Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: DIY: x0xb0x - Ny TB303 Klon

  1. #1
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran

    DIY: x0xb0x - Ny TB303 Klon



    Det finns ett DIY projekt där några personer har skapat en x0xb0x, det är en TB303 klon med synth och sequencer men med bl.a. följande modifikationer (jämfört med original 303 då)

    * MIDI in, out, and thru
    * DIN Sync (in or out, selectable)
    * CV and Gate (1/8" jacks)
    * Audio: headphone, mix-in and line-level out (1/4" jacks)
    * USB for computer interface & control

    Lite mer info som jag stulit från hemsidan:

    An original TB-303 was diassembled and reverse-engineered to verify the schematic. The original transistors were analysed using big expensive curve-tracers to determine their characteristics. We measured every waveform and counted every cycle to give you the best sound...its just like the original because it IS the original.

    x0xb0x kommer vara till salu i form av DIY kit och beräknas vara tillgänglig i Mars 2005, priset beräknas hamna på runt $300, då kommer även case ingå.

    För mer info, kolla in x0xb0x hemsida

    P.S. Om nån moderator kan ta och flytta denna till nyheter kanske? D.S.

  2. #2

    Redaktör
    Jag såg också det här på SAS.

    Har inte tid att fixa en nyhet om det (inte idag iallafall), men om någon annan redaktör/moderator vill göra det så kan ni slänga in en länk till Analogue Solutions som har en liknande låda på gång:

    http://www.users.globalnet.co.uk/~co...ssor/tb303.htm

  3. #3
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Coolt, det fanns ju ML-303 förut men den är nerlagd.
    Fast egentligen så skulle jag ju bara vilja ha en klon av sequencern, inte synthen.

  4. #4
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Riktigt skön grej ju.

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Kaningen göra så med en Minimoog och sälja den för samma pris? Det är väl inte måna fler mojänger i en sådan?

  6. #6
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det här ser riktigt coolt ut.. Nu önskar man bara att man hade lite skillz på att löda och bygga saker också

  7. #7
    -Baltazar-
    -Baltazar- är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har skills på å löda... men inga cash...
    Blä...
    Nån som har nåt tips på nåt billigt man kan bygga (som såklart ska ge ifrån säg ljud på något trevligt sätt)?

  8. #8
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    balthazar: kraakdos eller ljus-theremin kanske?

  9. #9
    -Baltazar-
    -Baltazar- är inte uppkopplad

    Senior
    makari: Låter spännande!
    Har du nåt tips på vart jag kan hitta schema?

  10. #10
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hur i helskotta utalat man "x0xb0x" på ett smidigt sätt? :rolleyes:

    Är faktiskt väldigt sugen på en sådan här, eftersom jag väldigt gärna vill ha lite mer "knorr" i min ljudbild. $300 för en sådan här liten sak är inte så farligt tycker jag, så jag slår nog till i mars nästa månad och låter allt övrigt få vänta en månad till.

    Jag och jgb får göra ett A-B test senare och lägga ut resultatet här.

  11. #11
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    "ksoksboks"?

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Man bli ju så sugen, bara för principens skull på nåt vis. Har varken tid eller nåt större behov av en 303-klon, ändå kliar det i plånboken...

  13. #13
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    balthazar: http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/...otheremin.html och http://www.eam.se/kraakdoos/

    optothereminen har jag byggt, rätt kul för väldigt lite pengar (>50 kronor) men jag tykcte den funkade bättre med en större kondensator, typ 1uf.

  14. #14
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Oh, en kraakdoos verkar ju vara minst lika rolig som ett gäng hästar packade på bananöl! Måsta ha!

  15. #15
    kallback
    nais att knapptext saknas på demo ex, hoho, undrar hur denna ACRYL-KLONen låter....

  16. #16
    -Baltazar-
    -Baltazar- är inte uppkopplad

    Senior
    Haha kraakdoos var ju en minst sagt intressant skapelse
    Tack så mycket makari, det blir elfa nästa!

    Ursäkta offtopic

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Clase: Då kan vi göra ett lite större test, jag har ju ett par 303:or (som låter olika), samt en 777:a och en Syntecno Teebee också. Kan nog skrapa fram någon fler klon också. Svårast med klonerna är att få programmeringen rätt. Samt att jag alltid tycker de låter för rent.

  18. #18
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    jgb: Ett större test vore helt klart något man borde göra. Det känns väldigt befogat, eftersom det finns just så mycket kopior av den lilla elakingen. Att sedan skriva en artikel och publicera den här på 99an borde nästan ge ett pulitzer-pris i dessa kretsar. Jag är helt klart på.

  19. #19
    kallback
    Nåväl, hur mkt klon-makarna än lägger ner på den ljudande delen är det SEQen som formar snacket på TBn.

    Det är på denna punkt [rev]-engineeringen ska läggas i min mening. Hoppas det är gjort annars är det ännu en klon med struphuvud och stämband - som försöker snacka utan utan någon munhåla och tunga etc...

    777 och teebee etc låter som en TB303 när man i PITCH MODE själv spelar på den lilla klaviaturen IMO

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hmmm... konstigt att någon orkar skapa en 303 klon nu? Finns det inte en sjuhelvetes massa redan? Är inte bowow-rave eran lite ehh... över? Fattar inget.

  21. #21
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Visst finns det många ute på marknaden redan men alla vill väll överträffa varandra.

  22. #22
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    charliecrash: Glöm inte att det trots allt är världens bästa emulering av en basist också.

  23. #23

    Redaktör
    Clase: du tänker på TB-323, specialgjord för Bootsy Collins?

    Citat Ursprungligen postat av Jam Master A
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    There were only 42 ever made, in Pre-Production. They look similar to the TB-303, except that the writing is purple. The word 'Bootsy' has 2 5-pointed stars instead of o's. Also, the 'Accent' feature was labeled 'SLAP!', and affected the filter differently than in the '303 ... It had a bit more sustain than the 303, so that increasing the Env Amount gave it more of a 'WAH' sound ... Allegedly, the music department in a small northwester university has one in thei e-music department, and they covet it as the 'Treasure of the Northwest.' The story is, they traded and Xpander for it, though this rumor is unconfirmed.
    http://machines.hyperreal.org/Analog...chives/ah.9605

  24. #24
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Den hade jag inte en aning om att den fanns. Coolt, gillar Bootsy Collins. Det jag tänkte var att Roland gjorde tr-x0x för att emulera en rocktrummis, och tb-303 kom liksom med för att sköta basen. En egen liten autokomp-orkester liksom.

  25. #25
    imported_Thomas Kahn
    Blev lite besviken när jag insåg att DIY bara var en del av rubriken ("DIY: x0xb0x - Ny TB303 Klon "). Hade varit kul med ett separat forum för DIY...

  26. #26
    kallback
    @charliecrash, mjo, men viloliner och harpor av alla de slag används fortfarande också... och då inte bara i barockmusik

    menar att TB303 går att använda till bra mkt annat också - den har lixom inte en egen_genre egentligen - likt violiner och annat.

    kan inte någon ge mig en TB seq som låter flöjt-tuba eller vad galet som helst, jag diggar TBn sequencer, mer är det inte....

  27. #27
    kallback
    är det någon här som vill ge sig på att forska om 303an seq går att få att trigga EPROM/EEPROM med sunkiga audioamplingar - jag offrar gärna mina för att få en EPROMsockel installerad på chassiet för ljudswoppning! Mao vill jag kunna mixa/byta ut knarret mot annat ljudjoz...303prommer

  28. #28
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    jensa du är dum i huvet!
    Klar att det går att ta bort VCO:n och ersätta med en wavetable-oscillator = sampler.
    Men varför?

    /d

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vore en rätt tuff modd. Jacka in något annat där i ljudkedjan. Andra filter och sådant.

  30. #30
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    jaja, jag gör väl det då.

    Ni ska få höra om ett par månader...

    4-real!

    /d

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Blir det bra så tar jag gärna en till ful-tb:n min. Moogfilter eller annat skojigt halleluja.

  32. #32
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    WASP!!!

  33. #33
    kallback
    NAIS - jag vill ha massor med wavetabletrumma i mina - haha! TransistorBank 303! öh, grejjen e att jag börjar tröttna och skulle heller ZiffSockla en vild enkelbekasin mot det där knarrRrWouw .. faktiskt... instant acid på den fågeln. fiskmås låter för övrigt nais orgel - testat att dra ett ackord med fiskmås - jag ljuger inte!

    edit - näh, men skulle vara nais att köra den sequensern + och dess interna **** med andra ljud ... jag vill testa hur det kan låta, jag har ju iaf *pajjat* mina så jag kan ju köra vad jag vill utan att vara rädd för att dem ska tappa värde, då dem iaf inte går att sälja som Roland TB-303 längre, haha

  34. #34
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Kallback : Vad är det du säger?!. Vad är det du har gjort med dom igentligen?

  35. #35
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    kallback: vad hade du rökt när du skrev det där???

  36. #36
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    makari: Inget förmodligen, han är så där jämt...
    Han 303:or är nog inte värda så mycket längre, den ena har sandpapprats ner till runda former och målats illröd, inga vassa kanter eller text kvar och den andra har ingen resonanspot och åtskilliga deciliter öl-avlagringar i...jag vet, det är jag som fått laga dom ett par ggr...

    /d

  37. #37
    kallback
    d303 e lite av en jour tekniker - ett initiativ han mer har tagit själv egentligen - och jag vill då inte klaga!

    och jo - jag e lite dum i huvet, det får jag leva med

  38. #38
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    ...men hr. Kallback gör den fetaste aciden (så kallat KallBank)och är upptäckaren av den enda kända metoden att kopiera TB-patterns så helt väck är han inte!

    Han roade mina polare på förfest/repet vi hade i lördags genom att programmera sina favvispattern på mindre än 10sek per melodi! (knackknackknackknack - klart!)

    /d

  39. #39
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här ser riktigt coolt ut.. Nu önskar man bara att man hade lite skillz på att löda och bygga saker också
    Nu kan du! <3

  40. #40
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kan du! <3

Liknande ämnen

  1. min moddade tb303 har dött!!!
    Av Kristofer Harken i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 10:46
  2. för er med sliten tb303 frontpanel
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •