Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: rikta hals på elgitarr?

  1. #1
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    rikta hals på elgitarr?

    Jag tänkte ta å rikta halsen på les paulen. Har någon här gjort sånt förr? Några tips om hur man får det riktigt bra? Jag tror jag kommer börja med att försöka dra åt "skruven" som sitter uppe vid huvudet lite försiktigt.. brukar det räcka? Hur mycket bör man ta i på ett ungefär?

  2. #2
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Jag har arbetat på musikbörsen med sånt här under min tonår. Det är ett ganska delikat arbete du ska utföra. Svårt att säga om man inte har tittat på gitarrhalsen, men ett halvt varv med en in-sex-nyckel brukar räcka...

  3. #3

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tack för tipsen! Mycket hjälpsamt var det..
    Det känns iaf lite bättre nu efter att ha vridit fram å tillbaka i nästan en timme. Inte lätt alls det där..

    En fråga till kan jag ju passa på att ställa här nu tycker jag.. Vad heter den där biten som håller upp strängarna typ mellan huvudet och halsen? Jag såg nu när jag kollade lite mer noga där att den inte ser riktigt frisk ut vilket känns som ett större problem.. så det får väl bli en ny sådan imorrn.

  5. #5
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Den delen heter sadeln och är faktiskt värt att investera i ett bättre material. Vet inte vad har för gitarr, men ofta är en dålig sadel orsak till att gitarren stämmer ur sig och att strängar går av. Ett billigt trick är att gnugga in lite blyerts i skårorna på sadeln, som smörjmedel. Men snacka med din gitarraffär om grafit- eller bensadlar.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det är en epiphone les paul studio ur goth-serien.. så sadeln som sitter där nu är av plast. En sadel i ben fungerar ju inte då (pga utseendet).. men en i grafit skulle nog inte se så tokigt ut

  7. #7
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Men det är inte säkert att det behövs en ny sadel. Vad menar du med "ser inte frisk ut"? Oftast byter man sadlarna på stratocaster-aktiga gitarrer, dvs de som har någon typ av "svaj", men inget lås på sadeln. Svajar man mycket på en sån gitarr fastnar ibland strängarna i sadeln. Men eftersom din Les Paul inte har svaj, vad jag förmodar, kanske detta ganska kostsamma ingrepp kan undvikas. Om du ändå vill byta, låt en gitarrtekniker göra jobbet. Stora risker att sabba gitarrhalsen annars.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Vad menar du med "ser inte frisk ut"?"

    Flisor har brytits loss från den precis under och på sidan av en sträng.. vilket jag tycker ser lite läskigt ut. Och exakt.. inge svaj på den gitarren

    Vad finns det för risker med att byta sadeln själv? Är den fastlimmad? I värsta fall så får jag försöka övertala brorsan till att fixa det..

  9. #9
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Ja, den är fastlimmad ganska ordentligt. En fackman vet hur man bänder loss den på rätt sätt. Gör man fel här, vilket är mycket lätt hänt, bryter man loss flisor från gitarrhalsen. Detta kan ge stora problem med att få den nya sadeln att fästa ordentligt + att kontaktytan minskar. Detta resulterar i klang- och sustainförlust i gitarren. Mitt råd är: Låt en yrkesman göra detta jobb. Sabba inte din fina gitarr.
    En mycket vanlig orsak till jämmer inne i min gamla affär -Varför? VARFÖÖÖÖR skulle jag in och rota vid sadeln?! (Från ångerfull amatörtekniker/gitarrist)

    Thrust me on this one...

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Sabba inte din fina gitarr."

    Min "fina" gitarr är en tokmoddad stratocaster där i nästan allt redan är utbytt ett par gånger.. det här är tänkt att bli den snygga gitarren
    Iaf.. det jobbet låter inte som något för mig. Ungefär hur mycket brukar det kosta att få den utbytt exkl. pris för ny sadel?

  11. #11
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Jag jobbade 96-98 på musikbörsen. Priserna ändras och jag börjar glömma saker men... typ 200-400 för sadeln + 300-uppåt för arbetet. Arbetskostnaden kan variera mycket mellan butikerna. Små butiker är i allmänhet billigare här, musikbörsen hade alltid fulllt upp och fick ta dyrt betalt för att avara en snubbe för en timmes jobb...

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ok.. låter rimligt. Jag ska börja med att kolla med brorsan.. han har hållt på mycket med sånt förr.. annars så blir det nån av alla gitarraffärer häromkring om inte han har tid.. finns ganska många i krokarna

    Tack för all hjälp!

  13. #13
    sugar hiccup
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte ta å rikta halsen på les paulen. Har någon här gjort sånt förr? Några tips om hur man får det riktigt bra? Jag tror jag kommer börja med att försöka dra åt "skruven" som sitter uppe vid huvudet lite försiktigt.. brukar det räcka? Hur mycket bör man ta i på ett ungefär?
    Varför ska du justera halsen? Är det för mycket "banan" på greppbrädan?

    Jag tycker inte att det är så dödligt farligt att justera själv. Något man ska tänka på är att använda rätt verktyg så att man inte sabbar själva skruvhuvudet på dragstången. Mät gärna stränghöjden på några ställen mitt på halsen så du märker hur halsen förändras vid justering. Jobba med små steg, ett kvarts varv åt gången, stäm upp och kolla hur den spelar och stränghöjdsmått.

    Har du inte rätt verktyg, lämna in den hos en reparatör.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Är det för mycket "banan" på greppbrädan?"

    Det var så, ja. Och nä.. det är inte så farligt att göra själv om man är noga och lägger ner lite tid på det.. men det kändes bättre att fråga först så att jag inte gör bort mig helt i onödan. Jag använde en perfekt passande nyckel och följde "manualen" jag fick av eskimo.

Liknande ämnen

  1. Bas med kort hals
    Av kockpit i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 14:35
  2. Elgitarr Nybörjare
    Av Jetti i forum Stränginstrument
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 10:46
  3. bygga en elgitarr
    Av pdn i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •