Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fasfel hihats

  1. #1
    Kada
    Kada är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Fasfel hihats

    hej
    Senast redigerat av Kada den 2014-03-13 klockan 14:27.

  2. #2
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Jag hade nog satt ekot till 110 bpm, ingen lär höra nån skillnad ändå och problemet är löst.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag brukar dela ner bpm'en till en lämpligt låg siffra och sedan gångra den med något annat lämpligt för att få nåt i närheten.. så att den ändå alltid synkar ihop till slut. Tyvärr så känns inte det så lätt när man kör med 111 BPM .. det finns orsaker till att man brukar välja något mer jämnt och matematiskt sett enklare

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    jag brukar använda pingpongs i 3/4 höger sida och 5/4 i vänster, altså går bpm i 110 blir delaytiden för 3/4 409ms och 5/4 682ms. Raka fjädedelar hamnar såklart på 545ms. Lite offset på tiderna och motfas på ena sidan ger oftast lite mer djup i delay effekten.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nja.. tänk dig typ.. 120 BPM som är så vanligt.. splitta ner det genom 4 till 30 BPM.. ta det gånger typ.. 3 så har vi 90 BPM.. eller gånger 5 så har vi 150 BPM ifall det låter för segt. Det ska då synka ihop i slutändan även om vi kör på en annan hastighet. Det fungerar med största sannolikhet på din line 6

  6. #6
    kallback
    Men oj, varför hänger ni upp er på så exakta siffror? När det låter rätt är det oftast rätt - lite millisar hit eller dit - "fasfelen" ni får hänger ju på att allt är för råkalkulerat perfekt. släpp på tömmarna lite - och koppla ur tempSyncen om det går, så är allt troligen löst och det svänger ändå :-)

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vi hänger upp oss för att det tydligen var ett problem.. och problem är till för att lösas.

  8. #8
    kallback
    Jojo självklar!... men min hint gick nog kanske inte fram så tydligt, Kada får nog problem för att delaytiderna troligen är för exakta mot det uppspelade tracket.

    Sitter problemet där som det verkar - är lösningen är att släppa av eller dra på farten en gnutta i delayet om det går, dvs kanske inte välja den exakta och hårt temposynkande effekten i 111Bpm. (edit:edit En anledning till att 100-200mSek tysnad på hihatsen låter tokigt är ju att dem ligger hörbart fel i "tiden" ju

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    iofs.. det är antagligen det bästa alternativet i det här fallet dessutom

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    1. Sätt delayet till något som INTE är prick 111 bpm, om det nu går med den manicken? 111,25 t.ex? Eller något åt det hållet.
    2. Ändra delaytiden rejält, dvs Volantiz förslag med 3/16 eller 5/16
    3. EQ på delaysvaren för att få dem att låta annorlunda än originalljudet
    4. Fasvända delaysvaren om möjligt
    5. Skippa delayet helt och programmera delaysvaren själv, då har du full kontroll och kan fejka delaysvaren lätt

    Viktigast av allt, låter det bra så är det rätt, oavsett hur rattarna står!

  11. #11
    kallback
    jgb han före min liten gnutta mer utförliga edit... men jag tror på att problemet ligger där.

Liknande ämnen

  1. Fasfel - ett exempel.
    Av Martin Pettersson i forum Inspelning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 08:43
  2. vad är fasfel?
    Av simonwa1 i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •