Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 95

Ämne: Ny Clavia-site och produkt

  1. #1
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran

    Ny Clavia-site och produkt

    Heads up era gamla bolsjöviker

    http://www.clavia.se/index.htm

    Nu är det dags att börja spekulera.

    Eder

  2. #2
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Den har ju ben!! Nån vidareutvecklad nord electro kanske??

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    makari är inne på samma tanke som jag. Nästa Nord Electro? Eller en seriös performancemodell av G2 med större klaviatur? En stråkmaskin?

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    en rhodes-klon???

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Känns som både G2 och Electro är rätt kompletta. Bägge finns redan i rack och med olika klaviaturer. Hoppas nog på nått nytt. Och med tanke på tempot för G2-uppdateringar så måste dom haft fullt upp med nåt...

    Antar att vi får vänta till Frankfurt...

  6. #6

    Redaktör
    Benen får mig också att tänka Rhodes, men det vore ju rätt underligt med tanke på Electron, som sagt. Det vore roligt med nånting helt nytt, men Clavia verkar vara inne på gamla orglar, epianon och liknande, så det är inte helt orimligt med nåt sånt.

  7. #7
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Ett rykte ifrån yahoogruppslistan

    "It is in fact a Clavia-Rhodes style piano, 88 key piano action with Grand samples as well as extensive EP libraries! At least thats my understanding after talking to Clavia."

    Fan trot, förhoppningsvis skulle det innebära ett nytt godis till Electron...

    Något helt nytt har jag svårt att tro att det skulle vara,

  8. #8
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Är också inne på Rhodes/orgel spåret.
    Tror på en ny hårdvara med samma syntes som electron.

  9. #9
    imported_Lemon
    En Marimba kanske?!

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En marimba..? Ja, ingen tokig gissning. Själv tror jag att det är ett keyboard med autokomp. Med ett sådant kan hela familjen ha kul.

  11. #11
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En marimba..? Ja, ingen tokig gissning. Själv tror jag att det är ett keyboard med autokomp. Med ett sådant kan hela familjen ha kul.
    Det är Clavia vi pratar om. Inte Casio.

    Min första spontana tanke var att det är något åt electro-hållet pga benen. Men ändå...electro är redan väldigt bra. Känns svårt att vidareutveckla något så bra som den. :hmmm:

  12. #12

    Redaktör
    Tänkte faktiskt också marimba när jag såg bilden.
    Men det är ju om möjligt en ännu hårdare nischad del av musikmarknaden, så jag tvivlar på det. Fast det vore rätt bisarrt med en ddrum/samplerinspirerad Nord-marimba med utbytbara ljud som i Nord Electro. (Den som är sugen på något sånt kan ju alltid köpa en Marimba Lumina...)

  13. #13
    drdreas
    Tippar på någon orgelemulerare eller rhodes, benen ljuger alldrig

  14. #14
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    ...en ddrum/samplerinspirerad Nord-marimba med utbytbara ljud som i Nord Electro.
    Oj! :kaaaka!: :kaaaka!: Då skulle jag börja spara!

  15. #15
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    En virtuell lapsteel, kanske?

    Det ska bli intressant att se vad det blir. Nord Electron känns visserligen bra som den är, men det kanske blir en Nord Electro 3, med fler grejer.

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Dom kan ju ha ställt nånting på ett Rhodes för att förvirra, tror det kan vara NordDrums typ trummaskin..

  17. #17
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    enapa: bra gissning, känns det som... Hoppas den är billig isf. Och låter exakt lika bra som alla gamla klassiker.

  18. #18
    oberg
    Kan det inte vara ett Rhodescase för Elektron så att alla som vill se tuffa ut på scen kan plocka i sin röda synt i en retrolåda med Fenderben.

  19. #19
    peter80
    peter80 är inte uppkopplad
    peter80s avatar
    Senior
    Jag tror och hoppas att det är ett ishockeyspel med tillhörande ben....
    Vore coolt...

  20. #20
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter80
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror och hoppas att det är ett ishockeyspel med tillhörande ben....
    Vore coolt...
    Coolio

    Roliga tillbehör som lag bestående av ett Moog modular system som målis, en Rouge som kvick ytter. Minimoog som fet bas/back. Memorymoog som spelfördelare (har ju bra minne)
    Taurus får öppna sargdörren. De får möta ARP laget med 2500 i mål med solus som sargdörrsprophet. 2600 är rätt given i centrum med Odyssey som hård vänsterback med Quadra som rundningsmärke på högern! :kaaaka!:

    Fler förslag till lag

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vi kan nog glömma trummorna. Clavia har väl sålt ut d-drum? Nu gör de bara syntar.

  22. #22
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kan nog glömma trummorna. Clavia har väl sålt ut d-drum? Nu gör de bara syntar.
    ...vilket ju också var deras ursprungliga vision, ddrum gjordes bara för att finansiera syntprojektet.

  23. #23
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Men ändå, en trummaskin skulle sitta snyggt i deras sortiment och vara helt klart intressant.

  24. #24
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Så de började med syntprojektet redan på 80-talet? D-Drum har ju funnits rätt länge.

  25. #25
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag tror det är Clavias nya vitvaruserie som introduceras med en äggkokare. Clavia@home

    /Mein

  26. #26

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lemon
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...vilket ju också var deras ursprungliga vision, ddrum gjordes bara för att finansiera syntprojektet.
    Va?

    Så var det väl ändå inte - Hasse Nordelius startade väl Clavia tidigt åttiotal (tror det var typ 84 som första dDrum-prylen kom) och de gjorde hur många trumrelaterade produkter som helst innan första Nord Leaden 1995, de som var drivande i Nord Lead-projektet var ju inte ens med på företaget från början?

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är Clavias nya automatiska lottospelare. ClaviaTur! Måste vara så.

  28. #28
    imported_Patbos
    Ddrum var clavias första och enda produkt i början, och en bra bit efter det, tills Nord lead kom...

    ddrum hade utvecklats rätt mycket innan syntarna kom...

    gällande vad det är tror jag på någon, i mina ögon "tråkig" pryl, som en rhodes kopia tex, nått som säljer, i stil med Nord Elektron... som ja, inte är enbart riktat till synt-typer, utan mer "dansband".

    Jag vet, jag generaliserar nu... men hoppas jag får fram ändå vad jag menar...

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Patbos
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gällande vad det är tror jag på någon, i mina ögon "tråkig" pryl, som en rhodes kopia tex, nått som säljer, i stil med Nord Elektron... som ja, inte är enbart riktat till synt-typer, utan mer "dansband".

    Jag vet, jag generaliserar nu... men hoppas jag får fram ändå vad jag menar...
    Jo, men det är kanske bara bra.

    Man vet ju att man är på ett forum med stark lutning åt elektronisk musik när man sätter likhetstecken mellan rhodesljud och dansband!

  30. #30
    imported_Patbos
    haha... mja...

    Klargöra vad jag menar: För mig är inte nord electro och dyl av intresse... men är säkert jättebra inom andra intressegrupper, då dansband ofta får ta smällen där, fick de ta den även denna gång :P

    inget illa mot dansband egentligen så, bara att de ofta kommer i klämm.

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Patbos
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha... mja...

    Klargöra vad jag menar: För mig är inte nord electro och dyl av intresse... men är säkert jättebra inom andra intressegrupper, då dansband ofta får ta smällen där, fick de ta den även denna gång :P

    inget illa mot dansband egentligen så, bara att de ofta kommer i klämm.
    Jo, jag fattade det! tyckte bara det var jätteroligt!

  32. #32
    imported_Patbos
    :P

  33. #33
    imported_Patbos
    För övrigt vill jag säga att det var på tiden clavia uppdaterade sin sida...
    var ju inte direkt nån "top of the line" sida designmässigt sätt...



    Oh!!! jag vet var det är nu, är uppenbart egentligen när man tittat på bilden.

    En strykbräda!

  34. #34
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Patbos
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh!!! jag vet var det är nu, är uppenbart egentligen när man tittat på bilden.

    En strykbräda!
    Du menar som en controler, som en d-beam fast med ett strykjärn med midi?

  35. #35
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    DDRUM har egen ny sajt:
    http://www.ddrum.com/
    The Drum Revolution... hoho... har för mig det var nåt mindre amerikanskt bolag som köpte DDRUM. Dom lär inte kunna tävla med Roland TD-20.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha! Det där var ju verkligen illa. Akustiska trummor med ddrum-logo? Inser mer och mer att Clavia gjorde ett snilledrag som gjorde sig av med varumärket ddrum & såg till att tjäna en liten slant på kuppen! Det var inte den mest spännande webdesign man skådat heller... med lite skräp inlagt i flashpresentationen, för att göra den mer... vintage?

  37. #37
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Och med ganska risigt trumljud i den "spännande trailern".

  38. #38

    Redaktör
    Clavia sålde ddrum till Armadillo, den amerikanske distributören. Jag misstänker att de hade svårt att klara konkurrensen från Roland och Yamaha, och investeringen i att skapa ett nytt ddrumsystem skulle förmodligen blivit för mycket för Clavia om de samtidigt ska utveckla G2 och mystiska draperier med fötter.

    Akustiska ddrum känns mest som ett sätt att åka snålskjuts på ddrums status som proffsmärke.

    Rhodes och dansband? Måste väl ändå vara bra länge sen. Om de siktar på den marknaden är det väl mer sliskiga DX7-pianon med massa reverb som gäller? (Rhodes är ju för övrigt en stapelvara inom massa bra musik, jazz/soul/funk/reggae/viss indiepop osv.)

  39. #39
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    S90 och Triton, det är dansband det!

  40. #40
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Att döma av de 4 benens form & placering så tror jag att det är ett instrument man ska sitta ned och spela på. Någon slags elpiano eller orgel, typ. Electro 3? Säkert något med physical modeling eftersom flera tekniker på det området tillämpas i G2.

  41. #41
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    En helanalog maskin med klaviatur kanske? Hade varit kul med någon mer sån än Andromedan, på marknaden bland nytillverkade polyfoniska analoger (med klaviatur).

  42. #42
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    Alltså... kan det inte bara vara så att det är en tabletop eller klaviaturpryl som ligger på ett bord/stativ?

  43. #43
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Rhodes-emulation i Nord Electro-liknande skal?

  44. #44

    Veteran
    Det är rätt liten chans att det är något annat än ett Nord Electro 2 88 eller liknande.

    Jag vet att det har varit mycket folk som velat ha ett vägt klaviatur med ett riktigt bra rhodesljud á la Nord Electro och i första början trodde väl Clavia att folk skulle köpa electron för orgelljuden och inte för att ha det som piano/elpiano,
    därav det semi-vägda klaviaturet.

    Nord Electron är förmodligen storsäljaren för Clavia,
    vi säljer ungefär en av NMG2/NL2X/NL3 på tre stycken Nord Electro på JAM.

    Jag vet i alla fall vi skulle sälja rätt mycket av det.

    När det gäller analog-liknande synthar e t c så har ju Clavia en rätt vass arsenal som det är, och G2an är ju rätt ny och de lär ju snarare satsa på nya modeller e t c till den i första hand.

  45. #45
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    En ny variant av electron tror jag stenhårt på.. men jag hoppas på en G2x med inbyggd sampler och ännu mera kontrollers

  46. #46
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det kaaaaaaaan vara en virtuell Polymoog. Men vem vill ha det?

  47. #47

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kaaaaaaaan vara en virtuell Polymoog. Men vem vill ha det?
    En kille som heter Mike Granditsky. Stenhårt.

  48. #48
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Kikar man i PDF-filen så står det: "3xBEFORE" på ett ställe. Så, det kanske är en Nord Lead 4 ..?

  49. #49
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Det e ju teleskopben a la Rhodes Stage så det borde vara ett Electro Stage

  50. #50
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ja, en Nord Lead kan inte har sådana där fula ben. Möjligen att den har ett inbyggt trippelstativ i så fall. Men jag blir mer och mer ävertygad om att det är en hemmakeyboard - Nord Electone Entertainer.

  51. #51
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    På vilket sätt får ni ihop "3xBEFORE" med Electro? Det finns väl bara två Nord Electro idag, eller?

    Sen är det nog fel att hänga upp sig på benställningen. Eller kommer Clavia att leverera den med tillsammans med deras mystiska produkt?

  52. #52
    FlowerP
    FlowerP är inte uppkopplad
    FlowerPs avatar
    Senior
    Står det inte "3xplore", fast spegelvänt?

    Kanske bara en cool skrivning för "explore"? Å andra sidan kan man ju undra om Nord Lead 3 kommer att gå samma väg som NL2 (dvs NL2 -> NL2x) och bli NL3x. Kanske en kombination av NL3 och Electro? Eller trots allt "bara" en ny generation av Electro, vars OS ju idag är version 2.1 och därför skulle kunna tänkas uppgraderas till 3.0 eller kanske 3x.

    (Sistnämnda är verkligen inte så "bara", eftersom Electro redan idag är en fantastisk orgel/elpiano/clavinet-emulator! Men t ex cembalo, pianet, RMI piano, Mellotronstråkar/kör/brass/flöjt och stråkmaskin typ Solina skulle förstås ytterligare förhöja värdet av Electron.)

  53. #53
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av FlowerP
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Står det inte "3xplore", fast spegelvänt?
    Det har du ju rätt i Jag hänvisar till sommartidförskjutning, trötthet och flera timmars bråk med min studiodator och skyller på trötthet för att jag inte såg det. Sen var det en på Nord Modular-listan som lurade mig att det stod "3xBEFORE". Lättlurad. Illa

    Citat Ursprungligen postat av FlowerP
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske bara en cool skrivning för "explore"?
    Visst är det. Lite 1337 lixom.

    Så då kanske rykten om Rhodes inte var så far-fetched trots allt
    Ska bli spännande!

  54. #54
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vet vi om bilden över huvud taget har något med deras nya produkt att göra? Det skulle kunna vara en klockren skenmanöver som i alla fall fått 99% av 99musik att fundera på vad som döljer sig undet täcket. Bara för att de har en ny produkt så behöver det inte vara den på bilden. Fast å andra sidan kanske de vill att folk skall tänka att det är en skenmanöver. Enligt Murphys lag i strid så är det man tror är en skenmanöver, och som man avfärdar, det stora anfallet.

  55. #55

    Veteran
    Jag har från rätt säkra källor hört att det är en ny Nord Electro med vägda tangenter.

  56. #56
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Låter ju klart sannolikast. Och tråkigt. Skulle gärna ha en Electro, men det är priset och inte klaviaturet som hindrat mej...

  57. #57
    vikariepoolen
    Citat Ursprungligen postat av oberg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det inte vara ett Rhodescase för Elektron så att alla som vill se tuffa ut på scen kan plocka i sin röda synt i en retrolåda med Fenderben.

    Haha, det var faktiskt exakt vad pianisten/organisten i The Solution gjorde på Hultsfred i somras.. hade ett tomt rhodesskal med en NE i.

  58. #58
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Får vi veta idag, eller?

  59. #59
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    antagligen

  60. #60
    Kire
    http://www.gearjunkies.com/news_info...2fa501da050e26

    Säg välkommen till nya Nord Stage!

Liknande ämnen

  1. gissa firma & produkt | tävlan
    Av KALLBACK~ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 08:55
  2. Clavias site är död...
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 12:19
  3. Smart produkt
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 20:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •