Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: mpc2000

  1. #1
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran

    mpc2000

    Hej

    Jag tänkte att jag skulle synca min mpc2000xl mot min dator.
    Men till trots att jag har manualen framför mig känns det inte självklart. hur ska jag ställa in allt så? Ska mpc:n ta emot midiklocka? eller skall den sända? Borde jag köpa sladdar och använda smpte som även finns på ljudkortet? osv osv. Någon som syncat sin mpc mot datorn? hur gick ni tillväga såfall.
    tack på förhand/gustav

  2. #2
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag kör MTC: dator -> MPC å det funkar perfekt.

  3. #3
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag körde likadant som Mårre med min ASQ-10. Dunderstabilt. Kan du köra MTC så gör det.

  4. #4
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för era svar. Nu har jag ställt in så att på
    sync in skall den sänd mtc frame rate:25 mmc off
    sync out mtc frame rate 25:frame rate mmc off.

    Då får jag utslag i cubase midi in fönster på kontrollpanelen. Men jag kan inte spela in något på midikanalen, får inga utslag i "kanalfönstret" jag kan inte heller styra mpc med noter från cubase, så allting känns inte riktigt rätt. Hur använder jag mtc, måste jag göra något speciellt? För visst kan jag styra även mpc:n via min sequenser? och spela in i cubase genom att spela på mina pads? måste jag ändra master/slave? hur gör jag det såfall?
    Och vilka inställningar ska jag ha i cubase? transport>sync setup Vad ska jag välja under time code source? none, midi timecode eller vst system link? och ska jag välja något under machine control? (mmc?) osv.
    Det här är kanske dumma frågor men jag blir inte klok på detta.
    tack på förhand/gus

  5. #5
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Jag sequencade allt på min ASQ-10 och synkade sedan upp mot Cubase när det var dags att spela in. Det låter som om du vill att båda två skall sequenca och synka mot varandra samtidigt.

    För att det skall gå så enkelt och stabilt som möjligt hade jag dedikerat en MIDI-utgång från datorn och en MIDI-ingång på MPC:n för synk. Den hade jag bara använt för att skicka MTC från datorn till MPC:n. Noter och andra grejer hade jag sedan skickat genom övriga in- och utgångar och strukturerat upp det efter hur jag vill arbeta.

  6. #6
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    amino e vis, Mårre nickar bara instämmande.

  7. #7
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    oki ska försöka förklara vidare. Efter att spenderat min förmiddag genom att läsa igenom alla poster rörande syncning av något slag på mpcforumet så har jag förstått att jag skall:
    ställa in midi/sync på mpc:n genom att trycka shift 9. Ställa sync in till den kanal där midisladden sitter(i det här fallet ingång 1). sedan ska jag under MODE ställa in: midi time code, frame rate 25, och under recive ställa in: mmc på ON

    I cubase skall jag gå in i transportmenyn>sync setup Då kommer det upp ett fönster "synchronization setup"
    Där under rubriken Timecode Source väljer jag Midi Timecode?(alternativven är none, midi timecode, asio positioning protocol som jag inte kan markera och vst system link) och under Machinecontrol så trycker jag in midi machine control. I det högra fältet så sätter jag ljudkortets midi in/utgångar (under rubriken MIDI machine Control Settings)
    Under den rubriken finns en rubrik där detstår MIDI timecode settings. Även här så väljer jag mitt ljudkorts midi
    Så klickar jag i vilket midi jag vill skall skicka MIDI timecode & MIDI clock

    Rätt hittills? Nu borde jag synca samplern till min dator?
    Men när jag spelar en sequense på samplern så får jag inget utslag i cubase. Varken under midikanalen som är inställd på rec eller i "kontrollfönstret"(det som går att flytta runt). När jag trycker in padsen så händer det inte heller någonting.
    När jag manuellet ritar in toner i midikanalen i cubase så händer....just det ingenting...ingen reaktion från mpc:ns sida.

    Det jag vill skall hända är t.ex:
    att när jag t. ex spelar trumsamplingar på min mpc så får jag ett utslag i cubase och att jag kan spela in midi för den takt jag spelar. Att tempot skall syncas så att om jag har en instrumental i t. ex 100 bpm skall jag kunna bygga trumloopar på mpc:n som syncar till tempot(vilket borde gå?)
    Jag vill kunna sätta in noter i midikanalen i cubase och få en reaktion om ett ljud finns på någon pad med motsvarande midinot.
    Förtydligade jag mig något nu? svårt att förklara

    Mitt ljudkort har enbart en utgång och en ingång. Föreslår du att jag borde ha ett midiinterface Amino? förstår inte riktigt....känner mig ltie dum nu alltså
    jag har ingen asq-10 att synca mot, däremot en mac g5 med ett motu 828mk11 kort...vilket jag tycker borde vara möjligt att fungera.
    Just i nuläget så blir jag mer peppad på att köpa logic än att ha cubase eftersom jag hittade 20 tips till att synca mot logic för varje tips jag hittat som innehöll syncning mot cubase.
    men jag är väldigt tacksam för era råd iallafall.

  8. #8
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Ja, alltså jag blir ganska förvirrad av att läsa ditt inlägg. Jag skall se om vi möjligen kan minska min och din förvirring en aning.

    Förresten, det är inte alls min avsikt att vara nedlåtande även om det kan verka så. Jag vet hur svårt det kan vara att förklara vissa saker i skrift, därav mitt försök till övertydlighet.

    Först och främst, ASQ-10 är en MPC-60 utan samplerdel, så den "motsvarar" din MPC-2000 i mina exempel ovan.

    I ditt exempel har vi grovt förenklat en ljuddel (trumsamplern i MPC:n) och två sequencers (Cubase och MPC). Din MPC består således av två delar.

    Av praktiska skäl är det att föredra att låta en och endast en sequencer styra en ljuddel åt gången. Du bör således välja om du vill att MPC:n skall spela på sig själv, eller om du vill att Cubase skall spela på MPC:ns ljuddel.

    Jag antar att du använder Cubase till att styra andra instrument, eller hur? Väljer du att använda MPC:n som sequencer för MPC:ns ljuddel så måste du synka, men endast då. Att synka innebär endast att se till att den ena apparaten (slave) följer tempot som den andra apparaten (master) håller. I ditt fall skulle alltså Cubase vara master och MPC slave.

    Vill du inte använda MPC:ns inbyggda sequencer (vilket är lite synd) så behöver du bara koppla upp MPC:n som vilken synth som helst och trummorna blir då en ljuddel och padsen blir som ett tangentbord. Då behöver du inte synka.

    Vill du använda MPC:ns sequencer rekommenderar jag dig att köpa ett MIDI-interface till din dator med i alla fall ett par in- och utgångar. De kostar inte mycket nu. Därefter kopplar du MIDI Out från datorn till en MIDI In på MPC:n. I Cubase behöver du bara välja rätt port under "Send MIDI Timecode". Ingen annan inställning i den dialogen har att göra med att skicka MTC. På MPC:n vet jag inte exakt hur man gör, men du skall ställa in så att den tar emot MTC på den valda ingången. Eventuellt får du justera någon tidsparameter för att få det exakt, men det behöver man bara göra en gång.

    Jag förstår inte riktigt hur du menar, men jag får intrycket att du möjligen vill göra din beats på MPC:n och sedan föra över dem (dvs MIDI-informationen) till Cubase för att färdigställa låten där. I så fall ställer du i ordningen synken enligt ovan och kopplar sedan upp MPC:n via ytterligare en MIDI-slinga, dvs så att du sammanlagt har två MIDI Out från datorn till MPC:n och en MIDI Out från MPC:n till datorn. Detta gör du alltså för att byta sequencer för MPC:ns ljuddel från MPC:n själv till Cubase.

    Det går att göra på andra sätt, men så hade gjort i alla fall.

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Under transport finns en rad som heter sync online el.dyl, då ska det nog bli så att när du playar på datan så snurrar sequenser i mpc, har syncat lite olika trummaskiner med mtc på det viset.


    edit: alltså, det jag menade är att man aktiverar sin sync i menyn som jag beskrev.

  10. #10
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag kan tyvärr inte hjälpa till för jag har inte kört Cubase sedan 2.0 på Atari fanns.

  11. #11
    kallback
    **Nej varför använda flera MIDIslingor och MULTIPLA IN på MPC???**
    Edit eller ja, för att midilinan kan bli sladdrig i timingen för att för mkt joz går i samma lina kanske


    Jag fattar det som om du vill banka på MPCn som MIDIcontroller så att Cubase spelar in det hela - och sedan triggar de interna MPCsamplingar. (då behöver du ingen Sync)

    Detta rör bara MPC2000XL nu.
    Du behöver då bara 2 MIDIkablar:
    Dator OUT -> MPC IN 1/2
    Dator IN -> MPC OUT A/B

    Skapa ett PROGRAM / DRUM1-4 med dem önskade interna ljuden.
    (Du måste ju ha assignat interna samplingar till MIDInotes/PAD)

    MPC MAiN WiNDOW: Under Tr(ack):
    Markera *DRUM1-4* och OPEN WINDOW
    Här kan du checka MPCns MIDI IN-kanal / filtrera etc - eller låta den vara ALL
    [MONTR / F2] visar all ingående trafic på samtliga MIDIkanaler checka fr Cubase!

    *Stäng föntstret

    För att du ska kunna sända MIDInoter från PADs och track ut måste du ange en MIDIkanalsUtgång på tracket:
    Exempel "S: DRUM1: 1A-Device-01"

    Vilket ger
    SINGELtrack recording:
    DRUM program 1:
    OUT jack A på MIDIkanal 1:
    #Eget device namn#

    Nu skickar MPC ut allt du bankar på den, checka detta genom att markera 1A (för out a. kanal 1)

    OPEN WiNDOW och [MONTR / F2]
    Dasksa på en PAD och kolla var MPCn sänder MIDI UT -- Cubase bör nu notera detta.

  12. #12
    kallback
    Kör du intern MPCseq så behöver du bara maskinen med MIDI TIME CODE och ev MACHINE CONTROLL = ON på MIDI. Jag vet inte om datorn behöver ev MIDI *HAND SHAKE* för detta (sända och ta emot) jag kör bara enkel MIDIsynk och ingen mera på mina grejjer...

  13. #13
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    jag älskar er! nu har jag fått en massa saker att prova.

    Amino jag förstår att du inte menar att vara nedlåtande, tolkade det inte så. Är glad för all hjälp..men blir bara så frustrerad ibland när jag inte får det att funka.....och har nog inget vettigt sätt att kanalisera min frustration(not till mig själv..boxboll nästa inköp till min studisetup hehe)..menar inte att vara otrevlig mot er...jag är ruskigt tacksam att jag får hjälp.
    ska prova i helgen och ser om jag får det att funka.
    tack och bock

Liknande ämnen

  1. Ny display till MPC2000
    Av m i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-06-21, 18:54
  2. Mpc2000 , 1000?
    Av shlomo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 09:13
  3. MPC2000, eprom images
    Av Frebrik i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 10:27
  4. MPC2000 | TRACK MUTE~SCREEN
    Av kallback i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 03:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •