Kanske ska förklara lite mer; jag är väl egentligen främst på jakt efter någon rolig pryl att göra musik på. Främst musik i stil med sådant som görs av slagsmålsklubben, mouse on mars, puss m.m.

    De grejer jag har provat är bland annat
    - Yamaha QY70, som jag dock sålde eftersom jag var missnöjd med de ljud som fanns i den.
    - Gameboy med Lillte Sound DJ. Ljuden i den är jag förvisso nöjd med (härligt blippblopp-retro) men nackdelen är ju att det är rätt bökigt och tidskrävande att arbeta med den. Jag får dessutom bara plats med en låt i Gameboyets minne så när jag har gjort klart en låt och vill börja med en ny är ju den gamla låten så att säga omöjlig att komma åt igen.

    Det jag främst vill ha är en maskin som är lätt att arbeta med. Jag vill nog ha en tracker eftersom det är lätt att få översikt på det man gör, alltså lätt att gå in å ändra i detaljerna. Vill även att prylen ska ha härliga blippblopp-retro-ljud, typ i stil med Little Sound DJ.

    Jag är inte på något vis ute efter en pryl att använda i live-sammanhang, jag har ju problemet med att jag inte är särskilt musikalisk av mig (det enda jag kan spela hyffsat är klarinett!) så något slags trackerliknande är väl att föredra för en person som mig antar jag. Något som inte kräver att man kan spela hela långa stycken perfekt utan kan "programmera" sig fram.
    Microkorgen hade jag en liten förälskelse i förut men jag har väl så smått börjat inse att den antagligen inte är rätt pryl för mig...så ja; jag får väl kanske vänta och hoppas på att det ska dyka upp någon rolig "leksak" som jag kan använda mig av.

  10. #70
    oskarrr
    PS. När jag var på biblioteket idag kom jag på att jag skulle kolla efter någon bok som förklarar alla de ord jag alltid får fråga om här (typ vocalizer m.m.) men jag hittade ingen. Finns det någon bra bok eller hemsida som förklarar en jäkla massa musiktermer, främst då inom synthesizers och dylikt.

  11. #71
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Vill du ha ett mångsidigt trackerprogram? Jeskola Buzz är gratis och har enorma mängder ljudmakare/effekter. Instabilt som sjutton och vissa har tydligt svårt att jobba snabbt i det men jag har aldrig haft några problem av den senare arten.

    Nästan all musik här är gjord i Buzz.

  12. #72
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

  13. #73

    Redaktör
    egentligen är detta en fråga för en helt ny diskussion, men iallafall:

    sisältää kommer säkert att nämna Buzz, men ett annat trackeralternativ är Renoise, som var uppe här som nyhet rätt nyligen. Jag har inte hunnit testa det själv än, men det har stöd för det mesta. Med rätt ljud och lite väl valda pluggar kan du nog göra precis det du vill. Hårdvara för blippblopp är antingen dyr, krånglig att använda, begränsad i möjligheter, eller alla tre.

    Sound On Sounds hemsida har mycket bra artiklar om det mesta, har för mig att de har en "vocabulary" där med termer.

    EDIT: tripp, trapp, trull.

  14. #74
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Hehe. Jag bara väntar på att någon ska tröttna på mitt tjat om Buzz.

    "Hårdvara för blippblopp är antingen dyr, krånglig att använda, begränsad i möjligheter, eller alla tre."

    Är man inte finsmakare och vill ha ett visst typ av tv-spelsblopp så kan ju vilken synt som helst göra sådant.

  15. #75
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    sis/false: SidStation=drÄEggelx3... om man är en apa, håller med att lsdj är lite träligt på sina sätt men underbart när man kan det...

    Det finns rätt mycket blipppluppar i vst, refx har en sid som finnas i demo, har haft en NESplupp och så finns det emulatorer för det mesta konsoller med musikprogram till typ C=64 och säkert fler (apa=sidnörd), live blir det LAPt0p och microkorgen el annan midigrunka. Typ trycka play på datan och ratta lite filter och kanske trycka på dom svartaÅvita om man vågar, inte så live men sätter man ett par filtersvep med rätt ton så är det ku l att ha en klav.

    Ska du vara hårding? en elektribe er1/es1 kan banka trumma synkat med ea (eskilstuna-elektribe!) på bas å lead, eller rm1x(yamaha) som kan sequensa rätt bra tydligen.


    Ska larva mej lite lajv snart, eläKtriBeEs1,Keso-Cz1000,SidStation,KorgMonoPoly+modfxkillarna om jag vågar ta gamle herr.korg med mei.... blir nog lite blippar å bråte!°!


    edit: tråden börjar transformeras till "rädda oskarr - död eller levande!" och jaG håLLer Pa° aTtt få reSet¨s handstil

  16. #76

    Redaktör
    sisältää: Raka blippar visst, men vill man ha klassiska dataspelsarpeggio och 8-bitarssound så är det Sidstation, Gameboy eller mjukvara som gäller. Sen tänkte jag kanske mer på sequencerbiten än ljuden (av samma anledning, det är rätt enkla ljud oftast), och då är det antingen uråldriga stepsequencers eller Gameboy som gäller om det är hårdvara. En tracker är närmast perfekt för musikstilen tycker jag.

    (OT: jag tycker det är lite roligt när man vet vad folk kommer att rekommendera innan de skrivit sina inlägg. Hade Reason haft en 8-bitarssynt så hade PF säkert rekommenderat det i den här tråden. )

  17. #77
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Utan tvekan så är buzz toppen för att mangla till ljud, det finns så många effekter som inte tar så mycket processorkraft och det hela är väldigt simpelt men man kan få det att låta magnifikt stört också... effekterna har liksom mindre "personlighet" ofta än påkostade VST:s har, så man kan bygga en EGEN karaktär skräddarsydd kring ljudet istället. tummarna upp.

  18. #78
    oskarrr
    Någon som kan översätta enapa:s inlägg här ovanför?

  19. #79
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Han ger tips på diverse bra maskiner men eftersom du inte vill lägga några större pengar är nog de förslagen inte aktuella, tyvärr. Renoise och Buzz bör du kolla upp, iallafall.

  20. #80
    oskarrr
    Finns Buzz till mac?

  21. #81
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Nej, Buzz finns inte till Mac.

  22. #82
    oskarrr
    Synd. Men jag får väl prova Renoise i alla fall . . . det finns ju till Mac. Dock har jag inte hittat någon nybörjarguide till det. Jag vet att det finns "beguinners questions" på Renoise:s forum men jag kan ju inte gärna fråga "Hur gör man?"...

  23. #83
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Oskar. Det är inte någon bra idé att fråga hur man gör innan du försökt själv. När du använt Renoise dagligen i en vecka eller två så kan du börja ställa frågor här och troligtvis få användbara svar..

  24. #84
    oskarrr
    Citat Ursprungligen postat av sisältää
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oskar. Det är inte någon bra idé att fråga hur man gör innan du försökt själv. När du använt Renoise dagligen i en vecka eller två så kan du börja ställa frågor här och troligtvis få användbara svar..
    Japp det är precis det jag menar. Men problemet för mig är att jag skulle behöva en nybörjarguide, lusläsa den och därefter fråga för eventuella grejer jag inte lyckats lösa.

    Jag har förresten tänkt på en lösning som kanske skulle passa mig.
    Jag gör små korta "loopar" i Little Sound DJ och lägger därefter in dem i datorn och knåpar ihop en låt med hjälp av Pro Tools. Det borde väl vara ett OK alternativ va?

  25. #85
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Absolut ett okej alternaiv.

  26. #86
    oskarrr
    Great. Jag ska pröva med det!
    nu ska jag inte irritera er mer med en massa dumma amatörfrågor
    jättetack för all hjälp jag har fått!

Liknande ämnen

  1. Röstförvrängare
    Av mlij i forum Effekter
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 11:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •