Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är FSK sync?

  1. #1
    deadbeats avatar
    Veteran

    Vad är FSK sync?

    FSK sync lär bland annat finnas i Roland-sequensern MC-50 (det var där jag läste det), men vad är det för synk? Vad kan den styra?

  2. #2
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    FSK = Frequency Shifting Key.

    Det är i princip en synksignal i form av en frekvensalternerande ljudsignal ( till skillnad från en ren synksignal som har högre spänning etc ). Detta medför att du kan spela in signalen på din rullbandare för att sedan låta bandaren styra sekvensiatorn !

    L - Har jobbat tillräckligt med FSK. Glad att jag slipper det numera....

  3. #3
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Det kallas också tape-sync. Jag utnyttjade det när jag hade en 707:a. Den har nämligen tape-sync in/ut, och jag hade en R8 MKII som master och slave-ade 707:an till tape-sync från den, det är nämligen så att 707:an pumpar ut både MIDI och DIN-sync signaler om den får tape-sync in! Så det går att använda 707.an som MIDI->DINsync-omvandlare om man ger den tape-sync i mitten... Det borde förresten gå aldeles utmärkt att ha tape-sync på ett spår i datorn om man behöver synca gamla 606:or och grejjer via en 707:a. Klart användbart fortfarande i alla fall.

    /Fredrik

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det går att använda 707.an som MIDI->DINsync-omvandlare om man ger den tape-sync i mitten...
    Måste du verkligen blanda in tape sync för detta? Jag använde en gång i tiden en TR-727 för både MIDI och DIN sync, men jag kan inte erinra mig att jag nånsin har använt tape sync!?

  5. #5
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste du verkligen blanda in tape sync för detta? Jag använde en gång i tiden en TR-727 för både MIDI och DIN sync, men jag kan inte erinra mig att jag nånsin har använt tape sync!?
    Jo, men då måste 707/727:an vara master! Det många stör sig på är att det inte går att ha 707:an som midi-DIN-sync-omvandlare, dvs du kan inte slava 707:an till en annan MIDI-klocka och få den att pumpa ut DIN-sync samtidigt, utan 707:an måste vara master och styra all annan MIDI-utrustning. Det är till skillnad från när den slavar till tape-sync och samtidigt klarar av att pumpa ut både MIDI och DIN-sync. I princip kan man slava sin dator eller annan sequencer till 707:an och samtidigt spela in tape-sync signalen på ett ljudspår, sedan kan man ställa om datorn till MIDI-master och slava 707:an till tape-sync-spåret och synca DIN-sync-apparater från 707:an!

    /Fredrik

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    Kanonbra info, eftersom jag faktiskt tänkt tanken att skaffa en 707:a i det syftet! På den tiden då "det begav sig" så använde jag säkerligen 727:an som master utan att tänka mer på det...

    "Det borde förresten gå aldeles utmärkt att ha tape-sync på ett spår i datorn om man behöver synca gamla 606:or och grejjer via en 707:a. Klart användbart fortfarande i alla fall."

    Det ska jag testa.

  7. #7
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Berätta hur det går om du tänker testa det, och se till att låna en 7x7:a innan du köper en för det syftet! Det var många år sedan jag testade det och jag har en känsla av att 707:an kan vara lite otajt ibland.

    /Fredrik

Liknande ämnen

  1. x0x sync
    Av mc bordet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 19:46
  2. SH-101 midi sync
    Av red_tag i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 21:12
  3. Sync problem.
    Av zthee i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 23:27
  4. Sync & Phase
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 01:04
  5. Sync i Cubase 5.0
    Av krank i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-02, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •