Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: x0x-sequencer med midi ut?

  1. #1

    Redaktör

    x0x-sequencer med midi ut?

    Tänkte att jag skulle undvika att kapa den här tråden och istället fråga om x0x-sequencers som pratar midi ut. Hittills har jag fått tips om TR505 och 626, men åtminstone enapa tyckte att 626 var krånglig att använda. Hur stor skillnad är det mot 505? Och hur krångligt är krångligt?

    Det jag är ute efter är någon slags patternbaserad trummis som kan skicka midi ut för att driva en Nord Modular (och eventuellt Ableton Live). Inbyggda ljud kvittar alltså för min del, det jag är ute efter är någon som är så lättjobbat som möjligt eftersom jag tänkt ha burk X för live/improvisation. (Lågt pris är också ett plus.)

    Som jag fattat det kan Korgs Electribe prata midi ut, men finns det fler liknande burkar? Någon av Boss-trummisarna kanske?

  2. #2
    kallback
    505an e faktiskt rena barnleken att programera - e begränsad men ändå naiis. *imo.

    626 e vällan lite krångligare pga att den har flera "bonusljud" och blir där med lite mer komplex/trassligare (men inte mera MIDI ut triggar än 505an tror jag - men dock 1 analog trig ut a la 808 | 606)

    *sitter med 3x 505, 1x 626 & 707)

  3. #3

    Redaktör
    Läste att man inte kan byta mellan write/play-lägena medan den spelar. Vad betyder det i praktiken? Jag kan leva med att inte spara patterns, men det vore ju trevligt att kunna byta (och ändra på) patterns utan att behöva trycka stopp mellan.

    För att förtydliga vad jag är ute efter: bara spela upp patterns är inte särskilt intressant, det klarar Ableton Live av alldeles utmärkt. Man kan tex trigga en pattern via midi eller tangentbordet på datorn, köra "follow actions" och annat skoj, så det jag är ute efter är något enkelt sätt att klicka in rytmer utan att behöva använda musen. Pads att banka på har jag redan, så den biten är täckt.

  4. #4
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag kör ju på en 626:a och det är inte krångligt alls tycker jag. Det som var jobbigt var att ställa in den så att den gjorde precis vad man ville första gången, men efter det så har allt varit lungt.

    Det finns 32 ljud att välja på den, alltså har varje pad 2. Varje pad kan skicka på olika kanaler, så kan pad 1(ljud 1) skicka på midikanal 2, och pad 1(ljud 2) kan skicka på midikanal 3 (dock inte samtidigt!).
    Men jag har konfat min så att alla pad skickar på kanal 2, men alla ljud 1 skickar på CDEFGAH... medans alla ljud 2 skickar på C C# D D# osv. På det sättet kan jag spela melodier också.. Uhm, det kanske låter krångligt, men det var det inte

    Men jag kan ta med mig micromodularen och 626:an nästa gång vi repar så får du se hur det funkar

  5. #5
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan leva med att inte spara patterns, men det vore ju trevligt att kunna byta (och ändra på) patterns utan att behöva trycka stopp mellan..
    Den enda som klarar det som jag vet är 606:an? Det går inte på 626:an iaf..

  6. #6

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av zthee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag kan ta med mig micromodularen och 626:an nästa gång vi repar så får du se hur det funkar
    Låter som en plan. Har hittat en 626 till salu billigt, men om den inte gör vad jag vill så känns det lite onödigt att köpa en. (Har en idé om att en G2 borde gå att använda som x0x-liknande sequencer, men en sån kostar ju en smula mer än en 626.)

  7. #7
    ordo
    ordo är uppkopplad nu

    Senior
    MC-303 :-)

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Machinedrum fixar x0x-sequencing fö midi och att byta edit/play-läge utan stopp. Men då blir det en helt annan prisklass.

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag säger som zthee fast jag tar med ES-1 så kan du provsequensa lite med 626 och electribe, jag tror jag vet vilken som är mer x0x-style
    Es-1 är write och play typ samma läge, det som är lite synd är att det låter (vet inte ifall den skickar midi) när man väljer part, så man får vara lite tight när man väljer part i es-1 vet inte hur det är på de andraelektriberna, det kanske finns nått smart sätt att slippa det...

  10. #10
    kallback
    TR505, aldrig kört i Pattern Play läge tror jag, step write funkar bra då det e så jag alltid jobbar på alla mina burkar (öppen write seq hela tiden)

    BLOCKar man några patterns, för variationer (länkar ihop flera) så travar dem efter varandra i loopform i vanlig XoX ordning... Kör ju rätt mkt 4/4 och genom att samtidigt slå i step 3, 7, 11, 15 sitter en 4/4 på en millisek.

    använder 505/626/707 eller ja hela XoX serien när jag hade resten, till enbart stängda hihats ---- så egenligen borde jag kanske rama in dem sista exen nu som e kvar och kliva iväg till Bukowskis med dem...

Liknande ämnen

  1. gorf diy midi step sequencer
    Av synth_ollie i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 12:48
  2. Simpel midi sequencer till Mac
    Av sm0hm i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:25
  3. Hård sequencer som kan köra både MIDI och Cv/Gate?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 09:15
  4. MIDI clock startar sequencer på Waldorf Q?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-20, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •