Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 96 av 96

Ämne: Headroom

  1. #61
    Roberths avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Angelo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där sista kommentaren var väldigt onödigt och jag tog illa upp. Sån har jag aldrig vart.
    Tror ingen här uppfattade det så, skulle vilja säga att din tillrättavisning är från en typisk
    allsmäktig människa tyvärr.
    Uppfattade dina inlagg som ganska mastrande darav kommentaren. Verkade ta bra skruv eftersom du sedan dess haft en mycket behagligare ton. Det jag uppfattade som otrevliga kommentarer var bl.a.

    "Näe hörni, ni gick lite väl framåt tycker jag ändå.. Har ni mixers ens själva undrar man..."

    "Du kolla bland dina parkeringspengar och gå och köp en Mackie 24/8 gammal skitmixer, jag önskar dig lycka till."

    Detta tillsammans med den mangd motsagningar som fanns mellan inlaggen var upphov till den kanske barska kommentaren.

    Hoj!
    /Rob (i avsaknad av svenska tecken)

  2. #62
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Funtar på om jag ska köpa en sån för att koppla in alla mina trummikar till."

    ajnejintetyckerjag!
    Line Audio Design OMP som Claes nämnde är billigare och med största sannolikhet ganska mycket bättre (ljudmässigt) än behringern. Nästa steg upp är väl octopre med kompressorer på varje kanal. .. fast å andra sidan så är det ju iofs riktigt ballt med motoriserade reglar..
    Kollade ett tag sen på en trummis demovideo. Dave Weckl. Han körde hela trumsetet till en Yamaha Pro 01V, tyckte det såg skitsmidigt ut. Fast vet inte om man kan skicka separata spår til sequencern ur den. Vill inte ha ett stereopaket utan mecka ska det vara Har någon av dina förslag denna möjlighet?

  3. #63
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det finns moddar till just 01v som innebär nya preamps med mera för att få vettigt ljud ur den. Och jo, det går att plocka ur separata spår ur den.

    En liten rysare jag varit med om.. spelade in trummor med en lånad 03d för ~2 år sedan. Tyvärr så var displayen trasig (väldigt vanligt på den modellen) vilket inte direkt underlättade. Utöver det så läckte den något fruktansvärt! Antagligen så var det någon inställning.. för så mycket bör den inte kunna läcka och fortfarande vara säljbar.. men ändå. Det löste sig inte ens efter att vi hittat en datoreditor till den

    Förslag? Jorå.. Det är väl lika bra att nämna Line Audio Design OMP, Focusrite Octopre osv en gång till.

  4. #64
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppfattade dina inlagg som ganska mastrande darav kommentaren. Verkade ta bra skruv eftersom du sedan dess haft en mycket behagligare ton. Det jag uppfattade som otrevliga kommentarer var bl.a.

    "Näe hörni, ni gick lite väl framåt tycker jag ändå.. Har ni mixers ens själva undrar man..."

    "Du kolla bland dina parkeringspengar och gå och köp en Mackie 24/8 gammal skitmixer, jag önskar dig lycka till."

    Detta tillsammans med den mangd motsagningar som fanns mellan inlaggen var upphov till den kanske barska kommentaren.

    **bort**

    Hoj!
    /Rob (i avsaknad av svenska tecken)
    '

    Så du medger att du antydde att Mackien jag har är en gammal skitmixer alltså? Och det var inte nått fräckt att säga? Det finns alltid bättre saker jag vet, men skit? Kom igen här. Och billig? Ligger ju mellan 15-20.000 beggad och det lät inte som billigt skit för mig. Jag antod en bättre ton och hoppades du kunde ta tillbaka din ganska låga kommentar om mixern. Aja spelar ingen roll.

  5. #65
    Roberths avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Angelo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    '

    Så du medger att du antydde att Mackien jag har är en gammal skitmixer alltså? Och det var inte nått fräckt att säga? Det finns alltid bättre saker jag vet, men skit? Kom igen här. Och billig? Ligger ju mellan 15-20.000 beggad och det lät inte som billigt skit för mig. Jag antod en bättre ton och hoppades du kunde ta tillbaka din ganska låga kommentar om mixern. Aja spelar ingen roll.
    QUE!!!!

    Jag har for tusan inte ens namnt Mackie i mina inlagg.

    Hyffsa till begreppen lite.

    /Rob

    P.S. Det var Rizzo som skrev nagot om gammal skitmixer, men jag tror inte han menade just Mackie. D.S.

  6. #66
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    QUE!!!!

    Jag har for tusan inte ens namnt Mackie i mina inlagg.

    Hyffsa till begreppen lite.

    /Rob

    P.S. Det var Rizzo som skrev nagot om gammal skitmixer, men jag tror inte han menade just Mackie. D.S.
    Mitt misstag jag var säker på att det var du som antydde att mixern var en gammal skitmixer men det var Rizzos inlägg. Sorry den kommentaren störde mig och han menade förhoppningsvis säkert inte min i så fall.

    Missförstånd, kan vi gräva ner yxan nu?

  7. #67
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citatet om att mackien var en gammal skitmixer kom väl från Angelo själv?

    många missförstånd här..

  8. #68
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citatet om att mackien var en gammal skitmixer kom väl från Angelo själv?

    många missförstånd här..
    Va?

  9. #69
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    japp.. så var det
    http://www.99musik.com/forum/showpos...02&postcount=9

    ..fast nu har diskussionen ändrat riktning ännu en gång verkar det som

  10. #70
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Rizzo

    "Kan aldrig tänka mig att en Behringer eller Mackie-EQ vinner över Cambridge, eller Pultec Pro, som jag har till UAD-1-kortet. Inte en chans.

    Jag mixar allt i datorn. Har ingen mixer. Har ett Motu 2408 och petar in varje synth på sin egen kanal i Cubase där varje kanal får sig en omgång av UAD-1-pluggarna och det är av ett par olika anledning.
    1, det låter bättre än en billig gammal skitmixer.
    2, jag har inte onödiga AD/DA-omvandlingar som kostar ljudkvalitet.
    3, jag har inte extra lampsnöremeter som lägger på extra brus och kostar ljudkvalitet.
    4, och framför allt: det är smidigt++"

    Både Behringer och Mackie nämns... sedan billig skitmixer. Kändes helt enkelt trist att höra om ens mixer då den f*n inte är skit. Och onödiga A/D omvandlare(??) när alla här rekommenderar just dessa till mig? Dessutom har han ett Creamware A16 kopplat till sin Motu-rigg, och den verkar vara nödvändig för honom.

  11. #71
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    japp.. så var det
    http://www.99musik.com/forum/showpos...02&postcount=9

    ..fast nu har diskussionen ändrat riktning ännu en gång verkar det som
    Som sagt namndroppar man två fabrikat i ett inlägg och sen skriver gammal skitmixer, är det inte
    ganska enkelt att tolka det som jag gjorde?

  12. #72
    Roberths avatar
    Senior
    Angelo: Aboslut. Nu mixar vi alla som vi vill och utbyter personliga reflektioner istället för att pådyvla varandra sanningar. Det blir ju så mycket roligare då.

    Kram
    /Rob

  13. #73
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Om man ska dra vidare frågan så både ja och nej. När man läser enbart det inlägget, så visst. När jag läste det tillsammans med inläggen innan så tolkade jag gammal skitmixer mer kopplat till det här: "Den billigaste Behringer är bättre än ingen mixer alls"

    I övrigt så ställer jag mig på den sidan som håller med om det här: "Kan aldrig tänka mig att en Behringer eller Mackie-EQ vinner över Cambridge, eller Pultec Pro, som jag har till UAD-1-kortet. Inte en chans."

    Om man ska dra vidare på det ännu mer så beror det ju på vilken nivå man vill lägga diskussionen.. i många fall så betraktas mackies mixerbord som just billiga skitmixers. Sen så är mackies EQ's vanligtvis inte orsaken till att man köper ett av deras mixerbord..

  14. #74
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Vad är Mackie bra på då? Jag finner bordet som väldigt platt både ont och gott. Det som kommer in låter som det ska. detta gör ju att jag verkligen blir intresserad av att byta upp mig iom just detta.
    Kan ju lika gärna ha digitalutrustning om det ändå inte gör nån skillnad. Man slipper klumpen på bordet.

    Någon innan nämde mixerbord för att färga ljudet vilket borde vara den viktigaste egenskapen idag om man ska sitta med analogteknik. Ampex-borden vid ca 50.000:- klassen (scorpio, heter det så?) ska tydligen va skitbra.. men vilka pengar!

  15. #75
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns moddar till just 01v som innebär nya preamps med mera för att få vettigt ljud ur den. Och jo, det går att plocka ur separata spår ur den.

    En liten rysare jag varit med om.. spelade in trummor med en lånad 03d för ~2 år sedan. Tyvärr så var displayen trasig (väldigt vanligt på den modellen) vilket inte direkt underlättade. Utöver det så läckte den något fruktansvärt! Antagligen så var det någon inställning.. för så mycket bör den inte kunna läcka och fortfarande vara säljbar.. men ändå. Det löste sig inte ens efter att vi hittat en datoreditor till den

    Förslag? Jorå.. Det är väl lika bra att nämna Line Audio Design OMP, Focusrite Octopre osv en gång till.
    Nej det behövs inte Har kollat upp dessa. Focusrite är som jag sagt tidigare jäkligt bra grejjer. Bara det att Eric Clapton flåsar i ett hav av dessa produkter gör ju inte saken sämre.
    Hittar inget pris på Octopre dock. Audio design för strax över 4000:- är ju VÄLDIGT bra pris, så bra att man undrar om dem två du nämde är jämförbara? Du har ju kompressorer på varje ingång på focusrite vilket låter bra.

    Har du hört bra om Metric Halos produkter. 2882 Mobile I/O är det mycket skryt om på deras sida.
    http://mhlabs.com/metric_halo/products/mio/

  16. #76
    Roberths avatar
    Senior
    Octopre far man for 9000:- nufortiden. Da tillkommer iofs. digitalkortet for 1500:-

    Focusrite kommer ocksa med en Octopre LE som ar samma sak minus kompressorerna. Den verkar hamna runt 5000:- vilket jag tycker ar tokigt prisvart.

    /Rob

  17. #77
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Vet du om man kan fasvända ingångarna på någon av dem?

  18. #78
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    angelo: annars så kan man fasvända i valfritt vettigt audioprog

  19. #79
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Angelo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet du om man kan fasvända ingångarna på någon av dem?
    Ja, kanal 1 och 2 går att fasvända. De övriga går dock inte. När man snackar om focusrite så kan man dock snacka om skönt ljud. Mmmm...älskar deras mikrofon-förstärkare.

    Angående mackie så kallar de sig "the industry standard" vilket de är på sätt och vis. Fast standard har väl aldrig vart särskilt roligt? Då köper jag hellre en gammal skitmixer och använder som effektenhet för att få någon form av personlig karaktär. Men det är iofs bara vad jag tycker. Oftast när man frågar "Hur fick du det där ljudet?" så är det faktiskt ganska vanligt att personen börjar meningen med "Jo, jag hittade X på en loppmarknad och..." eller "Jag har denna gamla...". Dock inte menat att allt gammalt låter bra, ty vissa saker låter fruktansvärt...

    Robert, var hittar man en octapre för 9000:-?

  20. #80
    Roberths avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Robert, var hittar man en octapre för 9000:-?
    Den hittar man pa Estrad i Karlstad. Borde vara samma prissattning aven pa mammabutiken i el Stockholmo.

    /Rob

  21. #81
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    angelo: annars så kan man fasvända i valfritt vettigt audioprog
    Har inte tänkt på, får väl kolla i Logic. Fast det jag vill ha det till är för att vissa puk-slag på trumsetet låter bättre fasvända, och då måste det ske direkt (live)

  22. #82
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Jag förstår idén med analog mixer, gillar man att mixa manuellt i "farten" så gör man, jag tycker om det när det går. Vill man däremot att det ska förbättra ljudkvaliteten krävs det ju en bra mixer och bra A/D omvandlare såklart. Som budgetlösning är det nog betydligt bättre att satsa på ett bra ljudkort och sedan hålla sig i datorn.

    Jag använder RME Multiface och Digidesign 002r. Båda låter alldeles utmärkt i mina öron även om jag tycker att RME:t vinner. Det låter väldigt bra och har 18 i/o om man använder analogt, ADAT och SPDIF. Digidesign måste man ju ha om man gillar ProTools, och det gör jag.

    ProTools HD är ju väldigt bra, det går ju dessutom lätt att bygga ut om man behöver fler kanaler, men det kostar ju.

    Jag tycker inte att man behöver dra så stora växlar på frekvensen. 44,1 och 48 kHz till skillnad mot 96 eller 192 kHz tror jag inte att jag hör ens. Jag skulle möjligen använda dessa frekvenser om jag vet att jag ska bearbeta ljudet mycket, men då menar jag extrema bearbetningar. 24 bitar ska jag nog börja använda däremot. Nu spelar jag för det mesta in i 16 bitar med 44,1 kHz samplingsfrekvens vilket jag tycker räcker för det jag gör, men ska som sagt prova att använda 24 bitar ett tag. Använder man 192kHz bör ju hela ens kedja vara i paritet med den kvaliteten, annars verkar det ju lite bortkastat. Man bör ju också skaffa stora hårddiskar om man ska spela in i ex 24/96 och över.

    Slutligen skulle jag inte rekommendera Behringer. Jag har en Behringermixer nu som krånglar på en del kanaler, mikförstärkarna är inte särkilt bra, nivåerna är ojämna mm. Den duger bra som lyssnings- och repmixer.

  23. #83
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Många verkar gilla RME, har som sagt ett 9652 kort, enkelt och låter kanon.
    Men tankarna nu i dagarna går mycket åt MOTU 869HD just för att den har så stora LEDs på framsidan, kommer sakna det mycket annars då jag har mätarbrygga på Mackien.

    En rak jämförelse mellan RMEs A/D och MOTUs kan man ens höra en skillnad?

  24. #84
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Jag vet inte. Jag har använt MOTU 896 också och de låter förstås bra. Det har alltid varit vid andra tillfällen än med RME:t, så någon A/B-test har jag aldrig gjort. Det är ju fint med MOTU:s LED:ar, men RME:s Total Mix har fina tydliga sådana också - fast på skärmen.

    Jag ska när jag har råd köpa en bra mixer, analog eller digital beror på kostnad, men det är mest för att jag tycker om att mixa med reglar och inte så mycket för nivåmätarna, de finns ju på skärmen ändå. Tyvärr är ju bra mixrar dyra så det lär dröja...

    Jag tar in ljudet direkt in i digi-002r eller RME:t nu.

  25. #85
    kallback
    jag kan bli RabiatGeneralGalen(RGG) av att pilla med mus i mjukvaraumixrar (har kort stubin om saker tar för lång tid i pan/eq/nivåer etc inställningar och blir RGG rätt snabbt) e det någon som har koll/rek på et mixerHYBRIDljudkort? en analog mixer med bra spec + audio interface w/ USB -|- FireWire?

    det är för mig nog den bästa lösningen....då jag även slår med faders vid mixning på subBussar oldSkool...alla katergorier (vet inte om detta kanske bör vara en ny tråd...)

    edit: 16/8 -- med en 8 digital in/ut från mater/ bussarna via FireWire eller så...

  26. #86
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    kallback: mackie onyx med fw-expansion

  27. #87
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    en kille är intresserad av min mixer nu (ja jag satte annons hehe) fast nu får jag lite ångest utan reglar. vad tror nån om Logic Control? Och en skärm för alla in/utgångar måste man ha väl... jobbigt att flippa runt

  28. #88
    kallback
    volle: nais tip

  29. #89
    Disobedient
    Citat:

    Ursprungligen skriven av Disobedient

    En vanlig sequencer har betydligt mer headroom.

    Citat Ursprungligen postat av Angelo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blev det väl ändå lite fel?
    Nej, jag tror inte det. Jag kan köra alla kanaler en bra bit över -0dBFS i en 32bit FP sequencer och bara backa mastern utan att det distar.

  30. #90
    Disobedient
    Citat Ursprungligen postat av Angelo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En rak jämförelse mellan RMEs A/D och MOTUs kan man ens höra en skillnad?
    MOTU ska låta bättre enligt alla som tror sig veta.
    Om du bara ska ha en grym D/A så kolla in Benchmark DAC1. Blev rekommenderad av Claes, och sedan dess har jag blivit det på ALLA andra ställen jag hänger på också.

  31. #91
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Disobedient
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MOTU ska låta bättre enligt alla som tror sig veta.
    Om du bara ska ha en grym D/A så kolla in Benchmark DAC1. Blev rekommenderad av Claes, och sedan dess har jag blivit det på ALLA andra ställen jag hänger på också.
    Benchmarken har faktiskt t o m fått beröm av självaste Bob Katz, som är en kinkig jä--l. Den har ett pris som är någorlunda överkomligt också. Har man ett par bra monitorer, så ska man absolut ha en DAC-1 att få ut signalen genom.

  32. #92
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    "Någon innan nämde mixerbord för att färga ljudet vilket borde vara den viktigaste egenskapen idag om man ska sitta med analogteknik. Ampex-borden vid ca 50.000:- klassen (scorpio, heter det så?) ska tydligen va skitbra.. men vilka pengar!"

    Det bord du tänker på (Scorpio) är från TAC/Amek, inte Ampex Billigare alternativ med liknande prestanda skulle i så fall vara Soundcraft 600 eller Soundtracs MR. Dessa fås för 8-15k. Vet att ett Soundtracs PC dyker upp på Vendolin då och då, till ett något för högt pris. PC är från samma årgång som MR och har samma preampar & eq men har midistyrd mute (extrem high-tech ) och är inline. MR och Soundcraft 600 är av splitmodell. Har själv haft ett MR och var supernöjd med det. Problemet var storleken (1.20 brett).

    Ytterligare brittiska alternativ finns från Allen & Heath, DDA... eller kanske ett litet Amek BC2/3. ~10 kanaler med broadcastkvalitét vore väl trevligt?

    Själv använder jag helst analogutrustning så långt som möjligt. Hade jag inte varit så jäkla snål hade jag köpt en gammal Studer masterbandare och spelat in långt upp på det röda. Dessutom kan man inte ha massa sladdar och burkar överallt när man försöker inreda minimalistiskt

    /8

  33. #93
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    oops

  34. #94
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Gammal tråd nu men ville lägga in at jag nyligen sålde mackien och köpte lite grejjer bl.a Motu 896HD från Estrad för 12.900:- och den låter riktigt trevligt.
    Sen kör jag även med Sonalkis också Fast är ingen hejjare på compressorer eller EQs så tycker inte det hörs nån skillnad..

  35. #95
    Disobedient
    there you go

  36. #96
    nihad
    hahaha .. denna tråd är ett skämt rakt igenom ..

Liknande ämnen

  1. Headroom
    Av Regenholz i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •