Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: BassStation är skum...

  1. #1
    MachineElf

    BassStation är skum...

    Har äntligen fått arslet ur soffan och kopplat upp alla mina (uhm tre) synthar till datorn och kopplade dessutom ihop våra två datorer med VST System Link så vi kan leka samtidigt men med varsin dator

    Det var bakgrundshistorien det... En av leksakerna jag har är i alla fall en BassStation Rack som jag tycker är rätt trevlig men den har en des märkliga saker för sig. Till att börja med spottar den ur sig väldigt stark signal, vilket förstås är en trevlig egenskap. Så stark signal, faktiskt, så att jag kan dra ner gain-ratten på mixerbordet på noll om jag vill det, utan att ha dragit upp volymregeln på synthen till mer än hälften...
    Den andra egenheten är betydligt märkligare. Det visar sig nämligen att LFO:n låter utåt. Drar jag upp gain-regeln på max (utan att spela något genom synthen, förstås, eftersom jag nog skulle döda de flesta delar i mitt system då...) hör man en ton som följer LFO-kurvan! Jag antar att detta beror på något slags interferens mellan några kablar i synthen eller nåt sånt... Nån annan BS-användare som märkt detsamma? Som tur är, är signalen från LFO:n fruktansvärt mycket lägre i nivå än den från generatorerna så det ställer inte till med något som blir hörbart i alla fall.

  2. #2
    Random
    Random är inte uppkopplad
    Randoms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Syntar med chorus brukar stå och spontanbrusa.... (låter typ "sschhwweeeeeeooooooeeeeeesssschwweeeeeeooo".. . eller som brus genom chorus :P).... vissa mer än andra. Min AX60 är skitbra på just det. men någon LFO-grej har ja inte lagt märke till nån gång.

  3. #3
    GlobalMotion
    OT: Jag har fått min AX60 tyst m.h.a. avstörningskondingar och smart Equalizing på mixern.

  4. #4
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Elgitarrer kopplade till förstärkare har ju nästan alltid ett grundbrum. En wah-wah t.ex ligger då och filtersveper också när man inte spelar.

  5. #5
    Random
    Random är inte uppkopplad
    Randoms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    @ globalmotion.. jag e inte så tekniskt lagd så det hade jag inte kunnat fixa själv :P hursomhelst så är det inget som stör mig..bruset.. den gör en fin bastrumma förresten! skruvade till en för någon vecka sedan.

  6. #6
    MachineElf
    Det lustiga med just LFO-bruset är att det inte spelar någon roll huruvida jag skickar LFO:n till något eller inte. Först hade jag just den tanken att det blev ett filtersvep på något grundbrus från oscillatorerna men hur jag än rattar på filtret, det borde ju nämligen i så fall försvinna om man vrider ner filter och resonans och framförallt när man inte skickar LFO till något, så ändras inte ljudet någonting alls...
    Men man kanske ska utnyttja bruset, ja... Kanske kan bli en mysig matta. Eller en baskagge.

  7. #7
    Random
    Random är inte uppkopplad
    Randoms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fast jag syftade på synthen AX60... att den gör en bra baskagge inte själva bruset från den ... det behövs en oscillator för att få till en kick.... kanske inte var så tydlig :P

    ska försöka sluta spamma din tråd nu ...

  8. #8
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Om det brusar och lever om så det stör kan du sätta en noice gate efter synten. Så har jag löst problemet med min nästan festligt brusiga Sidstation. En sån kan man hitta billigt skulle jag tro.

  9. #9
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Min BassStation brusar också rätt mycket, men jag har aldrig tänkt på att det skulle va nån "rörelse" i bruset... Ska kolla när jag kommer hem...

  10. #10
    MachineElf
    Random: No problem Men brus kan man också utnyttja till att göra kickar tillsammans med en ordentligt filter.

    babya: Jovisst kan man göra det. Fixar sånt efter inspelning oftast annars. Bruset är annars så lågt att jag hittills inte har haft några problem med det men det kan ju bli om man börjar komprimera hårt eller så. Jag har inte spelat in den nånting efter att jag upptäckte detta så det för komma efterhand...

    android: Ja, det vore intressant att höra om din beter sig likadant! Har du rack- eller klaviaturversionen?

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har haft både klav och rack versionen av basstation och jag kan bara säga att klav'en var det sämsta stycke budgetplast jag spelat på som kallar sig proffsinstrument. Den hade mycket biljud och brusgenerering för sig, vill jag minnas - och jag tycker mig komma ihåg att LFO'n levde rövare, precis som du säger. I rackversionen var det andra grejer som ville bråka, men den var åtminstone inhyst i en stadig metallbit. Den, däremot, lyckades jag låsa flera gånger när jag körde många midicontrollers till den samtidigt. Skrotburk!

  12. #12
    kallback
    Bruset ska nog vara där / går inte att göra något åt?

    (som ref: TB303ans oerhörda gnylade tjatter och gnittter från interna klockan/DINsync24, det e skräpelektronik i den men endå, det får man leva med eller noisgate´a bort) Den spelar oktav-lead på 4/4takt när den inte rullar hör man det tydligt vid mkt gain...

  13. #13
    MachineElf
    He, ja, klaviaturversionen verkar sådär... Har bara testat den lite och kan inte riktigt förstå varför de gjorde den överhuvudtaget.
    Racket har jag inte haft några problem med men jag har inte försökt skicka så mycket midicontrollers till den heller Ja, ja, den var billig och jag tycker den låter bra och är hyfsat skoj att leka med så jag är nöjd hittills.

    Nä, jag tror inte det går att göra nåt åt bruset heller. Är mest nyfiken på andras erfarenheter...

  14. #14
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Jag har en BassStation rack och jag kan inte dra mig till minnes att den är överdrivet brusig, men jag kan inte påstå att jag använder den överdrivet mycket. Tycker att den funkar bra och låter hyfsat. Jäkligt liten synt!
    Klaviaturvarianten känns verkligen plastig.

Liknande ämnen

  1. krånglande novation bassstation
    Av maltjik i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 21:06
  2. Problem med BassStation
    Av magnusrally i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 14:48
  3. BassStation med tyst oscillator - vad kan felas?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 14:23
  4. skum EQ
    Av sisältää i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 00:39
  5. BassStation kretsschema eller liknande?
    Av parker i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •