Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Renoise 1.5 släppt

  1. #1

    Redaktör

    Renoise 1.5 släppt

    Ett helt nytt användargränssnitt och totalt omorganiserad kod internt. Så mycket har ändrats sedan förra versionen, Renoise 1.281, att programmerna själva kallar Renoise 1.5 en helt ny upplevelse. Flera månader av intensiv testning skall också ha gjort Renoise 1.5 i praktiken buggfritt.

    Renoise är en så kallad tracker, ett koncept som härstammar från Amiga-tiden, men Renoise fungerar med alla dagens teknologier som MIDI, VST och VSTi.



    Renoise V1.5 finns tillgängligt nu för Windows och Mac OS X 10.3. Tack till Blackis för nyhetstipset.

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Låter som ett klockrent köp! ska nog slå till rätt omgående, prisvärdaste pr0grammet och grymmt som få!

  3. #3

    Redaktör
    Ska bli intressant att se om det klarar av att läsa gamla moduler jag har liggande. (Måste få över dem från min Amiga först, men 4 kanalers 8bit-ljud är ju värt lite besvär! )

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tog hem det, ska provas så fort jag får tillfälle, askul att det finns till Mac nu också ju. Har provat det på PCn förut, jättefint "GUI" och ljudet var förbluffande bra! Skoj!

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    1.28 kann iaf läsa Fast tracker mod:arna!
    jag är helt såld För det här programmet! äntligen en tracker på min mac!!!!!!

    yeah!

  6. #6
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    hm.. kanske skulle testa det och se ifall det är lika bra som buzz

  7. #7
    Niklas HS
    Varför ska det finnas så mycket musikprogram som heter Re-nånting? Reaktor, Reason, Renoise

  8. #8
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Just renoise är en omkodning av det gamla projektet noisetracker om jag förstår det rätt. jag hade dock föredragit att helt enkelt lägga till ett "II". som riktiga trackers gör!

    (fotnot: jag har bytt från buzz till renoise och är väldigt nöjd. om man inte har någon hårdvara är nog dock buzz att föredra)

  9. #9
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jag tog hem Renoise för en vecka sedan efter att ha blivit tipsad av en riktig tracker-nörd. Jag har bara hunnit leka med det några timmar totalt mellan all uppsatsskrivande, men jag gillar det mycket. Provade FL Studio tidigare i våras och även om jag gillade programmet konceptmässigt blev det liksom aldrig av att skapa någon musik med det. Jag gillar Renoise för att det utnyttjar tangentbordet väl (i kombination med musen förstås). Det är jävligt kul att snabbt och smidigt sola/muta kanaler medan man lyssnar på sitt mästerverk - det har jag saknat sedan Cubase VST. Midi-stödet verkar fungera bra både in och ut men jag lär nog mest använda Renoise med VST-instrument. Provade att importera några gamla IT-favoriter och vissa saker konverterades inte helt rätt, men det var inte så svårt att fixa till manuellt. Konstigt nog är fokuset på vilka trackereffekter som finns ganska litet; jag fick leta lite i manualen för att hitta den informationen. Det brukar ju vara en ganska stor del av andra trackers, rent generellt.

    Hursom, tror att jag och Renoise kommer att bli goda vänner.

  10. #10
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Förresten, kan ju passa på att fråga här: Nån som vet om det går att styra VST-effekter som använder MIDI i Renoise? Omedelbart verkar det i alla fall inte så, och det vore ju bra att ha tillgång till, till vocoder- och midigate-pluggar.

  11. #11
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Gillar programmet rejält.
    Registrerade det för att få ASIO stödet och för $50 så är det riktigt prisvärt.

    encore,

    Inte hundra på hur du menar men det borde gå.
    Ska kolla när jag kommer hem
    Har du kollat under Track effects, om jag inte minns fel så brukar dom flesta "styrbara" delarna av VST pluggarna dyka upp som entries i den listan.
    Ska kolla dock när jag kommer hem.

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Inte hundra som sagt om det är detta du är ute efter men under TRACK DSP fliken så har du VSTi Automate.
    Är det VST effekter så hamnar dom under Automation när du lagt till effekterna.

  13. #13
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Haplo: Jag kollade ditt tips med VSTi Automate, men där listas ju bara de VST Instrument man har laddat in för tillfället, inte VST-effekterna. Sedan är det inte själva parametrarna som är synliga i pluggen som jag vill styra (det kan man mycket riktigt göra i Automation), utan jag vill skicka MIDI till själva VST-effekten.

    Jag är inte säker på om alla VST-hosts har stöd för det, men t.ex. i Cubase kan man skicka MIDI-data till de VST-pluggar som har stöd för det. De dyker alltså upp som utgång bland MIDI-källorna, eller hur man ska förklara det. Man kan till exempel ha det till en midi-gate-plugg som gejtar audiosignalen när den triggas över midi. Mycket praktiskt.

    Hur som helst har jag inte jättekoll på alla detaljerna i programmet, så funktionen finns kanske, men jag håller helt med dig om programmets förträfflighet. Trivs som attans i det redan.

  14. #14
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ok, fast spelar det någon roll om du skickar instruktionerna direkt till pluggen via Automation eller att det triggas via MIDI ?
    Eller menar du att parametrarna inte kommer upp i Automation ?

    Borde iof gå att ordna om det inte finns stöd för det i Renoise (har inte testat). Ex. via något MIDI "loopback" program.
    Det finns ju möjlighet att skicka MidiCC events i alla fall (finns i samma ruta som VSTiAutomate)

    Om inte annat kan du ju fråga i Renoise forumen.

  15. #15
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Haplo : Hmm, det är nog jag som är fumlig i mina formuleringar.

    Ok, fast spelar det någon roll om du skickar instruktionerna direkt till pluggen via Automation eller att det triggas via MIDI ? Eller menar du att parametrarna inte kommer upp i Automation ?
    Nja, inte riktigt. VST-effektens parametrarna kommer ju upp i automation, men det är ju MIDI-information i form av noter som jag vill skicka. (Jag tror jag förstår hur du tänker för en del av VST-pluggarna kan även styras även med MIDI-CC, även om inte alla pluggar har stöd för det.) Det är väl bara VST-parametrarna (till exempel reglagen på ett delay) jag kan komma åt i automationsläget. Så jag vill alltså fram för allt skicka note-on/off till effekterna som har MIDI-stöd. T.ex. ackord som vocodern kan spela efter, eller toner som triggar en Gate, eller toner som triggar någon filtergrej eller liknande.

    Så det jag vill göra är att välja en vst-effekt som "vst-instrument" under Instrument settings och sedan kunna skicka midi-noter till vst-effekten i fråga genom att helt enkelt tracka i patterns. Så vill jag göra, men jag tror inte att det går.

    Jag kollade ditt tips med MidiCC men den verkar också bara komma åt VST-instrument och alltså inte VST-effekter. Jag ska kika lite ytterligare på Renoise-forumet och se om nån annan sökt samma feature.

Liknande ämnen

  1. Varför Renoise?
    Av pnuts i forum Övriga DAW
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 10:27
  2. Renoise 2.1 Beta
    Av Haplo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 19:09
  3. Renoise 1.9 beta - släppt för reg. användare
    Av Haplo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 15:54
  4. Renoise 1.8 Beta 1 släppt
    Av Haplo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 15:41
  5. Renoise
    Av carl_dunso i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-08, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •