Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klassisk musik ?

  1. #1
    J3000

    Klassisk musik ?

    Ahåj, fram med cellon och fiolen, nu bli det rocka loss !
    Tänkte höra med eder ifall ni vet någon bra bok som tar upp hur man skriver klassisk musik ?
    Någon form av classical-for-dummies aktig bok vore fint, alltså inget heavy stuff for gossar som spelat klassiskt sedan dom var två år eller liknande hehe..

    Jag vill lära mig lite mer om uppbyggnader, termer, vilka instrument som ligger här och vilka som ligger där i ljudbilden osv osv osv... Lite halvsimpla grejor bara.

    Stråkar är så mysiga och jag är i något av en orkester-fas just nu, så droppa lite info om ni har !

  2. #2
    imported_Lemon
    Orchestration av Walter Piston
    Keith Emersons bibel BTW!

  3. #3
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Någon "klassisk komposition for Dummies" har jag inte sett, det vore kanske en bra idé?

    Jag har pluggat klassisk komposition i snart sex år nu och kan tipsa om lite olika beroende på vad du vill göra.

    Jag tror att man kan komma ganska långt med en del enklare arrangeringsböcker, Sten Ingelf har skrivit en som heter "Lär av mästarna" som jag tror går igenom en del grunder. Den tillsammans med ett sequencerprogram och en synt kommer man nog en bit.

    Det finns också många bra harmoniläroböcker som tar upp en del arrangering.

    Om man vill att sina arr och sina kompositioner ska fungera bra på instrumenten och själv ha en någorlunda klar bild över hur det kommer att låta när musiken spelas av musikerna måste man sätta sig in i instrumenten noggrannare och hur man kan använda dem. De flesta orkestrationsböckerna är eg beskrivningar av instrument, deras omfång, egenheter och hur man skriver för dem. Utan att vilja avskräcka någon så kräver böckerna att man behärskar noter, man bör också läsa alt- och basklav relativt obehindrat.

    Orchestration av Nikolay Rimsky-Korsakov är eg en beskrivning av hans egna verk och hur han instrumenterade dem. Bra om man vill förstå hur romantisk musik kan instrumenteras.

    Study Of Orchestration av Samuel Adler innehåller det mesta om klassiska instrument och är en av de vanligaste att ha. Det finns även CD-skivor till exemplen, men då blir den väldigt mycket dyrare.

    Instrumentation & Orchestration av Alfred Blatter är lite modernare i sitt anslag och tar upp en hel del moderna spelsätt och effekter man kan göra på instrumenten. Det är den jag själv använder mest.

    Så; vill man kunna göra arr som låter klassiska räcker det nog med någon arrangeringsbok och experimentlusta, vill man verkligen gå in i den här världen och skriva för klassiska musiker bör man nog köpa en riktigt instrumentationsbok och ta lektioner.

    Men det bästa tipset jag har är det roligaste, förstås att lyssna på musiken man tycker om, vill man kan man låna/köpa partituren och följa med i samtidigt. Gå på klassiska konserter och prata med musikerna efteråt. De flesta musikhögskolor i landet har väldigt många klassiska konserter som nästan alltid är gratis. Det är lätt att komma åt och prata med musikerna efter konserten.

    Annars tror jag det är en bra idé att skaffa sig en privatlärare i komposition, då kan man verkligen diskutera det som är intressant just för en själv och utgå från sin egen nivå.

  4. #4
    J3000
    Lemon; tackar, ska kolla upp dom !

    David Lennartson; Wow, nu har jag en hel del att kolla up, tack !! Jäkla synd att jag gav upp not-studierna när jag var liten hehe, hade kommit till användning nu kan jag tänka mig. Nåväl, jag ska inte börja tokplugga klassiskt just nu, utan känner bara för att experimentera lite.
    Sten Ingelfs bok är väl den jag kanske kollar upp först, iom att den är på svenska och allt
    Att gå på någon konsert vore nog inte så dumt, det ska jag nog spana in, och såklart lyssna på mer klassiskt.
    Tack för infon, det hjälpte mycket !

  5. #5
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Varsågod, det var så lite...

    Hör av dig om det är ngt specifikt du undrar så hjälper jag gärna till.

  6. #6
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Om du ska använda dator så kan det vara värt att kolla upp vilka oktavomfång som olika instrument har så att du inte tar toner i oktaver som inte skulle vara möjliga. Kan första lite av autenciteten

  7. #7
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Precis. Och det står ju i orkestrationsböckerna. Där står också hur instrumenten fungerar, använder man instrumenten på ett idiomatiskt sätt så låter det mer "riktigt" på synt/sampler.

    Annars kan man ju göra tvärtom och använda det omöjliga om man vill experimentera - just för att det går på synt/sampler.

Liknande ämnen

  1. Rea på klassisk musik på itms
    Av Valfrid i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 21:52
  2. Skaffa bärbar för klassisk musik
    Av OlleBrabbarn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 19:33
  3. Hårdrockstolkning av klassisk musik?
    Av Pluffo i forum Skivor & artister
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •