Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 277

Ämne: Fräschaste synthsolot?

  1. #1
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior

    Fräschaste synthsolot?

    Vet inte om någon hört, eller kommer ihåg solot på "Breakmachines" 80:tals hit "breakdance party", lyssnade i vilket fall på det nyligen och kom fram till att det antagligen är mitt favvo synthsolo på det hela taget.
    Vore kul att veta folk har för favorit solon? Tycker det är hög tid att synth solot tar steget ut från sin undaskymda tillvaro, jämfört med gitarr ditona.

    /Max

  2. #2
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Solo´n är för gitarrer.
    Synthar skall vara statiska & kvantiserade!
    Varje gång en synth låter "improviserad", blir det lite jobbigt.

  3. #3
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloon
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Solo´n är för gitarrer.
    Synthar skall vara statiska & kvantiserade!
    Varje gång en synth låter "improviserad", blir det lite jobbigt.
    på vilket sätt?

    /Max

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Maxwell
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    på vilket sätt?

    /Max
    Min första tanke med ett långt synthsolo blir lätt,
    kan du göra det igen?

    Det blir lätt flummigt i min mening.
    Men det är bara "min" åsikt!

  5. #5
    toandfro
    Jag tycker att introt till Pink Floyd´s "Shine on you crazy diamond" innehåller ett av de skönaste synth-solon som jag har hört

  6. #6
    Cytexs avatar
    Senior
    Inte för att framstå som nörd nu men jag tycker att solot 2:25 in i låten Vill ha Dig med Style är rätt grymt...

  7. #7
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Sparks - When I'm With You

  8. #8
    OLW Rulez
    Andra låten på Ayerons "Human equation" där det spelas skiten av en Nordlead...

  9. #9
    imported_equinoxe
    Perriers Moog Liberation solo från Magnetic Fields II (Jarre) är så jävla bra att det inte är sant.
    Allt återfinns på albumet Concerts In China.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    För att dom närmast uppfann och introducerade användandet av en synt - och ingen liten en heller (modulär Moog) - i en poplåt så tillkännager jag återigen credit till Beatles och mästerverket Here Comes The Sun. Och visst solas det lite där i den goa stereomixen! ;-)

    Men apropå trådskaparens namn så finns en annan låt på samma album (Abbey Road, givetvis) med massor av sköna syntar - Maxwell's Silver Hammer. Där finns också ett mer regelrätt syntsolo in all its grace. Börjar lägligt nog också 3.03 in i låten.

    På det hela taget ett otroligt trevligt och viktigt album i pophistorien. I vilkens hjärta även synthistorien har en given hedersplats. Abbey Road gavs ut 1969.

  11. #11
    batmannen
    Nikita med Elton John har också ett rätt sjysst solo

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, det är jättefint, lite (Switched On? ;-) Bach över det sisådär.

  13. #13
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Adolphson & Falks "Ljuset på min väg" Innehåller ett hårresande inslag av en Pro.1 som bara är såå enkelt och rätt. Undrar vem som spelar det förresten?

  14. #14
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Adolphson & Falk var ett bra förslag tyckte jag, de har fler låtar med härliga syntsolon. Annars kom jag att tänka på en annan 80-talare; Taffy - I Love My Radio har ett coolt syntsolo som jag alltid gillat. Kanske för att det påminner om de syntsolon min brorsa brukade snickra ihop på D-10:an?

  15. #15
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Själv är jag lite anti-solo med syntar, men de som tog det till nya höjder är kraftwerk på pocket calculator då det bara ligger ett stadigt beat och och syntarna blipp-bloppar iväg. Dodadada bibibi dooo! Ji ji ji jibbi dooo...

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Toto och Rosanna är väl inte så creddigt att nämna, Toto har ju närmast blivit avdankad rocker-musik, men jag gillar den. Och solospelet där går inte av för hackor. Inte lätta saker David Paich & Steve Porcaro lirar där.



    Rosanna Arquette

    Låten handlar om Rosanna Arquette som vid låtens tillkomst var tillsammans med någon av medlemmarna... Steve Porcaro har jag för mig.



    Steve Porcaro Patchar åt Paich? ;-)


  17. #17
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toto och Roseanna är väl inte så creddigt att nämna,.
    Hela tråden är ju vansinnigt ocreddig, men strunt i det - syntsolon är ju toppen!

  18. #18
    mechatronic
    Adolphson & Falk nämdes... Då kom jag och tänka på det där solot i blinkar blå. det är väldigt fint.

  19. #19
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Fotografiet till höger på modualarsynten var pricken på i't .

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och jag tog fel brud. Visst jammas det hemma hos Rosanna men Paich gör ett mycket stabilare jobb hos Pamela. Musikermusik i allra högsta elitklass. Jäklar vad han dansar på klaviaturet där. 2.49 och framåt en bit. Det där kan man speeda ner till hälften och knappt inte klara ändå... ;-)

  21. #21
    Cytexs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.



    Steve Porcaro Patchar åt Paich? ;-)

    SHIT...jag skulle nog begå självmord innan jag fick nå ljud ut ur den där burken

    Fattar inte hur dom orka

    Ett annat "synthsolo" som jag verkligen gillar är det som Alan Wilder spelar i Photographic under The World We Live In Live In Hamburg konserten...*ryser vid blotta tanken*

  22. #22
    nag-nag-nag
    riktigt bra synthsolon levereras av Mark Kelly i Marillion med låtar som tex "Cinderella Search" (syftar framförallt till tiden med Fish på sång 82-86) på den tiden hade han även en trevlig liverigg: PPGW2.2 - jp8 - minimoog - emulator - dx7 - pro1 + orgel och piano

  23. #23
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Kul att du tar upp TOTO Pf. Det är inte bara syntsolon och pianodrillar. Utan en orgie i sköna analoga synthljud. Ta Turn Back, Isolation och inte minst Hydra plattan. Mängder med cs80 och polyfusion

  24. #24
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Solot i "Living on video" av Trans-X håller jag som ett av de bästa. Sedan är jag rätt säker på att Mark Shreeve har ett och annat solo på sitt samvete som piskar stjärt på alla de ni nämnt.

  25. #25
    deadbeats avatar
    Veteran
    Tears for Fears låt Shout innehåller ett av världens coolaste syntsolon!

  26. #26
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Originalet: Emerson, Lake & Palmer - Lucky Man.

    Visst, The Beatles var före och The Monkees och The Rolling Stones ännu något år tidigare. De försökte dock nästan gömma sina Moogar till skillnad från Keith Emerson som lyfte fram sin på ett helt annat sätt...

  27. #27
    Underhill
    Fast Lucky Man är väl inte direkt Emerson's bästa synth solo?

  28. #28
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Solot i "Living on video" av Trans-X håller jag som ett av de bästa.
    Håller med. Utan tvekan.

  29. #29
    gronas
    gronas är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    And The Melody Still Lingers On (Night In Tunisia) m Chaka Khan. Herbie Hancock lirar solo på nåt som kallas "clavitar" ??? Nån som vet va de är? Låter väldigt "utrycksfullt". Som att bendern inte har ett nollläge, som på nordlead? Å härligt legato......

  30. #30
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Underhill
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Lucky Man är väl inte direkt Emerson's bästa synth solo?
    Nej, det är det väl inte, men det var det fräschaste som efterfrågades. Vad som egentligen menas med det vet jag faktiskt inte, men snackar man synthsolo så tycker jag nog allt Lucky man måste nämnas i vilket fall som helst.

  31. #31
    Underhill
    Ok, Emerson var en pionjär och förtjänar sina pluspoäng.
    Fast om vi ska snacka symfo-rock så tycker jag att Tony Banks insatser i tidiga Genesis är banbrytande. Ta solot på In the cage från The Lamb lies down.. t.ex.

  32. #32
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Sant att det är svårt att komma förbi 80:tals hjältarna TOTO, Rosanna solot smiskar det mesta. Ett solo av det mer lyriska slaget finns ju annars på Africa från samma platta, mycket smakfullt!

  33. #33
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Maxwell : Kände rysningar av välbehag bara du nämnde solot i Africa.

  34. #34
    Superdigital
    Jag säger Leave in silence med Depeche Mode... Det är ett bra solo!

  35. #35
    vikariepoolen
    Det jag kommer tänka på är Grandaddys 'Why took your advice' från albumet 'Under the western freeway'. 1:30 minuter in i låten typ.

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Toto´s Rosanna-solo var väl någon slask som låg kvar i en Roland MC-4-sequencer? Har bestämt läst det i en bok.

  37. #37
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Å så har vi ju det galna ARP2600 solot i Edgard Winter Groups "Frankenstein". Har ni inte hört det så rekomonderas en lyssning snarast.

  38. #38
    OLW Rulez
    Citat Ursprungligen postat av nag-nag-nag
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    riktigt bra synthsolon levereras av Mark Kelly i Marillion med låtar som tex "Cinderella Search" (syftar framförallt till tiden med Fish på sång 82-86) på den tiden hade han även en trevlig liverigg: PPGW2.2 - jp8 - minimoog - emulator - dx7 - pro1 + orgel och piano
    Håller fullständigt med!!! Under senare halvan av 80-talet så lyssnade jag i stort sett inte på något annat än Marillion, tycker fortfarande att plattorna fram tom. Cluthing at straws är bland det bästa som gjorts!!
    ( om man ska vara en besserwisser så sjöng Fish i Marillion till -88 Clutching at straws kom -87 och sen följde turnen)

  39. #39
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av mec
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adolphson & Falks "Ljuset på min väg" Innehåller ett hårresande inslag av en Pro.1 som bara är såå enkelt och rätt.
    Oooh...instämmer!
    Sen gillar jag solot i Jarres Industrial Revolution Overture...

  40. #40
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toto´s Rosanna-solo var väl någon slask som låg kvar i en Roland MC-4-sequencer? Har bestämt läst det i en bok.
    Japp!
    :kaaaka!:

  41. #41
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Cytex
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att framstå som nörd nu men jag tycker att solot 2:25 in i låten Vill ha Dig med Style är rätt grymt...
    Cytex din nörd

  42. #42
    OLW Rulez
    Man får inte glömma Kevin Moores ( Dream theater) alla solon på "images and word" grymt smakfulla och tekniskt brilljant!!! Synd bara att han flippade ur fullständigt när han hoppade av DT och satsade på nåt "brajrökarflummigt" soloprojekt som är helt obegripligt!

  43. #43
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior

    Skivan som gav upphov till den här tråden, rings a bell anybody?

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, hade en fullängdare med dem på vinyl, för länge sedan bortfestad. Synd!

  45. #45
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hade en fullängdare med dem på vinyl, för länge sedan bortfestad. Synd!
    Tråkigt att höra, kanske inte plattan man lyssnar på rakt igenom, men de tre första låtarna är grymma partystarters, och så var det solot då, har letat efter det på nätet så att fler skulle kunna få njuta av det, tyvärr utan resultat.

  46. #46
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran

    Return of Solo

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Solot i "Living on video" av Trans-X håller jag som ett av de bästa. Sedan är jag rätt säker på att Mark Shreeve har ett och annat solo på sitt samvete som piskar stjärt på alla de ni nämnt.
    Det är väl dessutom två solon, panorerade vänster/höger, right?

    Adolphson-Falk har ett helt lysande arpeggiatorsolo i en låt (hm, önskar jag kom på vilken nu ).

  47. #47
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ett ultrabra syntsolo är ju i Queen - I Want To Break Free

    outstanding!

  48. #48
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Ett mycket memorabelt syntsolo finns i låten Windy City med Sweet. Ger ordet ödslighet en bra ljudillustration. Inte helt olikt den känsla som finns i låten på Pink Floyds Wish You Were Here... kalla, isiga bergsmassiv. Synd bara att det är aningens kort.

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fint solo här med: Imagination - Flashback.

  50. #50
    lasselus avatar
    Redaktör
    Kom på ett till...Manfred Mann's Earth Band - You Are, I Am

  51. #51
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom på ett till...Manfred Mann's Earth Band - You Are, I Am
    Det solo är ubergrymt , så jäkla lidelsefullt. Bara för det sätter jag på Angel station, på vinyl, för den rätta känslan

  52. #52
    lasselus avatar
    Redaktör
    Hela låten är ubergrym...

  53. #53
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toto´s Rosanna-solo var väl någon slask som låg kvar i en Roland MC-4-sequencer? Har bestämt läst det i en bok.
    Det roliga med just Roseanna är dels Lukather gitarrsolo mitt i låten som är störtskönt och smakfullt! Men det som gett honom mest cred i gitarrkretsar är outrot, det sanslösa solot han lirar i låtens sista självande andetag Nu är det iofs gitarr men det ger en liten bild av hur bra musikaliskt Roseanna och africa ändå är!

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo! Musikermusik som sagt

  55. #55
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Maxwell
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Skivan som gav upphov till den här tråden, rings a bell anybody?
    Skoja inte! Jag dansade break tillsammans med mina gudföräldrars söner i Surte utanför Göteborg. Break Dance Party hade framför allt ett spår som jag älskade... Men nu minns jag inte vilket. :kaaaka!:

    Musikem är i vilket fall som helst helt sagolokt kul. Solo kan jag inte, minns bara visslingarna...

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Visslingarna ja! Street Dance! Den är fan skitbra! Spelas nu!

  57. #57
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ah! Där var ju solot! Ja, det är fräscht!

  58. #58
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom på ett till...Manfred Mann's Earth Band - You Are, I Am

    Kill it Carol ....minimoog, talkbox å Cp80. Vad mer kan man begära en lördagkväll



    http://rockfreunde.de/manfredman.html

  59. #59
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Där var ju solot! Ja, det är fräscht!
    Visst det är grymmast, finns dessvärre inte med på singelversionen. Det är en sån fruktansvärd intensitet i hela solot.
    Skumt ändå att det inte finns någon sida tillägnad den här gruppen, "one hit wonders" visserligen med ändå stora.

    /max

  60. #60
    Underhill
    Finns det någon möjlighet att få höra det där solot (utan att bryta mot lagen)?
    Man blir ju lite nyfiken, liksom. Att köpa skivan är kanske inte det lättaste.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •